Απ’ όλα έχει ο Μπουφές

    Στο Παλαιοπωλείο Μαρτίνος, στην Πινδάρου, το απόγευμα της Πέμπτης στρώνεται ένα «λουκούλλειο γεύμα» τέχνης. Στα εγκαίνια μιας ευρηματικής έκθεσης, με τίτλο «Ο Μπουφές», που θα συνοδέψει ‒καθώς αρμόζει‒ τα εκθέματά της με κρασί, μεζέ και πολύ κέφι.

     
    Άποψη του ισογείου.

    «Ετοιμάζαμε την έκθεση αρκετό καιρό, καθώς, πέρα από τα έργα των καλλιτεχνών, συγκεντρώναμε και συλλεκτικά αντικείμενα», λέει η Ελένη Μαρτίνου.

    Η Ελένη Μαρτίνου ξέρει να κάνει ωραίες ομαδικές εκθέσεις. Τα τελευταία τρία χρόνια (ξεκίνησε, θυμάμαι, με το «Όλα Κόκκινο» το 2011) συγκεντρώνει τον αφρό εικαστικών και σχεδιαστών, που καλούνται να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν για ένα θέμα. Την Πέμπτη ξεκινάει «Ο Μπουφές», μια γιορτή προς τιμήν της Τροφής.

    «Το φαΐ παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή μας ‒ίσως τον πιο σημαντικό», εξηγεί η ίδια. «Είναι διασκέδαση, η χαρά της ζωής. Στο τραπέζι κάνουμε τις ωραιότερες κουβέντες και περνάμε τις καλύτερές μας ώρες. Ο άνθρωπος έχει καταναλώσει άπειρες ώρες φτιάχνοντας σκεύη για το μαγείρεμα και το σερβίρισμα του φαγητού, καθώς και για τους τρόπους μαγειρέματος. Η κουλτούρα κάθε λαού φαίνεται από τα σκεύη του φαγητού του. Όσο πιο εξελιγμένος είναι, τόσο πιο πολύπλοκα και τα εργαλεία του σερβιρίσματος και της παρασκευής της τροφής του».

    Έτσι λοιπόν στρώνεται ο «Μπουφές» του Μαρτίνου με αντικείμενα της συλλογής του παλαιοπωλείου, ενώ παράλληλα θα εκτεθούν έργα νέων και καταξιωμένων καλλιτεχνών, που συμπεριλαμβάνουν ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, έπιπλα, σκεύη, χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα, κοσμήματα και κατασκευές ‒ορισμένα φτιαγμένα ειδικά για τη συγκεκριμένη έκθεση.

    martinos

    «Από τ’ αλώνια στα σαλόνια», έργο του Φίλιππου Φωτιάδη.

    «Ετοιμάζαμε την έκθεση αρκετό καιρό, καθώς, πέρα από τα έργα των καλλιτεχνών, συγκεντρώναμε και συλλεκτικά αντικείμενα. Όπως, για παράδειγμα, κάποια επάργυρα σκεύη σερβιρίσματος από το κρουαζιερόπλοιο Compte di Savoia, μια συλλογή από πέτρινα και ξύλινα γουδιά του 18ου -19ου αιώνα, ένα πήλινο δοχείο από την Καππαδοκία για την παρασκευή του τυρόγαλου», λέει η Ελένη Μαρτίνου.

    Η ίδια παραδέχεται πως ενθουσιάστηκε όταν ανακάλυψε μια ηλεκτρική κουζίνα του 1935 και ένα παλιό butcher table, για την κουζίνα που στήθηκε ειδικά για την έκθεση. «Φτιάξαμε μια μικρή country κουζίνα έτοιμη προς χρήση! Έχουμε γεμίσει δύο παλιές πιατοθήκες με μπακιρένια πιάτα, ξύλινα ζυμωτήρια και παλιά γυάλινα μπουκάλια γάλατος», λέει γελώντας. Αν μη τι άλλο ο «Μπουφές» χαρακτηρίζεται από φαντασία, χιούμορ, δημιουργικότητα και ταλέντο, σε μια έκθεση που σου φτιάχνει το κέφι.

    Μεταξύ άλλων, παίρνουν μέρος οι εικαστικοί Βανέσσα Αναστασοπούλου, Ελένη Βερναρδάκη, Ειρήνη Γκόνου, Χριστίνα Δάρρα, Λίζη Καλλιγά, Χάρης Κοντοσφύρης, Αλέξης Κυριτσόπουλος, Nicholas Moore, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Παύλος Σάμιος, Ναταλία Τσουκαλά, Φίλιππος Φωτιάδης, καθώς και σχεδιαστές όπως οι Ειρήνη Νεοφύτου, Μαρία Πετζετάκι, Αλεξάνδρα Σοφιανοπούλου και we design.

