Ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ εμπνέεται από μια καινοτομία στην ιστορία της σπογγαλιείας, και εγκαινιάζει μια νέα σελίδα για το πολυσυζητημένο ελληνικό brand IANOS.

    Μία λέξη που δεν είναι ξένη σε σχεδόν καμία γλώσσα, τώρα αναγράφεται υπερήφανα, με κεφαλαίους ελληνικούς χαρακτήρες, στο καντράν του νέου ρολογιού της IANOS, του Ιάκωβου Χατζηδημητρίου. Όπως η εταιρεία παίρνει το όνομά της από τον διφυή θεό της κλασικής αρχαιότητας, έτσι και το νέο ρολόι φέρνει ένα όνομα γεμάτο νόημα και ιστορίες, οι οποίες ενέπνευσαν την κατασκευή του.

    Το πρώτο ρολόι της ΙΑΝΟΣ, η Άβυσσος, είχε εντυπωσιάσει για πολλούς λόγους, μεταξύ των οποίων η ελληνική προέλευση και ορισμένες ενδείξεις ώρας στο πρωτότυπο σχήμα σκανταλόπετρας ή καμπανελόπετρας, ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η βαριά αλλά υδροδυναμική πέτρα που χρησιμοποιούσαν οι γυμνοί δύτες: Οι περίφημοι βουτηχτάδες που έπεφταν στη θάλασσα κρατώντας την πέτρα για να επιταχύνουν την κάθοδο τους και να φτάσουν νωρίτερα στον πολύτιμο στόχο, τα σφουγγάρια. Με λίγη ώρα διαθέσιμη, κυριολεκτικά μόλις μια ανάσα, έπρεπε να εκμεταλλευτούν το κάθε δευτερόλεπτο. Ο χρόνος τους ήταν χρυσός, ή μάλλον σφουγγάρι.

    Στους Μηχανικούς και στα σκάφανδρα τους οφείλονταν η ευμάρεια της Σύμης και της Καλύμνου, ως την εγκατάλειψη των επικίνδυνων μεθόδων σπογγαλιείας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.

    Με ρετροφουτουριστικό αέρα, χάρη στις αισθητικές αναφορές στα μηχανήματα της πρώιμης βιομηχανικής περιόδου.

    Το νέο ρολόι, ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ, σηματοδοτεί ένα νέο ξεκίνημα για το πολυσυζητημένο στους κύκλους των aficionados ελληνικό brand IANOS. Και εμπνέεται αντίστοιχα από μια καινοτομία στην ιστορία της σπογγαλιείας, την εισαγωγή κατά τη δεκαετία του 1860 του σκάφανδρου, που ήταν γνωστό και ως «φόρεμα».

    Η νέα -τότε- τεχνολογία της βαριάς στολής, συνδεδεμένης με σωλήνα που τροφοδοτούσε τον δύτη με οξυγόνο από την επιφάνεια, επέτρεπε την αλιεία των σφουγγαριών σε μεγαλύτερα βάθη και για μεγαλύτερη διάρκεια, εισάγοντας την παραδοσιακή δραστηριότητα στη βιομηχανική εποχή και στην αλματώδη αύξηση του πλούτου. Ελληνικά πλοία ταξίδευαν σε όλη τη Μεσόγειο τότε, συλλέγοντας σφουγγάρια επί μήνες, με τους δύτες να χρησιμοποιούν το σκάφανδρο με βάρδιες, σε εικοσιτετράωρη βάση.

    Αλίμονο, όμως: Διαδοχικά, η ανάγκη, η τόλμη και ενίοτε η απληστία, οδήγησαν τους σφουγγαράδες να υπερβαίνουν συχνά τα επιτρεπόμενα όρια και να μη λαμβάνουν τις δέουσες προφυλάξεις, με αποτέλεσμα τη γνωστή νόσο των δυτών, που οδηγούσε σε θάνατο ή παράλυση. Σαν ένας πραγματικός διπρόσωπος Ιανός, όχι πια του μύθου αλλά της σκληρής πραγματικότητας, που γύριζε το πρόσωπο του πλούτου για να δείξει αυτό της δυστυχίας.

