Ο Λουκάς (Γιώργος Κέντρος), είναι ένας ερημίτης που ζει στο κτήμα του κουβαλώντας το βαθύ τραύμα του χαμού της γυναίκας του.

Κάποιες φορές μπορεί να γυρίζεις τον κόσμο, να φτάνεις στα πέρατα της γης, να διασχίζεις όλο τον ντουνιά και ανοίγοντας την πόρτα του σπιτιού σου βρίσκεις αυτό που χρόνια αναζητούσες, γιατί μερικές φορές αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο στέρεο και πιο δυνατό από την οικογένεια και την αγάπη. Η «Έρημη Xώρα», είναι η μίνι σειρά οχτώ επεισοδίων διαθέσιμων αποκλειστικά στο ERTFLIX. Τα 4 πρώτα επεισόδια είναι ήδη διαθέσιμα και η ολοκλήρωση της προβολής της σειράς θα γίνει στις 15 Δεκεμβρίου. Ο πυρήνας της σειράς αφορά στην κηδεμονία ενός κοριτσιού φορτωμένο με τραύματα και στην ερημιά που το περιβάλει.

Στην «Έρημη Χώρα», ο Λουκάς, ένας ερημίτης που ζει στο κτήμα του ανάμεσα στα ζώα του και ταξιδεύει στα χωράφια του κουβαλώντας το βαθύ τραύμα του χαμού της γυναίκας του. Η γυναίκα του δολοφονήθηκε από κάποιους άνδρες αδιευκρίνιστης εθνικής ταυτότητας, γεγονός που έχει μετατρέψει τον Λουκά σε ένα ρατσιστικό αγρίμι. Ο μοναχικός Λουκάς  δεν θέλει να βλέπει άνθρωπο δίπλα του και κυρίως τον γιο του, με τον οποίο έχει μεγάλες διαφορές και έχουν δημιουργήσει ο ένας στον άλλον βαθιές και ανεπούλωτες πληγές. Ο γάμος του γιου με μια  ξένη έκανε το χάσμα ανυπέρβλητο για τους δυο του. Καρπός του γάμου αυτού είναι η Εύα,  11χρονη Ελληνορουμάνα με προβλήματα στην ομιλία.

Η Εύα χάνει και τους δυο γονείς της την ίδια μέρα, στο αυτοκίνητο που επέβαινε και η ίδια. Υπεύθυνος για το δυστύχημα είναι ο Λουκάς ο οποίος πυροβόλησε πάνω στον τσακωμό του με το γιο του, τους προβολείς του αυτοκινήτου του. Βλέποντας και τους δυο γονείς της νεκρούς μέσα στα αίματα η Εύα νιώθει ότι η έρημη χώρα απλώθηκε παντού. Ο μόνος συγγενής της που μπορεί να αναλάβει την κηδεμονία της είναι ο Λουκάς, ο 70χρονος παππούς της, ο σκληροτράχηλος άγριος, ξεροκέφαλος αγρότης και κυνηγός που δεν την έχει δει ποτέ και αρνείται να την αναγνωρίσει.

Ο Γιώργος Γκικαπέππας  μας ξεναγεί στέρεα στην «Έρημη Χώρα» του χωρίς ανούσιες βιασύνες, ανώριμες εξαλλότητες  και αναίτιες  υπερβολές.

Ο εισαγγελέας ανηλίκων Μάνος Σωτηρίου (Γιώργος Καραμίχος) προσεγγίζει με ευαισθησία και κατανόηση την οδυνηρή κατάσταση της 11χρονης Εύας.

Η Μαρίνα, μια 40χρονη κοινωνική λειτουργός με διαβρωμένη προσωπική ζωή, φροντίζει σε μια πρώτη φάση τη σοκαρισμένη Εύα, γνωρίζει τον ασκητή παππού της, και κόντρα σε όλους, που βλέπουν ότι ο Λουκάς, ο διαταραγμένος πιστολάς, ο νταής του κάμπου είναι ένας εντελώς ακατάλληλος κηδεμόνας, η Μαρίνα προσπαθεί να φέρει αυτούς τους δύο ανθρώπους κοντά, καλλιεργώντας την έρημη χώρα που τους χωρίζει,  πιστεύοντας ότι εκεί, σ’ αυτόν τον τόπο θα βρουν και οι δυο τη γαλήνη και  τη χαμένη τους ισορροπία.

