Με θέα τον παλιά πόλη της Λισαβόνας και στίβο στις εκβολές του Τάγου ποταμού δόθηκε η εκκίνηση του Routes des Princes. Πρόκειται για μια νέα σκληρή αναμέτρηση με πρωταγωνιστές ιστιοπλοϊκά σκάφη τύπου trimarans μήκους 22 μέτρων και πλάτους 16 μέτρων. O αγώνας περιλαμβάνει 4 σκέλη (legs) σε 5 ευρωπαϊκές πόλεις –Βαλένθια, Λισαβόνα, Δουβλίνο, Πλίμουθ (ΗΒ), Μορλέ Βρετάνης. Ασφαλώς απαιτεί τις μέγιστες επιδόσεις από τα πληρώματα για τα συνολικά 3.000 ναυτικά μίλια που οφείλουν να διανύσουν έως ότου κόψουν το νήμα.
Από την Βαλένθια στο Μορλέ
To Route des Princes αναπαριστά μια νέα προσέγγιση στα ιστιοπλοϊκά δρώμενα, σχεδιασμένη ώστε να συνδυάζει τη ναυτοσύνη, την υψηλή τεχνολογία και τον γαστρονομικό πολιτισμό. Εμπνευστής της ιδέας και χορηγός τίτλου είναι η γαλλική εταιρεία Prince des Bretagne, που καλλιεργεί και διανέμει φρέσκα λαχανικά. Φέτος ήταν η πρώτη έκδοση του αγώνα και συγκέντρωσε σπουδαίους αθλητές και σκάφη που έτρεξαν σε δυο κατηγορίες στα Multi 50 και στα MOD70. Η διαδρομή περιλάμβανε πόλεις με πλούσια ιστορία, τόσο ναυτική όσο και γαστρονομική, και κάλυπτε Μεσόγειο και Ατλαντικό, πέρασμα από τον φάρο του Fastnet και τερματισμό σε ύδατα γνώριμα για τους περισσότερους αγωνιζόμενους, στη γαλλική πόλη Μορλέ.
Η εκκίνηση δόθηκε από την Βαλένθια με πορεία προς την Λισαβόνα, την πόλη των μεγάλων θαλασσοπόρων. Κατόπιν ο στόλος ανέβηκε στο Δουβλίνο, ακολούθησε το Plymouth για να τερματίσει στην Βρετάνη, στο Μορλέ. Συνολικά έτρεξαν 8 σκάφη, 4 ομάδες στην κατηγορία των Multi 50 και 4 ομάδες στα MOD 70. Εκκίνηση πήρε χωρίς βαθμολογική σημασία και το σκάφος του χορηγού, με πανιά «Prince de Bretagne», ένα νεότευκτο Maxi 80 με κυβερνήτη τον Lionel Lemonchois, έμπειρο ωκεανοπλόο και νικητή σε πολλές και διαφορετικές διοργανώσεις υψηλού ανταγωνισμού.
Χαμηλές πτήσεις στον Τάγο ποταμό
Στο πλαίσιο του δεύτερου σκέλους παρακολουθήσαμε και συμμετείχαμε στις παράκτιες ιστιοδρομίες. Ο στίβος ήταν στημένος βάσει μιας παλινδρομικής διαδρομής στις εκβολές του Τάγου ποταμού πλησίον της ακτής. Tην πρώτη ημέρα επιβιβαστήκαμε στη μικρή κατηγορία (Multi50) και στο Fenetre Cardinal με κυβερνήτη τον Erwan Le Roux, νικητή του Transat Québec-St Malo το 2012, ο οποίος παραχώρησε για λίγα λεπτά τη… θέση του. Το σκάφος είχε μεγάλη σταθερότητα και φοβερές εκρήξεις επιτάχυνσης, που προκαλούσαν συγκίνηση. Μια ριπή αέρα ήταν ικανή να μας απογειώσει και να γράψει μίλια.
