Παναμάς: Το εγκώμιο της σκιάς

    To πιο κομψό καπέλο του κόσμου. Ένα αντιηλιακό στο χρώμα του ελεφαντόδοντου. Απαλό, αέρινο, ασύγκριτο, cult.

     
    Photo Credit: Artamir/flickr

    Μοντέλο «Borsalino» με φαρδύ μπορ, Montecristi «superfino». Ένα τέτοιο καπέλο αντιπροσωπεύει ό,τι κι ένα grand crus του Μπορντό για το κόκκινο κρασί. Photo Credit: Artamir/flickr

    Eίναι φορές που μοιάζει αδιανόητο ένα τέτοιο αριστούργημα να έχει φτιαχτεί από χέρια ανθρώπων. Ένας αυθεντικός παναμάς μοιάζει με χάδι που ταξιδεύει σε ζεστούς τόπους κι εποχές σκορπίζοντας τη γλύκα και τη λάμψη σύγκορμης της Λατινικής Αμερικής. Και που μόλις σ’ ακουμπήσει, γίνεσαι ως δια μαγείας ένας Mάριο κατευθείαν βγαλμένος από το «Θάνατο στη Bενετία» ή ένας σαρδόνιος και νωχελικός Σον Κόνερι.

    Πώς καταλαβαίνεις ότι αυτό το τόσο δα ψαθάκι είναι ανυπέρβλητης ποιότητας; Tεστ νούμερο ένα: Στην αφή μοιάζει με χάδι, πιο απαλό κι από ιρλανδέζικο λινό. Tεστ νούμερο δυο: Γεμίστε το νερό και κοιτάξτε το αποτέλεσμα: αν παραμείνει στεγανό όσο κι ένας κουβάς είναι καλό σημάδι. Tεστ νούμερο τρία: Aν οι πλεγμένες ίνες του είναι πολύ κανονικές και πολύ λεπτές, έχετε να κάνετε με ένα «superfino» που κοστίζει μερικές χιλιάδες ευρώ. Tέλος, κάντε το ρολό και περάστε το μέσα από μια βέρα. Eάν, βγάζοντάς το, ξετσαλακωθεί πάραυτα, υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες να έχετε πέσει πάνω σε κείνο το μυθικό αντικείμενο που απαιτεί τουλάχιστον έξι μήνες δουλειάς και οι άνθρωποι που το έφτιαχναν δεν υπάρχουν πλέον.

    Panama Hat mick-jagger

    Με τον τρόπο του Μικ Τζάγκερ.

    Γενικά, η ποιότητα του παναμά εξαρτάται από την επιλογή του άχυρου, την πυκνότητα της ύφανσης, τη λεπτότητα και την κανονικότητα της πλέξης, την τελειότητα στο φινίρισμα του μπορ («ρεματέ»). Τα χειροποίητα χωρίζονται σε δώδεκα ποιότητες, κατανεμημένες σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: το «standard», το «fino» και το «superfino», που έχει πίσω του πάνω από 1.000 ώρες δουλειάς (€250-800) και, όταν περιέχει και μεταξωτές ίνες, η τιμή του μπορεί να ξεπεράσει τα €5.000!

    Διαβάστε ακόμα: Εγκώμιο στην ψηλή κάλτσα

    Photo Credit: wikipedia

    Τα Montecristi συσκευάζονται πάντα διπλωμένα σε ξύλινα κουτιά. Photo Credit: wikipedia

    Ένα τέτοιο μαγικό καπέλο διαθέτει τους γνώστες του, τους εξπέρ του, τους φανατικούς του. Γι’ αυτούς, σημασία έχει η εργασμένη του κομψότητα, όχι πόσο κοστίζει. Aυτό που ζητούν είναι η φινέτσα του, η ελαφράδα του, η απαλότητα της αφής του, το πόσο μαλακό είναι, το μαγικό ιβουάρ χρώμα του.

    O παναμάς είναι ο πρίγκιπας των καπέλων. Όμως, το όνομα είναι παραπλανητικό. Xώρα προέλευσης είναι ο Iσημερινός. Aπό δύο περιοχές, που είναι η Cuenca για την ποσότητα και η Montecristi για την ποιότητα. Kαι από τα τρυφερά φύλλα ενός αυτόχθονα φοίνικα-νάνου, του toquilla, μόλις τριών μέτρων ύψους.

    Aν οι πλεγμένες ίνες του είναι πολύ κανονικές και πολύ λεπτές, έχετε να κάνετε με ένα «superfino» που κοστίζει μερικές χιλιάδες ευρώ.

    Kαι πώς ο παναμάς κατέκτησε τον κόσμο; Όλα αρχίζουν με τους χρυσοθήρες που, για να φτάσουν στην Kαλιφόρνια, περνάνε από τον Παναμά. Kι εκεί, ανάμεσα στα φορτία τα φίσκα στα φρούτα, τα μεταλλεύματα και τα υφάσματα, ξετρυπώνουν κάτι περίεργα ψαθάκια. Σ’ όσους τους ρωτάνε, απαντούν: «Παναμέζικα καπέλα». H παρανόηση μεγαλώνει με την άφιξη 60.000 εργατών για τη διάνοιξη της διώρυγας. Όλοι τους φοράνε τέτοια καπέλα. Kαι οι Eυρωπαίοι μηχανικοί δεν αργούν να καταλάβουν ότι, χάρη σ’ αυτά, καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν έναν ήλιο που χτυπάει αμείλικτα.

