Η εταιρεία που έκανε διασημότητα το crash-test dummy γιορτάζει φέτος τα 90α της γενέθλια – η Volvo άρχισε να κατασκευάζει αυτοκίνητα το 1927. Πρώτο της μοντέλο ήταν το ÖV 4 (Öppen Vagn 4 cylindrar = 4κύλινδρο ανοιχτό αυτοκίνητο), μια απομίμηση του Ford Model T που έμεινε στην ιστορία ως “Jakob”, μιας και ήταν έτοιμο στις 25 Ιουλίου, εορτή του Αγ. Ιακώβου στη Σουηδία – και αλλού υποθέτω.
Ο εξοπλισμός παθητικής ασφαλείας του Jakob εξαντλείτο στη χοντρή λαμαρίνα που περιέκλειε τους επιβάτες του, όμως η Volvo ήταν αυτή που ουσιαστικά λανσάρισε την ίδια την έννοια της παθητικής ασφάλειας. Το PV444 του ’44, για παράδειγμα, διέθετε κλωβό ασφαλείας και πολύφυλλο (laminated) παρμπρίζ, για να μη σπάει σε χίλια κομμάτια.
Άλλα ανάλογα ορόσημα ήταν οι πρώτες ζώνες ασφαλείας δύο σημείων – αυτές πρωτοπαρουσιάστηκαν βέβαια από την αμερικανική Nash το ’49, αλλά η Volvo ήταν εκείνη που τις καθιέρωσε στο στάνταρ εξοπλισμό της, όπως και τις ζώνες τριών σημείων, 10 χρόνια αργότερα.
Αυτές οι τελευταίες μάλιστα, μια εξαιρετικά απλή ιδέα του Nils Bohlin, την οποία μάλιστα η Volvo, πολύ γενναιόδωρα, αν μου επιτρέπετε, προθυμοποιήθηκε να παραχωρήσει δωρεάν σε όποιον άλλο κατασκευαστή αυτοκινήτων ενδιαφερόταν, εκτιμάται πως έχουν σώσει πάνω από ενάμισι εκατομμύριο ζωές τα τελευταία 60 χρόνια.
Τα Volvo της δεκαετίας του ’60, με αποκορύφωμα το πιο κομψό από ικανό P1800 του «Άγιου» Simon Templar, είχαν έναν, ας πούμε, λανθάνοντα σπορ προσανατολισμό, ο οποίος όμως χάθηκε όταν τα Volvo άρχισαν να κατασκευάζονται όπως υπαγόρευαν οι «αμερικανικές προδιαγραφές» –ογκώδη, βαριά και βενζινοβόρα– αφού, από το ’73 και μετά, η αμερικανική ήταν η μεγαλύτερη αγορά για την εταιρεία.
Τα σχεδιασμένα μόνο με χάρακα Volvo του ’70 και ’80, στα οποία τα μόνα στοιχεία με καμπύλες ήταν οι τροχοί (ποιος ξεχνάει τα 244, 760 κ.λπ.;), ταίριαζαν απόλυτα με το πνεύμα της εποχής που ανακάλυπτε τότε την (παθητική, κυρίως) ασφάλεια ως USP και εμπορικό σημείο αναφοράς.
Παράλληλα, ήταν πιστά στην παράδοση της Volvo που ήθελε (ακόμη θέλει) τα αυτοκίνητά της να είναι σκληροτράχηλα, για να ανταπεξέρχονται με επιτυχία στις δριμείες σκανδιναβικές καιρικές συνθήκες, όπου οι δομικά επιβλαβείς συγκρούσεις με την πολλές φορές εριστική πανίδα της περιοχής είναι μια καθημερινή πιθανότητα. Με αυτόν τον τρόπο, η Volvo προσέφερε στους πελάτες της και το μύθο αλλά και την πραγματικότητα της ασφάλειας.
Διαβάστε ακόμα: Pagani Huayra Roadster – Έργο τέχνης αξίας 2,2 εκατομμυρίων ευρώ.
Τη δεκαετία του ’90, όμως, αφενός η νομοθεσία για την παθητική ασφάλεια κάθε αυτοκινήτου –που έκανε το USP της Volvo λιγότερο… U– και αφετέρου η πτώση στις πωλήσεις και των επιβατικών και των φορτηγών της, την έφεραν σε δυσχερέστατη θέση.
Μια προσωρινή, όπως αποδείχτηκε, σωτηρία ήρθε το ’99 από τη Ford, ενώ ένα φιλί της ζωής δόθηκε το 2010 με την πώληση της Volvo στην κινεζική Geely για αρκετά λιγότερα μάλιστα από τα $ 6 δις τα οποία η Ford είχε πληρώσει για να την αγοράσει 11 χρόνια νωρίτερα.
