Λεπτομέρεια από το πρόσφατο έργο του “Triumph of Logic” που εκτέθηκε στην γκαλερί Allouche Benias.

    Ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της γενιάς του, και αυτό δεν αποτελεί γενικόλογη παρατήρηση ούτε κλισέ. Επηρέασε καταλυτικά, όσο λίγοι τον χώρο της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα που τα τελευταία χρόνια γνωρίζει άνθηση.

    Ο καλλιτέχνης που κατάφερνε να συνδυάσει τη μυστηριακή σαγήνη της βυζαντινής εικονογραφίας με την αμεσότητα και τον παλμό της street art, δεν μένει πια εδώ. Έφυγε πρόωρα από τη ζωή μετά από επιπλοκές σε χειρουργείο που είχε κάνει στο κεφάλι.

    Εκτός από πρωτοποριακός ζωγράφος, ο Φαϊτάκης ήταν και ένας άνθρωπος με υψηλό ήθος, που ενέπνεε σεβασμό.

    Εκτός από σπουδαίος και πρωτοποριακός ζωγράφος, ο Φαϊτάκης ήταν και ένας άνθρωπος με ζηλευτό κώδικα αξιών και ένα ολότελα ιδιοσυγκρασιακό ήθος που ενέπνεε σεβασμό. Κάτι σαν «κοσμοκαλόγερος», σε έναν χώρο -αυτόν της σύγχρονης τέχνης- όπου περισσεύει η πόζα και η μανιέρα.

    Ακόμα και οι αμύητοι περί την τέχνη θα έχουν πιθανότατα θαυμάσει ένα εμβληματικό έργο του, την τοιχογραφία έξω από το εργοστάσιο της Ελαΐδας στην Πειραιώς. Ένα δημιούργημα συγκινητικά παραδοσιακό, ελληνικό, και ταυτόχρονα μοντέρνο και παγκόσμιο.

    Έργο του που παρουσιάστηκε στην έκθεση – σταθμό Documenta 14.

    Ας θυμηθούμε πως συστήνονταν ο ίδιος: 

    Ριζωμένος στη Βυζαντινή τέχνη, ερευνώ, ανακαλύπτω και χρησιμοποιώ μια πληθώρα τρόπων καλλιτεχνικής δημιουργίας που πηγάζουν από διαφορετικές παραδόσεις, όπως τη Μεξικανική μνημειακή ζωγραφική, την τέχνη του Θιβέτ, της Ιαπωνίας, τη σχολή της Φλάνδρας και άλλες. Επιπλέον, συνδυάζω τις πολιτισμικές παραδόσεις με στοιχεία που προκύπτουν από την προσεκτική παρατήρηση της σύγχρονης παγκόσμιας κουλτούρας. Σεβόμενος τις επιρροές μου, προσπαθώ ταυτόχρονα να διατηρήσω έναν αμιγώς προσωπικό χαρακτήρα και η δουλειά μου να μην αναπαράγει το ύφος των παλιών μαστόρων.

    Στα έργα μου χρησιμοποιώ όλων των ειδών τις επιφάνειες, σε διαφορετικές διαστάσεις, από μινιατούρες σε χαρτί μέχρι τοιχογραφίες, παντρεύοντας παραδοσιακά με σύγχρονα υλικά και τεχνικές.

    Θεματικά, ο πυρήνας της δουλειάς μου είναι η αποκαλούμενη «ανθρώπινη κατάσταση», η οποία προκύπτει από τα διαρκώς αναπάντητα ερωτήματα της ύπαρξης. Σε αυτό το πλαίσιο, το έργο μου αντλεί την έμπνευσή του από τη θρησκεία και την πνευματικότητα, τη φιλοσοφία, από άλλες μορφές τέχνης, την επιστήμη, τις ανθρώπινες σχέσεις, την ιστορία κ.α και τοποθετεί όλα αυτά τα στοιχεία σε διάλογο μεταξύ τους με σκοπό να δημιουργήσει μια σύνθετη αφήγηση.

    «Ριζωμένος στη Βυζαντινή τέχνη, χρησιμοποιώ μια πληθώρα τρόπων καλλιτεχνικής δημιουργίας από διαφορετικές παραδόσεις, όπως τη Μεξικανική μνημειακή ζωγραφική, την τέχνη του Θιβέτ, της Ιαπωνίας, τη σχολή της Φλάνδρας».

    Η ανθρωποκεντρική ζωγραφική μου περιλαμβάνει σουρεαλιστικά στοιχεία, είναι γεμάτη από αλληγορίες και παράδοξα, χρησιμοποιεί ελεύθερα τη φαντασία ξεπερνώντας την αυστηρά λογική σκέψη. Η ειρωνεία, το δράμα, οι μεταφορές και οι συμβολικοί κώδικες αποτελούν τα περαιτέρω εργαλεία που συνεργάζονται για να δημιουργήσουν ένα γρίφο, μια παράθεση συγγενών εικόνων με αινιγματικές σχέσεις μεταξύ τους, που πάντα όμως καταλήγουν σε ένα σημείο αρμονικής ισορροπίας.

    Θέλησή μου είναι να προσφέρω στον θεατή μια ευκαιρία να αποδράσει από τον ορθολογισμό που επιβάλλει η εποχή της υψηλής τεχνολογίας και της μηχανοποίησης των ανθρώπινων σχέσεων, να βρεθεί σε τόπους που βρίσκονται πέρα από τον χρόνο, να θέσει εκείνα τα ερωτήματα που θα διευρύνουν την αντίληψή του και να βελτιώσει τη σχέση του με τον κόσμο που τον περιβάλλει.

    Η Δυτική σκέψη, τείνοντας όλο και περισσότερο προς μια μηχανιστική αντίληψη του κόσμου και του ίδιου του ανθρώπου, έχει συστηματικά απορρίψει έννοιες όπως «μαγεία» και «μυσταγωγία» υποβαθμίζοντας την σημασία τους. Η δουλειά μου είναι εδώ για να συνεισφέρει στο να επανέλθουν εκεί όπου αισθάνομαι πως τους αξίζει να βρίσκονται, ειδικά όταν εμπλέκεται η τέχνη: στην κορυφή των φιλοφρονήσεων.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top