Η σειρά «Έρημη Χώρα» είναι ένα οικογενειακό δράμα που αναπτύσσεται κάπου  στη Βόρειο Ελλάδα, μέσα σε ένα αγρόκτημα με άλογα, σκύλους, κότες και άλλα ζωντανά με κεντρικούς ήρωες τον γέρο γαιοκτήμονα που οπλοφορεί, στέκεται ενάντια σε ό,τι κινείται και αναπνέει, την άγνωστη σ’ αυτόν εγγονή του και μια κοινωνική λειτουργό που προσπαθεί να τους ενώσει, ψαχουλεύοντας το σκοτεινό παρελθόν στο οποίο τα όπλα και η βία έπαιξαν καθοριστικό ρόλο. Η Μαρίνα σκάβοντας το παρελθόν, ανάμεσα στα βιβλία και τις σημειώσεις του πρόσφατα χαμένου πατέρας της βρίσκει κομμάτια από ένα ημιτελές παζλ απαραίτητο να μικρύνει την έρημη χώρα που κείτεται εντός της.

Η 11χρονη  Εύα είναι «ντυμένη» τη σιωπή της, ο στριφνός Λουκάς στην αντιπαλότητα και την εχθρότητα και η Μαρίνα στην αποξένωση και τη μοναξιά.

Η Δανάη Σκιάδη ως Μαρίνα, κοινωνική λειτουργός, με ειδίκευση στους ανηλίκους.

Οι βασικοί ήρωες της σειράς

Λουκάς Καραΐσκος (Γιώργος Κέντρος): Ο Λουκάς ήταν ένας ήσυχος άνθρωπος που αγαπούσε τη γη, είχε σπουδάσει γεωπόνος, και αγαπούσε με πάθος τη γυναίκα του. Συντρίβεται όμως όταν η αγαπημένη του Μάρθα δολοφονείται μέσα στο αγρόκτημά τους. Ο 70χρονος αγρότης δεν μπορεί να ξεπεράσει το τραγικό γεγονός, χάνει κάθε επαφή με τον έξω κόσμο, δεν μιλάει ούτε στο γιο του. Η ζωή του είναι το κτήμα του και οι βόλτες με το άλογό του στο βουνό. Η καραμπίνα του είναι η προέκταση του χεριού του και με αυτήν λύνει τους πολλούς λογαριασμούς με τους γύρω του. Έχουν περάσει 12 χρόνια από τη δολοφονία της Μάρθας και κάθε μέρα ο Λουκάς ανανεώνει τον όρκο της εκδίκησης. Με την εγγονή του την Εύα για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια ψηλαφεί τον κόσμο έξω από το κτήμα του.

Μαρίνα Σαράντη (Δανάη Σκιάδη): Η 40χρονη Μαρίνα είναι κοινωνική λειτουργός, με ειδίκευση στους ανηλίκους. Πρόσφατα έχασε τον πατέρα της στον οποίο είχε μεγάλη αδυναμία κι έχει αφήσει πίσω της έναν σμπαραλιασμένο γάμο. Τακτοποιώντας τα αρχεία του πατέρα της προσπαθεί να βάλει σε μια τάξη και τη ζωή της. Η προσήλωση στην υπόθεση της μικρής Εύας δίνει νόημα και βάθος στη ζωή της.

Ο γάμος του γιου του Λουκά με μια  ξένη έκανε το χάσμα ανυπέρβλητο για τους δυο του. Καρπός του γάμου αυτού είναι η Εύα,  11χρονη Ελληνορουμάνα με προβλήματα στην ομιλία.

Άννα Μαρία Μαρινάκη: Δεν βλέπουμε συχνά παιδιά να παίζουν τόσο καλά στην ελληνική τηλεόραση.

Μάνος Σωτηρίου (Γιώργος Καραμίχος): Ο 45χρονος  εκπρόσωπος του νόμου και της τάξης, εισαγγελέας ανηλίκων Μάνος Σωτηρίου προσεγγίζει με ευαισθησία και κατανόηση την οδυνηρή κατάσταση της 11χρονης Εύας.  Σαν να επιθυμεί μέσω της προσοχής και το ενδιαφέρον που δείχνει για τη μικρή να καλύψει το κενό που υπάρχει στην οικογένειά του αφού με τη γυναίκα του αδυνατούν να αποκτήσουν παιδί ύστερα από πολλές προσπάθειες. Κάτι που επιδεινώνει το κλίμα που επικρατεί στο σπίτι του.

