Στη δίνη της αλλαγής των εποχών στροβιλίζονται τεχνολογίες, νέα καύσιμα και διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Το Zoe είναι ένα σωσίβιο γεμισμένο με τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ που επένδυσε η Renault για το όραμα του προσιτού αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Για την ακρίβεια, όχι μόνο για αυτό το όραμα, αλλά και -κυρίως- για το τόσο δυσπρόσιτο ενδιαφέρον του νέου της πόλης, αυτού που κατεβαίνει τις σκάλες του μετρό με i-κάτι στα αυτιά και στα ακροδάχτυλα. Του νέου ανθρώπου.
Για την πειθώ του, το Zoe χρησιμοποιεί δύο τεχνάσματα: είναι αμιγώς ηλεκτρικό και στο κέντρο της κονσόλας του έχει μια μεγάλη οθόνη αφής 7 ιντσών. Το πρώτο τέχνασμα έχει κόστος περίπου όσο το εισιτήριο του μετρό: το Zoe φορτίζει με οποιασδήποτε τάσης πρίζα – χρειάζεται περίπου εννιά ώρες σε μια οικιακή και περίπου μία ώρα σε τριφασική. Με πλήρη φόρτιση προσφέρει αυτονομία 150 χλμ. το καλοκαίρι και περίπου 100 το χειμώνα, ενώ λίγη περισσότερη αυτονομία προσθέτει εν κινήσει η ανάκτηση της ενέργειας του φρεναρίσματος.
Οδηγείται σαν μικρό αυτόματο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, δίχως ταχύτητες: παράγει 88 ίππους και παρότι τα 1.468 κιλά του δεν επιτρέπουν κάτι καλύτερο σε επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα παρά 13,5”, τα 220 Nm ροπής που προβάλλουν άμεσα (0-50 χλμ./ώρα σε 4” ) έχουν σκοπό να το κάνουν σβέλτο στην πόλη. Ακόμη, η τοποθέτηση των μπαταριών κάτω από το δάπεδο μειώνει το κέντρο βάρους κι ευεργετεί την οδική συμπεριφορά, δίχως συμβιβασμούς στο χώρο των επιβατών και αποσκευών.
Η οικονομία χρημάτων προκύπτει από το χαμηλότερο κόστος του ηλεκτρισμού και από το ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν χρειάζεται σέρβις του κινητήρα ή λίπανση, αλλαγές ιμάντα ή φίλτρων. Στον αντίποδα, χρειάζεται περίπου 80-100 ευρώ το μήνα για την ενοικίαση των μπαταριών – διότι αυτές αποτελούν το μεγαλύτερο κόστος σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και η επιμέρους ενοικίαση αυτών είναι που κρατά το κόστος του Zoe κάτω από τις 16.000 ευρώ. Τουλάχιστον στη Γαλλία, καθώς η τιμή και η διάθεσή του στην Ελλάδα είναι εν αναμονή.
Η οικολογία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κάτι σχετικό: εξαρτάται από το ποσοστό που παράγει ηλεκτρισμό κάθε χώρα από ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα. Όπως παράγεται ο ηλεκτρισμός σήμερα στην Ευρώπη, το Zoe θεωρητικά εκπέμπει 58 γραμ. διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (σε σύγκριση με τα 89 γραμ. του υβριδικού Toyota Prius). Στη Γαλλία, που η ενέργεια παράγεται και με πυρηνικά μέσα, η εκπομπή CO2 του Zoe πέφτει στα 15 γραμ. Η Renault, πάντως, έχει ήδη προχωρήσει σε επιμέρους συμφωνία με ιδιωτική εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αποκλειστικά με οικολογικά μέσα: υδροηλεκτρικά, αιολικά, ηλιακά.
Το δεύτερο τέχνασμα είναι η οθόνη πολυμέσων R-Link. Μέσω της οθόνης αφής ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει την πλοήγηση, το ραδιόφωνο, να χρησιμοποιήσει φωνητικά το τηλέφωνο και να υπαγορεύσει γραπτό μήνυμα, να εγκαταστήσει αμέτρητες εφαρμογές, να συνδέσει και να χειριστεί οποιαδήποτε φορητή συσκευή, να συνδεθεί με το διαδίκτυο και με τα e-mails και με τα κοινωνικά δίκτυα, να ακούσει μουσική με streaming! Οθόνη αφής -το τοτέμ όλης της εποχής μας. Τίποτα δεν μοιάζει να έχει τύχη δίχως ένα από αυτά.