Καθετί πάνω στο αυτοκίνητο του μέλλοντος, έτσι που προβάλλονταν στην ομιχλώδη φουτουριστική φαντασία ενός μακρινού παρελθόντος, ήταν εξωγήινο: το διαστημικό του σχέδιο, η ικανότητα να ίπταται σ’ αεροδιαδρόμους με λαμπιόνια, ο jet κινητήρας του. Έμοιαζε τόσο πολύ αδιανόητο και εξωφρενικά προηγμένο.
Σε τούτη όμως την επιστροφή στο μέλλον το αυτοκίνητο μάλλον θυμίζει τη DeLorean του Δόκτορος Έμετ Μπράουν, όπου η βασική ανάμνηση για αυτό ήταν ότι, αντί για βενζίνη, έκαιγε σκουπίδια! Η μικρή κατανάλωση, είναι τώρα το όραμα. Το οικονομικότερο αυτοκίνητο του πλανήτη!
Το αυτοκίνητο του ενός λίτρου καυσίμου στα 100 χιλιόμετρα είναι ένα όραμα που η Volkswagen έθεσε στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Τίποτα δεν τη βοηθούσε τότε να το βγάλει στη μαζική παραγωγή – δεν ήταν μόνο το κόστος του ηλεκτροκινητήρα, αλλά και όλων των περιφερειακών τεχνολογιών για τη μείωση του βάρους.
Η γερμανική εταιρεία παρουσίασε δύο πρωτότυπα με τον κωδικό L1. Ένα το 2002 και ένα το 2009. Όμως έμελλε στο τρίτο, το XL1 του 2012, όλα τα όρια για το κόστος και την πρόσβαση στις τεχνολογίες και στις μεθόδους παραγωγής να αναθεωρηθούν! Για το αυτοκίνητο του ενός λίτρου, ήρθε πια ο καιρός του.
Το XL1 έχει δύο καθίσματα, μικρότερο μήκος (3,888 μέτρα) από έναVolkswagen Polo και χαμηλότερο ύψος (1,153 μέτρα) από μιαPorsche Boxster. Τα δύο καθίσματά του βρίσκονται πια σχεδόν παράλληλα, σε αντίθεση με τα L1, που βρίσκονταν το ένα όπισθεν του άλλου.
Η κατανάλωση του ενός λίτρου καθώς και η εκπομπή μόνο 21 γραμ. διοξειδίου του άνθρακα στο χιλιόμετρο, επιτυγχάνεται με τη χρήση ηλεκτροκινητήρα με μπαταρίες λιθίου-ιόντων που φορτίζουν στην πρίζα (plug-in) σε συνδυασμό με δικύλινδρο πετρελαιοκινητήρα TDI. Καθώς κι επειδή ζυγίζει μόνο 795 κιλά με σπουδαία αεροδυναμική, με εντυπωσιακό συντελεστή οπισθέλκουσας (αντίστασης στον αέρα) της τάξης του Cd 0.189!
Η κυριότερη τεχνολογική ωρίμανση την οποία περίμενε το XL1 για να βγει στην παραγωγή έχει να κάνει με την πρόοδο των τεχνολογιών μείωσης του βάρους. Πάνω από το ένα πέμπτο του XL1 είναι κατασκευασμένο από πολυμερές υλικό με ενισχύσεις από ανθρακονήματα (CFRP). Τα ανθρακονήματα έχουν το τεράστιο πλεονέκτημα του χαμηλού βάρους και της μεγάλης ανθεκτικότητας και όσο περνούν το χρόνια γίνονται όλο και λιγότερο δαπανηρά.
Το CFRP, με 20% του βάρους του χάλυβα, χρησιμοποιείται στο μονοκόκ, στα εξωτερικά μέρη του αμαξώματος και σε κινούμενα μέρη, όπως οι αντιστρεπτικές δοκοί στην ανάρτηση. Το δέρμα τουXL1, ενδεικτικά, έχει πάχος 1,2 χιλιοστού! Μόνο το 23,2% του αυτοκινήτου είναι κατασκευασμένα από ατσάλι και σίδηρο -αυτό δεν έχει επιπτώσεις στην παθητική ασφάλεια, λόγω των ενισχύσεων περιμετρικά με δοκούς αλουμινίου για την απορρόφηση της ενέργειας πρόσκρουσης.
Το όραμα του αυτοκινήτου του ενός λίτρου γίνεται πραγματικότητα ως εξής: το XL1, με έναν πετρελαιοκινητήρα 48 ίππων και έναν ηλεκτροκινητήρα 27 ίππων, μέσω του επτατάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 12,7” και η τελική του ταχύτητα είναι περιορισμένη στα 160 χλμ./ώρα.
Ωστόσο, η σημαντικότερη πτυχή του οράματος είναι ότι για 50 χιλιόμετρα μπορεί να κινηθεί μόνο ηλεκτρικά με μηδέν ρύπους, ότι χρειάζεται μόλις 8,4 ίππους για ήπιο σταθερό γκαζάκι στα 100 χλμ./ώρα και ότι με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση χρειάζεται κάτω από 0,1 ίππο για να καλύψει απόσταση λίγο μεγαλύτερη του ενός χιλιομέτρου.
Ευτυχώς, το όραμα του φουτουριστικού αυτοκινήτου μεταλλάχθηκε -και θα είναι ευλογία κάποτε να φτάσει ως το τέλος, να γίνει σαν εκείνη τη DeLorean του πρωτοπόρου Δόκτορος Έμετ Μπράουν.