Go_Art_4

    Το Go επινοήθηκε στην Κίνα πριν από 3.000 χρόνια, αλλά στην Ευρώπη έγινε γνωστό μόλις πριν από έναν αιώνα. Σε μια παρτίδα Go, κάθε παίκτης έχει διαθέσιμες 200 πιθανές κινήσεις, στο σκάκι μόνον 20. (photo credit: http://www.jmrw.com/)

    Κίνηση ματ στο σύμπαν της τεχνητής νοημοσύνης. Είναι η πρώτη φορά που ένας υπολογιστής νίκησε έναν επαγγελματία παίχτη του go. Το γεγονός ότι το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό Nature αφιέρωσε στις 28 Ιανουαρίου ολόκληρο άρθρο σ’ αυτό τα λέει όλα.

    20 άτομα εμπλέκονται στο κατόρθωμα, όλα τους μέλη της DeepMind, μιας βρετανικής εταιρείας που στήθηκε το 2010 και εξαγοράστηκε 4 χρόνια αργότερα από τον καλιφορνέζικο γίγαντα που λέγεται Google στην πρωτοφανή τιμή των €293 εκατ. Το λογισμικό της, το AlphaGo, τσάκισε τον Ευρωπαίο πρωταθλητή Hui Fan τον περασμένο Οκτώβριο στην Αγγλία. Μιλάμε για Λονδίνο 5-0.

    Ο ιθύνων νους πίσω από την DeepMind είναι ο 40χρονος Ελληνοκύπριος Ντέμης Χασάμπης. Ιδιοφυϊα του σκακιού, προγραμματιστής πληροφορικής, δημιουργός video games, νευροεπιστήμονας. Έφυγε απ’ το νησί και έστησε την εταιρεία του στο Λονδίνο. Πιστεύει πως το μυαλό είναι ένας υπολογιστής σαν όλους τους άλλους, ότι το φαγητό είναι χάσιμο χρόνου και θέτει σοβαρή υποψηφιότητα να γίνει ο πρώτος δημιουργός αληθινής τεχνητής νοημοσύνης.

    «Το αποτέλεσμα κόβει την ανάσα», λέει ο Olivier Teytaud, κορυφαίος επιστήμονας του INRIA. «Είναι ένα βήμα μπροστά απ’ όλους. Η διαφορά επιπέδου είναι τεράστια», σχολιάζουν διάφοροι επιστήμονες, ειδικοί του χώρου. «Τέτοια πρόοδο δεν την περίμενα προτού περάσουν 10-15 χρόνια. Είναι πολύ εντυπωσιακό», σχολιάζουν άλλοι.

    Το AlphaGo κατάφερε να χωνέψει 30 εκατομμύρια κινήσεις επαγγελματιών παικτών. Και βάζοντας τον αλγόριθμο να παίζει ενάντια στον εαυτό του, οι ερευνητές βελτίωσαν το νευρωνικό του δίκτυο.

    Δυο δεκαετίες τώρα κρατάει αυτή η ιστορία. Από τότε που ο Γκάρι Κασπάροφ έχασε από τον υπολογιστή Deep Blue της ΙΒΜ στο σκάκι. Τώρα, η εταιρεία ανακοινώνει ότι, τον προσεχή Μάρτιο, το AlphaGo θα αντιμετωπίσει στη Σεούλ τον πρωταθλητή κόσμου στο go Lee Sedol.

    Το go επινοήθηκε στην Κίνα πριν από 3.000 χρόνια, αλλά στην Ευρώπη έγινε γνωστό μόλις πριν από έναν αιώνα. Είναι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στρατηγικής του οποίου η επιφάνεια (γκόμπαν) είναι διαιρεμένη σε 361 τετράγωνα (19 Χ 19).

    Διαβάστε ακόμα: Werner Munter – «Είναι αλαζονικό να πιστεύουμε ότι μέσα σε 150 χρόνια εκβιομηχάνισης αλλάξαμε το κλίμα».

    Δύο παίκτες, ο άσπρος και ο μαύρος επιχειρούν να κυκλώσουν με τα πούλια τους όσο το δυνατόν μεγαλύτερη περιοχή του αντίπαλου τους. Ακούγεται απλό, αλλά δεν είναι. Στο go, ο αριθμός των συνδυασμών είναι της τάξης των 10170, ενώ στο σκάκι μόλις 10120. Δηλαδή σε μια παρτίδα go, o κάθε παίκτης έχει διαθέσιμες 200 πιθανές κινήσεις, ενώ στο ζατρίκιο μόνον 20.

