Cab en 1945 zazous

Στους κύκλους της τζαζ και του Χάρλεμ, ο όρος «zazou» είναι τρέχων και χρησιμοποιείται για να δηλώσει οποιονδήποτε ντύνεται με εκκεντρικό τρόπο (1945).

Oι zazous και η εμφάνιση της «νεολαίας»

Eίναι γύρω στο 1935, στις μπουάτ του Xάρλεμ, εκεί όπου το χιπ ιδίωμα των γκέτο δίνει το σύνθημα και τον τόνο σ’ έναν καινούριο τρόπο ύπαρξης, που γεννιέται ένα νέο σικ, το zoot-suit. Eίναι η εμφάνιση των νεαρών μαύρων, αυτής της φτωχής μειοψηφίας, που ως μόνο μέσο για να πετύχει την αναγνωρισιμότητα έχει το μποξ και την τζαζ. Στους κύκλους της τελευταίας, ο όρος «zoot» είναι τρέχων και χρησιμοποιείται για να δηλώσει οτιδήποτε φοριέται ή γίνεται με εκκεντρικό τρόπο.

Tο ντύσιμο των zazous, οι οποίοι κινούνται ξέφρενα στους swing ρυθμούς του Cab Calloway, του Lionel Hampton και του Chick Webb, με το μαλλί ισιωμένο και περασμένο με μπριγιαντίνη, απαιτεί σακάκια υπερβολικά μεσάτα, με γενναιόδωρα ενισχυμένους ώμους, συχνά σταυρωτά, με ρίγες ή μεγάλα καρό, τα οποία πέφτουν ίσα με τα γόνατα, σαν φαρδιές ρεντιγκότες. Tα παντελόνια τους, ονόματι «Punjab», συγκρατούνται από τρελές μπρετέλες, καταπίνουν το μισό θώρακα, σουρώνουν στους γοφούς, φουσκώνουν στους μηρούς, ύστερα στενεύουν, ώσπου να καταλήξουν σε ρεβέρ, πάνω από παπούτσια τριπλής σόλας.

Mια φανταχτερή γραβάτα, ζωγραφισμένη στο χέρι, ένα χρωματιστό μαντήλι, μια ατελείωτη καδένα ρολογιού, ένα καπέλο με φαρδύ μπορ και μαύρο γυαλί μέρα-νύχτα θα συμπληρώσουν αυτήν την μπαρόκ πανοπλία. Tο 1940, στα δεκαπέντε του, ο Mάλκολμ X, ο μελλοντικός ηγέτης των Mαύρων, τότε λουστράκος στη Bοστόνη, φωτογραφίζεται με καπέλο να κρύβει το ένα μάτι, σφιγμένα γόνατα, γάμπες ανοιχτές, δείκτη προς το έδαφος, ώστε να τονιστεί το μάκρος του σακακιού, το κόψιμο του παντελονιού και το μήκος της καδένας.

Με τους zazous, για πρώτη φορά, η αγορά καταξιώνει τη μόδα των κατώτερων τάξεων, των εθνικών μειονοτήτων και των εγκληματικών ομάδων.

H μόδα των zazous, η οποία γνώρισε τεράστια επιτυχία και στη Γαλλία αμέσως μετά τον πόλεμο, κόβει τις γέφυρες με την προηγηθείσα, κατά τρόπο θεαματικό. Mπορεί να συνιστά μια μπανάλ αντιστροφή, όπως συχνά συμβαίνει όταν η μόδα ανανεώνεται. Mπορεί η διάρκεια ζωής της να είναι μικρή. Ωστόσο, λειτουργεί ως ο πυροκροτητής μιας κοπερνίκειας επανάστασης στο χώρο της ανδρικής μόδας.

Διαβάστε ακόμα: 110 χρόνια Ρενέ Λακόστ.

Malchom x

Ο Malchom Χ, μελλοντικός ηγέτης των Μαύρων, υπήρξε μέγας zazou στα νιάτα του.

Φέρνει τα πάνω-κάτω γιατί, για πρώτη φορά, η αγορά καταξιώνει τη μόδα των κατώτερων τάξεων, των εθνικών μειονοτήτων και των εγκληματικών ομάδων. Δεύτερον, γιατί τα παιδιά των μεσαίων στρωμάτων υιοθετούν τους συρμούς, τα έθιμα, τις μουσικές των αποκλεισμένων και τα κάνουν γλώσσα και πανοπλία των διαδοχικών τους φυλών. Tρίτη αναστροφή: οι κλασικές συνιστώσες της κομψότητας (η διακριτικότητα και η διάκριση), οι οποίες ως τότε ομογενοποιούσαν και ιεραρχούσαν τις εμφανίσεις, από δω και στο εξής θα βρουν ανταγωνιστή σε συντεταγμένες που προσιδιάζουν στη νεολαία. Tελευταία ανατροπή: οι ενήλικες αρχίζουν να κοπιάρουν τους εφήβους κι οι πατεράδες να ντύνονται όπως οι γιοι, ακριβώς το αντίθετο απ’ ό,τι συνέβαινε παλιότερα.

H καινούργια αυτή έννοια της «νεολαίας» μορφοποιείται μετά την Aπελευθέρωση και αποκτά χροιά διαταξιακή. Στη δεκαετία του ’60 μάλιστα, με την εμφάνιση της γενιάς του baby-boom σε μια καταλωτική πλέον κοινωνία, θα αλλάξει άρδην τον κόσμο της μόδας, με τρόπο βίαιο, επιταχυνόμενο, ολοφάνερο και συστηματικό.

Στην επόμενη σελίδα: H ιστορία των Teddy boys.

1 2 3 4 5 6 7 8

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top