Fiat-Panda-Cross-I

Ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο πόλης και ταυτόχρονα ένα εντυπωσιακά ικανό 4×4. Και ουσιαστικά μια κατηγορία από μόνο του. (photo credit: Αλ. Κορέσσης).

Κι αν το συγκεκριμένο “Ferrari Yellow” σας ξενίζει, υπάρχουν άλλοι πέντε χρωματισμοί για να σας βοηθήσουν να το προτιμήσετε σε κίτρινο…

«To Panda είναι σαν ένα παντελόνι τζην», έλεγε ο σχεδιαστής της πρώτης του γενιάς –και από τους σημαντικότερους σχεδιαστές όλων των εποχών φυσικά– Giorgetto Giugiaro, «απλό, πρακτικό, που το φοράς παντού». Αυτά το σωτήριον έτος 1980. Την εποχή που τo τζην είχε αναγεννηθεί λόγω… πετροπλυσίματος, παραμένοντας έκτοτε no 1 σε πωλήσεις. Από κοντά και το Panda.

Το πρώτο Panda 4×4 παρουσιάστηκε το 1983, με τη Steyr Puch να προμηθεύει τα βασικά του συστατικά: πίσω άξονα, συμπλέκτη, διαφορικό, κιβώτιο. Με αυτό δε το τελευταίο, αν και 5άρι, ξεκινούσες με 2η, διότι η 1η ήταν πιο κοντή κι από τον Peter Dinklage.

Η πρώτη γενιά παρέμεινε στην παραγωγή 23 ολόκληρα χρόνια! Μεταξύ δε πολλών εκδόσεων, το πρώτο Panda παρουσιάστηκε και ως ηλεκτρικό, το 1990, αλλά ο συνδυασμός βάρους (μιάμιση φορά πάνω) και τιμής (τρεις φορές πάνω) δεν του έδωσε και πολλά περιθώρια ανάπτυξης.

Παρά πάντως τα όποια μικροπροβλήματα, το Panda εξαρχής ανέδειξε για μια ακόμη φορά την αδιαμφισβήτητη ικανότητα των Ιταλών στο να πρωτοπορούν σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα πόλης.

Η δεύτερη γενιά παρουσιάστηκε το 2003 και αρχικά είχε αποφασιστεί να ονομαστεί “Jingo”. Λόγω όμως αρνητικών συνειρμών της λέξης στα αγγλικά (που παραπέμπει στον εθνικισμό) και ονομαστικής εγγύτητας με το Twingo της Renault, το Panda παρέμεινε Panda, ή σωστότερα Panda Nuova.

Όπως και να το κάνουμε, αυτό το Panda είναι ένα από τα αυτοκίνητα που σε βγάζουν από το σπίτι και σε «τσιγκλάνε» για να βρεις πώς και μέχρι πού πάνε. Πάει πρακτικά παντού και πάει και πολύ καλά.

Έχοντας μάλιστα βρεθεί στην παρουσίαση, από άλλη σκοπιά τότε, θυμάμαι μετά την πρώτη βόλτα να κοιταζόμαστε με τους υπόλοιπους και να μη μιλάει κανείς μας. Κι αυτό, διότι δεν φανταζόμασταν πως το αυτοκίνητο θα ήταν τόσο καλό. Κι όμως. Η μετέπειτα πορεία του απέδειξε, για ακόμη μια φορά, ότι η Fiat καλά θα κάνει να κάνει αυτό που ξέρει να κάνει καλά. Να φτιάχνει μικρά αυτοκίνητα (δις).

Fiat-Panda-Cross-off-road

Η τετρακίνηση του Panda Cross, σε συνδυασμό με το μικρό βάρος, την ενδοτική ανάρτηση και τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος, κάνει θαύματα στο χώμα. Για τα δύσκολα, κλειδώνεις από τον περιστροφικό διακόπτη το συμπλέκτη που ενεργοποιεί τον ηλεκτρονικό έλεγχο στα διαφορικά. (photo credit: Αλ. Κορέσσης).

