Ο Bjorn Borg δεν ήταν μόνο ένας πρωταθλητής του τένις. Ήταν ένα fashion icon μέσα και έξω από τα κορτ. (Φωτογραφία: essentiallysports.com)

Μακριές ατημέλητες μπούκλες «τιθασευμένες» με ένα headband, aviators-μάσκες από acetate, εφαρμοστά track tops, sneakers made in Italy… Αν βρέθηκες πάνω στον πλανήτη Γη κάποια στιγμή μέσα στα τελευταία τριάντα χρόνια, μπορείς να αναγνωρίσεις την εικόνα: Όπως οι mid-century σταρ του Χόλιγουντ, ο Bjorn Borg διαθέτει εμφάνιση αρχετυπική, και για κάποιους λόγους, ξανά συναρπαστική. Ακόμη και για όσους ήταν πολύ μικροί ή αγέννητοι όταν Το Παγόβουνο «όργωνε» τo (αγαπημένο του) γρασίδι και κατακτούσε τους παγκόσμιους τίτλους τον έναν μετά τον άλλον.

Κατά πάσα πιθανότητα, οφείλουμε αυτό το νέο παλιό style icon στη διακριτική λατρεία των «επίκαιρων» nineties για τα seventies, όσο και στον πατριάρχη των hipsters, τον σκηνοθέτη Wes Anderson. Βλέποντας κάπου εκεί, στα 2001, στην ταινία The Royal Tenenbaums, τον Richie Tenenbaum (Luke Wilson) να παραμένει προσκολλημένος στο ένδοξο παρελθόν του πρωταθλητή και μέσα από την γκαρνταρόμπα του, το σημείο αναφοράς του γινόταν σαφές με την πρώτη ματιά, μαζί με ένα άλλο γεγονός, εξίσου ξεκάθαρο: Το τένις ήταν, είναι και θα είναι το πιο κομψό άθλημα. Και κυρίως χάρη στον Borg κατάφερε να παραμείνει έτσι ακόμη και σε μια περίοδο όπως τα seventies, κατά την οποία το ανδρικό στυλ ήταν, για να το θέσουμε επίσης κομψά, κομματάκι υπερβολικό.

Ο Borg το 1978, επτά χρόνια πριν τον Michael Jordan, έγινε ο πρώτος, πιθανότατα, αθλητής που λανσάρισε το δικό του signature sneaker.

Εκτός γηπέδου, ο «Ice Borg» ήταν η επιτομή του αθλητή που καταφέρνει να ενώσει τον εξοπλισμό του σπορ του και τη μόδα της εποχής με αποτελέσματα διαχρονικά αξιοσημείωτα. Στο γήπεδο, πάλι, το 1976 λανσάρισε το εμβληματικό του pinstripe πόλο, καταφέροντας άλλο ένα δυνατό πλήγμα στα παραδοσιακά «tennis whites», ενώ καθιέρωσε τα εφαρμοστά track tops και τα headbands ως αξεσουάρ όχι αμιγώς χρηστικό, κατορθώνοντας μάλιστα να τα φορά στο μέτωπο μαζί με τις αφέλειές του χωρίς να δείχνει το λιγότερο αλλόκοτος.

McEnroe και Borg: οι μοναδικοί αστέρες του τένις τη δεκαετία του ’70. (Φωτογραφία: tennisphoto.org)

Και φυσικά o άνθρωπος που ουσιαστικά έκανε σταρ τον τενίστα (μαζί με λίγους εκλεκτούς όπως ο McEnroe, η κόντρα με τον οποίο σύντομα θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες) έγινε ένας από τους πρώτους υπεραθλητές που φόρεσε, με υπερηφάνεια και γούστο, τους χορηγούς του. Η αναγέννηση που γνωρίζουν αυτή τη στιγμή τα ιταλικά αθλητικά brands, στο runway και στο δρόμο, από cult σχεδιαστές όπως ο Gosha Rubchisnkiy, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο Bjorn look όσο και στα αγόρια που, όπως κι ίδιος ο Ρώσος σχεδιαστής, στις αρχές των nineties, παραμέριζαν, εντυπωσιασμένα, το σιδηρούν παραπέτασμα για να γνωρίσουν τις χαρές της Δύσης και στο στυλ. Οφείλεται, εντέλει, και σε ένα cult classic που μέχρι σήμερα ενώνει τον Borg με τους sneakerheads.

