«Με τον τρόπο ζωής που έχω επιλέξει νιώθω ότι έχω σταματήσει το χρόνο!»

Ο χαρτογράφος και εκδότης πεζοπορικών χαρτών Στέφανος Ψημένος μοιράζεται τα fitness μυστικά του.

 
psimenos5

«Μου αρέσει που στα 53 μου, μπορώ ακόμα να ανεβαίνω με άνεση στην κορυφή ενός βουνού, να αναρριχώμαι στον κάθετο βράχο, να καταδύομαι με μια ανάσα στα -30 μέτρα», λέει ο Στέφανος Ψημένος. (Στη φωτογραφία κατά τη διάρκεια χαρτογράφησης της νησίδας Λαζαρέτο, έξω από τα Χανιά)

Με τι ασχολείσαι;
Είμαι χαρτογράφος και εκδότης πεζοπορικών χαρτών, συγγραφέας ταξιδιωτικών και πεζοπορικών οδηγών.

Τι ώρα ξυπνάς το πρωί;
Όταν είμαι στο πεδίο για χαρτογράφηση, ξυπνάω μια ώρα πριν από την ανατολή του ήλιου. Την ώρα που ο ήλιος ανατέλλει είμαι ήδη με το σακίδιό μου και το GPS στην αφετηρία του μονοπατιού. Τις άλλες μέρες ξυπνάω όταν έχω χορτάσει ύπνο –καμιά φορά και μεσημέρι!

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνεις;
Τρεις βαθιές – πολύ βαθιές – ανάσες, και ένα μεγαλοπρεπές τέντωμα!

Τι τρως για πρωινό;
Πίνω τσάι του βουνού, και «φορτώνω» θερμίδες για να έχω καύσιμα για την πεζοπορία: ομελέτα με ντόπια αβγά (όπου τα βρίσκω), κρίθινα παξιμάδια με φυστικοβούτυρο και μέλι, ελιές, τυρί.

Τι ημερήσιο πρόγραμμα γυμναστικής ακολουθείς;
Η ίδια η δουλειά μου είναι μια εξουθενωτική ολοήμερη γυμναστική!

Υπάρχουν τεχνικές πνευματικής συγκέντρωσης που σε βοηθούν να κρατάς τον επιθυμητό ρυθμό στην προπόνηση;
Επειδή η φυσική δραστηριότητα (πεζοπορία για τη χαρτογράφηση μονοπατιών) διαρκεί από την ανατολή ως τη δύση του ήλιου, πρέπει να είμαι διαρκώς συντονισμένος, ώστε να διατηρώ έναν αργό, σταθερό ρυθμό. Με βοηθάει σε αυτό η τεχνική της προσήλωσης στο ρυθμό του βηματισμού και της αναπνοής. «Παρατηρώ» την αναπνοή μου και ελέγχω διαρκώς την ενέργεια στα πόδια μου.

stefanos1

Χαρτογραφική αποστολή, με ποδήλατο, στην Τζιά.

Όταν προετοιμάζεσαι για ένα μεγάλο στόχο πώς μένεις προσηλωμένος;
Έχω συνεχώς στο νου μου το τελικό αποτέλεσμα. Όταν ξεκινάει η αποστολή για μια νέα χαρτογράφηση, σκέφτομαι πάντα το χάρτη που θα φτιαχτεί και θα βρεθεί στα χέρια ενός απαιτητικού ταξιδιώτη. Αυτόν τον άνθρωπο να χαμογελάει από ικανοποίηση.

Υπάρχει κάποιο αξεσουάρ που δεν αποχωρίζεσαι στο γυμναστήριο;
Εμένα το «γυμναστήριό» μου είναι το βουνό, κι εκεί έχω πάντα μαζί μου τα βασικά της ορεινής επιβίωσης, κι ένα μικρό φλασκί με κρητική ρακή που μου στέλνει κάθε χρόνο ένας φίλος από τη Σητεία. Στο τέλος της ημέρας, την ώρα που δύει ο ήλιος, κάθομαι σ’ ένα βράχο και απολαμβάνω μερικές γουλιές από το ποτό των θεών! Αυτό είναι το δικό μου «αξεσουάρ γυμναστηρίου»!


Διαβάστε ακόμα: «Στου Ψηλορείτη την κορφή το χιόνι δεν τελειώνει…»


Πώς διατηρείς σταθερό το σωματικό σου βάρος;
Με πολλή προσπάθεια! Λόγω της δουλειάς μου, κάθε μέρα που είμαι στο βουνό και χαρτογραφώ, πρέπει να εξασφαλίζω 2.000 έως 3.000 θερμίδες πλέον των κανονικών, για να μην πέσω κάτω από το φυσιολογικό βάρος του ύψους μου (1,85 μ.) και της ηλικίας μου (53 ετών), που είναι τα 83-84 κιλά. Βασίζομαι σε gel θερμίδων, και καταναλώνω πολλά παστέλια, ξηρούς καρπούς, ξερά σύκα, μέλι με καρύδια και ό,τι άλλο θερμιδοβριθές βρω στο δρόμο μου.

Πες μας μια διατροφική «γουρουνιά» που επιτρέπεις στον εαυτό σου.
Όταν είμαι στην Αθήνα, απολαμβάνω καυτερές φτερούγες κοτόπουλου στα KFC!