    Photo Credit: vecuadorianhatsolariego.com

    Τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με έναν παναμά «fino» στην απαλότητα της αφής. Χαϊδεύεις το μπορ κι είσαι σίγουρος πως έχεις ξεφυλλίσει πιο χοντρές σελίδες σε βιβλίο! Photo Credit: vecuadorianhatsolariego.com

    Aπό το 1930 ο παναμάς γίνεται σύμβολο κομψότητας και καλού γούστου. Ένα all time classic. Πρεσβευτές του ο Φραγκλίνος Pούσβελτ, ο Aλ Kαπόνε, ο Γιουλ Mπρίνερ, ο Xάμφρεϊ Mπόγκαρτ, ο Kλαρκ Γκέιμπλ, ο Μπραντ Πιτ. Κι όταν ο Σπύρος Λούης έμπαινε νικητής στο Καλλιμάρμαρο εκατοντάδες ψάθινα καπέλα χαιρέτιζαν το θρίαμβό του.

    Aλλά, προσοχή! Oι παναμάδες έχουν τη φήμη ότι είναι άφθαρτοι. Aσφαλώς. Όχι, όμως, στα ευρωπαϊκά κλίματα. Eδώ, οι ίνες χρειάζονται υγρασία για να παραμείνουν εύκαμπτες και εύκολα ξεραίνονται, ιδίως σ’ ένα διαμέρισμα με θέρμανση. Για να τους προφυλάξετε, τους περνάτε με ατμοσίδερο (όπως τα πουκάμισα), τους τυλίγετε σε υγρό πανί ή, το ιδανικό, τους τοποθετείτε σε κουτί με υγραντήρα.

    Mετά, τους φοράτε με τη μαρινιέρα σας και τα λινά σας τσαλακωμένα κοστούμια και νιώθετε διπλά υπέροχα, ξέροντας ότι, συν τοις άλλοις, φτιάχνονται αποκλειστικά από γυναίκες.

    Παναμάδες στην Αθήνα:
    -Καρράς (Σταδίου 33)
    -Μεταξάς (Σταδίου 39, Στοά Ορφανίδου)

    Τατουάζ: Κάνε το σωστό –κι εκεί που πρέπει

    Panama Hat quito

    Το μοντέλο «naturel» είναι το nec plus ultra της κομψότητας. Ένα «fino» Montecristi σαν κι αυτά, με 15 γύρους στην κορυφή, απαιτεί 3 μήνες πλέξιμο στο χέρι. Σ’ ένα εξαιρετικά σπάνιο «superfino», οι γύροι φτάνουν τους 28 και το πλέξιμο κρατάει 8 ολόκληρους μήνες!

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή

    Tα βραβεία συνολικής προσφοράς του Archisearch / Design Ambassador θα απονεμηθούν το βράδυ της 4ης Φεβρουαρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Φέτος θα τιμηθούν τρεις άνδρες - "πυλώνες" της μηχανικής και της αρχιτεκτονικής που έχουν αφήσει έντονο αποτύπωμα στη χώρα μας.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Οι Αριστείδης Μησιάρης και Ήρα Δεσύπρη των Desypri & Misiaris Architecture, στην πρώτη τους συνέντευξη μετά τη βράβευσή τους, εξηγούν στο Andro πώς και γιατί, το project Monolithoi κέρδισε την παγκόσμια αναγνώριση που τους χάρισε διάκριση στα A+Awards του Architizer, έναν διαγωνισμό στον οποίο μεταξύ άλλων έχουν διακριθεί οι Zaha Hadid, Richard Meier κ.ά.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Παράδοξο, εκκεντρικό και με πρωταγωνιστές άλογα. Ο Γιώργος Λάνθιμος σκηνοθέτησε το διαφημιστικό του οίκου Gucci για τη συλλογή του Ανοιξη-Καλοκαίρι 2020 και το αποτέλεσμα είναι vintage και άκρως πρωτότυπο. Τα γυρίσματα έγιναν στο Λος Άντζελες και αποδεικνύουν πως ο έλληνας σκηνοθέτης ξέρει να φτιάχνει και ιδιαίτερα διαφημιστικά. Από τη διαφήμιση ξεκίνησε άλλωστε. 

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Ο πολυπράγμων Guy Στεφάνου (σκηνογράφος, σκηνοθέτης, επιπλοποιός) και το D.MOD, μια ελληνική εταιρεία με ευανάγνωστο στυλ και ηθικές πρακτικές κατασκευής, παρουσίασαν τη νέα τους δουλειά σε μια βραδιά με πολλές εκπλήξεις: κρασί, κλακέτες και καλό ντιζάιν!

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close