Ο Μανώλης Αναστασάκος θέλει να “τυλίξει” το Ηράκλειο σε ένα πελώριο έργο τέχνης

Λίγο προτού παρουσιάσει το νέο του έργο, μας μίλησε για τη street art και για τους συμβολισμούς της καινούργιας του δράσης. H «προβολή» θα γίνει αποκλειστικά στις 28/2, τη μέρα του «TEDx Heraklion».

"Disguised past dangerous future"

“Disguised past dangerous future”

Τι γέννησε την ιδέα για το έργο στο Ηράκλειο;

Τα τελευταία χρόνια εργάζομαι με θεματικές που συνέχουν κοινωνικοπολιτικά ζητήματα της εποχής μας. Υπό αυτό το πρίσμα, προσαρμόζομαι στον εκάστοτε τόπο, στην εκάστοτε δράση, προκειμένου να «συνομιλήσει» η θεματική μου με τον τόπο και το χρόνο. Με γνώμονα τα παραπάνω και προσθέτοντας την καλή σχέση που έχω με την Κρήτη, ως ιδιαίτερη πατρίδα μου, έχω προβεί σε αρκετές εικαστικές περιπέτειες με δημιουργικό χαρακτήρα. Κάθε φορά που συντροφεύομαι από δημιουργικούς ανθρώπους, των οποίων όραμά τους είναι ένα καλύτερο αύριο, δεν μπορώ παρά να κάνω και εγώ με τη σειρά μου ό,τι μπορώ γι’ αυτό.

"Donkey years"

“Donkey years”

Μπορεί ένα και μόνο έργο να «καλύψει» μία ολόκληρη πόλη;

Στην ιστορία της τέχνης θα βρει κάποιος αρκετές εκφάνσεις τέτοιων «καλυπτικών» δυνατοτήτων της τέχνης. Υπάρχουν στην «εργαλειοθήκη» της τέχνης οι τρόποι για να γίνει αυτό. Κάποιοι από τους πιο αυτονόητους θα ήταν:
Α) Το υλικό (αν, για παράδειγμα, ήταν ένα κόκκινο νήμα, όπως ο μίτος της Αριάδνης, το οποίο θα μπορούσε να διατρέχει όλη την πόλη, προκειμένου να βρεθεί η έξοδος από τον εικαστικό πια αυτό λαβύρινθο).
Β) Το ανθρώπινο δυναμικό (αν, για παράδειγμα, το έργο ήταν ένα θεατρικό με παρουσία και δράση μεγάλου μέρους του πληθυσμού της πόλης).
Γ) Το φως (το οποίο είναι κάτι που το αντιλαμβανόμαστε με την κοινωνική του χρήση στα στενά και στις πλατείες, αλλά θα μπορούσε να «χρωματίσει» την ατμόσφαιρα μια ολόκληρης πόλης).

Διαβάστε ακόμα: «Τα ραδίκια ανάποδα» του Γιώργου Γαλίτη τώρα και σε βιβλίο!

"Greece vs Greeks"

“Greece vs Greeks”

Η street art καλύπτει προσωπικές ή καλλιτεχνικές σας ανάγκες που δεν μπορούν να καλυφθούν από άλλες μορφές τέχνης;

Σε καμία περίπτωση. Η τέχνη του δρόμου για εμένα είναι απλώς άλλη μια έκφανση της τέχνης μου. Στόχος είναι να μπορώ να δημιουργώ ιδέες με τη λιγότερη δυνατή έκπτωσή τους όταν φτάνουν στο επίπεδο της μορφής. Απλώς, τα δημόσια έργα είναι πιο δημοφιλή και γι’ αυτό οι άνθρωποι νομίζουν ότι κάνω μόνο street art. Η αλήθεια είναι ότι, ανάλογα με την ιδέα μου, διαλέγω και το «μέσο» για να την εκφράσω. Δεν ήταν εύκολο αυτό να επιτευχθεί στην αρχή, αλλά έχοντας εργαστεί για μουσεία, γκαλερί, τηλεόραση, θέατρο, κινηματογράφο έμαθα τεχνικές και οπτικές που δεν θα μπορούσα να έχω «κλεισμένος» μέσα στο εργαστήριό μου.