    Στα τρέχοντα λογισμικά (το Crazystone, το Zen ή το Monte Carlo), η ομάδα του DeepMind πρόσθεσε δυο συστατικά στη σούπα, τα οποία έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους σε άλλους τομείς: τα νευρωνικά δίκτυα (deep learning) και την ενισχυμένη μάθηση.

    Χάρη στην πρώτη τεχνική, το AlphaGo κατάφερε να χωνέψει 30 εκατομμύρια κινήσεις επαγγελματιών παικτών. Χάρη στη δεύτερη, ειδικότητα της DeepMind, και βάζοντας τον αλγόριθμο να παίζει ενάντια στον εαυτό του, οι ερευνητές βελτίωσαν το νευρωνικό του δίκτυο.

    «Μιλάμε για ένα παιχνίδι. Περίπλοκο, αλλά όχι όσο τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος. Επιπλέον, καταλήξαμε σε συμφωνία με την Google ότι δεν θα χρησιμοποιηθεί για στρατιωτικούς σκοπούς», λέει ο Ντέμης Χασάμπης.

    Αποτέλεσμα όλης αυτής της ιστορίας είναι οι δύο γίγαντες της Silicon Valley να σκοτώνονται στο αλώνι που λέγεται «go». Με τη διαφορά ότι το Facebook είναι ήδη παρόν με τους αλγορίθμους του στις πλατφόρμες του παιχνιδιού, ενώ η Google ποντάρει στη μυστικοπάθεια και τον αγώνα του Μαρτίου. Το αποτέλεσμα του ματς είναι εξαιρετικά αβέβαιο.

    Οι πρόοδοι αυτοί στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης επιτρέπουν στους γίγαντες της πληροφορικής να διαχειριστούν ευχερέστερα τον όγκο των δεδομένων που παράγουν, αλλά και να τον αναλύσουν καλύτερα, ώστε να βελτιώσουν την παροχή υπηρεσιών τους.

    Ο Ντέμης Χασάμπης, κατά τη διάρκεια της press conference που διοργάνωσε το Nature, ήταν εξαιρετικά φειδωλός σε ό,τι είχε να κάνει με τις προοπτικές των επιτευγμάτων του. Μίλησε γενικώς για δυνατότητες που ανοίγονται στη βελτίωση των κλιματικών μοντέλων, τη διάγνωση στην ιατρική ή σε παιχνίδια, όπως το πόκερ.

    Όσο για τα ερωτήματα ηθικής τάξης που προκύπτουν από την εξέλιξη μηχανών που μπορούν να υποκαταστήσουν τον άνθρωπο, ο Ντέμης Χασάμπης απάντησε: «Τα συστήματά μας μαθαίνουν μόνα τους διά της εμπειρίας, αλλά εμείς αποφασίζουμε τι θα μάθουν.

    Μιλάμε για ένα παιχνίδι. Περίπλοκο, σίγουρα, αλλά όχι όσο τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος εκεί έξω. Οι τεχνολογίες αυτές είναι για το κοινό καλό. Επιπλέον, καταλήξαμε σε συμφωνία με την Google ότι οι τεχνολογίες αυτές δεν θα χρησιμοποιηθούν για στρατιωτικούς σκοπούς».

    Και μην ξεχνάμε, στο go, αν θέλεις μόνο να νικήσεις, δεν μπορείς να νικήσεις.

    1-rUSBFB3VBv1PqFJEay0p-w

    Ο Ντέμης Χασάμπης, ιδιοφυϊα του σκακιού, προγραμματιστής πληροφορικής, δημιουργός video games, νευροεπιστήμονας, πιστεύει πως το μυαλό είναι ένας υπολογιστής σαν όλους τους άλλους, ότι το φαγητό είναι χάσιμο χρόνου και θέτει σοβαρή υποψηφιότητα να γίνει ο πρώτος δημιουργός αληθινής τεχνητής νοημοσύνης. (photo credit: Souvid Datta/Backchannel )

    Διαβάστε ακόμα: Li-Fi Internet: 100 φορές ταχύτερο από το Wi-Fi.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top