slasvik4

Ο Slavic με απόλυτη άνεση ποζάρει για να φωτογραφηθεί απο τον Ουκρανό καλλιτέχνη Dyschyshyn Yurko.

Mέσω της έκθεσης «Slavik’s fashion», o Oυκρανός καλιτέχνης Yurko Dyachyshyn ανέδειξε τη φυσικότητα, την ωμότητα και τη ματαιότητα του στυλ, με επίκεντρο έναν ασυνήθιστο χαρακτήρα, τον Slavik. Περί τίνος ακριβώς πρόκειται; Είναι ένας κύκλος φωτογραφιών που δείχνουν μια ανακυκλωμένη “συλλογή” ρούχων από τους δρόμους και τα σκουπίδια της ουκρανικής πόλης Λβιβ. Πάνω από 100 ενσταντανέ απεικονίζουν έναν άστεγο άνδρα, ο οποίος είναι ντυμένος με διαφορετικό τρόπο σε κάθε εικόνα. Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια τυχαίων συναντήσεων τους στους δρόμους της πόλης, στο ύφος των street style blogs, όπως το Sartorialist.

Σε ένα παράλληλο πρότζεκτ, ο Dyacchyshyn χρησιμοποίησε ως καμβά του και εξώφυλλα διεθνών περιοδικών μόδας, πάνω στα οποία με την τεχνική του κολάζ έκανε πρωταγωνιστή τον Slavik. Ήθελε να δηλώσει με αρκετή ειρωνεία ότι το στυλ υπάρχει κυρίως για να εξωτερικεύει κόσμους και βιώματα και όχι για να ερμηνεύει τάσεις και να υιοθετεί μαζικά τον κόσμο των logos και των “πρέπει”.

slasvik2

Ο Dyachyshyn συναντούσε τον άστεγο επί δύο χρόνια. Μέχρι που χάθηκαν τα ίχνη και του Slavik.

Η τάση πρωτοεμφανίστηκε με τον “Βrother Sharp”, έναν άστεγο Κινέζο, ο οποίος έγινε διαδικτυακό φαινόμενο πριν από τον Slavik. Οι bloggers τον ξεχώρισαν “για το ασυνήθιστο στυλ του με τα πολλά layers” (που όμως κράταγαν τον άνθρωπο ζεστό). Με έντονα ζυγωματικά και μαλλιά “bedhair” (πάντοτε σύμφωνα με τους ελαφρόμυαλους σχολιαστές), o 34χρονος Cheng Guorong όπως είναι το πραγματικό του όνομα, θύμιζε μοντέλο του οίκου Comme de Garçons. Φήμες κυκλοφόρησαν ότι η ζωή του θα γυριστεί ταινία, ότι θα υπογράψει παχυλά συμβόλαια ως για φωτογραφήσεις… Τα ίχνη του, ωστόσο, χάθηκαν από το 2010 και κανείς δεν γνωρίζει τίποτα για το τι απέγινε.

Οι φωτογραφίες του Brother Sharp που τραβήχτηκαν τυχαία απο τον Mr.Tu καθώς δοκίμαζε την νέα του κάμερα.

Οι φωτογραφίες του Brother Sharp, οι οποίες τραβήχτηκαν τυχαία από τον Mr. Tu, καθώς δοκίμαζε τη νέα του κάμερα.

Ακολούθησε ο Slavik, ο 55χρονος Τσιγγάνος από την Ουκρανία, με πρόσωπο παραμορφωμένο από το αλκοόλ. Με το που εμφανίστηκε στο διαδίκτυο, πολλοί bloggers και δημοσιογράφοι ξεχώρισαν την ενδυματολογική του προσέγγιση και το “hipster ύφος του”, θαυμάζοντάς τον σαν κάποιο εξωτικό ζώο. Οι περισσότεροι προσπέρασαν το βασικό που οι φωτογραφίες μαρτυρούν σιωπηλά: Ότι ο Slavik πιθανότατα έχει κάποια ψυχική διαταραχή.

