Tomos Classic XL 'Terry' UK Launch Edition (2013) Side 2

Η επιστροφή των Tomos θα γίνει στη βρετανική αγορά με το μοντέλο Classic XL. Με βάρος 57 κιλά και τρεις εκδόσεις.

Η τελευταία φορά που είχα ακούσει για ένα μοτοποδηλατάκι Tomos ήταν πριν από κάμποσα χρόνια, όταν ένας καλός φίλος θέλησε να ανακατασκευάσει ένα κοκκινωπό Tomos A3M το οποίο ήταν παροπλισμένο για «αιώνες» στο γκαράζ του θείου του, καταδικασμένο σε αργό θάνατο. Βλέπεις, όταν το είδε τελευταία φορά μαστόρου μάτι, το πόρισμά του δεν άφηνε περιθώρια για αισιοδοξία ‒με τον εμφύλιο στην τέως Γιουγκοσλαβία να μαίνεται και το εργοστάσιο στην Σλοβενία να «αιμορραγεί», το πράγμα είχε πάρει το δρόμο του. «Ενώ παίρνει μπροστά, δεν δίνει καθόλου κίνηση και ανταλλακτικά δύσκολα θα βρεις. Δεν αξίζει να ασχοληθείς», ήταν τα λόγια του.

Κάπως έτσι το μοτοσακό αφέθηκε σε κώμα, μέχρι τη μέρα που ο μικρός ανιψιός μεγάλωσε και δεν άντεχε να το βλέπει να σκουριάζει παρατημένο στο γκαράζ. «Θα το φτιάξω», μου είπε μια μέρα, όμως ως γνωστόν καμία καλή πράξη δεν μένει «ατιμώρητη». Διότι, από τη βεβαιότητα τού «θα το φτιάξω», μέχρι την πραγματοποίηση των λεγομένων υπάρχει μια κάποια απόσταση, η οποία δεν καλύπτεται δυστυχώς μονάχα με καλές προθέσεις.

Τα Tomos ήταν κάποτε ο «σοσιαλιστικός» τρόπος για να περιδιαβαίνει κανείς τα στενά της πόλης με στυλ.

Έτσι, σύντομα ο Γρηγόρης κατάλαβε ότι το να ανακατασκευάσεις στην Ελλάδα ένα Tomos εν έτει 2013 δεν είναι και τόσο εύκολη υπόθεση, έστω κι αν το internet έχει μετατρέψει τον κόσμο σε «γειτονιά». Χρειάστηκαν να περάσουν κάμποσες εβδομάδες και μετά μήνες μέχρι να βρει λύσεις σε όλα τα προβλήματα που κουβαλούσε το Tomos A3M του θείου του, ο οποίος, παρεμπιπτόντως, παρακολουθούσε με συγκίνηση κάθε στάδιο της ανακατασκευής. Βασικά, το e-bay να ’ναι καλά. Αν ο παράδεισος είχε αποθήκη ανταλλακτικών, κάπως έτσι θα ήταν. Μπορείς να βρεις τα πάντα. Ακόμα και ανταλλακτικά για ένα Tomos…

Tomos Classic XL 'Terry' UK Launch Edition (2013) Front Side

Το ζουζούνισμά του σύντομα θα ακουστεί ξανά. Δεν έφτανε σε γοητεία αυτό της βέσπας, διέθετε όμως αναμφίβολη χάρη.

Τα Tomos εμφανίστηκαν στο μάταιο τούτο κόσμο γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’50. Τότε ήταν που η γιουγκοσλαβική κυβέρνηση, θέλοντας να τονώσει τη βαριά βιομηχανία της, δρομολόγησε διάφορες συνεργασίες, μεταξύ των οποίων και της σλοβενικής Sezana με την αυστριακή Steyr-Daimler-Puch. Τα εγκαίνια στο πρώτο εργαστάσιο της TOvarna MOtornih koles Sežana (Τomos), στο Κόπερ, πραγματοποίησε ο ίδιος ο στρατάρχης Τίτο, ενώ χρόνια αργότερα, το 1966, ακόμα ένα εργοστάσιο ξεφύτρωσε, αυτή τη φορά στην Ολλανδία. Οι παλαιότεροι πιθανώς θα θυμούνται ιστορικά μοντέλα της Tomos, όπως το «4L» ή το «Colibri», το «Targa» ή το αυτoματάκι Α3. Επί της ουσίας, τα Tomos ήταν ο «σοσιαλιστικός» τρόπος για να περιδιαβαίνει κάποιος τα στενά της πόλης με στυλ –εντάξει, τα μοτοποδηλατάκια της φίρμας δεν έφταναν σε γοητεία το ζουζούνισμα της βέσπας, αλλά παρόλα αυτά διέθεταν μια αναμφίβολη χάρη.

Πρόσφατα, έγινε γνωστό ότι τα Tomos θα επιστρέψουν, έπειτα από πολλές δεκαετίες απουσίας, στη βρετανική αγορά με το μοντέλο Classic XL. Με βάρος 57 κιλά και τρεις διαθέσιμες εκδόσεις (Green Mint, Baby Blue and Shadow Black) είναι έτοιμα να ξαναγράψουν ιστορία. Διότι μπορεί ο υπαρκτός σοσιαλισμός να μας άφησε χρόνους, αλλά η αύρα κάποιων προϊόντων του συνεχίζει να εμπνέει. Ανθρώπους σαν τον Γρηγόρη, για παράδειγμα, που ακάθεκτος συνεχίζει τη συναρμολόγηση, ελπίζοντας ότι μια μέρα θα «αναστήσει» το σκουριασμένο Tomos A3M του μπάρμπα-Κώστα. Μακάρι…

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top