Αν και το σχήμα στην αρχή ξένιζε, η CLA Coupé είναι τελικά ένα όμορφο αυτοκίνητο. Και παράλληλα ένα από τα αεροδυναμικότερα σχήματα εκεί έξω. (photo credit Mercedes)

Η συγκεκριμένη πάντως κατηγορία (niche, καλύτερα) δεν είναι σύγχρονη ανακάλυψη της Mercedes, κάθε άλλο. Διότι, πρώτο τέτοιο 4θυρο coupé ήταν το Rover P5 3.5 Coupé του ’62 το οποίο λίγο διέφερε από το αντίστοιχο sedan, αλλά ποιος ενδιαφέρεται, εδώ που τα λέμε.

Ήταν πάντως μια εποχή που με τα ονόματα των Mercedes ήξερες, βρε αδερφέ, πού βρισκόσουν. Μια 180 ήταν 1800 κ.ε., μια 200 2000, μια 220 2200, μια 280 2800 και ούτω καθεξής. Εντάξει, υπήρχε και μια 300άρα με 6300 κ.ε. και αργότερα μια 450 με 6900, αλλά αυτές ήταν εξαιρέσεις. Γενικά πάντως, οι ονομασίες των Mercedes, μέχρι το 1994, αν δεν κάνω λάθος, συμβάδιζαν με τον κυβισμό του κινητήρα τους.

Το σημερινό σύστημα ονοματολογίας στοχεύει, λέει, στο να κάνει την ολοένα διευρυνόμενη γκάμα των μοντέλων της εταιρείας απλούστερη στην αναγνώριση. Για παράδειγμα, τα 4θυρα coupé ξεκινούν από CL και ακολουθούνται από το γράμμα του μοντέλου του οποίου αποτελούν την coupé έκδοση, τα ανοιχτά roadster είναι SL, τα SUV GL κ.λπ.

Αυτό που έκανε η Mercedes με τη CLA είναι, επενδύοντας στο συναίσθημα παρά στη λογική, να δημιουργήσει ένα διαφορετικό αυτοκίνητο για μια κατηγορία όπου κυριαρχεί η δεύτερη.

Οι αριθμοί όμως που σήμερα έπονται των ως άνω γραμμάτων συσκοτίζουν. Αυτή εδώ η CLA, ας πούμε, που πίσω της γράφει 180d, δεν διαθέτει κινητήρα 1800 κ.ε., αλλά τον εξελιγμένο σε συνεργασία με τις Renault και Nissan, passe-partout πετρελαιοκινητήρα των 1461 κ.ε. Από την άλλη, ένα 180 ακούγεται πάντα καλύτερα από ένα 150 –εκτός βέβαια κι αν το ακούς από χείλη τροχονόμου– οπότε…

Είναι όμως αυτή εδώ η CLA «αληθινή» Mercedes; Την ίδια ερώτηση πάντως κάναμε και πριν καμιά 35αριά χρόνια, στο λανσάρισμα της 190 (W201). Που, αν και (ή μήπως επειδή) είχε κοστίσει μια περιουσία σε εξέλιξη, αποδείχτηκε τελικά ένα εξαιρετικό και εξαιρετικά μακρόβιο μοντέλο – και αυτό που η εταιρεία αναζητούσε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 για να προσελκύσει τους «νέους».

Που ήταν, πάνω-κάτω, το ίδιο κοινό με αυτό στο οποίο στοχεύει και η CLA σήμερα. Και όταν λέμε «νέους», δεν εννοούμε αυτούς που θα στριμωχτούν στο Golf της μαμάς για να κατεβούν στου Ψυρρή το Σαββατόβραδο, ή στο Avensis του μπαμπά για να πάνε yabanaki την Κυριακή, αλλά τους νέους των τηλεοπτικών σποτ.

Αντί απλώς να προσθέσει ένα πορτμπαγκάζ στο πίσω μέρος μια Α-Class, η Mercedes σχεδίασε από την αρχή ένα 4θυρο coupé εμπνευσμένο από τη μεγαλύτερη CLS. (photo credit Mercedes)

Αυτούς τους εντυπωσιακά όμορφους και καλοβαλμένους «νέους», χωρίς οικονομικό πρόβλημα, ή εμφανές οικονομικό εισόδημα, που οδηγούν ολοκαίνουρια, πλούσια εξοπλισμένα, πεντακάθαρα αυτοκίνητα σε έρημους, περιποιημένους δρόμους, των οποίων την ύπαρξη μόνο αυτοί βέβαια γνωρίζουν, πηγαίνοντας για σκι, ποδήλατο ή σερφ, τραγουδώντας όλοι μαζί φωναχτά και φάλτσα σ’ όλη την (έρημη) διαδρομή. Ή ίσως αυτούς απλώς στους οποίους απευθύνεται το σημερινό διαφημιστικό σποτ της εταιρείας με το μήνυμα “Grow up”.

Ορισμένοι βέβαια εξ υμών θα αντέτειναν πως η CLA είναι μια ακριβότερη από την Α-Class Mercedes, με μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ που, στην πραγματικότητα, απευθύνεται σε όποιον έχει να δώσει €6.000 περισσότερα για να μεταφέρει περισσότερα συμπράγκαλα από και προς το εξοχικό στο Δήλεσι. Και πως το κομμάτι για τους «νέους» στοχεύει στο να μειώσει τον μέσο όρο ηλικίας τού μέχρι πρόσφατα τυπικού Έλληνα αγοραστή από τα 82 στα 77. Αλλά αυτούς οι υπόλοιποι θα τους απαξιώναμε εξ αρχής ως κακοπροαίρετους και κυνικούς.