    Μέσα από χαρές και πόνο, ο μηχανικός, όπως ονομαζόταν ο δύτης από τη «μηχανή» (άλλη μια ονομασία για το σκάφανδρο), έγινε κομμάτι της ιστορίας της ελληνικής ναυτοσύνης, συνώνυμο του συνειδητού κινδύνου που αναλαμβάνει κανείς με γενναιότητα για να επιτύχει έναν μεγάλο στόχο – την προκοπή του ατόμου, της οικογένειας, της κοινότητας. Σε αυτό οφείλονται η ευμάρεια της Σύμης, της Καλύμνου, και άλλων νησιών για δεκαετίες, ως την σταδιακή εγκατάλειψη των επικίνδυνων μεθόδων σπογγαλιείας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.

    Ξεχωρίζει πρώτα από όλα η ολοστρόγγυλη στιβαρή στεφάνη – το πάχος της καταλαμβάνει σχεδόν το εν τέταρτο της όψης.

    Συνδεδεμένο με αισθητικές αναφορές στα μηχανήματα εκείνης της περιόδου, το ρολόι ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ συγκροτείται από στοιχεία με απτή βιομηχανική αισθητική αλλά και έναν ρετροφουτουριστικό αέρα της εποχής των πρώτων υποβρύχιων εξερευνήσεων.

    .Φτιαγμένη από το ίδιο ανοξείδωτο ατσάλι με την κάσα, η στεφάνη έχει επιφάνεια αδρή, σαν αμμοβολημένη, και οδοντωτό πλαϊνό, που θυμίζει γρανάζι.

    Ξεχωρίζει πρώτα από όλα η ολοστρόγγυλη στιβαρή στεφάνη – το πάχος της καταλαμβάνει σχεδόν το εν τέταρτο της όψης. Θυμίζει το γυάλινο άνοιγμα σαν φινιστρίνι που είχε η κάσκα του δύτη και καλύπτει ολόκληρο το επάνω μέρος της κάσας. Φτιαγμένη από το ίδιο ανοξείδωτο ατσάλι με την κάσα, έχει επιφάνεια αδρή, σαν αμμοβολημένη, και οδοντωτό πλαϊνό, εμφανές και από την όψη, που θυμίζει γρανάζι ή διακόπτη σε βιομηχανικό μηχάνημα και προσφέρει μεγάλη πρακτική ευκολία στη χρήση. Η στεφάνη έχει μια μοναδική στρογγυλή ένδειξη, προκειμένου να σημειώνεται το σημείο έναρξης μέτρησης χρόνου.

    Διατίθεται με δύο διαφορετικά λουράκια. Από ιταλικό δέρμα και λαστιχένιο τύπου ΝΑΤΟ, επίσης ιταλικής κατασκευής.

    Το ρολόι θυμίζει εξάρτημα πλοίου ή όργανο ναυσιπλοΐας από τη γέφυρα παλιού καραβιού.

    Η αδρή και στιβαρή κατασκευή της κάσας χαρακτηρίζεται από τις υδροδυναμικές καμπυλωτές γραμμές και τα lugs που δεν διακόπτουν τη σχεδιαστική συνέχεια, τονώνουν αντίθετα την έννοια του συμπαγούς και του ενιαίου που έπρεπε να χαρακτηρίζουν το σκάφανδρο του δύτη με όλα τα μέρη ενσωματωμένα και στεγανοποιημένα. Το ρολόι μοιάζει πράγματι φτιαγμένο από τρία κομμάτια: στεφάνη, μεσαίο τμήμα με τα  lugs, και βάση. Συνολικά θυμίζει εξάρτημα πλοίου ή όργανο ναυσιπλοΐας από τη γέφυρα παλιού καραβιού.

