Άποψη του εκθεσιακού χώρου με ρούχα και προσωπικά αντικείμενα της Μαρίας Κάλλας.

    Λίγο πριν την εκατοστή επέτειο από τη γέννησή της Μαρίας Κάλλας, στις 2 Δεκεμβρίου, ένα έργο που σχεδιαζόταν χρόνια, η λειτουργία του ομώνυμου μουσείου, έγινε επιτέλους πραγματικότητα. Εγκαινιάστηκε στις 25 Οκτωβρίου από τον Δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη και είναι στρατηγικά τοποθετημένο απέναντι από τη Μητρόπολη Αθηνών.

    Χάρη στη σύγχρονη και ελκυστική του όψη και το διευρυμένο ωράριο κατά την θερινή περίοδο, σίγουρα θα τραβά την προσοχή των περαστικών και των πολλών επισκεπτών από όλο τον κόσμο που έρχονται στην Αθήνα και αναμφίβολα θα τους “απορροφά” στα ενδότερα για μία εισαγωγή και γνωριμία με την απαράμιλλη τέχνη της μεγάλης Ελληνίδας αοιδού.

    Το μουσείο αυτό, που στεγάζεται σε κτίριο του Μεσοπολέμου ιδιοκτησίας του Δήμου Αθηναίων είναι πράγματι φτιαγμένο με τέτοιον τρόπο που να αποτελεί ταυτόχρονα μία γνωριμία με το μεγαλείο της Μαρίας Κάλλας αλλά και μία εισαγωγή στον κόσμο της όπερας, δύο πράγματα άρρηκτα συνδεδεμένα, αφού η μεγάλη Ελληνίδα ήταν αυτή που πραγματικά ταύτισε τον εαυτό της με αυτό το καλλιτεχνικό είδος, αλλά και του έδωσε μία νέα ζωή έναντι πολλών αμφισβητήσεων. Μέχρι σήμερα η Κάλλας παραμένει η πιο ευπώλητη και διάσημη λυρική τραγουδίστρια.

    Ξεκινώντας από τον δεύτερο όροφο, ο επισκέπτης θα ζήσει πρώτα μια «εμβυθιστική» (immersive) εμπειρία διερχόμενος μία σειρά από διαδοχικά ηχομονωμένα στούντιο, το κάθε ένα από τα οποία είναι αφιερωμένο σε έναν από τους σπουδαίους ρόλους της: Νόρμα, Τόσκα, Τραβιάτα. Κάθε δωμάτιο αναπαριστά μια χαρακτηριστική σκηνοθεσία της κάθε όπερας, ενώ ακούγεται η ηχογραφημένη ερμηνεία της Μαρίας Κάλλας. Tο Δάσος των Δρυίδων, το γραφείο του Σκάρπια στη Ρώμη, το μπουντουάρ της Βιολετά Βαλερύ στο Παρίσι της Παλινόρθωσης.

    Το μουσείο είναι φτιαγμένο με τέτοιον τρόπο που να αποτελεί ταυτόχρονα μία γνωριμία με το μεγαλείο της Μαρίας Κάλλας αλλά και μία εισαγωγή στον κόσμο της όπερας.

    Παρτιτούρες που μελετούσε η Μαρία Κάλλας, δωρεά από τον Ελληνικό Σύλλογο Μαρία Κάλλας και τα γυαλιά μυωπίας της, από την συλλογή του Νίκου Χαραλαμπόπουλου.

    Η τέταρτη και τελευταία αίθουσα είναι αφιερωμένη στα Masterclass που ἐδωσε η Κάλλας στο Juilliard School‎ στη Νέα Υόρκη το 1971-2. Στις φωτογραφίες θα διακρίνετε και τον νεαρότατο πιανίστα Γιουτζήν Κον που διηύθυνε πρόσφατα την Νόρμα στο Ηρώδειο.

    Κατεβαίνοντας στον πρώτο όροφο, ο επισκέπτης θα δει την έκθεση με πολλά αντικείμενα της μεγάλης καλλιτέχνιδας, μαζί με ένα χρονολόγιο της ζωής και της σταδιοδρομίας της. Από αυτό ο επισκέπτης θα μάθει τις βασικές πληροφορίες για τα βιογραφικά της στοιχεία: τη γέννηση στη Νέα Υόρκη, τις σπουδές στην Αθήνα και τις πρώτες εμφανίσεις, το ξεκίνημα της καριέρας της στην Ιταλία, τα ταξίδια και τις εμφανίσεις στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου. Επίσης τις σχέσεις της με τον ιταλό σύζυγό της Τζοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι και τον έλληνα κροίσο Αριστοτέλη Ωνάση.

    Όσον αφορά τα καθαυτό εκθέματα, πρόκειται κυρίως είτε για ενδυμασίες παραστάσεων, είτε για ρούχα και προσωπικά αντικείμενα, τα οποία είναι μεγάλης αξίας και υψηλής αισθητικής. Η Μαρία Μενεγκίνι-Κάλλας – και κατόπιν και πάλι απλὠς Κάλλας – εκτός από εργατικότητη και εμπνευσμένη καλλιτέχνης, υπήρξε συνειδητά και μία κομψή γυναίκα, που αναζητούσε να προσδίνει στην αξία της τέχνης της και τα εξωτερικά γνωρίσματα μιας αντίστοιχα φροντισμένης εικόνας. Εκτίθενται επίσης επιστολές και ενδιαφέροντα αναμνηστικά, δείγματα της λατρείας των θαυμαστών, αλλά και ενθύμια της καθημερινότητάς της.

