Η ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Τζακ Κλέιτον (1974)
Απόλυτα ενταγμένο στο αντιηρωικό πνεύμα των ’70ς, το στοιχείο που χαρακτηρίζει τον «Γκάτσμπυ» του 1974 είναι η βαθιά μελαγχολία του ήρωα. Η σκηνοθεσία του Τζακ Κλέιτον είναι νοτισμένη από τη θλίψη ενός προαναγγελθέντος θανάτου και τη βεβαιότητα πως αυτό το american dream έχει το φινάλε ενός εφιάλτη. Τα Roaring Twenties ως απόλυτο σκηνικό για να ξεδιπλώσουν τις αγωνίες και τα αισθήματά τους οι χαρακτήρες, που έχουν σαφώς πιο ξεκάθαρη σκιαγράφηση χάρη και στην πολύτιμη αρωγή του, σεναριογράφου εδώ, Φράνσις Φορντ Κόπολα.
Μπαζ Λούρμαν (2013)
Ο Αυστραλός σκηνοθέτης νόμιζε ότι γύριζε το υβρίδιο του «Romeo + Juliet» και του «Μουλέν Ρουζ» κι εμείς νομίζαμε ότι παρακολουθούσαμε άλλη μια εκδοχή του «Υπέροχου Γκάτσμπυ». Ιλιγγιώδης φιλμογράφηση, ηδονιστικό θέαμα, ημιτελείς χαρακτήρες, και ο Μπαζ Λούρμαν βρέθηκε να αιωρείται στο κενό του αμερικανικού ονείρου. Τα άσχημα νέα είναι ότι απόλαυσε την αιώρηση.
Ο ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ
Ρόμπερτ Ρέντφορντ (1974)
Απόλυτο ερωτικό ίνδαλμα της εποχής, δεν δυσκολεύτηκε να αποδώσει το μεγαλείο και την κατάρα του αμφιλεγόμενου ήρωα. Ακόμη και ο μακαρίτης Roger Ebert, που είχε αρχικά εκφράσει τις αμφιβολίες του για το αν ταιριάζει στον μυθιστορηματικό ήρωα του Φιτζέραλντ, μόλις είδε το φιλμ αναθεώρησε την άποψή του: «Πίστευα ότι ο Ρέντφορντ δεν ταιριάζει στον Γκάτσμπυ, επειδή έμοιαζε να έχει υπερβολική αυτοπεποίθηση και ήταν ίσως περισσότερο όμορφος απ’ ό,τι έπρεπει. Έχοντας δει πλέον το φιλμ, εκτιμώ ότι έκανα λάθος. Ο Ρέντφορντ είναι ο Γκάτσμπυ!».
Λεονάρντο ντι Κάπριο (2013)
Υπέροχος; Χμμ… Μεγάλος; Μόνο στο ύψος… Σπουδαίος; Ίσως μια άλλη φορά… Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο πλάθει μια περσόνα πολύ κοντά στον ήρωα του «Aviator», χωρίς ωστόσο να λησμονήσει να αντιγράψει κάποιες από τις χειρονομίες του Ρόμπερτ Ρέντφορντ στον κατά Κλέιτον «Γκάτσμπυ». «Δεν υπάρχει φωτιά ή παγωνιά που μπορεί να αναμετρηθεί με αυτό που φωλιάζει στην άγρια καρδιά ενός άνδρα!». Κι όμως, η καρδιά του Ντι Κάπριο φαίνεται ότι εμφανίζει σοβαρές αρρυθμίες…
Η ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΑ
Μία Φάροου (1974)
Ο αδύναμος κρίκος της ταινίας. Η Φάροου, που πήρε τη θέση της πρώτης επιλογής των παραγωγών, Άλι Μακ Γκρόου, μόνο με την ικανότητα της καλής ερμηνεύτριας στέκει απέναντι στο μυθικό διάγραμμας της μοιραίας Ντέιζι και εμφανισιακά δεν έχει καμιά σχέση με την γυναίκα που ταράζει συθέμελα την καρδιά του Γκάτσμπυ.
