Lewis Hamilton και Harry Styles ομνύουν στο magenta.

Το προανάκρουσμα το έδωσε ο πιλότος της F1 Lewis Hamilton όταν εμφανίστηκε στο Γκραν Πρι της Μόντσα από πάνω έως κάτω με ένα οutfit που ήταν «βουτηγμένο» στο χρώμα magenta. Ήταν όλος μια ματζέντεια παράσταση: σκούφος, fleece μπουφάν, σακάκι, ζιβάγκο και baggy παντελόνι. Μόνο τα μαύρα μποτάκια του έσπασαν τη μονοχρωμία.

Ποτέ δεν ήταν κακό ένας άντρας να ομνύει στη μονοχρωμία. Να προσδένεται σε ένα χρώμα κι αυτό να το μετατρέπει σε αισθητικό μέρος της προσωπικότητάς του. Υπάρχουν οι λάτρεις του λευκού (ειδικά το καλοκαίρι), των γήινων χρωμάτων (περισσότερο το φθινόπωρο) και του μαύρου (τον χειμώνα ιδιαιτέρως). Η εμφάνιση του Hamilton σήκωσε συζήτηση στα μίντια, καθώς δημιούργησε με την παρουσία του μια νέα ενδυματολογική και χρωματική κατάσταση.

Το Ινστιτούτο Χρωμάτων της Pantone ανακήρυξε το magenta ως το χρώμα του 2023.

Είναι, λοιπόν, το magenta το χρώμα που θα μας απασχολήσει έντονα αυτό το χειμώνα; Ναι, και υπάρχει και επιβεβαίωση από τους πλέον ειδικούς επί των χρωμάτων. Όπως σημειώνει η εφημερίδα Guardian, το Ινστιτούτο Χρωμάτων της Pantone ανακήρυξε το magenta ως το χρώμα του 2023. Όχι ένα οποιοδήποτε magenta, αλλά το Magenta 18-1750, το οποίο εντάχθηκε στον κατάλογο χρωμάτων της εταιρείας το 2019.

Το εν λόγω χρώμα διαβιοί μεταξύ του κόκκινου και του μπλε. Ή σαν να λέμε: ανάμεσα σε κάτι ζεστό και σε κάτι ψυχρό. Ως χρώμα υπάρχει εδώ και 150 χρόνια, εντούτοις στις μέρες μας είναι ένα χρώμα που έρχεται από το μέλλον. Ταυτόχρονα ψηφιακό και αρχέγονο.

Σύμφωνα με την Pantone, το magenta είναι ένα χρώμα αρκούντωςπαλλόμενο. Είναι το χρώμα του κεφιού και αναμένεται να τιμηθεί δεόντως από τη μόδα, το design και την τέχνη. «Είναι γενναίο, είναι ατρόμητο, απεικονίζει αισιοδοξία και χαρά – και γνωρίζουμε ότι όλοι το έχουμε μεγάλη ανάγκη», λέει η Leatrice Eiseman, εκτελεστική διευθύντρια του Pantone Color Institute.

Ο Harry Styles – πάντα στην πρωτοπορία της μόδας – επέλεξε ένα magenta μπλέιζερ Gucci για να «ανακοινώσει» την άφιξή του στη Βενετία για την πρεμιέρα του Don’t Worry Darling.

Οσο και αν δεν του έχουμε δώσει σημασία έως τώρα, το magenta ήταν πάντα στη ζωή μας, αλλά και στην ποπ κουλτούρα. Ο Harry Styles – πάντα στην πρωτοπορία της μόδας – επέλεξε ένα magenta μπλέιζερ Gucci για να «ανακοινώσει» την άφιξή του στη Βενετία για την πρεμιέρα του Don’t Worry Darling, ενώ, μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Πριγκίπισσα της Ουαλίας φόρεσε ένα φόρεμα Emilia Wickstead και ασορτί καπέλο. σε αυτόν τον τόνο κοσμήματος για να δεχτεί τον Πρόεδρο της Νότιας Αφρικής Ramaphosa.

Η θηλυκή πλευρά του magenta από την Πριγκίπισσα της Ουαλίας (φωτογραφία: Reuters).

Δεν είναι το πιο εύκολο χρώμα αλλά μπορεί να στείλει ένα μήνυμα. Η αμερικανική εταιρεία χρωμάτων Benjamin Moore προέβλεψε πριν από λίγο καιρό την επιστροφή των ερυθρωπών εσωτερικών τοίχων, ονομάζοντας το παρόμοιο –αλλά ακόμα πιο εντυπωσιακό– «Raspberry Crush» ως το δικό της χρώμα της χρονιάς.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Pantone, έχουμε αφήσει πίσω μας τη δύσκολη εποχή της πανδημίας και στρέφουμε το βλέμμα μας προς το μέλλον. Η Laurie Pressman, αντιπρόεδρος της Pantone, λέει ότι το Viva Magenta αντιπροσωπεύει μια κυρίαρχη επιθυμία για αισιοδοξία, ανθεκτικότητα, σκέψη έξω από τα στεγανά και τεχνολογική καινοτομία, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας καλύτερος κόσμος.

