Subtitle Festival: Ο casting director Μάκης Γαζής μας ξεναγεί σε ένα από τα πιο ιδιαίτερα φεστιβάλ κινηματογράφου

Ένας από τους λίγους διεθνείς casting directors που διαθέτουμε, βρέθηκε πριν λίγες μέρες στο Subtilte Film Festival, το μοναδικό ίσως φεστιβάλ κινηματογράφου για άνθρωπους του «χώρου» και μας μιλά για τις τάσεις στο σινεμά και για τα μυστικά της σωστής «συμπεριφοράς» ενός ηθοποιού στη διαδικασία μιας οντισιόν.

 

Δεξιά: Ο Μάκης Γαζής με black tie ενδυμασία. Αριστερά: Το πρόγραμμα του φεστιβάλ.

-Τι ανακάλυψες στο Subtitle Festival;

To Subtilte Film Festival είναι ίσως το μοναδικό φεστιβάλ κινηματογράφου, το οποίο αφορά περισσότερο Ευρωπαίους ηθοποιούς και casting directors. Ηθοποιοί από πολλές Ευρωπαϊκές χώρες και casting directors από Ευρώπη και Αμερική βρίσκονται στην μεσαιωνική πόλη του Kilkenny (στην Ιρλανδία), για μια εβδομάδα σε meetings με σκοπό την πιθανή συμμετοχή τους σε διεθνή castings. Είδα μερικές πολύ ενδιαφέρουσες ταινίες, γνώρισα τους ταλαντούχους πρωταγωνιστές των ταινιών αυτών, καθώς επίσης και σημαντικούς συναδέλφους casting directors, και πραγματικά συγκινήθηκα από τον τρόπο που όλοι θέλουν να πουν τις ιστορίες τους, γιατί στο τέλος αυτό που όλοι θέλουμε είναι να διατηρήσουμε την ψυχή μας ατόφια μέσα στην μηχανή της παραγωγής και το φεστιβάλ αυτό τροφοδοτεί με ενέργεια και συναισθήματα όλους όσους συμμετέχουν.

-Είδες το «next big thing»;

Ναι, το είδα και είναι από την Ολλανδία ο ταλαντούχος 28χρονος ηθοποιός Yannick Jozefzoon, εξαιρετική ενέργεια, άριστη επικοινωνιακή διάθεση, σπάνια φυσική ευγένεια, και χιούμορ με άρωμα Ελλάδος αφού μέχρι τα δέκα του έζησε εδώ, με την μητέρα του και τον πατριό του. Όταν έμαθε ότι είμαι Έλληνας με ξάφνιασε με τα γεμάτα Θεσσαλονικιώτικη προφορά ολόστρωτα Ελληνικά του. Στα επόμενα χρόνια αυτό το δυσπρόφερτο επίθετο μπορεί να ανταγωνιστεί αυτό του Chiwetel Ejiofor. Σημειώστε το όνομα.

-Πες μας, αν μπορούσες να διαλέξεις μια στιγμή από αυτό τα ταξίδι, ποιο θα διάλεγες;

Εκτός από τις επαφές μου με πολλά ανερχόμενα ονόματα, θα διάλεγα το DJ session του Πορτογάλου ηθοποιού Nuno Lopes (βραβείο καλύτερης αντρικής ερμηνείας φέτος στο Φεστιβάλ Βενετίας για την ταινία «Saint George») στο closing party του Φεστιβάλ, όταν οι περισσότεροι από τους παρευρισκόμενους casting directors νεότεροι και γηραιότεροι –μερικοί από τους οποίους έχουν κάνει ταινίες με Oscars, Χρυσές Αρκούδες, Χρυσά Λιοντάρια και Χρυσούς Φοίνικες – θέλοντας να κάνουν έκπληξη στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Richard Cook, χόρεψαν συγχρονισμένα μετά από προετοιμασία όλη την χορογραφία από το video clip «Thriller» του Michael Jackson, την σκηνή με τα zombies! Έπεσε το θέατρο από τα χειροκροτήματα..Fun Fun Fun!