Μια παρένθεση εδώ μιας και μιλάμε για χρήματα, αλλά και για να τονιστεί η σημασία της έκφρασης «φιλί της ζωής»: η Volvo πρόσφατα ανακοίνωσε αύξηση κατά 66% των κερδών της (€1,1 δις το 2016 από €700 εκατ. το 2015), με τις πωλήσεις να φτάνουν τον αριθμό-ρεκόρ των 534.332 αυτοκινήτων παγκοσμίως. Κλείνει η παρένθεση.
Έτσι, στην πλάτη μιας εντυπωσιακής σινικής επένδυσης, η οποία αναμένεται να ξεπεράσει τα $ 10 δις, με κάθε καινούργιο της μοντέλο η Volvo αποβάλλει την παλιά της βαρετή εικόνα και μεταμορφώνεται σταδιακά από προμηθευτή ασφαλών αυτοκινούμενων κοντέινερ σε αυτοκινητικό οίκο μόδας.
Μετά από δεκαετίες συντηρητικών, ευυπόληπτων και εμφατικά ασφαλών αυτοκινήτων, τα οποία, χωρίς να υστερούν σε κάτι συγκεκριμένο (εντάξει, εκτός από καμπύλες), δεν ήταν αυτό που λέμε συναρπαστικά, οι Σουηδοί ταρακούνησαν την αγορά των SUV με το τελευταίο τους XC90 και αναστατώνουν αυτή των μεγάλων sedan με το σημερινό τους S90.
Παρ’ όλα αυτά, είναι καθησυχαστικό να διαπιστώνεις πως η ουσία της μάρκας, η αίσθηση δηλαδή του ότι, στο εσωτερικό του S90, βρίσκεσαι μέσα σ’ ένα απόρθητο φρούριο, παραμένει αναλλοίωτη. Συν αυτήν τη μυστηριώδη παρουσία μιας τεχνητής νοημοσύνης που, συνδυασμένη με μια προηγμένη και ταυτόχρονα ώριμη μηχανική ευαισθησία, μοιάζει να ελέγχει ακόμη και το παραμικρό.
Απ’ έξω δε το S90 είναι ακριβώς όπως θα ήθελες να είναι ένα σύγχρονο μεγάλο sedan. Όμορφο, αλλά όχι αμήχανα προκλητικό, και με αναλογίες που – να το δυσκολότερο από τα brief μιας σχεδιαστικής ομάδας– πετυχαίνουν να κρύψουν έντεχνα και αποτελεσματικά τις απόλυτες διαστάσεις του. Δείχνοντας ταυτόχρονα ακλόνητο και συμπαγές. Πώς, άλλωστε, θα μπορούσε να είναι διαφορετικά για προϊόν μιας εταιρείας που κάποτε παράγγελνε εξαρτήματα στη Bofors;
Μου αρέσει πάντως η Volvo. Ως μάρκα, παρά τις αλλαγές του ιδιοκτησιακού της καθεστώτος, συνεχίζει να περνά προς τα έξω μια εικόνα εντιμότητας και ακεραιότητας που σπανίζει, και όχι μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία. Για παράδειγμα, όταν η Volvo μιλάει για ασφάλεια δεν είναι επειδή ανακάλυψε κάτι που θα «πουλήσει», αλλά επειδή πραγματικά νοιάζεται για την ασφάλεια.
Στον τομέα της οποίας βέβαια παραμένει πρωτοπόρος. Αυτό δε το S90 δικαιωματικά αξιώνει να θεωρείται το ασφαλέστερο αυτοκίνητο στον κόσμο σήμερα. Διότι, ακόμη και ερωτικά απογοητευμένος, απατημένος κασκαντέρ με αυτοκτονικές τάσεις θα πάσχιζε, έχοντας καταφέρει να παρακάμψει κάθε ηλεκτρονικό βοήθημα, να καρφώσει το S90 σ’ ένα δέντρο ή σ’ ένα Scania, μακριά από μας.
Μου αρέσει όμως και η οδήγηση. Διόρθωση: λατρεύω την οδήγηση. Γιατί λοιπόν να αφήσω ένα αυτοκίνητο να με οδηγεί, αντί για το αντίθετο; Διότι –μη γελιέστε– αυτό είναι που θέλει να κάνει το S90: να μας βγάλει, εμάς τους κατά τα φαινόμενα διαρκώς μειούμενους εραστές της οδήγησης, από την εξίσωση.
Διαβάστε ακόμα: Το νέο spot της Volvo μπορεί να σε κάνει να δεις τη ζωή διαφορετικά.
Το S90 είναι ο σπασίκλας με τα γυαλιά και τη χωρίστρα. Ο «κύριε, κύριε, εγώ, εγώ, κύριε…» στο μπροστινό θρανίο. Προσέχει, βλέπετε, παρακολουθεί και διαβάζει τα πάντα: το φως, τα φώτα, τη βροχή, την κίνηση, ποδήλατα, πεζούς, ταράνδους, τον τρόπο που οδηγείς… Κι είναι συνεχώς έτοιμο, με σηκωμένο χέρι, να δώσει πρώτα αυτό κάθε απάντηση σε κάθε ερώτηση προτού καν ο «κύριος» σκεφτεί να την κάνει.
