Το Skoda Karoq αντικαθιστά το Yeti στην κατηγορία των crossover/SUV που περιλαμβάνει τα Nissan Qashqai, Volkswagen T-Roc, SEAT Ateca, Renault Kadjar κ.ά. (photo credit Γ. Καραγιωργάκης)

Σήμερα όμως είναι μια αξιοζήλευτη εταιρεία. Διότι, αν μια μάρκα κατόρθωσε, μέσα σε λίγα μόνο χρόνια, ουσιαστικά να επανιδρυθεί, αυτή είναι η Shkoda, όπως τη λένε στο Mladá Boleslav, προφορά που προσδίδει στο όνομα αυτό το ανάποδο καπελάκι πάνω από το αρχικό, βαρύ “Š”.

Ξεχάστε λοιπόν (αν φυσικά τη θυμάστε) τη σκοτεινή, ψυχροπολεμική περίοδο, όταν η κρατικοποιημένη τότε εταιρεία κατασκεύαζε αυτοκίνητα όπως το 440 – που το ’59 εξελίχθηκε στο πρώτο Octavia, μοντέλο που ονομάστηκε έτσι επειδή ήταν το όγδοο μεταπολεμικό Skoda, αλλά αυτό βέβαια το ξέρατε.

Το δε όνομα της μάρκας προέρχεται από έναν Emil Skoda (δεν ξαναβάζω αυτό το πράγμα πάνω από το “S”) ο οποίος κατασκεύαζε στρατιωτικό υλικό για την Αυστρο-Ουγγρική αυτοκρατορία στις αρχές του 19ου αιώνα, πριν συνεργαστεί, το 1925, με τη Laurin & Klement, που ακούγεται σαν να φτιάχνει ελβετικά ρολόγια, αλλά στην πραγματικότητα έφτιαχνε τσέχικα μηχανήματα – και πρωτόλεια τσέχικα αυτοκίνητα.

Σήμερα λοιπόν, η Skoda έχει και τα αυτοκίνητα που θέλει η αγορά, και ποιότητα ικανή να δικαιολογήσει την αναβάθμισή της, και value-for-money που λίγες μάρκες διαθέτουν, και (χάρη, εν μέρει έστω, σε μια σοφά, αν μου επιτρέπετε, επιτηδευμένη σεμνότητα) μια φήμη που έχει πλέον αποκατασταθεί πλήρως. Και όλα αυτά με τη μάρκα να έχει αναγεννηθεί με την αξία της.

Είναι ικανότατο στον δρόμο και θα μπορούσε να είναι ένα Volkswagen.

Εντάξει, και με τα λεφτά της Volkswagen. Το 1991, όταν, μετά τις VW, Audi και SEAT, η Skoda έγινε η τέταρτη μάρκα του Ομίλου, προτεραιότητα ήταν ένα αξιοπρεπές προϊόν που, μετά το Τείχος, θα κατεδάφιζε και το τριτοκοσμικό οικοδόμημα των ανυπόφορων αναμνήσεων της αξεπέραστης ασχήμιας της σταλινικής αυτοκίνησης.

Έτσι, γεννήθηκε, το ‘96, το σύγχρονο Octavia. Ακολούθησε το Fabia το ‘99 και το Superb το 2001. Και τα τρία ήταν καλά αυτοκίνητα, αν και με τα στάνταρ της εποχής, μάλλον συνηθισμένα – απαραίτητο επιτίμιο για απόδειξη αληθινής μετάνοιας μετά τις αμαρτίες των φρικαλέων 110, 120 και 130 του παρελθόντος, τις οποίες δεν στάθηκε ικανό να ξεπλύνει το σχεδιασμένο από τον Bertone, καλούτσικο Favorit του ’87.