    Το καντράν έχει φόντο στο σκοτεινό μπλε χρώμα του βυθού, σχεδόν μαύρο, απλό και ματ, ελαφρώς αδρό σαν τον αμμουδερό πυθμένα. Οι ενδείξεις της ώρας ακολουθούν το σχήμα της καμπανελόπετρας που καθιέρωσε η άβυσσος και έχει ήδη αναγνωριστεί ως σχεδιαστικό σήμα κατατεθέν των ρολογιών της ΙΑΝΟΣ. Είναι από απλό λευκό υλικό που φωσφορίζει στο σκοτάδι. Αν και δεν υπάρχουν αριθμητικές ενδείξεις, είναι εξαιρετικά ευανάγνωστο, καθώς οι θέσεις 3 και 6 είναι μεγαλύτερες και προσανατολίζουν αμέσως το μάτι  σαν πυξίδα. Η θέση 12 έχει μεγάλο λευκό περίγραμμα στο ίδιο σχήμα και στο εσωτερικό, την ένδειξη της ημερομηνίας.

    Οι δείκτες ώρας και λεπτών είναι εξαιρετικά στιβαροί με περίγραμμα στο χρώμα του καντράν.

    Οι δείκτες ώρας και λεπτών είναι εξαιρετικά στιβαροί με περίγραμμα στο χρώμα του καντράν και εσωτερικό στο φωσφωρίζον λευκό, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα αισθητική συνέχεια με το φόντο και εύκολη ανάγνωση της ώρας. Στη θέση 6 βρίσκεται ο δευτερολεπτοδείκτης, που είναι ένας στρογγυλός δίσκος με κυματοειδείς ακτίνες και μια μοναδική λευκή ένδειξη. Η συνεχής του περιστροφή είναι ο χτύπος της καρδιάς αυτού του ρολογιού, τον χτύπο που θα άκουγε ο δύτης στο σκάφανδρο του στο βυθό, ενώ οι σύντροφοι του θα γύριζαν έναν αντίστοιχο τροχό στο κατάστρωμα, που τροφοδοτούσε τον δύτη με οξυγόνο. Σταμάτημα του τροχού θα σήμαινε θάνατο για τον δύτη, όπως εδώ το γύρισμα σημαίνει ότι το ρολόι ζει.

    Tο κρύσταλλο είναι θολωτό από ζαφείρι με αντιανακλαστική επίστρωση, και το ρολόι αδιάβροχο στα 300 μέτρα.

    Κάτω από τη θέση 12 είναι το λογότυπο της εταιρείας IANOS με λατινικούς χαρακτήρες και κάτω από τη θέση 6 με ελαφρώς μικρότερους αλλά ευκρινέστατους ελληνικούς χαρακτήρες το όνομα του μοντέλου MHXANIKOΣ, ακολουθώντας τις δύο καμπύλες γραμμές, της στεφάνης κάτω και του περιστρεφόμενου δίσκου από πάνω.

    Στην εσωτερική στεφάνη του καντράν είναι γραμμένοι δύο σκληροί στίχοι από ένα τραγούδι που συμπυκνώνει την εμπειρία και το δράμα του μηχανικού σπογγαλιέα.

    Στην εσωτερική στεφάνη του καντράν, με ανάγλυφους ελληνικούς χαρακτήρες είναι γραμμένοι δύο στίχοι από ένα παραδοσιακό τραγούδι που συμπυκνώνει την εμπειρία του μηχανικού: «ΉΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΘΑ ΓΙΝΩ ή ΣΤOΝ ΑΜΜΟ Θ’ ΑΠΟΜΕΙΝΩ» και «AN ΠΕΘΑΝΩ ΜΗ ΜΕ ΚΛΑΨΕΙΣ ΜΕΣ ΣΤΟΝ ΑΜΜΟ ΝΑ ΜΕ ΘΑΨΕΙΣ».