«Ζούμε σε μια εποχή όπου τόσοι πολλοί άνθρωποι ήταν επιθετικοί. Τώρα χρειαζόμαστε θάρρος, γενναιότητα, αλλά ψάχνουμε για κάτι που προάγει τη χαρά και είναι διασκεδαστικό. Η ζωή αυτή τη στιγμή είναι αντισυμβατική και προκλητική από πολλές απόψεις – νομίζω ότι ψάχνουμε πράγματα που μας βοηθούν να ξεφύγουμε».

Αν όλο αυτό φαίνεται σαν… μοβ πρόζα, αξίζει να θυμόμαστε ότι το χρώμα είναι κεντρικό στην ανθρώπινη εμπειρία ως μέσο αφήγησης, επικοινωνίας και σύνδεσης, επισημαίνει ο Τζέιμς Φοξ, ιστορικός τέχνης του Κέιμπριτζ και συγγραφέας του The World According to Colour.

«Φαίνεται σαν μια καλή και κατάλληλη επιλογή για μια περίοδο που όλα είναι πολύ γκρίζα, σκοτεινά και θολά και πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει την ελπίδα τους. Ουσιαστικά είναι ένα χρώμα για την ανθεκτικότητα του ανθρώπινου πνεύματος».

Παρά την αφύσικη, ακόμη και ψηφιακή εμφάνισή του, το magenta θυμίζει πηλό, ζωγραφιές σε σπήλαια, ακόμη και τα χρώματα του γαλαξία. Η παλαιότερη φυτική ζωή στη Γη, που προϋπήρχε της χλωροφύλλης, πιστεύεται ότι είχε παρόμοια μοβ απόχρωση.

Το magenta είναι ένα τεχνητό «παρασκεύασμα» που εμφανίστηκε στα μέσα του 19ου αιώνα μετά τη θεαματική εφεύρεση του mauveine, της πρώτης συνθετικής βαφής ανιλίνης. Αρχικά ονομάστηκε φούξια (fuchsine) και ήταν μία πατέντα του Γάλλου χημικού Francois-Emmanuel Verguin. Η τεράστια εμπορική του επιτυχία ενέπνευσε κι άλλους στην Ευρώπη να το αναζητήσουν και να συνθέσουν πάνω σ’ αυτό.

Magenta στα βουλεβάρτα του Pitty Uomo (με τάση προς το μπορντώ), αλλά και στα catwalk του Valentino (φουλ του φούξια). Δεν είναι λοιπόν όλες οι ματζέντα αποχρώσεις ίδιες. Οσο για τη φετινή κυρίαρχη, η Pantone προκρίνει την Magenta 18-1750.

Η αλήθεια είναι ότι η «ανάσταση» του magenta μπορεί να προκαλέσει ένα μίνι οπτικό σοκ στον σύγχρονο κόσμο που έμαθε να ζει με τις 50 αποχρώσεις του γκρι. Μετά τις ηλιόλουστες μεσογειακές αποχρώσεις της δεκαετίας του ’90, η κυρίαρχη τάση εσωτερικής διακόσμησης των τελευταίων 15 ετών ήταν το γκρι.

Η Ikea, η Apple και άλλες εταιρίες πρότειναν και ουσιαστικά επέβαλαν τη μονόχρωμη, μινιμαλιστική αισθητική τους παγκοσμίως. Ακόμη και οι ταινίες και η τηλεόραση γίνονται όλο και πιο αποκορεσμένοι τόποι, με αποτέλεσμα ορισμένοι να προτείνουν ότι «το χρώμα εξαφανίζεται από τον κόσμο».

Το magenta, που διασχίζει τη γραμμή μεταξύ κόκκινου και μπλε, δεν είναι μόνο απολιτικό, αλλά και ουσιαστικά ενοποιητικό.

Το magenta, που διασχίζει τη γραμμή μεταξύ κόκκινου και μπλε, δεν είναι μόνο απολιτικό, αλλά και ουσιαστικά ενοποιητικό, όπως σημειώνει ο Τζέημς Φοξ (ιστορικός τέχνης του Κέιμπριτζ και συγγραφέας του The World According to Colour). Εν μέρει υπεριώδες, εν μέρει υπέρυθρο, «δεν υπάρχει στο φάσμα… αλλά με κάποιο τρόπο περικλείει όλη τη γκάμα των χρωμάτων που μπορούμε να δούμε – και επίσης μερικά που δεν μπορούμε».

Στην ουσία, όλα δείχνουν πως δεν μπορείς να αποφύγεις να κοιτάξεις αυτό το χρώμα. Σχεδόν ρουφάει το βλέμμα σου. Γιατί, λοιπόν, να μην γίνει -έστω με πινελιές- μέρος του ενδυματολογικού μας κώδικα αυτό το χειμώνα;

 

Διαβάστε ακόμα: Η αρχοντιά του μπορντώ χρώματος.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top