Το “coupé SUV” Formentor είναι το πρώτο μοντέλο που σχεδιάστηκε επί τούτου ως CUPRA (photo CUPRA).

Για εσάς που δεν παροικείτε την αυτοκινητική Ιερουσαλήμ, CUPRA (ή CupRa, για τους σχολαστικότερους εξ ημών, μιας και προέρχεται από το Cup Racing) είναι η υπο-μάρκα που δημιούργησε η ισπανική SEAT το 2018 εκμεταλλευόμενη το palmarès του 2λιτρου SEAT Ibiza CUPRA kit car στους διεθνείς αγώνες ράλλυ στα τέλη του προηγούμενου αιώνα.

Η ιστορία λοιπόν του ονόματος της προσανατολισμένης στις επιδόσεις premium θυγατρικής της SEAT ξεκινά ουσιαστικά το 1996. Βέβαια, η αγωνιστική παράδοση της SEAT Sport πάει πίσω στα ‘70s, με μοντέλα όπως το Group 4 rally car SEAT 124, ή ακόμα πιο πίσω, με το βασισμένο (όπως και όλα τα SEAT της εποχής) στο αντίστοιχο Fiat, SEAT 600 Abarth.

Το όνομά του προέρχεται από τo Cap de Formentor που είναι το βορειοανατολικό ακρωτήριο της Μαγιόρκα· στο ίδιο αρχιπέλαγος, αυτό των Βαλεαρίδων Νήσων.

Πριν δε τη γέννηση της CUPRA, η SEAT, η οποία από το 1986 ανήκει στη Volkswagen, χρησιμοποιούσε το όνομα ως προσδιοριστικό των σπορ εκδόσεων των Ibiza και Leon, ξεκινώντας με το Ibiza GTI CUPRA Sport 16V του ’96 και ολοκληρώνοντας, αν δεν κάνω λάθος, με το Leon CUPRA R ST του ’18. Έκτοτε, τα σπορ SEAT είναι τα FR – από το Formula Racing, αν πρέπει οπωσδήποτε να μάθετε.

Πρώτο «κανονικό» CUPRA, όπου δηλαδή το όνομα της μάρκας εμφανίστηκε μπροστά από εκείνο του μοντέλου, ήταν το CUPRA Ateca του 2018 που ήταν βασισμένο στο αντίστοιχο SEAT. Ακολούθησαν τα CUPRA Leon, Leon Sportstourer και Formentor το 2020 και το πλήρως ηλεκτρικό και βασισμένο στο Volkswagen ID.3, Born το 2021.

Εντάξει ως εδώ; Τέλεια. Διότι από εδώ και κάτω θα μιλήσουμε για το Formentor. Το οποίο είναι το πρώτο… αυθύπαρκτο CUPRA, το πρώτο δηλαδή μοντέλο που σχεδιάστηκε επί τούτου για να είναι CUPRA. Το οποίο, ως “coupé SUV”, είναι μια εναλλακτική πρόταση απέναντι σε ένα συμβατικό hatchback ή, αν προτιμάτε, σε ένα ακόμη high-end crossover/SUV όπως τα premium GLA, X2, Q3 κ.λπ.

Το δε όνομά του προέρχεται από τo Cap de Formentor που είναι το βορειοανατολικό ακρωτήριο της Μαγιόρκα· στο ίδιο αρχιπέλαγος, αυτό των Βαλεαρίδων Νήσων, υπάρχει και το νησί Formentera. Μιλάμε λοιπόν για όνομα που δημιουργεί θετικούς συνειρμούς. Για τους Ισπανούς, σίγουρα. Εντάξει, και για τους Βρετανούς τουρίστες.

Εσωτερικό που αποπνέει δυναμισμό και ποιότητα. Ξεχωρίζει η ψηλά τοποθετημένη κεντρική οθόνη αφής (photo CUPRA).

Αν και η CUPRA είναι και αυτή προφανώς μέλος του ομίλου Volkswagen τονίζει, όπως άλλωστε κάνει και η Skoda, πως είναι ελεύθερη να δημιουργεί ό,τι αυτή θεωρεί πως την εκφράζει καλύτερα· πως διαθέτει δηλαδή το δικό της στιλ με την… προστιθέμενη αξία της πρόσβασης σε απαραίτητα εξαρτήματα όπως πλατφόρμες, κινητήρες, κιβώτια, software κ.λπ.