    Πέραν της απότισης τιμής σε αυτούς που αγωνίστηκαν στη θάλασσα και του μηνύματος που λειτουργεί ως διαρκές αμιλλητήριο κέλευσμα στον κάτοχό του, η επιγραφή είναι και εξαιρετικά σχεδιασμένη, γιατί μπορείς να τη διαβάσεις εύκολα όταν θες, αλλά όταν απλώς κοιτάς το ρολόι για να δεις την ώρα, πρακτικά εξαφανίζεται από το οπτικό σου πεδίο και δεν μπερδεύεται με τις λευκές ενδείξεις του καντράν. Είναι μια από τις πολλές ωραίες σχεδιαστικές λεπτομέρειες του ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ που στο σύνολό του αποτελεί έναν υποδειγματικό συνδυασμό σχεδιασμού, χρηστικότητας και συμβολισμού, όλα με μια σαφή ελληνική θαλασσινή ταυτότητα.

    Καθώς ο έλληνας ναυτικός ποτέ δε δίστασε να υιοθετήσει και την ξένη τεχνολογία, ο μηχανισμός του νέου ρολογιού είναι o ελβετικός Sellita 360. Η ρύθμιση γίνεται με υδατοστεγή κορόνα που αναπαράγει το σχέδιο της στεφάνης και βρίσκεται στη δεξιά πλευρά της κάσας, αγκαλιασμένη από δύο συμμετρικά καμπύλα στοιχεία προστασίας.

    Το ρολόι είναι αδιάβροχο στα 300 μέτρα, ενώ το κρύσταλλο είναι θολωτό από ζαφείρι με αντιανακλαστική επίστρωση.

    Οι διαστάσεις είναι 43 χιλ. διάμετρος, 50,84 χιλ. απόσταση ανάμεσα στις άκρες των lugs και 15,75 χιλ. ύψος/πάχος. Με κάσα από ανοξείδωτο ατσάλι, στεφάνη μονοδρομική με 120 βαθμούς, και συνολικά αδιάβροχο στα 300 μέτρα. Το κρύσταλλο είναι θολωτό από ζαφείρι με αντιανακλαστική επίστρωση, ενώ το λουράκι περνά κάτω από το ρολόι μέσα από τις συνδετικές μπάρες των lugs. Το όλον είναι ιδιαίτερα ισοροπημένο και συμπαγές σχεδιαστικά.

    Ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ θα διατεθεί στην αγορά τον Ιούνιο του 2022, σε μόνο 300 κομμάτια.

    Υπάρχουν δύο διαφορετικά λουράκια. Από ιταλικό δέρμα με ειδική επεξεργασία στο κάτω μέρος που το προστατεύει από τον ιδρώτα, εξασφαλίζει αντοχή στη χρήση στη θάλασσα, και του επιτρέπει να παλαιώνει όμορφα. Εναλλακτικά, διατίθεται και με λαστιχένιο λουράκι τύπου ΝΑΤΟ ιταλικής κατασκευής με ανάγλυφο σχέδιο σφουγγαριών. Και τα δύο κουμπώνουν με ανοξείδωτη ατσάλινη αγκράφα, με το λογότυπο της  IANOS.

    Από τις 10 Δεκεμβρίου μπορείτε να κάνετε για έναν μήνα προκράτηση, σε προνομιακή τιμή.

    Το ρολόι θα διατεθεί στην αγορά τον Ιούνιο του 2022, σε μόνο 300 κομμάτια: η εταιρεία δεσμεύεται να μη φτιάξει ποτέ άλλα! Από τις 10 Δεκεμβρίου και για έναν μήνα, μπορείτε να κάνετε προκράτηση σε προνομιακή τιμή. Στη συνέχεια, ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ θα διατίθεται στην κανονική τιμή του, μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων.

    //Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

     

    Διαβάστε ακόμα: Συνέντευξη με τον Ιάκωβο Χατζηδημητρίου που δημιουργεί τα ελληνικά ρολόγια Ianos. «Kάνω πράξη το όνειρό μου!»

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top