Σίσσυ Ραπτοπούλου: «Είναι ελιξίριο ζωής να φτάνεις στα όριά σου»

    Η αρχιτέκτων και interior designer μοιράζεται μαζί μας 30 χρόνια εμπειρίας για την εξέλιξη του τουρισμού στη χώρα μας, τις εμπνεύσεις της, αλλά και την Ελλάδα της κρίσης.

     

    Η Σίσσυ Ραπτοπούλου.

    Ήταν το 1985 όταν η Σίσσυ Ραπτοπούλου ίδρυσε το γραφείο αρχιτεκτονικής και interior design “R Architecture & Interiors” και ξεκινώντας την καριέρα της αναδιαμορφώνοντας ένα παλιό αναρρωτήριο 2000 τ.μ. σε πολυτελή κατοικία. Από τότε έχουν περάσει περισσότερα από 30 χρόνια, με την ίδια και τους συνεργάτες της να έχουν αναλάβει ουκ ολίγα έργα – με πιο πρόσφατες συνεργασίες τα ξενοδοχεία Porto Carras, Anassa Ilis της Autograph Collection της Marriott και Du Lac στα Γιάννενα.

    Έχοντας γνώση και εμπειρία τριών δεκαετιών, η Σίσσυ Ραπτοπούλου μας μίλησε για την αλλαγή προσανατολισμού του τουρισμού στη χώρα μας και πώς αυτή αποτυπώνεται στο ξενοδοχειακό τοπία, την Ελλάδα της κρίσης, αλλά και τις εμπνεύσεις της.

    Ένα από τα τελευταία project της είναι το ξενοδοχείο Anassa Ilis, στην Ηλεία.

    – Το portfolio του γραφείου είναι πλούσιο σε πολυτελείς κατοικίες. Τα τελευταία χρόνια όμως σας βλέπουμε να δραστηριοποιείστε ενεργά στον ξενοδοχειακό τομέα. Έτυχε ή ήταν επιλογή σας;
    Η χώρα φαίνεται να αλλάζει σελίδα. Από τον πρωτογενή τομέα, πάμε δυναμικά και με έμπνευση στον τουρισμό. Ένα γραφείο δε θα μπορούσε ποτέ να ταυτοποιείται με ένα μοναδικό είδος. Η πρόκληση ήταν ευχάριστη και η μετάβαση ομαλή. Άλλωστε το ξενοδοχειακό αποτελεί πολλαπλάσιο του οικιστικού σε μεγαλύτερη κλίμακα. Η σχεδιαστική ελευθερία επίσης, είναι συνήθως πολύ μεγαλύτερη.

    – Ακούμε συχνά ότι ο τουρισμός έχει αλλάξει προσανατολισμό. Συμφωνείτε;
    Πλέον δεν έχει λογική να πουλάς κρεβάτι για ύπνο, ήλιο και θάλασσα. Αυτό που σε διαφοροποιεί είναι να εντοπίσεις ένα στοιχείο ενδιαφέροντος και να το αναδείξεις δημιουργώντας ένα συνολικό θεματικό για το ξενοδοχείο. Άλλωστε οι ταξιδιώτες πλέον διαλέγουν το είδος των διακοπών τους. O τουρισμός υγείας και ευεξίας και η ολιστική ιατρική είναι η νέα τάση στα ξενοδοχεία. Υπηρεσίες όπως γυμναστήρια, πισίνες και spa είναι συνήθεις σε πολλά ξενοδοχεία, ωστόσο τελευταία οι εξατομικευμένες υπηρεσίες στον τομέα wellness κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν διαδρομές trekking/ jogging, προγράμματα ύπνου, διατροφικά μενού χορτοφάγων και ειδικευμένες θεραπείες.

    – Η προσέγγισή σας στον ξενοδοχειακό τομέα αφορά στο κομμάτι του design;
    Όχι συνήθως η προσέγγισή μου είναι συνολική, ξεκινώντας με τη δημιουργία του θεματικού, κάτι στο οποίο έχουμε εξειδικευτεί από εμπειρία και άποψη. Η ανάπτυξη μιας κεντρικής ιδέας σε ένα τουριστικό θέρετρο εστιάζει στην εντοπιότητα, τη δημιουργία ατμόσφαιρας που πηγάζει από την «αίσθηση του τόπου». Η λειτουργικότητα των διαμορφωμένων χώρων συμβαδίζει με την οικειοποίηση του φυσικού τοπίου προκειμένου να αναβαθμιστεί η εμπειρία του επισκέπτη σε κάτι περισσότερο από τη διαμονή.