Wrong Path

“Wrong Path”

Πάντα πίστευα πως η ευφυΐα των ανθρώπων βρίσκεται στις σωστές ερωτήσεις και όχι στις απαντήσεις που δίνουμε. Το έργο τέχνης στο δρόμο, λόγω των μνημειακών του διαστάσεων, «τραβάει» το μάτι του θεατή. Αν αναρωτηθεί και συγκεντρωθεί σε αυτό, τότε το έργο «έχει λειτουργήσει».

Ποια είναι τα μηνύματα που στέλνετε από τα street art έργα σας;

Τα μηνύματα είναι πολλά και πολυπαραγοντικά. Δεν με ενδιαφέρει, όμως, να γίνει πλήρως κατανοητό το εγωιστικά «δικό μου μήνυμα». Σαφώς προσπαθώ να συμπεριλάβω στο έργο μου λεξιλόγιο που να μπορεί να γίνει κατανοητό. Ο κάθε θεατής-δέκτης, ανάλογα με το βάθος πεδίου ανάγνωσης που έχει σε σύμβολα, σχήματα, έννοιες, χρώματα, συνθέσεις, θα βρει την δική του «προβολή» και θα κάνει το δικό μου έργο δικό του.

"Lost toss"

“Lost toss”

Πάντα πίστευα πως η ευφυΐα των ανθρώπων βρίσκεται στις σωστές ερωτήσεις και όχι στις απαντήσεις που δίνουμε. Το έργο τέχνης στο δρόμο, λόγω (συνήθως) των μνημειακών του διαστάσεων, «τραβάει» το μάτι του θεατή. Αν αναρωτηθεί και συγκεντρωθεί σε αυτό, τότε το έργο «έχει λειτουργήσει». Ανεξάρτητα αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί με το έργο, να σκεφτεί, αν του αρέσει, γιατί. Αν δεν του αρέσει, πάλι γιατί. Το μήνυμα είναι δες, σκέψου, συγκεντρώσου, κρίνε, ζήσε και απόλαυσε. Ας έχουμε και λίγη κριτική σκέψη, η οποία λείπει από την εποχή μας.

"Passing winter"

“Passing winter”

Ποιο είναι το μήνυμα από το συγκεκριμένο έργο στο Ηράκλειο;

Όπως είπα, το μήνυμα θα είναι ανάλογο με τον εκάστοτε θεατή-δέκτη. Ανάλογα με την απόσταση που θα το δει. Ανάλογα με την ολοκληρωμένη θέαση του έργου (μια και είναι δίπτυχο). Ανάλογα με τη συγκέντρωση που έχει και, βέβαια, το χρόνο που θα «χαλάσει» κοιτώντας το. Παρ’ όλα αυτά, το συγκεκριμένο έργο έχει και τα ειδικά χαρακτηριστικά του, τα οποία δεν είναι άλλα από τη σχέση του ανθρώπου-πολίτη μέσα στο χρόνο.

Το σημείο όπου θα αποκαλυφθεί το έργο είναι ιστορικής σημασίας και προϊδεάζει τον θεατή για τον τίτλο του. Δεν μπορώ, όμως, ακόμα να σας αποκαλύψω το πού και τι. Αλλά θα σας πω ότι το έργο θα έχει και κείμενο που θα ακολουθεί το συμβολικό συνειρμό της εικαστικής δράσης. Το μήνυμα θα είναι «Πέρα από τα τείχη». Σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι φτάσαμε να το παίζουμε θεοί και να έχουμε την τύχη όλης της Γης στην πλάτη μας, το μέλλον φαντάζει τείχος. Ένα μέλλον γεμάτο όρια και τείχη, εσωτερικά και εξωτερικά. Όμως, η πρόσκληση και η πραγματική πρόκληση είναι «Πέρα από τα τείχη».

//Για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε ομιλίες, επισκεφτείτε το tedxheraklion.com

"Our old shoes"

“Our old shoes”

"REthink"

“REthink”

"Unbalance fight"

“Unbalance fight”

"Fragile worlds"

“Fragile worlds”

Διαβάστε ακόμα: Ο συγγραφέας Χρήστος Χρυσόπουλος αναζητά με τη φωτογραφική του μηχανή κραυγές και ψίθυρους στο σπίτι της μητέρας του.

Button to top