Η πρώτη γνωριμία του με τον φωτογράφο Dyacchyshyn προέκυψε τυχαία, καθώς ο ένας ζητιάνευε και ο άλλος βρισκόταν στο κέντρο της πόλης για δουλειές. Τον συνάντησε αρκετές φορές στο κέντρο βγάζοντας δεκάδες εικόνες, όμως δεν κατάφερε να συγκεντρώσει πληροφορίες για τη ζωή και την ιστορία του.

Οι περισσότεροι bloggers προσπέρασαν το βασικό που οι φωτογραφίες μαρτυρούν σιωπηλά: Ότι ο Slavik πιθανότατα έχει κάποια ψυχική διαταραχή.

Slavik σπανίως φορoύσε τα ίδια ρούχα, ενώ πολλές φορές άλλαζε εμφάνιση ακόμα και στη διάρκεια της μέρας. Έκανε προσπάθεια να φροντίσει τόσο το χτένισμά όσο και τo μούσι του. Πώς ήταν δυνατόν; Ίσως διατηρούσε ένα δικό του, προσωπικό χώρο μυστικό. Ο Dyachyshyn συναντούσε τον άστεγο επί δύο χρόνια. Μέχρι που χάθηκαν τα ίχνη και του Slavik. Παρότι ο φωτογράφος έχει πολλούς μήνες να τον δει, ελπίζει πως μια μέρα θα ξαναβρεθούν.

Το στυλ “σικ άστεγος” (αν επιτρέπεται ένας τέτοιος κυνικός χαρακτηρισμός) με τα layers και τα ξεφτισμένα ρούχα είναι καθαρά τυχαίο. Αυτό είναι που το καθιστά και γοητευτικό, σε κάποιους, σε μία εποχή που βρίθει επιτήδευσης. Είναι εναλλακτική ή αδίστακτη η ματιά αυτή; Το 2010, ο σχεδιαστής Christian Lacroix είχε δηλώσει “είναι τρομερό που το λέω, αλλά συχνά τα πιo συναρπαστικά ρούχα προέρχονται από τους φτωχούς”.

slasvik3

Φωτογραφίες του Slavic για το project “SLAVICKS FASHION”.

Ένας άστεγος έχει δικαίωμα να είναι style icon όσο το έχει και ένας διάσημος ηθοποιός. Αρκεί να κάνει το κέφι του συνειδητά και όχι να γελοιοποιείται ερήμην του. Με τα ΜΜΕ να τον παρουσιάζουν σαν αξιοθέατο, σαν ένα ζώο σε τσίρκο, και όχι σαν προσωπικότητα.

Slavik7

O Dyachyshyn λέει για τον Slavic ότι : “Το πιο σημαντικό πράγμα γι’ αυτόν ήταν να διατηρήσει την αίσθηση της εσωτερικής ηρεμίας του μέσα στο χάος της πόλης”.

Η απεγνωσμένη αναζήτηση για “αυθεντικό” στυλ μας έχουν κάνει πιο δεκτικούς σε “εναλλακτικές” εικόνες. Πράγματι πριν από την εποχή των social media δύσκολα θα βλέπαμε να αναδεικνύονται τέτοια πρότυπα έξω από τα σενάρια ταινιών (σαν το Zoolander με τη σκουπιδοσυλλογή – παρωδία “Derelict”). Πλέον, τα έχουμε “δει όλα” ακόμα και έναν ρακένδυτο ζητιάνο εξώφυλλο -έστω με κολάζ- στη Vogue. Ας ελπίσουμε μόνο οι συνάνθρωποι μας αυτοί, ο Slavik ο Cheng και άλλοι πιθανόν, μέσα στη φρίκη του καθημερινού τους αγώνα για επιβίωση, να διασκέδασαν έστω λίγο αυτή τους την έκθεση και να μην ταπεινώθηκαν ως θύματα -κυριολεκτικά “fashion victims”- της μόδας…

//Ο Κωνσταντίνος Σαλαπάτας είναι αρχιτέκτονας.

 

Διαβάστε ακόμα: 20 ασυνήθιστες συμβουλές για αυθεντικό αντρικό στυλ.

slasvik5

Ένας άστεγος έχει δικαίωμα να είναι style icon όσο το έχει και ένας διάσημος ηθοποιός. Αρκεί τα ΜΜΕ να μην τον παρουσιάζουν σαν αξιοθέατο, σαν ένα ζώο σε τσίρκο.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top