Εύα Καραΐσκου (Άννα Μαρία Μαρινάκη): Η 11χρονη Ελληνορουμάνα Εύα είναι η εγγονή του Λουκά και πάσχει από εκλεκτική αλαλία, μια αγχώδη διαταραχή που επηρεάζει την ομιλία, με αποτέλεσμα να μιλάει μόνον όπου το ένστικτό της το υπαγορεύει. Μιλούσε στη μητέρα της, αλλά όχι στον πατέρα της όσο ζούσαν. Από τη στιγμή που έμεινε μόνη της στον κόσμο, μετά το τραγικό αυτοκινητιστικό στο οποίο μπροστά στα μάτια της σκοτώθηκαν οι γονείς της, ο παππούς της ο Λουκάς και το κτήμα του με τα άλογα του και τα άλλα ζώα του θα μπορούσε να είναι μια φωλιά γι αυτήν, με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο αγροίκος Λουκάς θα την δεχτεί.

Η “Έρημη Χώρα”, ένα νέογουέστερν, όπως διαφημίζεται  έχει γυριστεί υπό τη σκηνοθετική και σεναριακή ευθύνη του Γιώργου Γκικαπέπα, ο οποίος υπέγραψε σκηνοθετικά πέρυσι και “Το Βραχιόλι της Φωτιάς”. Στην “Έρημη Χώρα” οι οικογενειακές σχέσεις, οι αντιθέσεις και οι τριβές βρίσκονται στον πυρήνα της σειράς. Ο Γιώργος Γκικαπέππας λέει σε κάποια συνέντευξή του «Ο Έλιοτ γράφει: “Δεν ήμουν ζωντανός, μήτε πεθαμένος, και δεν ήξερα τίποτε, κοιτάζοντας την καρδιά του φωτός, τη σιωπή”. Αυτοί οι στίχοι, και όχι μόνον, αναγκάζουν τη Μαρίνα να κοιτάξει πέρα από το προφανές, τόσο μέσα σ’ αυτό τον σκληρό άνθρωπο όσο και στην εγγονή του που πάσχει από επιλεκτική αλαλία. Οπότε, χωρίς να το έχω σχεδιάσει, δανείστηκα τον μεταφρασμένο τίτλο του Σεφέρη και τον έδωσα στην ιστορία».

Οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών είναι πειστικές προεξάρχοντος του απόκοσμου Γιώργου Κέντρου.

Οι ήρωες της σειράς χαμένοι ο καθένας μέσα στην έρημη χώρα του προσπαθούν να βρουν από κάπου να πιαστούν, η 11χρονη  Εύα «ντυμένη» τη σιωπή της, ο στριφνός Λουκάς στην αντιπαλότητα και την εχθρότητα και η Μαρίνα στην αποξένωση και τη μοναξιά. Η κοινωνική λειτουργός προσπαθεί να τρυπήσει το κέλυφος της σκληρής πραγματικότητας που έχει απλωθεί πάνω τους, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους οι τραυματισμένοι άνθρωποι και να ανασάνουν λίγο αέρα συμπάθειας και κατανόησης.

Οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών είναι πειστικές προεξάρχοντος του απόκοσμου Γιώργου Κέντρου, της μικρής Άννα Μαρία Μαρινάκη (δεν βλέπουμε συχνά παιδιά να παίζουν τόσο καλά στην ελληνική τηλεόραση), της Δανάη Σκιάδη, του Γιώργου Καραμίχου αλλά και των υπολοίπων ηθοποιών. Το εγχείρημα πατά σε ένα σενάριο το οποίο αναπτύσσοντας τους χαρακτήρες ξεπροβάλουν οι καταστάσεις και τα γεγονότα που έρχονται να συμπαρασύρουν τους ήρωες έξω από την προσωπική τους ερημία. Ο Γιώργος Γκικαπέππας στέρεα μας ξεναγεί στην «Έρημη Χώρα» του χωρίς ανούσιες βιασύνες, ανώριμες εξαλλότητες  και αναίτιες  υπερβολές.

Αν θέλουμε η τηλεόραση να μην παράγει  λήθη, αλλά ενδιαφέρουσες ιστορίες πλασμένες από υλικά της πραγματικότητας, γεμάτες από το φως της φαντασίας και βουτηγμένες στα ανθρώπινα πάθη και αδυναμίες, θα πρέπει να πάψουμε να την χρησιμοποιούμε σαν μια μηχανή που κατασπαράσσει κάθε τι ανθρώπινο και υγιές.

 

Διαβάστε ακόμα: «Όλο το φως που δεν μπορούμε να δούμε». Μέρες ραδιοφώνου, πολέμου και ανθρωπιάς. 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top