Είναι και εξοπλισμένο με αυτό το Pilot Assist, όπερ σημαίνει πως, μέχρι τα 130 km/h, μπορεί να κάνει τα πάντα: να κουμαντάρει το τιμόνι, το γκάζι, το φρένο. Και αν ένας αφηρημένος τάρανδος, ή, στα καθ’ ημάς, κάποιο εριστικό στερφοκρίαρο τύχει στο διάβα του, το σύστημα «ανίχνευσης μεγάλων ζώων» (να μια ιδέα για το εκλογικό κέντρο της γειτονιάς σας) του S90 θα πλακωθεί στα φρένα σώζοντας και εσάς και εκείνο – το μεγάλο ζώο, όχι το Volvo. Εντάξει, και το Volvo.
Ενώ, όταν φτάσεις στον προορισμό σου, δεν έχεις παρά να καθίσεις με σταυρωμένα χέρια να παρακολουθείς το τιμόνι να στριφογυρίζει μόνο του, καθώς το Volvo αυτοτακτοποιείται ακόμη και στην πιο άβολη θέση στάθμευσης.
Πίσω, πάντως, απ’ όλη αυτήν την αξιοθαύμαστη τεχνολογία βρίσκεται ένα πολυτελές, άνετο, γρήγορο, μεγάλο sedan που, χωρίς να εμπνέει για γρήγορη οδήγηση εκτός αυτοκινητοδρόμων, είναι απόλυτα ικανό –ειδικά στο πρόγραμμα Dynamic που περιορίζει τις κλίσεις, και ειδικότερα με τα καλά Pilot Sport της Michelin σε 19άρες ζάντες– να διατηρεί ρυθμό αρκετά υψηλότερο από εκείνον που συνηθίζει να ακολουθεί ο τυπικός αγοραστής τέτοιων αυτοκινήτων.
Καταλυτικό φυσικά ρόλο σε αυτό παίζει ο 2λιτρος πετρελαιοκινητήρας (όλα πλέον τα Volvo, είτε βενζινοκίνητα είτε diesel, είναι 2λιτρα) με το διπλό turbo, ο οποίος, σε αυτήν εδώ την ισχυρότερη έκδοση D5, αποδίδει 235 άλογα και 480 Nm ροπής, κινώντας το βαρύ Volvo (διότι η ασφάλεια και οι ευκολίες ζυγίζουν) εντυπωσιακά.
Ο καινούργιος αυτός αλουμινένιος κινητήρας συνδυάζεται με το αυτόματο 8άρι κιβώτιο Geartronic (στάνταρ σε κάθε S90), το οποίο και χαρίζει αξιοπρεπή οικονομία καυσίμου –λιγότερα από 8 λίτρα πετρελαίου για κάθε 100 km είναι εφικτά– και εξασφαλίζει πως ποτέ δεν «μένεις» από σχέσεις. Μειονέκτημα ο δύσχρηστος έλεγχος της χειροκίνητης λειτουργίας του από ένα κουμπί στο πλάι του λεβιέ, ελλείψει paddles +/- στο τιμόνι.
Το ερώτημα βέβαια παραμένει αν τελικά θα προτιμούσες ένα τέτοιο μεγάλο Volvo αντί για μια 5άρα BMW, μια E-Class Mercedes-Benz ή ένα Audi A6. Δέκα χρόνια νωρίτερα, σε τέτοια ερωτήματα οι απαντήσεις ήταν προφανείς και αναμενόμενες. Όχι πια. Πολλώ μάλλον όταν το ερώτημα αφορά πλέον σ’ ένα σημαντικά φθηνότερο, συβαριτικά εξοπλισμένο, εντυπωσιακά ασφαλές, τετρακίνητο μεγάλο sedan.
Δείτε περισσότερα για το Volvo S90 εδώ.
Τα βασικά
Μοντέλο: Volvo S90 D5 AWD Geartronic
Κινητήρας: 4κύλινδρος diesel, 1969 κ.ε.
Ισχύς: 235 HP @ 4000 rpm
Ροπή: 480 Nm @ 1750-2250 rpm
Μετάδοση/Κιβώτιο: AWD/αυτόματο 8 σχέσεων
Κατανάλωση: 4,8 lt/100 km (επίσημη), 7,9 lt/100 km (πραγματική)
0-100: 7”
Τελική ταχύτητα: 240 km/h
Τιμή: από €57.312
Διαβάστε ακόμα: 10 συμβουλές για οδήγηση σε χιόνι και πάγο.