Η Mercedes-Benz F015 είναι ένας προπομπός. Και στις μελλοντικές λεωφόρους -ίσως ακόμα και πριν από το 2030- θα κυλά μια μετεξελιγμένη του παραλλαγή. Μέσα της, κανείς δεν θα χρειάζεται να οδηγεί, κανείς δεν θα χρειάζεται να μεταμορφώνεται σε θηρίο σε μια διασταύρωση ή να νιώθει συναισθήματα ή να φουντώνει κάτω από τον ήλιο, μουδιασμένος από το κάθισμα και πιασμένος από τα πεντάλ.
Στις λεωφόρους του μέλλοντος, όταν πια θα κυλούν τα πρωτότυπα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό σαν τον εξελιγμένο απόγονο της F015, οι τέσσερις επιβάτες που θα κάθονται αντικριστά, σαν σε τραπεζάκι του μοντέρνου Οριάν Εξπρές, δεν θα είναι αναγκασμένοι να υπομένουν την πραγματικότητα, ούτε καν την ασχήμια της πόλης ή τη δυστυχία της: στα τζάμια του αυτόνομου αυτοκινήτου θα κυλά κινηματογραφικά ένα χωριό της Τοσκάνης ή ένας παραλιακός δρόμος της Ριβιέρας.
Η μετάλλαξη του αυτοκινήτου σε αυτόνομο ρομπότ θα κάνει κάθε συναίσθημα ή κάθε μπελά της οδήγησης μια μακριά ανάμνηση. Και θα τροποποιήσει βαθιά την έννοια της μετακίνησης για τον αστό: η μετακίνηση δεν θα είναι πια μια καθημερινή χρονοβόρα αναγκαιότητα, αλλά ίσως να γίνει τώρα ελκυστική, μια και θα χαρίζει προνόμια σε αυξανόμενη έλλειψη: χρόνο και ιδιώτευση.
Η τεχνολογία είναι έτοιμη: η Mercedes-Benz είχε εισάγει ήδη από το 1998 στην S-Class το περίφημο «Distronic», ένα «ευφυές» cruise control που κρατούσε αυτόματα την απόσταση από το μπροστινό αυτοκίνητο.
Δεκαπέντε χρόνια μετά, το σύστημα χειρίζεται και το τιμόνι, και ο οδηγός μπορεί στην κίνηση της πόλης να απομακρύνει πλήρως τα χέρια και τα πόδια του από τα χειριστήρια και να αφήσει την επιτάχυνση, το τιμόνι και τα φρένα στους αισθητήρες, στα ραντάρ, στους δορυφόρους και στις κάμερες που ελέγχουν τη διαγράμμιση του δρόμου.
Ήδη, με αυτό της το σύστημα, το οποίο ονομάζεται «Intelligent Drive», μια S-Class έκανε εκατό χιλιόμετρα από το Μάνχαϊμ ως το Φόρτσχαϊμ χωρίς οδηγό. Η F015 είναι το πειραματικό όχημα ακόμα πιο προηγμένων τεχνολογιών.
Την ίδια ώρα, η BMW έστειλε κι εκείνη ένα ρομποτικό αυτοκίνητο για ένα ταξίδι δύο ωρών από το Μόναχο στη Νυρεμβέργη, η Audi ετοίμασε ένα αγωνιστικό αυτόνομο αυτοκίνητο που έκανε έναν άρτιο γύρο στην πίστα και η Volvo έστησε ένα κομβόι πέντε αυτοκινήτων με ανθρώπινη παρουσία μόνο στο πρώτο. Κι είμαστε ακόμη στην αρχή…
Διαβάστε ακόμα: Honda NSX – Υβριδική θύμιση Άιρτον Σένα.
Και, το κυριότερο: εφόσον το παιχνίδι αφορά στη μετάλλαξη του αυτοκινήτου σε gadget, δεν θα μπορούσαν να μη σνιφάρουν τριγύρω και η Google, η Apple και η Sony.
Η Google έχει κάνει ήδη πάνω από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα δοκιμών και πάνω από 18 χιλιάδες διαφορετικές προσομοιώσεις παράξενων καταστάσεων του δρόμου με το μικρό διθέσιό της, αυτόνομο πρωτότυπο, που μοιάζει με cartoon. Επιπλέον, η Google θα έχει κι ένα προνόμιο: θα ξέρει όχι μόνο που πρέπει να πας, αλλά και που θα ήθελες να πας…
Στη Βιέννη, το 1968 υπεγράφη μια συνθήκη, στην οποία σημειωνόταν: «Κάθε όχημα ή συνδυασμός οχημάτων πρέπει να έχει οδηγό». Κανείς, τότε, δεν θα μπορούσε να φανταστεί την ύπαρξη αυτοκινήτων χωρίς οδηγό – ιπτάμενων αυτοκινήτων ίσως, αλλά χωρίς οδηγό μάλλον όχι.
Μισόν αιώνα μετά, το πρώτο αυτόνομο αυτοκίνητο θα είναι έτοιμο, αλλά μάλλον θα πλησιάζουμε στο 2030 προτού γίνει αξιόπιστο, ασφαλές, νόμιμο και, εντέλει, εφαρμόσιμο.
Ο απόγονος της Mercedes-Benz F015 όχι μόνο θα κινείται με ηλεκτρισμό και υδρογόνο (όπως κάνει ήδη το γερμανικό πρωτότυπο), αλλά θα εξοικονομεί περαιτέρω ενέργεια με την αυτόματη ηλεκτρονική επιλογή της λιγότερο ενεργοβόρας διαδρομής και με τη μείωση των αεροδυναμικών αντιστάσεων με την κίνηση σε ελάχιστη απόσταση από το μπροστινό όχημα.
Η F105 του μέλλοντος θα μπορεί να μεταφέρει τον ιδιοκτήτη της στο κέντρο και να φεύγει μόνη της, για να παρκάρει εκτός πόλης, ή να στέλνεται για να παραλάβει τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Οι πόλεις σιγά-σιγά θα πάψουν να χρειάζονται πινακίδες ή φανάρια και τα parkings θα μπορούν να γίνουν πάρκα. Άνθρωποι με κινητικά προβλήματα ή ηλικιωμένοι θα αποκτήσουν απρόσμενη ελευθερία μεμιάς.
Και, το κυριότερο: μια και πάνω από το 90% των θανάτων στο δρόμο οφείλονται σε απροσεξία, ποτό, κούραση ή λεονταρισμό και, εν γένει, ανθρώπινο λάθος, θα σώζονται πάνω από ένα εκατομμύριο ζωές το χρόνο! Όμως, πόσες ζωές σώζονται σήμερα από την προνοητικότητα της ανθρώπινης νοημοσύνης για την πιο απίθανη ανοησία που θα μπορούσε να κάνει ένας άλλος οδηγός ή ένας πεζός;
Κι αν είσαι ένας από τους εκατομμύρια ανθρώπους που η δουλειά τους είναι το βολάν; Κι αν είναι η οδήγηση μια από τις τελευταίες -της αστικής καθημερινότητας- επαφές με τον αληθινό κόσμο;
Διαβάστε ακόμα: O Κωνσταντίνος Λάσκαρης σχεδιάζει τα αυτοκίνητα του μέλλοντος για την Tesla!