There is only one Jeep, υπερηφανευόταν το διαφημιστικό σλόγκαν της αμερικανικής φίρμας. Και πράγματι, αν το δει κανείς από την παραδοσιακή σκοπιά (και δη την αμερικανική), ο ισχυρισμός έχει βάση. Δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες που να φτιάχνουν αυτοκίνητα με πιστοποιημένες ικανότητες εκτός δρόμου, αναγνωρισμένο lifestyle χαρακτήρα και σχετικά προσιτές τιμές.
Υπάρχει όμως και δεύτερη ανάγνωση του σλόγκαν. Λιγότερο θετική. Ότι ο χαρακτήρας των Jeep ήταν μέχρι πρόσφατα μονοδιάστατος και πολύ αμερικάνικος. Γι αυτό και τα δύο τρίτα των πωλήσεων της εταιρείας πραγματοποιούνται στην Αμερική. Έγιναν κατά καιρούς προσπάθειες επέκτασης και στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά χωρίς σημαντική επιτυχία.
Η πιο πρόσφατη από αυτές ήταν το 2014, με το Renegade, όταν η Jeep πέρασε στα χέρια της Fiat Chrysler. Βασισμένο στην πλατφόρμα SCCS του Fiat Group (που κρατάει από το Grande Punto και τη MiTo), το Renegade ήταν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά και πάλι όχι αρκετό. Η Ευρώπη ήθελε ένα B-SUV, μικρότερο, πιο σύγχρονο και πιο trendy.
Και ποιο είναι το trend σήμερα; Όχι βέβαια τα «τζιπάκια» μικρογραφίες του Wrangler. Αυτά τα σκότωσαν οι προδιαγραφές καυσαερίων της ΕΕ (μόνο το Suzuki Jimny επιβιώνει – μετά βίας, ως επαγγελματικό). Η αγορά ζητά «αστικά SUV», και μάλιστα εξηλεκτρισμένα. Οι συνθήκες για ένα τέτοιο μοντέλο ωρίμασαν το 2021, όταν η Jeep μπήκε κάτω από την ομπρέλα του πολυεθνικού κολοσσού Stellantis, με τα 14 brands.
Sex a… piles
Από B–SUV στην Ευρώπη, άλλο καλό… Η Stellantis, μόνο, έχει τέσσερα: Peugeot 2008, Citroen C3 Aircross, DS 3 Crossback, Opel Mokka. Χώρια τα ανταγωνιστικά μοντέλα από άλλες ευρωπαϊκές, αλλά και ασιατικές φίρμες. Το μικρό Jeep, λοιπόν, έπρεπε να ξεχωρίζει. Να έχει το δικό του sex appeal. Αλλά και να ακολουθεί το ρεύμα της εποχής προς την ηλεκτροκίνηση.
Οπότε, η πρώτη έκδοση του Avenger (και η μοναδική ακόμα σε κάποιες αγορές) είναι η ηλεκτρική, με μπαταρίες. Εξ ου και το λογοπαίγνιο των Γάλλων για το ότι έχει sex a piles (όπου piles είναι, στα γαλλικά, οι μπαταρίες).
Σχεδιαστικά, ο δημιουργός του, Daniele Calonaci (ναι, στην Ιταλία σχεδιάστηκε), προσπάθησε, όπως λέει, να «συμπυκνώσει το DNA της Jeep μέσα σε τέσσερα μέτρα». Διότι το Avenger, με μήκος μόλις 4,08 m, είναι από τα μικρότερα σημερινά B-SUV και το μικρότερο μοντέλο που έχει κατασκευάσει η φίρμα μετά το Willys MB του Πολέμου.
Η κλασική γρίλια, με τις επτά κάθετες μπάρες, δείχνει αμέσως ότι πρόκειται για Jeep. Και οι τετραγωνισμένες γραμμές «φωνάζουν» SUV, όπως επίσης τα πλαστικά προστατευτικά γύρω-γύρω και οι ποδιές που δεν είναι βαμμένο πλαστικό, αλλά κανονικό αλουμίνιο. Η απόσταση από το έδαφος είναι μεγάλη (200 mm) και, σε συνδυασμό με τους κοντούς προβόλους, δίνει αξιοσέβαστες γωνίες υπέρβασης εμποδίων εκτός δρόμου.