    Φυσικά η πρωτεύουσα είναι πιο πολυπολιτισμική, εκεί δοκιμάζεις πιο προχωρημένα πράγματα, είσαι πιο ανοιχτός στο νεωτεριστικό, στην πρόκληση του μέλλοντος. Δεν σκέφτεσαι κατ’ ανάγκη διαχρονικά.

    «Πλέον δεν έχει λογική να πουλάς κρεβάτι για ύπνο, ήλιο και θάλασσα. Αυτό που σε διαφοροποιεί είναι να εντοπίσεις ένα στοιχείο ενδιαφέροντος και να το αναδείξεις δημιουργώντας ένα συνολικό θεματικό για το ξενοδοχείο. Άλλωστε οι ταξιδιώτες πλέον διαλέγουν το είδος των διακοπών τους» λέει η Σίσσυ Ραπτοπούλου.

    – Ποιά ειναι η προτεραιοτητα στη δημιουργία ενός καινούριου project;
    Η ενσωμάτωση της αρχιτεκτονικής με το interior design, η έμφαση στην καινοτομία και η ηγεσία της σκέψης σε κάθε έργο. Πάντα πρέπει να υπάρχει μία κεντρική ιδέα που να αντέχει στο χρόνο και να ανταποκρίνεται στην καθαρότητα του ύφους και στην αξία της απλότητας.

    – Θεωρείται ότι η σχεδιαστική διαδικασία με κάποιο έργο μπορεί να είναι διαδραστική, ίσως και διδακτική. Υπήρξαν τέτοιες συνεργασίες για εσάς;
    Αδιαμφισβήτητα! Με τους οικιστικούς πελάτες πρέπει να είσαι διαρκώς σε εγρήγορση, να αφουγκράζεσαι τις προσωπικές τους προσδοκίες και να προσπαθείς να τις υπερβείς. Στις ξενοδοχειακές συνεργασίες έχεις να κάνεις πολλές φορές με τη διάρθρωση μιας ολόκληρης εταιρείας με σαφή και πολύ συγκεκριμένη δομή και οργάνωση. Για παράδειγμα η εμπειρία μας με τον πολυεθνικό όμιλο της Marriott για την Autograph Collection προκάλεσε αναδιάρθρωση στο γραφείο. Κληθήκαμε να ενσωματώσουμε τόμους με αυστηρές προδιαγραφές και να αναπροσαρμόσουμε τον τρόπο δουλειάς για να συμβαδίζουμε με τις διαφορετικές ομάδες συνεργασίας (π.χ. μελετητές, κατασκευαστές, ελεγκτική επιτροπή της Marriott κ.λ.π.). Κάθε έργο απαιτήσεων σε εξελίσσει, όπως και η τελευταία μας συνεργασία με τον όμιλο Πόρτο Καρράς, λόγω του στενού χρονοδιαγράμματος σε σχέση με τον όγκο του.

    «Η πιο αντιπροσωπευτική δουλειά μου είναι η πρόκληση που ακόμη δεν έχω αποδεχθεί. Η ζωή είναι μπροστά και διαρκώς φέρνει νέες προκλήσεις».

    – Και η οικονομική κρίση, πόσο επηρεάζει τη δουλειά σας;
    Επηρέασε πολύ, δεχθήκαμε κραδασμό μεγάλο, αλλά λειτούργησε ταυτόχρονα σαν μία πρόκληση για πραγματική δημιουργία. Χρειάζεται ευελιξία, προσαρμοστικότητα και έξυπνες δημιουργικές λύσεις με μικρότερο κόστος. Η λειτουργία και η αισθητική ενός χώρου δεν είναι πάντοτε θέμα χρημάτων. Είναι ζήτημα φαντασίας και ευελιξίας του δημιουργού.

    – Συμφωνείτε πως αν μία δημιουργία δεν είναι τέλεια, είναι και πιο ανθρώπινη;
    Τίποτα δε μπορεί να είναι πραγματικά τέλειο αν και από φύση χρόνια τώρα βασανίζομαι από τις εμμονές μου με την τελειότητα. Δε μου αρέσει να κρύβω πράγματα κάτω από το χαλί. Στην Αναγέννηση οι μεγάλοι γλύπτες αν έκαναν ένα έργο τέλειο έλεγαν «χωρίς κερί» δηλαδή χωρίς να χρειάζεται καμουφλάζ για τις ατέλειες. Στην τελική ανάλυση όμως το σημαντικό είναι να στέκεσαι με συνείδηση καθαρή απέναντι στο έργο, στον πελάτη και πάνω απ’ όλα στον εαυτό σου.

    «Οι σύγχρονες πρωτεύουσες του κόσμου αλλά και η πλέον πρωτόγονη περιοχή, όλα έχουν κάτι να σου πουν. Αρκεί να πας για να δεις… Οι παραστάσεις ζωής σε κάνουν πλουσιότερο».