Διαβάστε ακόμα: MINI John Cooper Works. Πουλήστε τα παιδιά σας


Ό,τι και να λέμε πάντως, η CLA, ιδίως μετά τις περυσινές μικρο-επεμβάσεις, είναι ένα όμορφο αυτοκίνητο. Και, μ’ έναν αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας (cd, στην καθομιλουμένη) 0.23, ένα από τα αεροδυναμικότερα σχήματα εκεί έξω. Αυτό, στην 180d, σημαίνει αποδοτικές και οικονομικές διαδρομές, ειδικά εκτός πόλης, με καταναλώσεις μεταξύ 5 και 5,5 λίτρων πετρελαίου για κάθε 100 km (που μεταφράζονται σε αυτονομία 1.000 km) να είναι και εφικτές και συνηθισμένες.

Ενώ και η οδήγησή της σε δρόμους εκτός εθνικής είναι γενικά ευχάριστη. Βέβαια, παρά τη σωστή κλιμάκωση του αυτόματου κιβωτίου των εφτά σχέσεων, τα 109 άλογα είναι οριακά, ειδικά με περισσότερους από δυο στην καμπίνα. Αλλά η μικρή Mercedes είναι ένα απ’ αυτά τα αυτοκίνητα που, λόγω του καλού τους στησίματος (ειδικά με τη σκληρούτσικη σπορ ανάρτηση και τα ελαστικά 225/40/18), σου επιτρέπουν να κινείσαι με «μια πάνω» (σχέση στο κιβώτιο, εννοείται) προσέχοντας να μη χάνεις τη φόρα σου – και να γίνεσαι στην πορεία καλύτερος οδηγός, αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία.

Στα πίσω καθίσματα τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα. Τα κεφάλια των ψηλότερων βρίσκουν στη χαμηλή εκεί πίσω οροφή, ενώ τα γόνατά τους πιέζουν τις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων.

Το εσωτερικό είναι τυπικό Mercedes. Απηχώντας εκείνο της A-Class, διαθέτει το καντράν με τα δυο μεγάλα, ευανάγνωστα αναλογικά όργανα, τους τρεις αεραγωγούς κάτω από την ταμπλετοειδή οθόνη που ελέγχεται από την κεντρική κονσόλα – και εξακολουθεί να δείχνει πως έχει προστεθεί εκ των υστέρων. Αλλά μη διαμαρτύρεστε, διότι αυτό είναι πλέον σύνηθες φαινόμενο σε αρκετά αυτοκίνητα, όχι μόνο της Mercedes, και ξενίζει την πρώτη μόνο μέρα, μετά το συνηθίζεις.

Το εσωτερικό απηχεί εκείνο της A-Class με τη μεγάλη κεντρική οθόνη να δεσπόζει. Σπορ, πολυλειτουργικό τιμόνι, καλή θέση οδήγησης και καθίσματα με μεγάλο εύρος ρυθμίσεων. Πίσω, τα πράγματα είναι ελαφρώς στριμωγμένα. (photo credit Mercedes)

Τα μπροστινά καθίσματα είναι άνετα και με μεγάλο εύρος ρυθμίσεων, ειδικά ως προς το ύψος, πράγμα που βοηθά στο να μην αισθάνεσαι πως σε περιορίζει το χαμηλό παρμπρίζ. Γιατί είναι κι αυτές οι μεγάλες μπροστινές κολόνες –άλλο σύνηθες φαινόμενο– που περιορίζουν την ορατότητα στις στροφές, ιδίως όταν κάθεσαι χαμηλά. Η θέση οδήγησης είναι όμως σωστή και το σπορ τριάκτινο τιμόνι με τη μεταβλητή υποβοήθηση απολαυστικό –περισσότερο στην αφή και λιγότερο στην αίσθηση– αλλά ακριβές, παρ’ όλα αυτά.

Πίσω, τα πράγματα δεν είναι και τόσο ρόδινα. Τα κεφάλια των ψηλότερων βρίσκουν στη χαμηλή εκεί πίσω οροφή, ενώ τα γόνατά τους πιέζουν τις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων. Αλλά πάλι, μπρος στα κάλλη τ’ είναι ο πόνος, ε; Άλλωστε, η CLS απέδειξε πως τέσσερις πόρτες μπορεί να σημαίνουν και επιδόσεις supercar και (σχετική) πρακτικότητα. Και η CLA, ειδικά στις εκδόσεις AMG, δημιουργήθηκε για να το επιβεβαιώσει.

Αυτό πάντως που έκανε η Mercedes με τη CLA είναι, επενδύοντας στο συναίσθημα παρά στη λογική, να δημιουργήσει ένα διαφορετικό αυτοκίνητο για μια κατηγορία όπου κυριαρχεί η δεύτερη. Και φαίνεται πως έκανε καλά.

Τα βασικά
Μοντέλο: Mercedes-Benz CLA 180d Coupé
Κινητήρας: 4κύλινδρος diesel 1461 κ.ε.
Ισχύς: 109 HP @ 4000 rpm
Ροπή: 260 Nm @ 1750-2500 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: FWD/αυτόματο 7 σχέσεων
Κατανάλωση: 4,2 lt/100 km (επίσημη), 5,4 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 11,6”
Τελική ταχύτητα: 205 km/h
Τιμή: από €32.605

 

Διαβάστε ακόμα: Driven – Opel Adam 1.0 115 HP

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top