Το δεύτερο στοιχείο είναι ευρέως γνωστό και πολλάκις διαπιστωμένο στα μοντέλα της SEAT, εδώ και πολλά χρόνια. Το πρώτο όμως, αυτό δηλαδή της ελευθερίας και ανεξαρτησίας σχεδιασμού, είναι προφανές, για πρώτη φορά σε αυτό εδώ το Formentor.

Το οποίο «πατάει» μεν στην κοινή με πολλά μοντέλα του ομίλου πλατφόρμα MQB Evo και φοράει, στην έκδοση της δοκιμής, τον γνωστό 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.5 TSI που συνδυάζεται εδώ με το ακόμη πιο γνωστό 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG, πετυχαίνοντας όμως να μην παραπέμπει οπτικά απευθείας στο σημερινό Leon στο οποίο ουσιαστικά βασίζεται.

Είναι και αυτή η μεγάλη μάσκα με το χαρακτηριστικό χρυσαφί σήμα «που συμβολίζει το συναίσθημα του ανήκειν σε φυλή, στη φυλή της CUPRA εν προκειμένω, με το αντεστραμμένο τρίγωνο να παραπέμπει στο θάρρος και στην τόλμη των πολιτισμών των φυλών».

Έβαλα εισαγωγικά στα παραπάνω γιατί δεν τα λέω εγώ αυτά, αλλά ο, πιθανότατα εν ευθυμία διατελών λόγω ευκολίας πρόσβασης και σε παγωμένο καταλανικό Cava, κ. Jordi Font, επικεφαλής Χρωματισμού και Διακόσμησης στη SEAT.

Η επικλινής οροφή και οι έντονες ακμές του προσδίδουν στο Formentor αύρα μοντέλου σχεδιασμένου «από λευκό χαρτί».

Σε κάθε περίπτωση, η επικλινής οροφή και οι έντονες ακμές του προσδίδουν στο Formentor, στα δικά μου μάτια τουλάχιστον, και αύρα μοντέλου σχεδιασμένου «από λευκό χαρτί» και πολύ περισσότερο δυναμισμό σε σχέση με το πιο συμβατικό Leon.

Αλλά και στο εσωτερικό το Formentor είναι πολύ πιο ενδιαφέρον από μοντέλα όπως τα προαναφερθέντα ανταγωνιστικά. Η αίσθηση δυναμισμού και ποιότητας είναι εμφανής και στον σχεδιασμό του ταμπλό με το σπορ δερμάτινο τιμόνι, το ψηφιακό καντράν και την κεντρική οθόνη του infotainment.

Στην κεντρική κονσόλα, αντί για κανονικό επιλογέα για το 7άρι DSG, υπάρχει ένας διακόπτης, όπως συνηθίζεται σε όλο και περισσότερα αυτοκίνητα τελευταία για εξοικονόμηση, λέει, χώρου [χώρου όμως για τι ακριβώς; Αν θέλετε χώρο υιοθετήστε τον επιλογέα της MercedesBenz στην κολώνα του τιμονιού], καθώς και ηλεκτρικό χειρόφρενο με λειτουργία Auto Hold.

Και μιας και είπαμε παραπάνω για infotainment, αν και η μεγάλη και ψηλά τοποθετημένη κεντρική οθόνη αφής είναι και ευκρινής και σβέλτη στην απόκριση, ένα-δυο θεματάκια όσο να ‘ναι τα έχει το σύστημα με τα μενού και τα υπομενού του.

Ακόμα και στην entry level έκδοση με τα 150 άλογα, σε δρόμο με συνεχές στροφιλίκι και αλλεπάλληλο ανέβα-κατέβα, το Formentor μπορεί να οδηγηθεί όπως προδιαθέτει το δεύτερο συνθετικό της μάρκας (photo CUPRA).

Για παράδειγμα, το πρόγραμμα οδήγησης επιλέγεται μέσω μενού, όπως και σε άλλα μοντέλα του ομίλου, και όχι με διακόπτη, ενώ τα χειριστήρια αφής à la Golf για τον κλιματισμό και το ηχοσύστημα είναι δυσδιάκριτα, ειδικά τη νύχτα, και δύσχρηστα. Και αν αυτά για το ηχοσύστημα επαναλαμβάνονται και στο πολυλειτουργικό τιμόνι, εκείνα για τον κλιματισμό απαιτούν να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο για να βρεις άκρη.

