Αριστερά: Συναυλία στον Καθεδρικό Καθολικό Ναό στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής το 2022. Δεξιά: Συναυλία με θέα την Ακρόπολη. (Φωτογραφίες: Valeria Isaeva)

«Κατάνυξη Μεγάλης Παρασκευής από την αρχή της Μεγάλης Εβδομάδας» υποσχέθηκε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνή Γιώργος Κουμεντάκης για το 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής (ΦΛΜ), που από την Κυριακή των Βαΐων 28 Απριλίου έως και τη Μεγάλη Τρίτη 30 Απριλίου 2024 θα προσφέρει περισσότερες από 50 εκδηλώσεις με δωρεάν είσοδο σε χώρους των Αθηνών επιλεγμένους για τον ιδιαίτερο και κατανυκτικό χαρακτήρα τους.

Το Φεστιβάλ, που πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία για πρώτη φορά το 2022, συμπαρουσιάζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Eurolife FFH, και αποτελεί μια ευκαιρία για να ακούσει το κοινό ποικίλες μουσικές από διαφορετικές παραδόσεις με κοινό άξονα το θρησκευτικό συναίσθημα. Επιπλέον θα είναι και μια αφορμή για να (ξανα)γνωρίσουν οι ακροατές ενδιαφέροντες χώρους της πόλης, ενδεχομένως αφανείς ή/και άγνωστους, όπως επεσήμανε η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, υπογραμμίζοντας και την παρουσία πολλών μουσείων ανάμεσά τους.

Μουσική συναυλία στο Μουσείο της Ακρόπολης. (Φωτογραφία: Valeria Isaeva)

Σε ένα από αυτά άλλωστε, στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού στην οδό Άρεως στο Μοναστηράκι παρουσιάστηκε το πρόγραμμα στη Συνέντευξη Τύπου που δόθηκε τη Δευτέρα 15 Απριλίου 2024 από τη Λίνα Μενδώνη, τον Γιώργο Κουμεντάκη και τον Αλέξανδρο Σαρρηγεωργίου, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβούλο της Eurolife FFH. Η ιδέα και η καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ είναι του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της ΕΛΣ Γιώργου Κουμεντάκη.

Οι εκδηλώσεις θα έχουν όλες ελεύθερη είσοδο με σειρά προτεραιότητας, και όσες από αυτές πραγματοποιούνται σε μικρούς χώρους, θα επαναλαμβάνονται προκειμένου να τις παρακολουθήσουν περισσότεροι ακροατές. Για τις περισσότερες συναυλίες δεν θα υπάρχει η δυνατότητα προκράτησης, ειδικά όμως για τις συναυλίες που θα δοθούν στην Εναλλακτική Σκηνή και την Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ θα υπάρξουν προκρατήσεις μέσω της ticketservices.gr με έναρξη των προκρατήσεων την Δευτέρα 22 Απριλίου 2024 και ώρα 9.00.

Σημαντική διάσταση του ΦΛΜ είναι ο περιπατητικός χαρακτήρας και η ένταξη στην πόλη, καθώς οι συναυλίες του φεστιβάλ πραγματοποιούνται σε διάφορες τοποθεσίες της Αθήνας.

Η συναυλία του Μεῖζον Ensemble σε διεύθυνση Αγαθἀγγελου Γεωργακάτου στην Μητρόπολη Αθηνών το 2022 στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής. (Φωτογραφία: Valeria Isaeva)

Η εμπειρία του 1ου Φεστιβάλ  Λατρευτικής Μουσικής (2022) υπήρξε απολύτως επιτυχημένη. Από τις τότε εκδηλώσεις ο γράφων είχε την χαρά να παρακολουθήσει τη συναυλία του Μεῖζον Ensemble σε διεύθυνση Αγαθἀγγελου Γεωργακάτου στην Μητρόπολη Αθηνών και να ανακαλύψει την εξαιρετική ακουστική του Ναού μέσα από υποδειγματικά ερμηνευμένα έργα. Φέτος ο Κεφαλλονίτης διευθυντής επιστρέφει στον ίδιο χώρο με τη νεοσύστατη μικτή Χορωδία Δωματίου Αθηνών, ενώ με το Μεῖζον Ensemble θα εμφανιστεί στο Παλαιό Χρηματιστήριο στην οδό Σοφοκλέους.

Σημαντική διάσταση του ΦΛΜ είναι ο περιπατητικός χαρακτήρας και η ένταξη στην πόλη. Η διασπορά σε διαφορετικούς χώρους του ευρύτερου ιστορικού κέντρου είναι μια αφορμή για καλλιτεχνική περιδιάβαση από έναν τόπο και ένα γεγονός πολιτισμού στο επόμενο, απορροφώντας καθ’ οδόν την εαρινή ατμόσφαιρα της Εβδομάδας των Παθών. Οι ακροατές καλούνται να κάνουν αυτές τις διαδρομές ακολουθώντας τον νοερό χάρτη του προγράμματος, και το βράδυ της Μεγάλης Δευτέρας να ακολουθήσουν τη μουσική λιτανεία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Δήμου Χαλανδρίου (διευθ. Κώστας Ιωαννίδης) από το Μουσείο Ακρόπολης δια των οδών Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Αποστόλου Παύλου μέχρι το Θησείο (έναρξη 21.00).