Δεξιά: Ένα «άλλο» φεστιβάλ. Προβολές σε τεράστιες οθόνες σε pubs με απίστευτη Ιρλανδέζικη ατμόσφαιρα. Αριστερά: Ο Πορτογάλος ηθοποιός Nuno Lopes (βραβείο καλύτερης αντρικής ερμηνείας φέτος στο Φεστιβάλ Βενετίας για την ταινία «Saint George»).

-Τι γίνεται αυτή τη στιγμή εκεί έξω;

Κοσμογονία με τις συμπαραγωγές. Ο,τι πιο ωραίο συμβαίνει για να φέρει τον κόσμο πιο κοντά και να ενώσει δημιουργικά κουλτούρες και λαούς, ανοίγοντας νέους ορίζοντες σε όλους τους κινηματογραφόφιλους και τους συνδρομητές της καλωδιακής και ιντερνετικής τηλεόρασης.

-Υπάρχει τελικά μαγική συνταγή που μπορεί να βοηθήσει μια ταινία ή μια παράσταση;

Πάντα πίστευα ρομαντικά πως αν είναι ισορροπημένος ο τρόπος σκέψης όλων των συντελεστών, αν υπάρχουν γνώσεις, σεβασμός και αγάπη για την δουλειά πέρα από την προσδοκία της οικονομικής επιτυχίας ως στόχο, τότε, ναι, η μαγική συνταγή μπορεί να πετύχει, να βγει καλή η δουλειά. Και ίσως βγουν και χρήματα στη συνέχεια…

«To μυστικό λέγεται “ταλέντο” και αυτό συνίσταται από έναν συνδυασμό ποιοτήτων τις οποίες οι ηθοποιοί καλούνται να τις βγάλουν στο φως σε μια πρώτη επικοινωνία με τον casting director ή με τον σκηνοθέτη και παραγωγό».

-Την μαγική συνταγή την έχει ο δημιουργός της, αυτός ορίζει τα υλικά, τις αναλογίες και την εκτέλεση;

Κανονικά την μαγική συνταγή πρέπει να την γνωρίζουν από πριν όλοι οι συνεργάτες μιας δουλειάς, και σίγουρα αυτός που θα πρέπει να τους την υπενθυμίζει συνέχεια είναι ο δημιουργός της. Χρειάζεται αφοσίωση και σκληρή δουλειά πάντα.

Δεξιά: ο Μάκης Γαζής στο μεσαιωνικό Kilkenny. Αριστερά: Workshops το περιθώριο του φεστιβάλ.

-Ποιο είναι το μυστικό για σωστές τελικές επιλογές σε ένα casting μιας κινηματογραφικής ταινίας;

Δεν υπάρχουν μυστικά όταν τα πάντα βρίσκονται στην απόλυτη έκθεση του «gross plan». To μυστικό λέγεται «ταλέντο» και αυτό συνίσταται από έναν συνδυασμό ποιοτήτων τις οποίες οι ηθοποιοί καλούνται να τις βγάλουν στο φως σε μια πρώτη επικοινωνία με τον casting director ή με τον σκηνοθέτη και παραγωγό. Μια ακρόαση αρχικά είναι επιτυχημένη όταν ο/η ηθοποιός που μπαίνει στο γραφείο μας είναι ο ίδιος με αυτόν/ην που βρίσκεται στην φωτογραφία που μας έχει στείλει προκειμένου να συμμετέχει στο casting, στη συνέχεια όταν υπάρχει ένας δομημένος τρόπος σκέψης ξεκινώντας από τις ερωτήσεις που θα κάνει πριν δοκιμαστεί στη σκηνή μέχρι τον τρόπο που θα χειριστεί οτιδήποτε μπορεί να συμβεί καθόλη την διάρκεια μιας ακρόασης. Η ακρόαση αρχίζει από την στιγμή που ανοίγεις την πόρτα να μπεις στο γραφείο και τελειώνει την στιγμή που θα πιάσεις το πόμολο της πόρτας και θα την κλείσεις πίσω από την πλάτη σου λέγοντας «γεια σας». Οτιδήποτε λέγεται στην διάρκεια αυτή, οποιαδήποτε αντίδραση συμπεριφοράς είναι μέρος της ακρόασης. Γι’ αυτό τον λόγο στο θέατρο «Tempus Verum» δίνω κατά καιρούς κάποια σεμινάρια με θέμα τον δεκάλογο της ολοκληρωμένης ακρόασης, το επόμενο είναι στις 6/12.

