Ποτέ χωρίς τα γυαλιά του (Φωτογραφία: Noel Vasquez/GC Images).

«Με ρωτάτε γιατί δεν αποχωρίζομαι ποτέ τα γυαλιά ηλίου μου. Είναι απλό: χωρίς αυτά, δείχνω χοντρός και γέρος. Με αυτά, είμαι ο Τζακ Νίκολσον». Έτσι, ήδη από τη δεκαετία του ’80, δεκαετία κάθε ακολασίας για τον ηθοποιό που έγινε προϊόντος του χρόνου η παγωμένη εικόνα του εαυτού του, ο Jack Nicholson βρήκε σ’ αυτό το αξεσουάρ της RayBan το ύστατο μέσο να βελτιώσει το χειρισμό της μαριονέτας του, κρύβοντας συνάμα τις ρωγμές του πίσω από το φεγγοβόλημα των πυροτεχνημάτων.

Στη Φωλιά του Κούκου.

H εικόνα που τελειοποίησε είναι αυτή της ποπ φιγούρας με το σαρδόνιο, δαιμονικό χαμόγελο και τα φρύδια σε περισπωμένη.

Απ’ όλους τους ρόλους που έπαιξε –του τρελούτσικου γλυκούλη στον Ξένοιαστο Καβαλάρη ή του περιθωριακού ανυπότακτου στη Φωλιά του Κούκου, του μελαγχολικού μονήρη στο Επάγγελμα Ρεπόρτερ ή του συγκινητικού γόη στις Σχέσεις στοργής, του γοητευτικού απατεώνα στις Μάγισσες του Ίστγουικ ή του ψυχοπαθή συγγραφέα στη Λάμψη – αναμφίβολα η εικόνα που τελειοποίησε είναι αυτή της ποπ φιγούρας με το σαρδόνιο, δαιμονικό χαμόγελο και τα φρύδια σε περισπωμένη: η εικόνα ενός καρτούν.

Oλότελα παρανοϊκός στη Λάμψη (Φωτογραφία: independent.co.uk).

Σαν τον ήρωα του Στήβενσον στο Δρ. Τζέκιλ και Μίστερ Χάιντ, ο Νίκολσον γέννησε ένα τέρας, το οποίο χάρη στην απόσταση και την υπερβολή, τις γκριμάτσες και το τρελό βλέμμα που αφειδώς μοίραζε, κατέληξε να τον υποκαταστήσει.

Ως διαταραγμένος Joker στον Batman (Φωτογραφία: thedigitalfix.com).

H ζωή του έγινε ένα με τη δουλειά του. Δεν ήταν η μυθοπλασία που μόλυνε την ύπαρξή του.

Στα 50 χρόνια της καριέρας του, τις 60 ταινίες του, τις 6 Χρυσές Σφαίρες του και τα 3 Όσκαρ του, ο Τζακ Νίκολσον, γεννηθείς την 22η ημέρα του μηνός Απριλίου του έτους 1937, θα διατηρήσει με τους ρόλους του μια μιμητική σχέση. Για την ακρίβεια, η ζωή του έγινε ένα με τη δουλειά του, δεν ήταν η μυθοπλασία που μόλυνε την ύπαρξή του. Είναι δύσκολο να ξεφλουδίσεις τον Νίκολσον. «Το μυστικό μου έργο είναι η αυτοβιογραφία μου» έχει δηλώσει σε κάποια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του.

O ατίθασος νεανίας από το Νιού Τζέρσι.

Φλασμπάκ: Ο Τζακ Νίκολσον δεν γεννήθηκε ποτέ επισήμως. Πιστοποιητικό δεν υπάρχει. Αγνώστου πατρός, τον μεγάλωσαν μια μαμά, δυο αδελφές και τα χάδια από τις πελάτισσες στο κομμωτήριο της μητέρας. Λαμπρός μαθητής, στη χορωδία της εκκλησίας, μετά το παίζει σκληρός στο λύκειο. Σαματατζής, κάνει τα πάντα για να τον αγαπήσουν.

Για τον πιτσιρικά απ’ το Νιου Τζέρσι που μια μέρα του την έδωσε κι αποφάσισε να διασχίσει την Αμερική για να ξεφύγει απ’ τα στενά όρια του Spring Lake και να δοκιμάσει την τύχη του στο Χόλιγουντ, ο κινηματογράφος θα είναι μια άγραφη σελίδα πάνω στην οποία κάθε ρόλος αφήνει ψήγματα μιας ταυτότητας την οποία ανακαλύπτει στη διαδρομή.

Ανέμελες στιγμές με τον Ντένις Χόπερ (Φωτογραφία: tuhinternational.com).

Παρακολουθεί μαθήματα στο περίφημο Actor’s Studio, αλλά τα πρώτα βήματα δεν είναι στρωμένα με ροδοπέταλα: με αρχή φαλάκρας, βαρύ βάδισμα, ένρινη φωνή αναγνωρίσιμη ανάμεσα σε χίλιες, σερνάμενο λόγο, τα βρίσκει σκούρα στο να βρει μια θέση στο εργοστάσιο ονείρων των ‘50s. Το στυλάκι πότε ιδανικός γαμπρός και πότε σκυνθρωπό bad boy που πάει να πουλήσει στις φωτογραφίες με τις οποίες κατακλύζει τα γραφεία των castings δεν του πάει.

Ο μικρός ρόλος του αλκοολικού δικηγοράκου στο Easy Rider (Φωτογραφία: Twitter).

