Τι είναι, όμως, το «595 Competizione»; Και, καλά το Competizione κάνει μπαμ, αλλά γιατί 595; Το 595 λοιπόν τιμά την, ας πούμε, αντίστοιχη έκδοση του Fiat 500 που παρουσίασε ο Karl Alberto Abarth το 1963. Η οποία είχε κινητήρα 595 κ.ε. με 27 ίππους (οι οποίοι ένα χρόνο μετά έγιναν 32) και πίσω βέβαια κίνηση. Και κάπου εκεί τελειώνουν οι ομοιότητες.
Διότι το βασισμένο στο Fiat 500 σημερινό 595 –το Competizione είναι για να ξεχωρίζει από την ηπιότερη έκδοση Turismo– διαθέτει το γνωστό βενζινοκινητήρα 1.4 T-Jet της Fiat, με turbo φυσικά, ο οποίος στέλνει 180 ίππους στους μπροστινούς τροχούς.
Με τις παραπομπές στον ιδιοφυή Αυστριακό και την αγωνιστική ιστορία των μοντέλων του να είναι προφανείς προτού καν ανοίξεις την πόρτα. Από τα μεγάλα σήματα με το σκορπιό μέχρι τις 17άρες ζάντες, από τις κόκκινες δαγκάνες των φρένων της Brembo μέχρι τα εξαιρετικά μπάκετ της Sabelt, τα οποία μοιάζουν βγαλμένα από το αγωνιστικό σου, και από τα αλουμινένια πεντάλ μέχρι το χορταστικό και επίσης αλουμινένιο λεβιέ του κιβωτίου.
Τα οποία δεν είναι διόλου για τα μάτια, νά ‘στε σίγουροι. Αντίθετα, επιβεβαιώνουν απόλυτα τις πρώτες σου εντυπώσεις για τον τρόπο που το 595 Competizione πάει. Προτού μάλιστα πατήσεις το κουμπί «Sport», το οποίο κάνει το ακριβές τιμόνι ακριβέστερο, και την άμεση απόκριση στο γκάζι αμεσότερη. Και που, για να σου θυμίζει ότι βρίσκεσαι σε mode χούλιγκαν, αλλάζει και την όψη του ψηφιακού πίνακα οργάνων επί το αγωνιστικότερον. Τέλεια.
Ναι, αλλά πώς πάει; Βάζει όλη αυτήν τη δύναμη κάτω ή κυνηγάει τα πεζοδρόμια; Κατ’ αρχάς, υπάρχει ακόμη ένα κουμπί (TTC-Τorque Transfer Control), κάτι σαν ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό αν έχετε ακουστά, με σκοπό να ελέγχει το ρυθμό με τον οποίο μεταφέρεται η ιπποδύναμη (η ροπή, σωστότερα) στους τροχούς σε άγαρμπα πατήματα του γκαζιού ή/και γλιστερούς δρόμους. Αλλά αυτό είναι σαν να φιμώνει το αυτοκίνητο που, αφού πήγες κι έδωσες λεφτά Mercedes για να πάρεις Fiat, οδήγα το, βρε αδερφέ.
Οδήγα το σαν το καρτ που είναι. Ξέχνα τα ηλεκτρονικά φίμωτρα και κανόνισε εσύ πόσο θες να σφίγγεις ή να χαλαρώνεις το λουρί του. Πειραματίσου και με τις πιέσεις των ελαστικών, όπως έκανες παλιά, και κάνε το Abarth από ουδέτερο με σταθερό γκάζι μέχρι και υπερστροφικό στο «άσε». Σαν κι εκείνο το 205 GTI 1.9 που τόσο αγαπούσες…
Και δεν είναι μόνο τα στροφιλίκια που το αναδεικνύουν. Το 595 Competizione, αν δεν πολυνοιάζεσαι για καταναλώσεις, αυτονομίες και τέτοια πεζά, μπορεί να ταξιδεύει άνετα με 180+ –όπου αυτό επιτρέπεται, κύριε τροχονόμε μου–, ενώ εύκολα βλέπεις στο ταχύμετρο ταχύτητες μέσα στην τρίτη εκατοντάδα, με την αντίστοιχη κατανάλωση βέβαια μέσα στη δεύτερη δεκάδα.
Να λοιπόν ένα αυτοκίνητο με το οποίο είναι αδύνατον να πας αργά. Ή να μείνεις σοβαρός. Είναι κι αυτό το μπρουάπ της εξάτμισης «Record Monza» της Magneti Marelli με το που παίρνει μπρος ο T-Jet, ο ήχος σε όλο το εύρος των στροφών, η απόκριση του κινητήρα με το πρακτικά μηδενικό lag, το λιλιπούτειο μεταξόνιο, το μικρό βάρος, το τιμόνι που διαβάζει το δρόμο σαν σε σύστημα Braille, η ανάρτηση που αναρριχάται στην παραμικρή ανωμαλία αντί να την απορροφά, η αγωνιστική θέση οδήγησης-στασίδι, το «σχεσάτο» 5άρι κιβώτιο, η αίσθηση του λεβιέ…
Δεν θυμάμαι να έχω οδηγήσει τελευταία άλλο αυτοκίνητο που να οξύνει τόσο τις αισθήσεις, μετατρέποντας κάθε διαδρομή σε ανόθευτη απόλαυση, κάθε στροφή σε ένοχη αφορμή για ξεσάλωμα. Ναι, μπορεί το 595 να μην είναι απόλυτα ακριβές όπως ένα νυστέρι σε χέρι νηφάλιου νευροχειρουργού, αλλά τα τσάγαλα ανοίγουν και με ματσόλα.
Από την άλλη (διότι πάντα υπάρχει κι ένα «από την άλλη»), τα €27.000 αυτού του τετράτροχου βεγγαλικού το πετάνε ανάμεσα σε καταξιωμένους και πιο πολιτισμένους ανταγωνιστές όπως τα Cooper S, 208 GTI, Fiesta ST, Clio RS κ.ά.
Όμως, αυτό το Abarth είναι ένα αυτοκίνητο με χαρακτήρα. Ένα αυτοκίνητο που σου αλλάζει τη διάθεση, φτιάχνοντάς σου όχι μόνο τη μέρα αλλά ολόκληρη την εβδομάδα. Ένα αυτοκίνητο σαν κι αυτά για τα οποία κάποτε ξυπνούσες στις 5 το πρωί απλώς για να τα οδηγήσεις…
Τα βασικά
Μοντέλο: Abarth 595 Competizione
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 1368 κ.ε.
Ισχύς: 180 HP @ 5500 rpm
Ροπή: 250 Nm @ 3000 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: FWD/χειροκίνητο 5 σχέσεων
Κατανάλωση: 6 lt/100 km (επίσημη) – 9,3 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 6,7”
Τελική: 225 km/h
Τιμή: €25.890 (με όφελος απόσυρσης).
Διαβάστε ακόμα: BMW X1 xDrive 20d. Δύσκολα βρίσκεις καλύτερο μικρό-μεσαίο SUV.