Αυτό όμως ήταν ακριβώς το brief που είχε δοθεί στον σχεδιαστή τους, Βέλγο Dirk van Braeckel, προσωπική επιλογή του ίδιου του Ferdinand Piëch: να μην προκαλούν. Τουλάχιστον όχι πριν «πατήσει» η αναγεννημένη Skoda. Ο οποίος van Braeckel, σύμφωνα με τη διαχρονικά περίεργη λογική που διέπει την επικράτεια του Ομίλου, ανέλαβε στη συνέχεια τον σχεδιασμό των Bentley, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Χωρίς το σήμα και τη χαρακτηριστική γραμματοσειρά στο καντράν, θα μπορούσε να είναι Volkswagen, ακόμη και (ψιθυριστά) Audi. Αλλά είναι Skoda. Κάτι που θα κάνει αρκετούς από τους ευτυχείς κατόχους των προαναφερθεισών μαρκών να νοσταλγήσουν το Τείχος. (photo credit Γ. Καραγιωργάκης)

Και τώρα που πλέον ξέρουμε ότι η Skoda μπορεί να φτιάξει καλά αυτοκίνητα, η Skoda λέει, αν δεν έχουμε φυσικά αντίρρηση, να φτιάξει και κάποια που, εκτός από συμφέροντα, θα είναι και ενδιαφέροντα. Όπως για παράδειγμα, το Karoq που, μετά το (πολύ) μεγαλύτερο αδελφάκι του, Kodiaq, αποσυντονίζει ολοκληρωτικά πλέον τις προκαταλήψεις και των τελευταίων για τα Skoda. Εκτός ίσως απ’ αυτήν που τη θέλει να φτιάχνει αξιοπρεπή αυτοκίνητα σε αξιοπρεπείς τιμές.

Κι ενώ η «μητέρα» Volkswagen, με μοντέλα όπως το Arteon, επιμένει μάλλον άσκοπα -όσο υπάρχει η Audi τουλάχιστον, και συγγνώμη κιόλας- να καθιερωθεί και up-market τη στιγμή που παίζει πρακτικά χωρίς αντίπαλο στη «βάση», έρχεται τώρα η Skoda για να μας θυμίσει τι σημαίνει να κατασκευάζεις πραγματικά Volks Wagen.

Το Karoq λοιπόν (όνομα που, όπως και το Kodiaq, έλκει την καταγωγή του από την Αλάσκα) είναι το μοντέλο που αντικαθιστά το σχετικά επιτυχημένο (μικρότερο) Yeti. Επιγραμματικά, πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο, σύμφωνα με την εταιρεία, μεσαίο crossover/SUV στην κατηγορία των Nissan Qashqai, Volkswagen T-Roc, SEAT Ateca, Renault Kadjar κ.ά.

Οι τιμές του ξεκινούν από €19.900 με τα οποία, όπως είπε χαρακτηριστικά συνάδελφος, «παίρνεις, ρε παιδί μου, πολύ αυτοκίνητο».

Κινείται είτε από τους πανταχού ανά τον Όμιλο παρόντες 3κύλινδρο 1000άρη, εδώ με 116 άλογα, και 4κύλινδρο 1500άρη με 150 άλογα, βενζίνης (οι κινητήρες, όχι τα άλογα), είτε από τους 4κύλινδρους diesel 1.6 και 2.0, επίσης με 116 και 150 άλογα. Όπως δε θα περιμένατε, το Karoq είναι κυρίως μπροστοκίνητο, με την τετρακίνηση να είναι διαθέσιμη μόνο με τον 2λιτρο TDI. Τα κιβώτια ταχυτήτων είναι είτε 6άρια μηχανικά, είτε 7άρια αυτόματα DSG, με τα δεύτερα να συνδυάζονται και με τους τέσσερις κινητήρες μάλιστα .

Ήταν, που λέτε, μια εποχή που η οδήγηση Skoda συνιστούσε μια, ας πούμε, αλησμόνητη εμπειρία. Τότε που τα Skoda είχαν τον κινητήρα πιο πίσω κι απ’ τον πίσω άξονα, ανάρτηση βγαλμένη απ’ το άρμα του Μεσσάλα (χωρίς τα μαχαίρια) και τιμόνι ψυχραμένο με το οδόστρωμα. Στοιχεία που, σε συνδυασμό με ακαμψία αμαξώματος που θύμιζε χαλβά Φαρσάλων, σ’ έστελναν στον πλησιέστερο στύλο της ΔΕΗ αν τολμούσες να κάνεις ότι στρίβεις.