-Ενοχλείσαι πολύ από τον τρόπο που οι ηθοποιοί «στήνουν» την προσέγγιση τους σε ένα casting director.  Τι λάθη κάνουν και δεν αφήνουν το ατόφιο ταλέντο τους να φανεί;

Όλα είναι θέμα επικοινωνίας. Και η επικοινωνία ξεκινά από το πόσο καλά μπορούμε να επικοινωνούμε αρχικά με τον εαυτό μας. Αν δεν έχουμε καταφέρει να συνειδητοποιήσουμε ποιες είναι οι καταστροφικές συμπεριφορές μας ή ποιες είναι αυτές που μας πάνε πιο μπροστά σαν προσωπικότητες τότε σίγουρα δεν έχουμε μάθει πολλά για μας. Και ένας ηθοποιός όταν έρχεται να συστηθεί σε έναν casting director οφείλει να ξέρει πώς πρέπει να επικοινωνήσει τις ποιότητες του και να έχει προσπαθήσει να μετατρέψει μετά από δουλειά με τον εαυτό του τυχόν ελαττώματα σε προτερήματα, έτσι ώστε να είναι ορατή η αλήθεια του, το χιούμορ του, και γενικά η διάθεση του να συμμετέχει σε κάτι καινούργιο χωρίς να ρωτάει διαρκώς «γιατί».

Αριστερά: Με τον Richard Cook, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Subtitle, μετά την τελετή βράβευσης των ηθοποιών με την Amanda Collin την Δανέζα πρωταγωνίστρια της ταινίας «A Horrible Woman» και τον Αντρέα Κωνσταντίνου. Δεξιά: Η στιγμή της βράβευσης του Yannick Jozefsoon.

-Στην νέα αυτή εποχή τι χρειάζεσαι, αν είσαι καλλιτέχνης;

Πως μπορείς να επικοινωνήσεις τον εαυτό σου; Στο παράλληλο σύμπαν των social media και του YouTube, είτε είσαι καλλιτέχνης, είτε όχι, «είσαι» τα posts σου, άρα τα πάντα είναι θέμα επιλογής και στόχου. Προσπαθώντας να επικοινωνήσεις τον εαυτό σου χρειάζεται προσοχή, ώστε να μην αλλοτριωθεί η όποια καλλιτεχνική ταυτότητα προσπαθείς να δημιουργήσεις ήδη ως καλλιτέχνης, παγιδεύοντας έτσι τον εαυτό σου, στην εικόνα σου και στα likes των followers σου.

-Τι άλλο μπορείς να μας αποκαλύψεις;

Αυτό τον καιρό συνεργάζομαι με δύο ξεχωριστούς Έλληνες σκηνοθέτες διεθνούς εμβέλειας, ο ένας σημαντικός σε έργο με παγκόσμια αναγνώριση και μεγάλος σε ηλικία και ο άλλος πιο νέος σε ηλικία, αλλά με σπουδαίες ταινίες στο βιογραφικό του και συμμετοχές και διακρίσεις στα μεγαλύτερα κινηματογραφικά Φεστιβάλ.

«Στα φετινά Όσκαρ θα χαρώ να ακούσω ότι η αγαπημένη μου Olivia Colman είναι έστω υποψήφια για την “Ευνοούμενη” σε σκηνοθεσία του Λάνθιμου».