Το ΦΛΜ ξεκινάει την Κυριακή των Βαΐων 28 Απριλίου και όλες οι εκδηλώσεις θα έχουν ελεύθερη είσοδο.

Καθεδρικός Καθολικός Ναός (Φωτογραφία: Valeria Isaeva)

Ανάμεσα στις πολλές σημαντικές εκδηλώσεις ξεχωρίζουν για τη μοναδικότητά τους η εμφάνιση του διεθνώς καταξιωμένου αρχιμουσικού και πιανίστα Κωνσταντίνου Καρύδη σε έργα για δύο πιάνο μαζί με τον Νίκο Λαάρη, η παρουσίαση νέων συνθέσεων της Λένας Πλάτωνος και της Λίνας Τόνια, μια θρησκευτική μουσική σύνθεση του βαρύτονου Τάση Χριστογιαννόπουλου, η παγκόσμια πρώτη παρουσίαση της σουίτας δωματίου από την όπερα «Πάπισσα Ιωάννα» του Γιώργου Βασιλαντωνάκη (η προγραμματισμένη πρεμιέρα της όπερας είχε ματαιωθεί λόγω covid-19).

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν ακόμα  η απρόσμενη συνάντηση του «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ με το ηπειρώτικο μοιρολόι από την CoGNiMUS Collektiv και τον διεθνή Έλληνα αρχιμουσικό Γιώργο Ζιάβρα, το γκαλά όπερας με τίτλο «Η τελευταία πράξη είναι πάντοτε αιματοβαμμένη, μα και πάντοτε θεσπέσια!» σε επιμέλεια και συνοδεία Δημήτρη Γιάκα, μια «συνομιλία» των Φραντς Λιστ και Πωλ Κλωντέλ σε διεύθυνση Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, και πολλά άλλα που μόνο ο χώρος δεν αρκεί για να τα παρουσιάσουμε όλα.

Το ΦΛΜ αποτελεί μια ευκαιρία για να ακούσει το κοινό ποικίλες μουσικές από διαφορετικές παραδόσεις με κοινό άξονα το θρησκευτικό συναίσθημα.

Event στο Φετιχιέ Τζαμί στην Αθήνα. (Φωτογραφία: Valeria Isaeva)

Συνολικά το Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής είναι μια πρωτοβουλία που έχει όλα τα γνωρίσματα ενός αξιόλογου φεστιβάλ: οργανώνεται γύρω από ένα σαφές και ξεκάθαρο θέμα που ως κεντρικός άξονας συνέχει και διαρρέει όλο το πρόγραμμα οδηγώντας στην αλληλοανάδειξη των έργων, των χώρων και των εκδηλώσεων, εντός μίας ημερολογιακής συμπύκνωσης τέτοιας που να επιτρέπει την καλλιτεχνική διεύρυνση υπό κοινό αισθητικό πρίσμα. Το έχει επιβεβαιώσει η εμπειρία του 1ου ΦΛΜ και το υπόσχεται ο προγραμματισμός του 2ου. Και είναι πρόγραμμα που μόνο στην Ελλάδα τη Μεγάλη Εβδομάδα μπορεί να συμβεί.

Καθώς έχει καθιερωθεί η ΕΛΣ να κυκλοφορεί ένα αρωματικό κερί εμπνευσμένο από κάθε νέα παραγωγή, για το 2ο ΦΛΜ προτείνει αρωματικές ταμπλέτες κεριού με φύλλα ελιάς και ανοιξιάτικα άνθη, και τα οποία παρουσιάστηκαν επίσης κατά τη συνέντευξη τύπου. Έχουν πραγματικά υπέροχο άρωμα, το οποίο μπορεί κανείς να οσφραίνεται και να ευφραίνεται αναγόμενος πάντα στον συμβολισμό ενός ανώτερου και αμιγώς πνευματικού κόσμου.

Αλλιώς κινδυνεύει να υποπέσει στο αμάρτημα που είχε επισημάνει ο κριτικός θεάτρου Ζυλ Λεμαίτρ ήδη από το 1893 για τον μυστικισμό στις σύγχρονες παραστατικές τέχνες: «Μα εντέλει, αυτή η ανανεωμένη ευσέβεια… δεν περιέχει ούτε πίστη σε συγκεκριμένα δόγματα, ούτε την αναγνώριση μιας ηθικής υποχρέωσης. Είναι ένα ηδονικό παιχνίδι, που συνίσταται στο να εξάγουν από τις θρησκείες, με σκοπό την απόλαυση, ό,τι διαθέτουν το συναισθηματικό, το συγκινητικό, το πλαστικό, και εν κατακλέιδι, το αισθησιακό». *

* «Ο μυστικισμός στο θέατρο», Les Annales du théâtre et de la musique, Paris 1893.

 

Διαβάστε ακόμα: «Μουσικό Κουτί» – Ένα «αντίο» στην πιο αυθεντική εκπομπή που είδαμε τα τελευταία χρόνια

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top