    – Τι χαρακτηρίζει τη σχέση σας με τους πελάτες;
    Το ότι δεν τους αντιμετωπίζω σαν πελάτες. Σέβομαι αυτόν που έχω απέναντι μου και το αντικείμενο που μου έχει εμπιστευτεί. Από την πρώτη επαφή υπάρχει κλίμα οικειότητας συνήθως στο γραφείο και στην πορεία της συνεργασίας η σχέση αυτή αρκετές φορές εξελίσσεται σε μακροχρόνια φιλία. Άλλωστε κατά τη διαδικασία της δουλειάς μοιραία ο αρχιτέκτονας αναλαμβάνει και το ρόλο του ψυχαναλυτή, στην προσπάθεια να καταλάβει που θέλει να το πάει ο πελάτης, τι προσλαμβάνουσες έχει, ποιόν στόχο. Αν αυτό το εμπεδώσεις σωστά, σε διευκολύνει στο να «ερωτευθείς» ένα κόνσεπτ για δυο.

    – Έχετε 35 χρόνια αρχιτεκτονικό γραφείο με πολλές και επιτυχημένες δουλειές. Ποια ήταν η πλέον αντιπροσωπευτική σας;
    Την πρόκληση που ακόμη δεν έχω αποδεχθεί. Η ζωή είναι μπροστά, διαρκώς πετάει νέες προκλήσεις, που πρέπει να αρπάζεις και να ανταποκρίνεσαι με ενθουσιασμό.

    – Τι σας εμπνέει, γενικά;
    Ασφαλώς τα ταξίδια και οι προσλαμβάνουσες που έχεις από αυτά. Οι σύγχρονες πρωτεύουσες του κόσμου αλλά και η πλέον πρωτόγονη περιοχή, όλα έχουν κάτι να σου πουν. Αρκεί να πας για να δεις… Οι παραστάσεις ζωής σε κάνουν πλουσιότερο.

    Επίσης με εμπνέουν και οι άνθρωποι με το πάθος τους… μέσα στο χρόνο. Έμπνευση είναι ο Αϊνστάιν, ο Μπιλ Γκέιτς, ο δικός μας Νανόπουλος και πολλοί άλλοι που με τόση εμμονή κυνήγησαν το όνειρό τους. Πάντα έχει ενδιαφέρον να βλέπεις πως το κάνουν κάποιοι άνθρωποι που τα κατάφεραν. Πάντα είναι ελιξίριο ζωής να φτάνεις στα όριά σου..

    – Μέσα από όλους τους χώρους που έχετε δημιουργήσει, έχει υπάρξει αυτός των ονείρων σας;
    Κάθε ένας είναι ο χώρος των ονείρων μου. Παθιάζομαι με αυτόν και στο τέλος αναγκάζομαι να δεχτώ τον αποχωρισμό.

     

    Διαβάστε ακόμα: Οι δύο Έλληνες που έφτασαν με τις δημιουργίες τους στο design shop του Λούβρου

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή

    Τα έχουμε φορέσει πολλάκις. Μας ξυπνούν μνήμες από το παρελθόν. Αν ψάχνουμε ένα άρωμα με υπογραφή, δεν έχουμε παρά να επιστρέψουμε στα κλασικά. Διότι το να κυνηγάς τυφλά το κάθε νέο trendy παρφουμάρισμα, δεν είναι και πολύ στυλάτο.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Παράδοξο, εκκεντρικό και με πρωταγωνιστές άλογα. Ο Γιώργος Λάνθιμος σκηνοθέτησε το διαφημιστικό του οίκου Gucci για τη συλλογή του Ανοιξη-Καλοκαίρι 2020 και το αποτέλεσμα είναι vintage και άκρως πρωτότυπο. Τα γυρίσματα έγιναν στο Λος Άντζελες και αποδεικνύουν πως ο έλληνας σκηνοθέτης ξέρει να φτιάχνει και ιδιαίτερα διαφημιστικά. Από τη διαφήμιση ξεκίνησε άλλωστε. 

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Το αρχιτεκτονικό γραφείο Α31 σχεδίασε δύο κατοικίες στο νησί των Κυκλάδων με καθαρές σχεδιαστικές γραμμές και την ανάγκη για πλήρη ένταξη στον περιβάλλοντα χώρο. Το απλό είναι πάντα πιο δύσκολο, αλλά και πιο κοντά στην αυθεντική ελληνική ωραιότητα.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Το πράσινο των φύλλων, του κηνυγιού, το ραλίστικο πράσινο των βρετανών, το μιλιτέρ χακί. Το πράσινο που ταιριάζει με όλα τα λουράκια τα παπούτσια και τις ζώνες επίσης μην ξεχνάμε, είτε μιλάμε για μαύρο, καφέ ή μπορντό.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top