Το 2005 παρουσιάστηκε το Panda 4×4 και την επόμενη χρονιά ο προκάτοχος του σημερινού Panda Cross. Το σημερινό, τρίτης γενιάς Panda, εμφανίστηκε το 2011 και, όπως άλλωστε οι περισσότεροι αυτοκινητικοί επίγονοι, είναι και μακρύτερο και φαρδύτερο από τον πρόγονό του. Ενώ, όπως ήταν φυσικό, σχεδόν αμέσως εμφανίστηκε και το 4×4, με το βρετανικό Top Gear να το ανακηρύσσει μάλιστα καλύτερο SUV για το 2012.

H συνταγή, πάντως, στην περίπτωση του 4×4 και του Cross είναι απλή και αποτελεσματική: παίρνουμε ένα Panda, το ψηλώνουμε, τοποθετούμε μεγαλύτερους τροχούς, ένα δεύτερο διαφορικό πίσω, και βάζουμε τρεις-τέσσερις σχεδιαστές (Ιταλούς κατά προτίμηση) να κάνουν ό,τι χρειάζεται για να αποκτήσει ένα απλό Panda καλύτερο «δείκτη κεφαλογυρίσματος».

Διαβάστε ακόμα: Citroën C4 Cactus 1.2T 110 ΗΡ – Ξανά λειτουργικό και διασκεδαστικό.

Το αποτέλεσμα στη περίπτωση του Panda Cross είναι άκρως επιτυχημένο, συνδυάζοντας τα άβαφα πλαστικά, τη διάτρητη σε απόχρωση αλουμινίου ποδιά, τους κόκκινους εμπρός κρίκους πρόσδεσης και τις ματ ζάντες με ένα εσωτερικό που καταφέρνει να δείχνει τελείως διαφορετικό από τα άλλα, όντας πρακτικά το ίδιο.

Η σημαντική αύξηση της ιπποδύναμης του πολύ καλού diesel 1.3 Multijet ΙΙ από τα 80 στα 95 άλογα, σε συνδυασμό με το 5άρι κιβώτιο που παραμένει κοντό, για τις εξορμήσεις εκτός δρόμου, έχει βελτιώσει τις επιδόσεις του Panda 4×4, ενώ και ο κινητήρας στροφάρει πλέον άνετα μέχρι τις 4.000 rpm, ή και ψηλότερα. Που είναι βέβαια αχρείαστο, μιας κι εκεί ψηλά απλώς καταναλώνεις περισσότερο πετρέλαιο. Μια μέση κατανάλωση γύρω στα 6 με 6,5 lt/100 km είναι ρεαλιστική, ενώ αν είσαι λίγο πιο εγκρατής, αυτή μειώνεται κατά ένα λίτρο ή και περισσότερο.

Όπως και να το κάνουμε, αυτό το Panda είναι ένα από τα αυτοκίνητα που σε βγάζουν από το σπίτι και σε «τσιγκλάνε» για να βρεις πώς και μέχρι πού πάνε. Το Panda Cross λοιπόν πάει πρακτικά παντού και πάει και πολύ καλά. Είναι ένα πραγματικό 4×4 και η off-road διαδρομή που ακολουθήσαμε μας άφησε κατά σειρά την καλύτερη εντύπωση, ένα ηλίθιο χαμόγελο κι ένα τεράστιο «βυζί» (‘scuse my french) σ’ ένα απ’ τα λάστιχα.

Τι άλλο, όμως, μπορείτε να αγοράσετε με αυτά τα χρήματα; Σε καινούργια, τετρακίνητο και με ανάλογο εξοπλισμό, κανένα.

Αλλά δεν ακούστηκε κανείς θόρυβος από το αμάξωμα, γεγονός που αναδεικνύει την πολύ καλή ποιότητα συναρμογής – από το εργοστάσιο πλέον της Fiat στο Pomigliano d’ Arco, αντί για την Πολωνία.