    Στον προθάλαμο του πρώτου ορόφου υπάρχει προθήκη με παρτιτούρες και σπαρτίτα (δηλαδή παρτιτούρα που  περιλαμβάνει τα μέρη για φωνή με συνοδεία πιάνου) που ανἠκαν στη Μαρία Κάλλας. Είναι μία εξαιρετικά σπουδαία συλλογή και βέβαια θα είναι πολύ σημαντικό το μουσείο να μπορεί να προσφέρει τη δυνατότητα σε καλλιτέχνες και ερευνητές να μελετούν κατόπιν συνεννοήσεως αυτούς τους τόμους, στις σελίδες των οποίων είναι σημειωμένες οι χρήσιμες ερμηνευτικές παρατηρήσεις της σπουδαίας αυτής καλλιτέχνιδας, όπως αυτή του Ριγκολέττο που βρίσκεται ανοιχτή στην κυρίως έκθεση.

    Ο τελευταίος όροφος παρέχει τη δυνατότητα εκδηλώσεων και έχει ένα μεγάλο μπαλκόνι με πάρα πολύ ωραία θέα στην Ακρόπολη. Στο πωλητήριο του ισογείου ο επισκέπτης θα βρει βιβλία και επίσης δίσκους της Μαρίας Κάλλας και πολλά άλλα καλά επιλεγμένα αναμνηστικά, που είναι και βολικά για δώρα. Εδώ υπάρχει και ένα μοντέρνο διαμπερές καφέ.

    Το μουσείο αυτό υπήρξε προϊόν μεγάλων κόπων και συλλογικής πολυετούς εργασίας.  Η πρώτη   συλλογή δημιουργήθηκε το 2000, όταν ο Δήμος Αθηναίων με αντιδήμαρχο τον Φώτη Παπαθανασίου απέκτησε τα πρώτα αντικείμενα συμμετέχοντας σε διεθνή πλειστηριασμό στο Παρίσι· εκτέθηκαν για αρκετά χρόνια στην Τεχνόπολη. Το 2022 το ζεύγος Κωνσταντίνου και Βικτωρίας Πυλαρινού (Προέδρος και Μέλο ς αντίστοιχα του Σωματείου Υποτροφιών Μαρία Κάλλας) δώρισαν 50 μοναδικά αντικείμενα της Μαρίας Κάλλας από την προσωπική τους συλλογή, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2023 ο Ελληνικός Σύλλογος Μαρία Κάλλας με πρόεδρο την κ. Λιάνα Σκουρλή δώρισε επίσης σημαντικά κειμήλια που είχε στη κατοχή του.

    Μελλοντικά το μουσείο μπορεί να εμπλουτιστεί με πιο ολοκληρωμένο βιογραφικό υλικό, ώστε να προσφέρει μαζί με την εμβύθιση και την εμβάθυνση.

    Άποψη του πρώτου ορόφου με εκθέματα από θρυλικές παραστάσεις.

    Το μουσείο εκπληρώνει μια οφειλόμενη τιμή στην Μαρία Κάλλας και μελλοντικά μπορεί να εξελιχθεί σε ένα σπουδαίο κέντρο για την μελέτη της όπερας. Στην παρούσα φάση αποτελεί μία καλή εισαγωγή για το γενικό κοινό, που μπορεί να γνωρίσει τα πρώτα πράγματα για την όπερα χωρίς φόβο, ενώ ο πιο ειδήμων θα έχει την δυνατότητα να θαυμάσει από κοντά σε όλη τους τη λάμψη αντικείμενα και αναμνηστικά της σπουδαίας τραγουδίστριας, τα οποία γνωρίζει μόνο από διηγήσεις και ασπρόμαυρες κυρίως φωτογραφίες. Μελλοντικά το μουσείο μπορεί να εμπλουτιστεί με πιο ολοκληρωμένο βιογραφικό υλικό, ώστε να προσφέρει μαζί με την εμβύθιση και την εμβάθυνση.

    Η μελετητική ομάδα του μουσείου απαρτίστηκε από την Ανδρομάχη Γκαζή, Καθηγήτρια Μουσειολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, την Ερατώ Κουτσουδάκη-Γερολύμπου, Αρχιτέκτονα-Μουσειολόγο και τον Αλέξανδρο Χαρκιολάκη, Διευθυντή του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής. Την υλοποίηση  του έργου ανέλαβε η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, η οποία έχει και τη διαχείριση της λειτουργίας του νέου Μουσείου για την επόμενη πενταετία. Την ομάδα υλοποίησης του Μουσείου αποτελούν ο Κωνσταντίνος Μπιτζάνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων, η Μαρία Φλώρου, Υπεύθυνη Τομέα Βιομηχανικού Μουσείου, ο Γρηγόρης Γαϊτανάρος, πολιτικός μηχανικός,  η Δέσποινα Ανδριοπούλου, Πολιτιστική Διαχειρίστρια -Μουσειολόγος και  η Νιόβη Ανδριώτη, Μουσειολόγος – Επικοινωνιολόγος.

    Μέχρι τη Κυριακή 29 Οκτωβρίου, το Μουσείο Μαρία Κάλλας (Μητροπόλεως 44) θα λειτουργεί με ελεύθερη είσοδο με απαραίτητη κράτηση μέσω του more.com και επίδειξη του μηδενικού εισιτηρίου στο χώρο του Μουσείου για επικύρωση.

     

    Διαβάστε ακόμα: Φεστιβάλ NotoMusica, ένα λυρικό αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας. 

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top