Τη δεύτερη ημέρα μας περίμενε μια ακόμη έκπληξη και μια θέση στο Spindrift, ένα MOD 70. Με εντυπωσιακό μήκος στα 21,2 μέτρα και πλάτος στα 16.8 μέτρα, το φουτουριστικό σύνολο από ανθρακονήματα ζύγιζε μόλις 6.3 τόνους, προϊδεάζοντας για τις χαμηλές πτήσεις που εκτελεί σε κάθε κούρσα. Κατά τα δοκιμαστικά κινούμασταν μαζί με τον πλωριό για την ορθή κατανομή του βάρους. Κάθε κιλό είναι σημαντικό στο σκάφος, ως εκ τούτου τα μέλη του πληρώματος στήνονται ώστε να βοηθούν στη μεγιστοποίηση της απόδοσης. Όσο ανέβαινε ο αέρας βγαίναμε προς τον προσήνεμο πλωτήρα, πηγαίνοντας πρίμα και σε περιπτώσεις μπρούμυτα και στην άκρη. Όταν έπεφτε η ένταση, με λυγισμένα γόνατα και ευλαβικές κινήσεις μπαίναμε προς το κέντρο του σκάφους πατώντας πάνω στο δίχτυ, κι όσο έπεφτε μπαίναμε πιο μέσα, προς το κέντρο, κοντά στο κατάρτι. Η επιτάχυνση ήταν επίσης εντυπωσιακή, με μια ριπή ανέμου το σκάφος απογειωνόταν, το δρομόμετρο ανέβα ζε και έγραφε 30+ κόμβους. Απλώς, συγκινητικό.
Οι παράλληλες εκδηλώσεις
Κατά τη διάρκεια φιλοξενίας του αγώνα κάθε μια από τις πέντε πόλεις πρόσφερε ένα πλούσιο ρεπερτόριο εκδηλώσεων, προάγοντας ‒σε προσκεκλημένους, τουρίστες, στα τοπικά και διεθνή ΜΜΕ‒ την τοπική κουλτούρα. Στη Βαλένθια το Village race γέμισε με γιγάντιες παεγιέρες (το τηγάνι που φτιάχνουν την παέγια) στήνοντας ένα μεγάλο γλέντι, στην Λισαβόνα ζήσαμε το μεγάλο φεστιβάλ της πόλης με τους εορτασμούς του (προστάτη της πόλης) Αγίου Αντωνίου και περπατήσαμε στα σοκάκια της Alfama, της παλαιότερης συνοικίας κάτω από το κάστρο και θέα τον Τάγο ποταμό. Στο Δουβλίνο οι θεατές παρακολούθησαν μια σειρά από συναυλίες, ενώ στο Πλίμουθ οι γιορτές κράτησαν μέχρι το πρωί.
Το μεγάλο φινάλε ήταν στη γαλλική Morlaix της Βρετάνης, περιοχή στην οποία η διοργανώτρια εταιρεία ξεκίνησες τις δραστηριότητές της. Εκεί, το εορταστικό πρόγραμμα του τερματισμού συνέπεσε ‒όχι τυχαία‒ με το μεγάλο Φεστιβάλ «Between Land and Sea», το οποίο πραγματοποιείται κάθε δυο χρόνια και συγκεντρώνει πλήθος κόσμου, το οποίο βγαίνει στη θάλασσα με κάθε είδους πλωτό μέσο, από παραδοσιακά, ιστιοπλοϊκά, ιστορικά σκάφη κα. Πρόκειται για μια μεγάλη γιορτή που εξυμνεί την παράδοση σε μια περιοχή με πλούσια ιστορία και άρρηκτα συνδεδεμένη με τη ναυτική τέχνη.
Αξίες με μηνύματα
Οι ιστιοπλοϊκοί αγώνες δεν αποτελούν μονοδιάστατες διοργανώσεις όπου κάποιοι αθλητές επιδεικνύουν μεταξύ τους την ιστιοπλοϊκή δεινότητα. Βασίζονται σε ηθικές αξίες και μεταφέρουν πολλαπλά μηνύματα. Είναι κάτι περισσότερο και πιο σύνθετο. Μια διοργάνωση όπως το Route des Princes προσφέρει, εκτός από το αθλητικό και αγωνιστικό κομμάτι, γόνιμο έδαφος για την προώθηση της τοπικής κοινωνίας κάθε διοργανώτριας πόλης, δημιουργώντας μια υπεραξία και μια παρακαταθήκη για το μέλλον.
Η διαδρομή της πρώτης έκδοσης του αγώνα δεν είναι τυχαία. Σύμφωνα με τους διοργανωτές ο στόχος είναι η δημιουργία μια ρεγκάτας που αντανακλά το ήθος και τον αξιολογικό κώδικα της εταιρείας «Prince de Bretagne». Επιπλέον υπογραμμίζει την σχέση στεριάς και θάλασσας, μια σχέση πάνω στην οποία έχει στηριχτεί η εξέλιξη του πολιτισμού. Μακάρι να καταφέρουμε να δούμε και στη χώρα μας παρόμοιες διοργανώσεις.
Ο Γεράσιμος Γερολυμάτος είναι επικεφαλής του περιοδικού Skipper ONDECK