Στην άσφαλτο δε τα πράγματα είναι ακόμα πιο άνετα, με την ψηλότερη θέση οδήγησης και τη ζωντάνια του αναβαθμισμένου Multijet να κάνει κάθε διαδρομή ευχάριστη. Εντάξει, μια 6η ταχύτητα θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμη, αλλά μην τα θέλουμε κι όλα δικά μας… Οι χώροι, τέλος, δεν διαφέρουν από αυτούς ενός απλού Panda, ενώ το πίσω κάθισμα είναι διαιρούμενο 60/40, γεγονός που διευκολύνει κατά πολύ τα πράγματα.

Fiat-Panda-Cross-collage

Κομψό εσωτερικό με τολμηρούς συνδυασμούς χρωμάτων και ευρηματικές σχεδιαστικές πινελιές. Το Panda Cross διατίθεται με ό,τι υπάρχει διαθέσιμο. Τα 15 περισσότερα άλογα που αποδίδει ο αναβαθμισμένος diesel 1.3 Multijet βελτιώνουν σημαντικά τις επιδόσεις, χωρίς μάλιστα αντίκτυπο στην κατανάλωση. (photo credit: Fiat).

Το Panda Cross διατίθεται με ό,τι υπάρχει διαθέσιμο. Από τις πολύ όμορφες ζάντες και τις μπάρες οροφής, μέχρι δερμάτινο τιμόνι, αυτόματο κλιματισμό, Bluetooth, ESC, ASR, EBD κ.λπ. Κοστίζει δε κάτι παραπάνω από δεκαεφτά χιλιάρικα – με απόσυρση, όσο βέβαια αυτοκίνητα συνεχίζουν να αποσύρονται.

Συνεχίζετε να διαβάζετε; Αυτό σημαίνει ότι ξεπεράσατε το σοκ του προφανούς: «Μα είναι ποτέ δυνατόν να δώσω τόσα λεφτά για ένα Panda;» Όχι απαραίτητα. Γιατί ένα απλό Panda ξεκινάει κάτω από τις €9.000. Ενώ, ένα εξίσου καλό Panda Climbing 4×4, με τον ίδιο μάλιστα diesel των 95 ίππων, είναι €2.000 φτηνότερο από το Cross.

Τι άλλο, όμως, μπορείτε να αγοράσετε με αυτά τα χρήματα; Σε καινούργια, τετρακίνητο και με ανάλογο εξοπλισμό, κανένα. Σε μεταχειρισμένα; Α, εδώ τα πράγματα αποκτούν ενδιαφέρον. Διότι σήμερα υπάρχουν ανά την ελληνική επικράτεια κάμποσα αυτοκίνητα σε αυτό το εύρος τιμής. Μεταξύ άλλων και καμιά 30αριά Porsche Cayenne δεκαετίας.

Δείξτε μου, όμως, στην Ελλάδα σήμερα έναν ιδιοκτήτη Cayenne (δεκαετίας) που δεν θα προτιμούσε να έχει ένα ολοκαίνουργιο Panda Cross…

Fiat-Panda-Cross-rear

Αγοράζεις ένα Panda 4×4 περισσότερο ως statement και λιγότερο από ανάγκη για τετρακίνηση. Πολλώ μάλλον ένα Panda Cross. (photo credit: Αλ. Κορέσσης).

Τα βασικά

Μοντέλο: Fiat Panda Cross 4×4 95 ΗΡ
Κινητήρας: 4κύλινδρος 1.248 κ.ε.
Ισχύς: 95 HP @ 3750 rpm
Ροπή: 200 Nm @ 1.500 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: 4×4/manual 5 σχέσεων
Κατανάλωση: 4,5 lt/100 km (επίσημη) – 6,5 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 13”
Τελική ταχύτητα: 168 km/h
Τιμή: από €17.640 (με όφελος απόσυρσης).

//O Αλέξανδρος Κορέσσης γράφει δημόσια για αυτοκίνηση και αυτοκίνητα.

 

Διαβάστε ακόμα: To νέο, επαναστατικό, Honda HR-V.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top