Κάρι Μάλιγκαν (2013)
Δεν θα στοιχηματίζαμε ούτε ένα σεντς στην Μάλιγκαν, στο ρόλο της Ντέιζι. Όχι απλώς υπολείπεται σε σχέση με τη φαντασίωση του Γκάτσμπυ, αλλά υπολείπεται ακόμη και σε σχέση με τις λιγοστές απαιτήσεις του Λούρμαν! Ούτε ένα σεντς χαμένο…
ΟΙ ΔΕΥΤΕΡΟΙ ΡΟΛΟΙ
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 1974
Ο Μπρους Ντερν ως γαλαζοαίματος Τομ Μπιουκάναν, με την αλαζονεία και τη χυδαιότητα του πλούτου του, κέρδισε με άνεση μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα. Ο Σαμ Γουότερστον στο ρόλο του αφηγητή Νικ Καραγουέι και alter ego του Φιτζέραλντ είναι διακριτικά αθόρυβος (επίσης υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα), αλλά αυτή που κάνει τη διαφορά είναι η Κάρεν Μπλακ –κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα– ως εκρηκτική ερωμένη του Μπιουκάναν.
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 2013
Ο Τόμπι Μαγκουάιρ, ως ο κεντρικός αφηγητής, είναι πιο ρηχός απ’ όταν υποδύεται τον «αραχνάνθρωπο», ο Τζόελ Έντγκερτον (Τομ Μπιουκάναν) «παγώνει» με το χυδαίο κυνισμό του, ενώ η Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι (Τζόρνταν Μπέικερ) ερεθίζει απόκοσμες αισθήσεις.
ΤΟ ΣΤΥΛ
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 1974
Το vintage style του Ραλφ Λόρεν θριαμβεύει, βοηθώντας σημαντικά στην ενδυματολογική επιμέλεια της –γεννημένης στη Θεσσαλονίκη– ελληνοαμερικανίδας Τεόνι Όλντριτζ να κερδίσει το Όσκαρ Κοστουμιών.
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 2013
Κοσμήματα σχεδιασμένα από το Tiffany, ανδρικά ρούχα από την Brooks Brothers και γυναικεία από τη Miuccia Prada. Ποιος είπε ότι η τελειότητα είναι μια ουτοπική έννοια;
ΤΟ ΑΜΑΞΙ
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 1974
Rolls-Royce Phantom I, τι άλλο θα μπορούσε να οδηγεί ο ήρωας του Φιτζέραλντ;
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 2013
Ανίερος αναχρονισμός. Ο JG δεν οδηγεί μια Rolls-Royce –υπό φυσιολογικές συνθήκες τη Silver Ghost–, αλλά ένα Duesenberg Model J του 1929!
ΤΑ LOCATIONS
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 1974
Πιστός στα μέρη που περιγράφει ο Φιτζέραλντ έμεινε ο σκηνοθέτης Τζακ Κλέιτον. Μανχάταν, Rhode Island, Plaza hotel. Νέα Υόρκη, φυσικά –τι άλλο;
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 2013
Ο Μπαζ Λούρμαν επέλεξε την Αυστραλία για τα γυρίσματα. Άλλος ένας Aussie που τιμάει την πατρίδα του.
ΤΟ BOX OFFICE
Ο Υπέροχος Γκάτσμπι, 1974
Κόστισε μόλις 6,5 εκατομμύρια δολάρια κι έφερε από τα παγκόσμια ταμεία περίπου 27 εκατομμύρια (τα 14,2 από τις ΗΠΑ). Όχι άσχημα…
Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, 2013
Με $105.000.000 προϋπολογισμό, τα $50.085.184 εισπράξεις που έκανε το πρώτο τριήμερο στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν καλό μαντάτο για τους παραγωγούς.