Πριν τα Air Jordan, υπήρχαν τα B.Elite: Μιλώντας για τα ιταλικά αθλητικά brands και το δυναμικό comeback τους, θυμόμαστε, αναπόφευκτα, το πώς ο Bjorn Borg άλλαξε το αθλητικό στυλ (και μάρκετινγκ) κυριολεκτικά εκ βάθρων. Το 1978, λοιπόν, επτά χρόνια πριν τον Michael Jordan, έγινε ο πρώτος, πιθανότατα, αθλητής που λανσάρισε το δικό του signature sneaker. Ήταν, και είναι, το Borg Elite της Diadora, γνωστό σήμερα ως «B.Elite». Και μέσα από μια πολύ ενδιαφέρουσα τροπή της ιστορίας, μια από αυτές στις οποίες μας έχει συνηθίσει η ποπ κουλτούρα, το sneaker του Σουηδού έπαιξε τον δικό του, σημαντικό ρόλο και σε κάποια άλλα γήπεδα – καθώς και στους δρόμους γύρω από αυτά.

Diadora B.Elite Italia Suede: Σε αποχρώσεις με ευφάνταστα ονόματα όπως Decadent Chocolate, Blue Corsair και Brown After Dark, αυτή είναι σίγουρα η πιο fashion εκδοχή του B.Elite, που «επενδύει» στο ρετρό cult status του sneakers, ντύνοντάς το με σουέντ.

Περίπου την ίδια εποχή που η Diadora λάνσαρε το B.Elite, οι Άγγλοι οργανωμένοι οπαδοί του ποδοσφαίρου (με πρώτους αυτούς της Liverpool), ακολουθώντας τις ομάδες τους σε αναμετρήσεις στην ηπειρωτική Ευρώπη, άρχισαν να φέρνουν μαζί τους ρούχα και αξεσουάρ από αθλητικά brands που γνώριζαν εκεί – ανάμεσά τους, και η Diadora. Έτσι, μέχρι το 1983, άλλη μια φοβερή και τρομερή νεανική υποκουλτούρα, ανάμεσα στις τόσες και τόσες που έχουν γεννηθεί στη Βρετανία, έκανε καθόλα αισθητή την παρουσία της: ήταν οι Casuals, οι οπαδοί που ντύνονταν στην τρίχα με εφαρμοστά tracksuits σε έντονα χρώματα (προσοχή: όχι της ομάδας τους, ώστε να μην τους απαγορεύεται η είσοδος στην παμπ) και sneakers, όπως τα πολυαγαπημένα τους B.Elite. Το προσεγμένο τους look είχε το διπλό ατού να μην τους κάνει στόχο στην αστυνομία και να εκφοβίζει τους hooligans αντίπαλων ομάδων. Μετά τον Borg, λοιπόν, οι Άγγλοι Casuals έδωσαν στο αρχετυπικό signature sneaker άλλο ένα cult προβάδισμα. Αυτό θα πει «you’ll never walk alone».

Diadora B.Elite Premium L: Η νέα βερσιόν του super sneaker που, όπως το «πρωτότυπο» του Borg, είναι επίσης από δέρμα (τα παπούτσια του πρωταθλητή ήταν από δέρμα καγκουρό). Πάνω σε αυτό το μοντέλο, τα stripes της Diadora έχουν μια πιο διακριτική εμφάνιση, με τη μορφή ενός περφορέ μοτίβου στα πλαϊνά.

Τι γίνεται σήμερα: Η μόδα κάνει κύκλους. Εμπνέεται από τα seventies του Borg, του Anderson, αλλά και του Alessandro Michele του Gucci. Εμπνέεται, επίσης, από τα «στυλάτα» 80s των Casuals, αλλά και από τα 90s – όταν ο Damon Albarn των Blur ξαναεπισκεπτόταν νοσταλγικά το look των πιο dapper οργανωμένων οπαδών, ενώ η φρεσκο-γεννημένη youth και street κουλτούρα της ανατολικής Ευρώπης «εγγραφόταν» ως μελλοντική αισθητική πρόταση στο μυαλό των σχεδιαστών που καθορίζουν το σήμερα, όπως ο προαναφερθείς Rubchisnkiy ή ο Γεωργιανός Demna Gvasalia.

Η μόδα κάνει κύκλους, λοιπόν, φορώντας τα αγαπημένα της tennis sneakers.

 

Διαβάστε ακόμα: Τολμήστε το πράσινο δέρμα

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top