Το κάθισμα του οδηγού προσφέρει καλή στήριξη και είναι και άνετο σε μεγάλες διαδρομές.

Αυτή πάντως που είναι αψεγάδιαστη είναι η, να την πούμε σπορ; θέση οδήγησης. Καταρχάς, κάθεσαι, αν είσαι ψηλός ή αν θέλεις –χαμηλότερα απ’ όποιο crossover/SUV θυμάμαι, με εξαίρεση ίσως το Kia XCeed, και πρακτικά σαν σε κανονικό αυτοκίνητο–, ενώ το ίδιο το κάθισμα του οδηγού (και του συνοδηγού, υποθέτω) και προσφέρει καλή στήριξη και είναι και άνετο σε μεγάλες διαδρομές.

Συνδυάστε τα αυτά μ’ ένα τιμόνι που μεταφέρει όλη την πληροφόρηση της πρόσφυσης που προφέρουν οι τροχοί των 18” με τα καλά Goodyear Eagle 245/45 (παρά τον θόρυβο κύλισής τους σε ορισμένα οδοστρώματα), δυνατά φρένα, το εγνωσμένα αποτελεσματικό και άμεσο κιβώτιο DSG7 που, με τη συνδρομή paddles στο τιμόνι, κάνει την επιλογή του 6τάχυτου μηχανικού περιττή, και έχετε ένα από τα πιο ικανά (και πιο υποτιμημένα) crossover της αγοράς σήμερα.

Πολύ καλά καθίσματα, ψηφιακό καντράν και ευκρινής οθόνη με μενού που απαιτεί εξοικείωση. Ο 1.5 TSI είναι και αποδοτικός και οικονομικός, αν και αντιπαθεί τις ψηλές στροφές. Ο χώρος αποσκευών δεν είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας, αλλά είναι εύκολα προσβάσιμος (photos CUPRA).

Γράφω «ικανά» διότι ακόμα και σε αυτή τη «βασική» έκδοση με τον 4κύλινδρο 1500άρη κινητήρα που, σε αντίθεση με τους 3κύλινδρους 1000άρηδες του ομίλου, ακούγεται κομματάκι στρεσαρισμένος όταν πιέζεται, σε δρόμο με συνεχές στροφιλίκι και αλλεπάλληλο ανέβα-κατέβα το Formentor μπορεί να οδηγηθεί όπως προδιαθέτει το δεύτερο συνθετικό της μάρκας.

Το πλαίσιο άλλωστε του Formentor των 150 ίππων είναι ουσιαστικά το ίδιο στο οποίο «πατάνε» και τα ισχυρότερα Formentor των 190, 204, 245 και 310 ίππων – ναι, υπάρχουν πολλά Formentor. Έτσι, μπορείτε να διαλέξετε το δικό σας από τουλάχιστον 12(!) εκδόσεις υβριδικές e-hybrid ή μη, με πέντε διαφορετικούς 4κύλινδρους και 5κύλινδρους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, και με ή δίχως τετρακίνηση.

Και ιδού ο ορισμός του embarras de choix, ή vergonya d’elecció, όπως πληροφορούμαι ότι λέγεται η, ας πούμε, αμηχανία επιλογής στα καταλανικά. Δείτε περισσότερα για το CUPRA Formentor εδώ.

Τα βασικά

Μοντέλο: CUPRA Formentor 1.5 TSI DSG7
Κινητήρας: 4κύλινδρος turbo 1498 κ.ε.
Ισχύς: 150 HP @ 5000 rpm
Ροπή: 250 Nm @ 1500 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: FWD/αυτόματο DSG 7 σχέσεων
Κατανάλωση: 6,7 lt/100 km (επίσημη WLTP) – 7,4 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 8,9”
Τελική ταχύτητα: 204 km/h
Τιμή: από €32.990

 

 

Διαβάστε ακόμα: Driven. Opel Mokka 1.5 diesel. Είναι αυτό το πιο βελτιωμένο αυτοκίνητο σήμερα;

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top