Bettina Rheims: Αυτή που εισέβαλε στο μυαλό των γυναικών

Με τον φακό της κατάφερε να αιχμαλωτίσει την ερωτική, την εύθραυστη, τη δυναμική, μα πάνω από όλα τη γυναίκα. Περισσότερες από 300 φωτογραφίες, όλες επιλεγμένες από την ίδια την Bettina Rheims, βρίσκονται σε αυτό το ξεχωριστό λεύκωμα των εκδόσεων Taschen που κυκλοφορεί μέσα στον Μάιο.

Φυσικά και η Madonna θα περνούσε μπροστά από τον φακό της.

«Φωτογραφίζω γυναίκες επειδή τις ξέρω. Το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον να εισβάλλω στο μυαλό τους. Είναι κάτι σαν αυτοπορτρέτο». Με αυτά τα λόγια είχε περιγράψει κάποτε την απόφασή της, να φωτογραφίζει κατά κύριο λόγο γυναίκες. Πότε εύθραυστες, πότε δυναμικές αλλά πάντα ερωτικές, τα «κορίτσια» της Bettina Rheims κατάφεραν να μαγνητίζουν τα βλέμματα.

Γεννημένη στις 18 Δεκεμβρίου 1952 λίγο έξω από το Παρίσι, η Rheims άργησε κάπως να ασχοληθεί με τον κόσμο της φωτογραφίας. Όπως είχε πει «ήταν μια περίοδος που έψαχνα να βρω κάποιον λόγο για να σηκωθώ από το κρεβάτι. Και ο τότε σύντροφός μου, μου έδωσε μια φωτογραφική μηχανή. Αμέσως ηξερα τι ήθελα να κάνω, ήταν σαν να ήμουν σπίτι μου».

«Φωτογραφίζω γυναίκες επειδή τις ξέρω. Το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον να εισβάλλω στο μυαλό τους. Είναι κάτι σαν αυτοπορτρέτο».

H Kim Harlow στο Παρίσι, τον Δεκέμβριο του 1991.

Τα πρώτα της μοντέλα ήταν στρίπερς και ακροβάτες, άνθρωποι άγνωστοι και του περιθωρίου – αυτοί που θα της δώσουν το «εισιτήριο» για την πρώτη της ατομική έκθεση στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Άλλωστε, σε όλη της την καριέρα από εκεί και πέρα, οι άνθρωποι που ζούσαν στο περιθώριο θα τη γοητεύουν και πάντα θα βρίσκουν χώρο στα έργα και τον χρόνο της, έστω κι αν οι διάσημες θα κάνουν ουρά για να φωτογραφηθούν από εκείνοι.

Εντυπωσιακό κοντινό στην Karolina Kurkova. (Δεκέμβριος 2001, Παρίσι)

Αυτός ο συνδυασμός, καθημερινών και διάσημων γυναικών, θα την οδηγήσει στην έκδοση του λευκώματος «Female Trouble» στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Μια δουλειά που θα την κάνει γνωστή σε όλο τον κόσμο και θα της ανοίξει όλες τις πόρτες.

Οι προτάσεις πέφτουν βροχή. Θα εργαστεί στη διαφήμιση για μεγάλους οίκους, όπως Chanel και Lancôme, θα φωτογραφήσει ανθρώπους της LGBTQ κοινότητας, θα συνεργαστεί με τον συγγραφέα Serge Bramly, θα την καλέσει ο Πρόεδρος της Γαλλίας Jacques Chirac για να του κάνει μια σειρά από πορτρέτα.

Η δουλειά της Bettina Rheims ήταν «σκηνοθετημένη» με τέτοιο τρόπο, ώστε στο τέλος να αναδεικνύει τη γυναικεία δύναμη και αποφασιστικότητα.

Η Γαλλίδα ηθοποιός Audrey Marnay το 2009.

Εμπνευσμένη από το στυλ του Helmut Newton, τον οποίο αποκαλούσε και μέντορά της, τα γυμνά της Bettina Rheims δεν είχαν ποτέ τίποτα το πρόστυχο και το βρώμικο. Ήταν όλα σκηνοθετημένα με τέτοιο τρόπο, ώστε στο τέλος να αναδεικνύουν τη γυναικεία δύναμη και αποφασιστικότητα.

Η Αγγλίδα ηθοποιός Charlotte Rampling το 1985.

Και σε αυτό τον κόσμο μας μεταφέρει το λεύκωμα που επανακυκλοφορούν οι εκδόσεις Taschen – ένα βιβλίο με περισσότερες από 300 εικόνες που έχει επιλέξει η ίδια η Rheims. Εικόνες γεμάτες ομορφιά και ατέλεια.

 

Διαβάστε ακόμα: Η Πολίνα Πορίζκοβα πάει κόντρα στον χρόνο και στους «κανόνες»

Button to top