Όχι πια. Βασισμένο και αυτό στην πλατφόρμα MQB, που στηρίζει έναν σωρό αυτοκίνητα του Ομίλου, το Karoq είναι ικανότατο στον δρόμο, κάτι που γρήγορα διαπιστώνεις και σε γνώριμα στροφιλίκια, όπως αυτά γύρω από τον Διόνυσο και την Πεντέλη, και στα χιλιόμετρα της Αττικής Οδού που περιλάμβανε η παρουσίασή του στην Ελλάδα. Παρουσίαση που περιλάμβανε επίσης και γεύμα στον Κρητικό, στην Κάντζα, αλλά κάποιος πρέπει να την κάνει κι αυτή τη δουλειά.

Βασικός κινητήρας είναι ο αναπόφευκτος 3κύλινδρος 1000άρης TSI, εδώ με 116 άλογα. Tο Karoq είναι κυρίως μπροστοκίνητο, με την τετρακίνηση να είναι διαθέσιμη μόνο με τον 2λιτρο TDI. Τα κιβώτια ταχυτήτων είναι είτε 6άρια μηχανικά, είτε 7άρια αυτόματα DSG που συνδυάζονται και με τους τέσσερις κινητήρες. (photo credit Γ. Καραγιωργάκης)

Με τον γνωστό 3κύλινδρο 1000άρη κινητήρα με τα 115 (συγγνώμη, 116) άλογα, το Karoq μπορεί να μη ξηλώνει την άσφαλτο πίσω του, ούτε να ρουφάει τους ποδηλάτες μπροστά του, αλλά, χρεώνοντας υπερωρίες το 6άρι μηχανικό κιβώτιο, που είναι από τα καλύτερα εκεί έξω και σε αίσθηση και σε κλιμάκωση, κινείται αξιοπρεπώς, ξεγελώντας τα όχι υπερβολικά, είναι αλήθεια, 1.340 κιλά του.

Όσον αφορά την ανάρτηση, είναι αυτή που πρέπει για αυτοκίνητο το οποίο μπορεί να φορτωθεί και 600 επιπλέον κιλά, όπως άλλωστε είναι και τα φρένα. Αντιδρά συγκροτημένα, χωρίς το Karoq να γέρνει ή, φευ, να «πλέει». Και μιας και μου λείπει εδώ κάτι το ευρηματικό, λέω να γράψω κάτι σε ότι η χώρα που μας έδωσε τη «βελούδινη επανάσταση» μας δίνει πλέον και βελούδινα αυτοκίνητα.

Συμπερασματικά, το Karoq θα μπορούσε να είναι ένα Volkswagen, ακόμη κι ένα (ψιθυριστά) Audi. Αλλά είναι Skoda. Κάτι που αφενός θα αρέσει σε όλους όσοι δεν δίνουν δεκάρα για το τι λένε οι άλλοι γι αυτούς, και αφετέρου θα κάνει αρκετούς από τους ευτυχείς κατόχους των προαναφερθεισών μαρκών να νοσταλγήσουν το Τείχος.

Οι τιμές του ξεκινούν από €19.900 με τα οποία, όπως είπε χαρακτηριστικά συνάδελφος, «παίρνεις, ρε παιδί μου, πολύ αυτοκίνητο». Περισσότερα για το καινούριο Skoda όταν μας δοθεί η ευκαιρία να το οδηγήσουμε εκτενέστερα. Προς το παρόν, δείτε το Karoq εδώ.

 

Διαβάστε ακόμα: Το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ηλεκτρικό. Και κοντύτερα απ’ όσο «φοβόσασταν»

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top