-Πέντε ταινίες και παραστάσεις που λάτρεψες τους τελευταίους μήνες, έστω αυτό;

Στο θέατρο: τον «Αρίστο» σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου, το «Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε» σε σκηνοθεσια Δημήτρη Μαυρίκιου, το «Ξύπνα Βασίλη» σε σκηνοθεσία του Άρη Μπινιάρη, ο «Τίμων ο Αθηναίος» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, το «Χελιδόνι» σε σκηνοθεσία της Ελένης Γκασούκα. Στον κινηματογράφο: το Ισλανδικό «And Breathe Normally», το Γαλλικό «120 χτύποι το λεπτό», το Πολωνικό «Ψυχρός Πόλεμος», το Βελγικό «Κορίτσι» και το Ιταλικό «Dogman».

-Που θα έδινες τα επόμενα όσκαρ;

Είναι νωρίς ακόμα για προβλέψεις, κάτσε να βγουν στις αίθουσες όλες οι ταινίες και ξαναμιλάμε. Θα χαρώ όμως να ακούσω ότι η αγαπημένη μου Olivia Colman είναι έστω υποψήφια για την «Ευνοούμενη» σε σκηνοθεσία του Λάνθιμου. Και να ξαναδώ υποψήφιο τον μικρό αγαπημένο Timothee Chalamet για το «Beautiful Boy». Για αρχή…

-Που θα έδινες τα επόμενα ελληνικά όσκαρ;

Έχουμε Ελληνικά Oscars και δεν το ήξερα;! Έχουμε τα βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου αλλά δεν έχουν βγει ακόμα οι υποψηφιότητες…

Στις 6/12  ο Μάκης Γαζής θα δώσει σεμινάριο με θέμα τον δεκάλογο της ολοκληρωμένης ακρόασης στο θέατρο «Tempus Verum». Ιάκχου 19,Γκάζι (τηλ. 2103425170).

 

Διαβάστε ακόμα: Νέος Λάνθιμος, το «The Favourite» πάει για Όσκαρ.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλά για την αναζήτηση της αρμονίας στη ζωή του και προβλέπει την απογείωση του ανθρώπου «στον αχανή χώρο όλων των Γαλαξιών που απαρτίζουν τη Συμπαντική Δημιουργία». Αποσπάσματα από τον διάλογό του με τον πρύτανη του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου Κώστα Γουλιάμο μέσα από το βιβλίο τους «Στη Διαλεκτική της Αρμονίας», που κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ενώ η κάθε σεξουαλική πρακτική είναι πλέον αποδεκτή, ο αυνανισμός παραμένει ένα είδος ταμπού. Παράλληλα, η αχαλίνωτη διάδοση της πορνογραφίας έχει ελαχιστοποιήσει τον ρόλο της φαντασίας στην αυτοϊκανοποίηση. Σε πολύ λίγα χρόνια ίσως ο αυνανισμός δεν θα είναι καθόλου αυτό που γνωρίζουμε.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ένας Αθηναίος της παλιάς σχολής, αστός αλλά και νεόπτωχος, συντηρητικός αλλά και ερωτύλος, ζωντανεύει μέσα από τις σελίδες του νέου μυθιστορήματος «Zουρ Φιξ» της Λώρης Κέζα. Ο Κίμων Φραγκάκης μίλησε μαζί του για την Αθήνα του AirBnB, την Ελλάδα του ΣΥΡΙΖΑ, τον έρωτα, το θάνατο, και έμαθε που ράβει τα κομψά πουκάμισα του αυτός ο ιδιοσυγκρασιακός τζέντλεμαν.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Με τους «Κύκλους του Ζωδιακού», ένας ανοιχτός λογοτεχνικός και προσωπικός λογαριασμός του Έλληνα υπερρεαλιστή κλείνει. Τα ανέκδοτα αυτά κείμενα κυκλοφορούν με καθυστέρηση πενήντα οκτώ χρόνων. Γράφει ο Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro