Η τεχνητή νοημοσύνη είναι το πρώτο υλικό, καθώς στη συνέχεια επεμβαίνει η δημιουργός.

    Eνα από τα βασικά ερωτήματα των ημερών (τωρινών και μελλοντικών): μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να υποκαταστήσει τον άνθρωπο παράγοντας αυτόνομη τέχνη; Γίνεται να θαυμάζουμε έργα που δεν έχουν προέλθει από το χέρι ενός… σάρκινου δημιουργού;

    Η εικαστικός Ειρήνη Καραγιαννοπούλου με τη νέα σειρά έργων της που φέρουν τον τίτλο Aphrodisiac Intelligence εξερευνά τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης στην παραγωγή τέχνης.  Η Ειρήνη Καραγιαννοπούλου χρησιμοποιεί τεχνική κολάζ συνδυάζοντας τη  ζωγραφική και τις αλγοριθμικές δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης (Α.Ι)  για να διερευνήσει ποιητικά τη σχέση ανθρώπου και μηχανής.

    Καθώς περιηγούμαστε στην έκθεση αναπόφευκτα αναρωτιόμαστε τι δημιουργήθηκε από τον άνθρωπο και τι από τη μηχανή.

    Η γκαλερί Polana Institute από τη Βαρσοβία παρουσιάζει στην Ύδρα την ατομική έκθεση της Ειρήνης Καραγιαννοπούλου, έτσι ώστε να γίνουμε κι εμείς κοινωνοί των προβληματισμών της.

    Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Keresbino Hydra. Παράλληλα  θα παρουσιαστεί το νέο τεύχος του περιοδικού Janus με εικόνες που δημιούργησε Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, με τη συμβολή του αλγόριθμου και κείμενα της δημοσιογράφου Έφης Φαλίδα (Τα Νέα).

    Η Ειρήνη Καραγιαννοπούλου ζωγραφίζει απευθείας πάνω στις τυπωμένες σελίδες, δημιουργεί κολάζ, φωτογραφίζει και ξανατυπώνει τις εικόνες που επιλέγει.

    Στο έργο της  Aphrodisiac Intelligence, η εικαστικός δημιουργεί  την πρώτη ύλη της χρησιμοποιώντας αλγόριθμο και δεδομένα. Αφού πρώτα εκμαιεύσει από ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης τις ψηφιακές εικόνες που την ενδιαφέρουν, στη συνέχεια παρεμβαίνει με ζωγραφική και κολάζ. Καθώς περιηγούμαστε στην έκθεση αναπόφευκτα αναρωτιόμαστε τι δημιουργήθηκε από τον άνθρωπο και τι από τη μηχανή.

    Στην καλλιτεχνική πρακτική της η Ειρήνη Καραγιαννοπούλου χρησιμοποιεί μέσα όπως η ζωγραφική, η κινούμενη εικόνα, το κολάζ, το σχέδιο και οι εκδόσεις. Συχνά εντοπίζει την πρώτη ύλη της σε περιοδικά κι εφημερίδες περασμένων δεκαετιών. Ζωγραφίζει απευθείας πάνω στις τυπωμένες σελίδες, δημιουργεί κολάζ, φωτογραφίζει και ξανατυπώνει τις εικόνες που επιλέγει, σε μία διαρκή διαπραγμάτευση με το ίδιο το υλικό, με την εικόνα, με τα όρια και με τις τεχνικές. Πολλές φορές οι εικόνες της επιστρέφουν με τη μορφή περιοδικού, όπως συμβαίνει στην ιδιότυπη περίπτωση του Janus femzine.

    Η Ειρήνη Καραγιαννοπούλου εκδίδει και το φενιμιστικό Janus femzine. Μια ιδέα που άντλησε από δύο fanzines της δεκαετίας του 1970 που μοιράζονταν τον ίδιο τίτλο.

    Για τη δημιουργία του οποίου η καλλιτέχνης άντλησε την ιδέα της έκδοσής του ως έντυπο πειραματικού χαρακτήρα από δύο fanzines της δεκαετίας του 1970 που μοιράζονταν τον ίδιο τίτλο, Janus. Το ένα επικεντρωνόταν στην ποίηση και την επιστημονική φαντασία και εκδιδόταν στο Μάντισον του Γουισκόνσιν από μια ομάδα φεμινιστριών. Ενώ το άλλο, συνονομάτο  Janus, απευθυνόταν στο ανδρικό φύλο, εκδιδόταν στο Λονδίνο και είχε ερωτικό περιεχόμενο.

    Η εικαστικός Ειρήνη Καραγιαννοπούλου.

    Η Ειρήνη Καραγιαννοπούλου εμπνέεται και από τις δύο αυτές εκδόσεις για να δημιουργήσει το δικό της Janus, ως  μια αυτοέκδοση που κυκλοφορεί σε 150  αντίτυπα  εμπαίζοντας και σχολιάζοντας τις στερεοτυπικές αντιλήψεις γύρω από τη θηλυκότητα και τους ρόλους της. Κάθε τεύχος του Janus  προκύπτει από τη  συνεργασία της εικαστικού και μιας προσκεκλημένης από την ίδια προσωπικότητα. Έτσι το τρίτο τεύχος του Janus femzine που θα παρουσιαστεί στην Ύδρα περιέχει εικόνες που προέκυψαν από τους πειραματισμούς της ζωγράφου με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης.

    Η δημοσιογράφος Εφη Φαλίδα  με αφορμή αυτές τις εικόνες επινοεί ένα σενάριο γύρω από  τη νέα πραγματικότητα της ψηφιακής παρουσίας. Από τη σύζευξη εικόνας -λόγου  προκύπτει ένα τεύχος αφιερωμένο στην επέλαση των μηχανών και τον ενθουσιασμό αλλά και την ανησυχία που μας προκαλεί.

    Χωρίς διάθεση κινδυνολογίας, το γοητευτικό αυτό παιχνίδι με τις λέξεις,  τη φαντασία, αλλά και την εκπαίδευση της μηχανής, είναι μόνο μία από τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Όπως γράφει η Έφη Φαλίδα ” Πρέπει να δημιουργήσεις τις προϋποθέσεις για την έκπληξη και στη συνέχεια να δεχτείς τις συνέπειες.”

     

    //Εγκαίνια, 19/6, 6 μ.μ., Keresbino, Ραφάλια-Αθ. Μιαούλη, Ύδρα
    Διάρκεια έως 22 Ιουνίου , 12.00-19.00

     

    Διαβάστε ακόμα: Aegean Gravitas. Γλυπτά τεχνητής νοημοσύνης συνομιλούν με το Αιγαίο.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top