Ποια άσκηση μισείς;
Δεν πάω γυμναστήριο ούτε ακολουθώ κάποιο πρόγραμμα γυμναστικής στο σπίτι. Κάποτε προσπάθησα να το κάνω, αλλά δεν μου άρεσε καμία άσκηση και τα παράτησα!

«Η ίδια η δουλειά μου είναι μια εξουθενωτική ολοήμερη γυμναστική!»

Ποιο είναι το νόημα που αντλείς από τη σωματική προσπάθεια, αυτό που σε εμπνέει να συνεχίζεις;
Κάνω πολύ ποδήλατο, πάω συχνά για αναρρίχηση και ασχολούμαι με την ελεύθερη κατάδυση από παιδί. Όλα αυτά τα σπορ γυμνάζουν συνολικά το σώμα μου, και κυρίως το καρδιοαναπνευστικό. Μου αρέσει που στα 53 μου μπορώ ακόμα να ανεβαίνω με άνεση στην κορυφή ενός βουνού, να αναρριχώμαι στον κάθετο βράχο, να καταδύομαι με μια ανάσα στα -30 μέτρα. Το ξέρω ότι τα χρόνια περνάνε και δεν θα είμαι έτσι για πάντα, αλλά με τον τρόπο ζωής που έχω επιλέξει νιώθω ότι έχω σταματήσει το χρόνο!


Διαβάστε ακόμα: «Έτσι κάναμε το Γύρο του Mont Blanc με ποδήλατο!»


Πώς διατηρείς την αντοχή σου; Προτιμάς το τρέξιμο, το κολύμπι ή το ποδήλατο;
Τρέξιμο δεν κάνω ποτέ, γιατί δεν μου αρέσει. Κολύμπι και ποδήλατο είναι μέσα στην καθημερινότητά μου και τα αγαπώ πολύ.

Πώς δυναμώνεις τους μυς σου; Προτιμάς όργανα, βάρη ή ελεύθερες ασκήσεις αντίστασης;
Οι μύες μου έχουν τη φυσική δύναμη που χρειάζομαι για να ανεβοκατεβαίνω τα βουνά, δεν με ενδιαφέρει τίποτα περισσότερο.

psimenos4

Χαρτογράφηση της ακτογραμμής της Τζιάς, με καγιάκ.

Ζέσταμα ή αποθεραπεία; Τι βαριέσαι περισσότερο;
Είναι θεμελιώδη και τα δύο για εμένα, αφού είναι η δουλειά μου να χρησιμοποιώ τους μυς μου όλη μέρα. Είναι απαραίτητα και τα δύο, και έχω μάθει να τα κάνω ευλαβικά και να τα απολαμβάνω.

Πώς διατηρείς την ελαστικότητα των μυών σου; Ποιες είναι οι «μυστικές» σου διατάσεις;
Κάνω τις κλασικές διατάσεις στα πόδια (πριν και μετά από την πεζοπορία) και στο άνω μέρος του κορμού και τα χέρια (πριν και μετά από την αναρρίχηση).

«Η “αμείλικτη καθημερινότητα” είναι η βολική δικαιολογία για κάποιον που δεν θέλει να αλλάξει τον τρόπο ζωής του».

Ακούς μουσική όταν γυμνάζεσαι;
Η μουσική μου στο βουνό είναι οι ήχοι της φύσης, το θρόισμα του ανέμου, το κελάρισμα του νερού, τα πουλιά.

Ποιο είναι το αγαπημένο σου σπορ και πώς το έχεις εντάξει στο πρόγραμμά σου;
Αγαπώ την ποδηλασία. Όταν είμαι στην Αθήνα, μία ή δύο φορές τη βδομάδα θα κάνω τη διαδρομή σπίτι-γραφείο-σπίτι (Πεντέλη-Κολωνάκι-Πεντέλη) με το ποδήλατο, και μια φορά το μήνα θα κάνω μια μεγάλη ποδηλατική βόλτα 100 -120 χλμ. Στις καλοκαιρινές διακοπές παίρνω πάντα μαζί μου το ποδήλατο, και όποτε το επιτρέπουν οι συνθήκες, το χρησιμοποιώ στις χαρτογραφικές αποστολές.

 

psimenos1

Πεζοπορία για τη χαρτογράφηση μονοπατιών, στην Ανάφη. Η καθημερινότητά μου, 200 ημέρες το χρόνο.

Ποια είναι η συμβουλή σου για κάποιον που θέλει να αλλάξει τον τρόπο ζωής του, αλλά τον «πνίγει» η αμείλικτη καθημερινότητα;
Η «αμείλικτη καθημερινότητα» είναι η βολική δικαιολογία για κάποιον που δεν θέλει, στην πραγματικότητα, να αλλάξει τον τρόπο ζωής του. Αν η ζωή σου δεν σε ικανοποιεί και η καθημερινότητά σου σε πνίγει, απλώς αλλάζεις τρόπο ζωής. Αν πραγματικά θέλεις να χάσεις κιλά, δεν αρχίζεις τις επισκέψεις σε διατροφολόγους. Απλώς σταματάς τις επισκέψεις στα ζαχαροπλαστεία και στα σουβλατζίδικα.

Ποια τρία πράγματα, εκτός από την άσκηση και τη διατροφή, καθορίζουν την ποιότητα της ζωής σου;
Το διάβασμα. Η μοτοσικλέτα. Οι ωραίες συζητήσεις με φίλους.

 

Διαβάστε ακόμα: Στέφανος Ψημένος – Με δυο τροχούς στο Βόρειο Ακρωτήρι!

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close