    _MG_2995

    Κεντρικός τοίχος Pots and Pans of classical Athens, plans for museum displays, 2001 Κολάζ της Χρυσάνθης Κουμιανάκη, Πλαϊνοί τοίχοι με φωτογραφίες της Κατερίνα Καλούδη.

    «Όπως ξέρουμε η εκδίκηση είναι ένα πιάτο», λέει ο αρχιτέκτονας Φίλιππος Φωτιάδης, που δημιούργησε δύο «άπαιχτα» έργα ειδικά για τον «Μπουφέ». «Τα έργα ‒φτιαγμένα με μεράκι ελληνικό‒ επικεντρώνονται στις διατροφικές ανησυχίες, ιδιαιτερότητες και διαταραχές. Η τέχνη είναι η τροφή του νου, κι επίσης το μεδούλι της ζωής. Οι αντίκες είναι σαν το ροκφόρ, είναι παλιό αλλά νόστιμο. Σε αυτήν την έκθεση ο κάθε επισκέπτης θα χορτάσει τέχνη», τονίζει.

    Η Μάρθα Δημητροπούλου ζωγράφισε τη φλούδα ενός καρπουζιού. «Ασχολήθηκα πρώτη φορά με το καρπούζι το 1997 κι από τότε επανέρχεται στη δουλειά μου σε τακτά διαστήματα. Η εξωτερική του επιφάνεια μου θυμίζει μικροτοπία ιδωμένα από ψηλά, καθώς και φυσικούς χάρτες», εξηγεί. «Το έχω συνδέσει με τη δροσιά, μια πηγή χαράς και απόλαυσης, και με παραπέμπει σε καλοκαιρινά γεύματα, κοντά στο κύμα. Κάθε φορά που το ζωγραφίζω είναι σαν να βουτάω σ’αυτό».

    Φωτογραφίες: Γιώργος Βδοκάκης

     

    //«Ο Μπουφές»: Παλαιοπωλείο Μαρτίνος, Πινδάρου 24, Κολωνάκι, www.martinosart.gr

     

    Δείτε ακόμα: Ο φωτογράφος Λουκάς Χαψής μετράει τ’ άστρα!

    Ακουαρέλες και γλυπτά της Λίζης Καλλιγά ακουμπισμένα σε μια κονσόλα.

    Ακουαρέλες και γλυπτά της Λίζης Καλλιγά ακουμπισμένα σε μια κονσόλα.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή

    Στο νέο του βιβλίο «Λεωφόρος ΝΑΤΟ» ο Νικήτας Σινόσογλου αναπλάθει το βίωμα μιας περιπλάνησής του στην οδό ταχείας κυκλοφορίας που συνδέει τον Ασπρόπυργο με την Ελευσίνα. Μια περιπλάνηση που «εξελίχθηκε σε ισχυρή εμπειρία αποκοπής από τον δημόσιο χώρο και τον οικείο εαυτό».

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Έτσι έχει εμπνεύσει τους ποιητές μας η Γέννηση του Θεανθρώπου. Ως «ευσπλαχνία», ως «έρωτας», ως «ένα πυκνό σημείο αιωνιότητας», ως «ένα παραμύθι της αγάπης για τους απελπισμένους»... Αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα –και πιο αντιπροσωπευτικά– ποιήματα. Συνοδευμένα με μουσικές στο πνεύμα της ημέρας.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Πόσο καλά γνωρίζουμε τα έργα και τις ημέρες του πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδας; Ποιο ήταν το όραμά του και γιατί δολοφονήθηκε; Η συγγραφέας Καρολίνα Μέρμηγκα, με αφορμή το νέο της βιβλίο, μιλάει στο Andro για τον άνθρωπο και πολιτικό που εξακολουθεί να περιβάλλεται από ένα μυστήριο.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Μια χειμωνιάτικη μέρα του Δεκέμβρη του 1952 ο Αλμπέρ Καμύ –έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα πριν από 60 χρόνια– επιστρέφει στον αγαπημένο από την εφηβεία του αρχαιολογικό χώρο της Τιπαζά, στην Αλγερία. «Μου φαινόταν πως επιτέλους ξαναγύριζα στο λιμάνι, για μια στιγμή τουλάχιστον, μια στιγμή που δε θα τελείωνε ποτέ πια», γράφει.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top