Οι κοντοί πρόβολοι ήταν απαίτηση των μηχανικών της Jeep, οπότε η πλατφόρμα e-CMP του ομίλου χρειάστηκε να επανασχεδιαστεί ώστε να μην επηρεαστεί η απορρόφηση ενέργειας σε ενδεχόμενη σύγκρουση. Άλλες απαιτήσεις ήταν θόλοι που να χωρούν μεγαλύτερους τροχούς και να επιτρέπουν αυξημένες διαδρομές ανάρτησης, ένα ψηλότερα τοποθετημένο πίσω κάθισμα κι ένα φαρδύτερο άνοιγμα για τις αποσκευές.
Έτσι προέκυψε η αναθεωρημένη πλατφόρμα e–CMP2 και η Stellantis εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να αναβαθμίσει τα ηλεκτρικά της μέρη: καινούργιος, ισχυρότερος ηλεκτροκινητήρας της eMotors (συνεργασία της Stellantis με την ιαπωνική Nidec), νέα στοιχεία συσσωρευτή, νέο inverter – όλα για βελτίωση της ηλεκτρικής απόδοσης. Και ήταν βέβαια θέμα χρόνου η νέα πλατφόρμα να χρησιμοποιηθεί και σε άλλα μοντέλα του ομίλου, αρχίζοντας από το ανανεωμένο Peugeot e-2008.
Mind games
Οι σχεδιαστές του Avenger είναι «μανούλες» στη δημιουργία εντυπώσεων. Το βλέπεις απ’ έξω και σου ανοίγει η όρεξη για περιπέτεια. Μπαίνεις μέσα και λες ότι αυτό είναι ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο για να το ζεις. Αν ήταν μοντέλο κάποιου άλλου κατασκευαστή, θα παραπονιόσουν για τα σκληρά πλαστικά και ίσως έβρισκες την οθόνη πολυμέσων μικρή.
Εδώ δεν σε νοιάζει η έλλειψη πολυτέλειας, λες πως τα υλικά θα αντέχουν στο χρόνο και την κακομεταχείριση, βρίσκεις την ατμόσφαιρα (με την έγχρωμη φάσα στο ταμπλό) χαρούμενη και εκτιμάς τους πολλούς χώρους για μικροπράγματα, που φτάνουν συνολικά τα 34 λίτρα.
Ο πίνακας οργάνων (10,25” στις πλουσιότερες εκδόσεις) είναι διαμορφώσιμος, δίνει πληθώρα πληροφοριών, είναι ευκρινής και –το κυριότερο– ορατός από όλους τους οδηγούς, κάτι όχι δεδομένο στο «αδελφό» Peugeot 2008, με το i-Cockpit του.
Όσο για την οθόνη αφής του infotainment, επίσης 10,25”, μπορεί να μη συγκρίνεται π.χ. με την «σινεμασκόπ» 15,6” του BYD Atto 3 (που περιστρέφεται κιόλας), αλλά είναι τοποθετημένη ψηλά για να τη βλέπεις εύκολα, έχει γρήγορη απόκριση στις εντολές και διαισθητικά στη χρήση μενού με λογικές συντομεύσεις.
Να σταθούμε λίγο εδώ για να σημειώσουμε ότι για όλες τις ρυθμίσεις του κλιματισμού υπάρχουν φυσικά πλήκτρα στο ταμπλό. Η ρύθμιση της έντασης του ηχοσυστήματος γίνεται με τον δικό της περιστρεφόμενο διακόπτη, ενώ και η επιλογή μεταξύ των προγραμμάτων οδήγησης γίνεται με πλήκτρο στην κονσόλα. Όλα αυτά σε διευκολύνουν, καθώς δεν χρειάζεται να παίρνεις το βλέμμα σου από το δρόμο για να ψάχνεις τα μενού της οθόνης, όπως σε πολλά άλλα αυτοκίνητα.
Εκεί που το Avenger υστερεί σε σύγκριση με άλλα B-SUV, είναι στους χώρους. Όσο καλή κι αν είναι η χωροταξική εκμετάλλευση, οι εξωτερικές διαστάσεις του αυτοκινήτου είναι μικρές, κι αυτό αντανακλάται στο εσωτερικό του.
Δεν θα το λέγαμε στριμωγμένο, αλλά σίγουρα δεν είναι ευρύχωρο όπως το Honda e:Ny1, για παράδειγμα. Μπροστά, δεν θα έχουν πρόβλημα ούτε οι πιο ψηλοί, όμως πίσω ο «αέρας» για τα γόνατα είναι περιορισμένος και η μεσαία θέση είναι μόνο για παιδιά, καθώς είναι στενή και το δάπεδο έχει ένα σχετικά μεγάλο εξόγκωμα στη μέση.
Ο χώρος των 355 λίτρων για τις αποσκευές είναι καλός για B-SUV, αλλά και πάλι όχι άφθονος. Έχει πάντως πρακτικό σχήμα, φαρδύ άνοιγμα και δάπεδο δύο θέσεων για εύκολη φόρτωση και φύλαξη των καλωδίων φόρτισης από κάτω, καθώς δεν υπάρχει χώρος (frunk) κάτω από το εμπρός καπό. Το πίσω κάθισμα είναι ασύμμετρα (60/40) αναδιπλούμενο, αλλά όχι συρόμενο εμπρός-πίσω, όπως π.χ. στο Renault Captur.
Downtown off–roader
Η θέση οδήγησης, αν και όχι τόσο ψηλή με απόλυτα κριτήρια, σε βάζει αμέσως στο κλίμα των «τζιπ». Κάθεσαι σε σχετικά όρθια στάση, με το τετραγωνισμένο καπό μπροστά σου και καλή ορατότητα. Βολεύεσαι εύκολα, χάρη στο ευρύ πεδίο ρυθμίσεων καθίσματος και τιμονιού, παρότι η στήριξη της μέσης δεν ρυθμίζεται. Όλες οι ρυθμίσεις γίνονται χειροκίνητα, σύμφωνα με το πνεύμα των «τζιπ» (η δυνατότητα ηλεκτρικών ρυθμίσεων είναι έξτρα).
Βάζεις μπροστά πατώντας το κουμπί «Start» και πατάς ένα δεύτερο κουμπί, το «D», για να ξεκινήσεις. Με το default οδηγικό πρόγραμμα Normal, το Avenger ξεκινά πολύ ομαλά και βέβαια εντελώς αθόρυβα.
Στο πρόγραμμα Normal, ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 109 ίππους και 220 Nm ροπής, νούμερα όχι μεγάλα, οπότε οι επιταχύνσεις είναι ζωντανές μεν, αλλά όχι γρήγορες, παρότι το αυτοκίνητο δεν είναι πολύ βαρύ: 1.536 κιλά, μάλλον λίγα για ηλεκτρικό.
Για να έχεις στη διάθεσή σου την πλήρη απόδοση των 156 ίππων και 260 Nm, πρέπει να επιλέξεις το πρόγραμμα Sport. Τότε το Avenger ζωηρεύει αισθητά και κάνει το 0-100 km/h σε 9,0”, επίδοση καλή για B-SUV, αν και δεν συγκρίνεται με εκείνη άλλων ηλεκτρικών – όπως π.χ. τα 5,7” του «βασικού» Volvo EX30. Η ουσία είναι πάντως ότι φεύγεις συνήθως πρώτος στα φανάρια και προσπερνάς χωρίς άγχος.
Υπάρχει και πρόγραμμα Eco, για –το μαντέψατε– τη μέγιστη οικονομία ρεύματος. Με θυσίες όμως στην απόδοση, που μειώνεται στους 82 ίππους και στα 180 Nm. Οι επιδόσεις, αναμενόμενα, γίνονται μάλλον νωχελικές, αλλά παραμένουν αποδεκτές για μέσα στην πόλη. Κι αν υπάρξει ανάγκη να επιταχύνεις γρήγορα, δεν χρειάζεται βέβαια να αλλάξεις πρόγραμμα, αρκεί να πατήσεις βαθιά το γκάζι για να ξεπεράσεις το σχετικό «στοπ». Κάτι σαν το kickdown στα αυτόματα, ένα πράγμα…
Για μεγαλύτερη οικονομία, μπορείς να αυξήσεις και την ανάκτηση ενέργειας, πατώντας το κουμπί «Β». Τότε το αυτοκίνητο επιβραδύνει πιο δυνατά όταν αφήνεις το γκάζι. Όχι τόσο ώστε να οδηγείς με ένα μόνο πεντάλ, αλλά αρκετά ώστε να ελαχιστοποιείς τη χρήση του φρένου – πράγμα που κάνει τη ζωή σου πιο εύκολη στην πυκνή κυκλοφορία.
Μέσα στην πόλη, το Avenger είναι στο στοιχείο του: μαζεμένες διαστάσεις, τετραγωνισμένο αμάξωμα που εύκολα υπολογίζεις πού είναι τα άκρα του, ελαφρύ και σχετικά γρήγορο τιμόνι που «κόβει» αρκετά. Όλα αυτά χαρίζουν ευελιξία.
Προσθέστε την καλή ορατότητα προς τα εμπρός, σε συνδυασμό με τα παρκοραντάρ και τις κάμερες (στις πλούσιες εκδόσεις), λάβετε υπόψη και την άμεση ροπή από το ηλεκτρομοτέρ και θα καταλάβετε γιατί το μικρό Jeep είναι ένα πραγματικό «αστικό SUV».
Θα λέγαμε πως είναι ΤΟ αστικό SUV διότι έχει και τα δύο αυτά χαρακτηριστικά σε ισόποσες δόσεις: είναι βολικό στην πόλη, από τη μια, κι από την άλλη έχει τις αναρτήσεις και τις γωνίες υπέρβασης εμποδίων ενός SUV ώστε να μη σε απασχολούν οι λακκούβες, να περνάς «αέρα» τα speed bumps και να καβαλάς χωρίς φόβο τα… πεζοδρόμια για να παρκάρεις! (ελάτε, αστεία τα λέμε, δεν ενθαρρύνουμε με τίποτε τέτοιες οδηγικές συμπεριφορές).
Πέρα από την πλάκα, το Avenger είναι με διαφορά το πιο «off-road» μοντέλο της (πολυπληθούς) κατηγορίας των «αστικών crossover/SUV». Δεν είναι βέβαια «Trail Rated», όπως άλλα Jeep που έχουν πιστοποιηθεί στη διαβόητη εκτός δρόμου διαδρομή Rubicon Trail, αλλά λίγοι είναι οι χωματόδρομοι που θα το δυσκολέψουν.
Η απόσταση των 20 cm από το έδαφος εγγυάται ότι δύσκολα θα «βρει» κάτω. Tα οδηγικά προγράμματα Mud, Sand και Snow βοηθούν τους κινητήριους τροχούς να βρουν πρόσφυση σε σαθρά και ολισθηρά εδάφη, ενώ το στάνταρ Hill Descent Control θα σας δώσει σιγουριά ελέγχοντας την ταχύτητα στις απότομες κατηφόρες.
Μόνο τα λάστιχα «Eco», χαμηλής τριβής κύλισης, δεν συνάδουν με τα εκτός δρόμου διαπιστευτήρια του Avenger, όμως μπορείτε να βάλετε πιο κατάλληλα λάστιχα All Terrain – κατά προτίμηση στους μικρότερους τροχούς 16 ιντσών της βασικής έκδοσης Longitude.
Σχεδόν άσφαλτο στην άσφαλτο
Τα 16άρια λάστιχα με το ψηλότερο προφίλ ίσως βοηθήσουν να βελτιωθεί κι ένα μικρό μειονέκτημα που έχει το Avenger στην άσφαλτο: η ανάρτηση –κυρίως ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας– αντιδρά κάπως ξερά σε απότομες ανωμαλίες, όπως τα εγκάρσια κοψίματα ή εξογκώματα του οδοστρώματος. Κατά τα άλλα, η άνεση είναι σε απρόσμενα ψηλό επίπεδο, καλύτερη απ’ ό,τι στα περισσότερα «αστικά crossover» – και βέβαια σε τίποτε δεν θυμίζει τα «τζιπάκια» του παρελθόντος.
Απρόσμενα καλή είναι και η συμπεριφορά στο δρόμο. Βλέπεις το αυτοκίνητο ψηλό, αλλά χάρη στη θέση της μπαταρίας, το κέντρο βάρους του είναι χαμηλά. Οι αναρτήσεις έχουν μεν μεγάλες διαδρομές, αλλά πολύ καλό έλεγχο απόσβεσης.
Και, παρά την μπροστινή κίνηση, το ζύγισμα του αυτοκινήτου είναι σωστό. Το αποτέλεσμα είναι το Avenger να στρίβει σαν καλοστημένο μικρό hatchback, χωρίς να γέρνει, με γερή πρόσφυση, ελάχιστη υποστροφή και πλήρη αδιαφορία για τις ανωμαλίες του δρόμου.
Αν επιλέξεις το πρόγραμμα Sport, το ελαφρύ τιμόνι γίνεται πιο επικοινωνιακό, η απόκριση στο γκάζι αμεσότερη, η διαθέσιμη δύναμη πάνω από 40% μεγαλύτερη, οπότε ο ενθουσιώδης οδηγός μπορεί να ικανοποιήσει και τις τυχόν σπορ ορέξεις του. Μόνο η αίσθηση του πεντάλ των φρένων θέλει βελτίωση –όπως συμβαίνει με τα περισσότερα ηλεκτρικά–, αλλά από την απόδοσή τους δεν έχουμε παράπονο.
Τον λογαριασμό, παρακαλώ
Ας δούμε πρώτα το κόστος κίνησης. Στα χέρια μας, η μέση κατανάλωση ρεύματος ήταν 17,0 kWh/100 km – τιμή ικανοποιητική αν λάβουμε υπόψη τη συχνή χρήση του κλιματισμού στον καύσωνα του Ιουνίου. Με βάση αυτή την κατανάλωση, η θεωρητική αυτονομία υπολογίζεται στα 300 km. Μέσα στην πόλη, η κατανάλωση έπεφτε στις 14,8 kWh/100 km, δίνοντας θεωρητική αυτονομία 345 km.
Λέμε «θεωρητική» αυτονομία διότι ποτέ δεν αδειάζουμε εντελώς την μπαταρία και σπάνια τη γεμίζουμε στο 100% αφού για το τελευταίο 10% απαιτείται δυσανάλογα πολύς χρόνος. Οπότε, μια πιο ρεαλιστική αυτονομία είναι αυτή που δίνει η μπαταρία από το 90% έως το 10% της ωφέλιμης χωρητικότητάς της – και είναι αντίστοιχα 240 km (μικτές συνθήκες) και 275 km (πόλη).
Αν ταξιδεύετε στον αυτοκινητόδρομο, με τα όρια ταχύτητας, η κατανάλωση αυξάνεται στις 21,3 kWh/100 km (παρά τη σχετικά μικρή μετωπική επιφάνεια και τον αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,33) οπότε η ρεαλιστική αυτονομία πέφτει στα 190 km. (Nα σημειώσουμε εδώ ότι, στα κρύα του χειμώνα, η αυτονομία θα μειωνόταν ακόμη περισσότερο, αλλά το Avenger έχει στάνταρ αντλία θερμότητας, που την αυξάνει έως και 10%).
Και πόση ώρα χρειάζεται για τη φόρτιση 10-90%; Σε εναλλασσόμενη παροχή AC, o on-board φορτιστής «σηκώνει» έως 11 kW, που σημαίνει ότι θα απαιτηθούν πάνω από 3 ώρες 40’. Αντίστοιχα, σε μονοφασικό wallbox των 7,4 kW θα χρειαστούν περίπου 5,5 ώρες και σε οικιακή πρίζα των 8A (1,7 kW) κάπου… 30 ώρες.
Αντίθετα, σε παροχή DC, το σύστημα ελέγχου της μπαταρίας επιτρέπει ισχύ φόρτισης έως 100 kW, πράγμα που σημαίνει θεωρητικά 24’ αναμονής για φόρτιση 20-80%, όμως στην πραγματικότητα υπολογίστε ένα μισάωρο.
Με άλλα λόγια, το ηλεκτρικό Avenger επιτρέπει τα ταξίδια, με τον σχετικό βέβαια προγραμματισμό. Είναι, όπως είπαμε, και ιδανικό για την πόλη. Κι αν χρειαστεί, σε πάει αρκετά μακριά εκτός ασφάλτου. Τα κάνει όλα, δηλαδή – κάτι που λίγα αυτοκίνητα (πόσο μάλλον EV) μπορούν να ισχυριστούν.
Από την άλλη, η τιμή τιμοκαταλόγου (€30.700 για τη βασική έκδοση Longitude, με την κρατική επιδότηση), ίσως «φρενάρει» κάποιους υποψήφιους αγοραστές, δεδομένου ότι υπάρχουν άλλα (κινεζικά κυρίως) μοντέλα της κατηγορίας, που είναι μεγαλύτερα, πολυτελέστερα και φθηνότερα.
Το Avenger όμως έχει ένα επιπλέον ατού: είναι ξεχωριστό. Πέρα από την πολυχρηστικότητά του, είναι όμορφο στο μάτι και ευχάριστο στην οδήγηση – στοιχεία που το κάνουν επιθυμητό. Δεν είναι τυχαίο το ότι κέρδισε σημαντικές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων και τον τίτλο του Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2023.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση μάλιστα, το «ευρωπαϊκό» δεν αναφέρεται μόνο στον θεσμό που το ψήφισε. Το Avenger είναι ευρωπαϊκό, αφού σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε στην Ιταλία, και κατασκευάζεται στο Tychy της Πολωνίας, δίπλα στο δημοφιλές Fiat 500.
Στην Αμερική δεν πωλείται καν. Πράγμα που δείχνει την αλλαγή νοοτροπίας της Jeep και την αποφασιστικότητά της να εδραιωθεί στην ευρωπαϊκή αγορά. Στόχος που δείχνει ακόμη πιο εφικτός αν λάβουμε υπόψη ότι, πέρα από την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση BEV, το Avenger διατίθεται επίσης σε έκδοση mild hybrid, αλλά και σε απλή βενζινοκίνητη.
//Δείτε περισσότερα για το Jeep Avenger, εδώ.
Τα βασικά
Μοντέλο: Jeep Avenger BEV
Κινητήρας: Ηλεκτρικός, συγχρονικός, μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς: 156 HP
Ροπή: 260 Nm
Μετάδοση / Κιβώτιο: FWD / Αυτόματο, μιας σχέσης
Μπαταρία: NMC, ωφέλιμης χωρητικότητας 51 kWh
Κατανάλωση / Αυτονομία: 17,0 kWh/100 km / 300 km (πραγματική)
Επιτάχυνση: 0-100 km/h: 9,0”
Τελική ταχύτητα: 150 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Τιμή: από €38.700 (€30.700 με την κρατική επιδότηση)
Διαβάστε ακόμα: Lynk & Co 01, υβριδικό, πολυεθνικό και… ενοικιαζόμενο