Είναι ο Ρότζερ Κόρμαν, πάπας των b-movies, στου οποίου την ομάδα θα ενταχθεί στα τέλη της δεκαετίας, εκείνος που αντιλήφθηκε την ιδιαιτερότητά του, αυτό το ιδιότυπο χιούμορ του που θύμιζε λίγο φορτηγατζή. Μέσα σ’ αυτό το καζάνι που βράζει, ο νεαρός ανθίζει, κάνει απόπειρες ως σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός, αλλά κυρίως συναναστρέφεται όλα τα νέα ταλέντα της εποχής, με βασικό τον Ντένις Χόπερ.

Πάντοτε cool και αβρός με τις γυναίκες (Photo by Max Miller/Fotos International).

Yπήρξε άστατος, ακόρεστος, μέγας θιασώτης των παραισθηγιογόνων ουσιών και ηδονοθήρας σε σημείο ψυχαναγκασμού.

Ο μικρός ρόλος του αλκοολικού δικηγοράκου που του εμπιστεύεται στο Easy Rider (1969), όπου η παρανοϊκή ιδιοφυΐα του Νίκολσον εκρήγνυται, τον κάνει αμέσως σταρ. Η υπνωτιστική έλξη που προκαλεί με κάθε του εμφάνιση στην μεγάλη οθόνη πάει πακέτο με την ακαταμάχητη γοητεία που ασκεί στο γυναικείο φύλο. Άστατος, ακόρεστος, μέγας θιασώτης των παραισθηγιογόνων ουσιών και ηδονοθήρας σε σημείο ψυχαναγκασμού, ο Τζακ είναι σαν να θέλει να πάρει κάποια ρεβάνς και το σινεμά να του επιτρέπει να θεραπεύσει τις πληγές μιας παιδικής ηλικίας δίχως πατέρα, να ξορκίσει ένα σκοτεινό παρελθόν που τον βαραίνει.

Στο σπίτι του στο Λος Άντζελες.

Η Mulholland Drive στο Μπέβερλι Χιλς περνάει μπροστά απ’ τα σπίτια του Γουόρεν Μπίτι, του Μάρλον Μπράντο και του φίλου τους Τζακ Νίκολσον. Ο Τζακ το αγόρασε το 1970 προς $ 80.000 τότε, ποσό που του δάνεισε η BBS, ένα χρόνο μετά την επιτυχία του Easy Rider. Το δωράκι ήταν κυρίως προς αναγνώριση των υπηρεσιών του: είχε καταφέρει να εμποδίσει τον Πίτερ Φόντα και τον Ντένις Χόπερ να αλληλοσκοτωθούν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Στο Chinatown του Πολάνσκι (Φωτογραφία: tasteofcinema.com).

Η αποκάλυψη της καταγωγής του θα σπείρει μέσα του το χάος και το μένος, θα απελευθερώσει την τρέλα που βγαίνει στους κατοπινούς ρόλους του.

Ώσπου το Τσαϊνατάουν του Πολάνσκι να φέρει τον κατακλυσμό. Το 1974, λίγο μετά το λανσάρισμα της ταινίας, όπου υποδύεται έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ που ερευνά μια σκοτεινή οικογενειακή ιστορία, ο Νίκολσον ανακαλύπτει από τις εφημερίδες, χάρη σ’ έναν δημοσιογράφο του Time Magazine, το μυστικό της καταγωγής του, για την οποία μέχρι εκείνη τη στιγμή αγνοούσε τα πάντα.

Ο απόλυτος σταρ (Φωτογραφία: vanityfair.com).

Μία από τις αδελφές του, η Τζουν, showgirl το επάγγελμα, είναι στην πραγματικότητα η μητέρα του, ενώ εκείνη που τον μεγάλωσε είναι η γιαγιά του. Πατέρας, ένας νεαρός ναπολιτάνικης καταγωγής ονόματι Don Furcillo Rose. Για να γλιτώσει τη 16χρονη κόρη της από το σκάνδαλο ενός ξώγαμου πήρε στον τάφο την οικογενειακή απάτη, της οποίας η ίντριγκα της ταινίας έμοιαζε με εφιαλτικό προάγγελο.

Eίναι φανατικός των Λέικερς στο ΝΒΑ (Φωτογραφία: independent.co.uk).

Η αποκάλυψη αυτή θα σπείρει μέσα του το χάος και το μένος, θα απελευθερώσει την τρέλα που βγαίνει στους κατοπινούς ρόλους του. Στο Shining (1980), το διαβολικό χαμόγελο τούτου του Τζακ Τόρανς, ο οποίος εμφανίζεται στο κενό μιας πόρτας πού ‘χει σπάσει με τσεκούρι, και το υστερικό γέλιο του Τζόκερ στον Μπάτμαν του Τιμ Μπάρτον (1989) έχουν γίνει μέρος του συλλογικού φαντασιακού και τον έχουν περάσει στη σφαίρα του μύθου. Ο Νίκολσον, ο πιο ταλαντούχος ηθοποιός του Χόλιγουντ, βλέπει στους ρόλους του τα αρχέτυπα όχι του αντιήρωα, αλλά του looser.

Mε το Όσκαρ ανά χείρας.

Έχει επισήμως 5 παιδιά από 4 διαφορετικές γυναίκες και πολλά άλλα ανεπισήμως.

Ο απόλυτος σταρ με αμοιβές που ξεπερνούν τα $ 15 εκατ. ανά ταινία, είναι φανατικός οπαδός των New York Yankees και των Lakers του Λος Άντζελες. Έχει επισήμως 5 παιδιά από 4 διαφορετικές γυναίκες και πολλά άλλα ανεπισήμως. Με πάντα νεότερες συντρόφους («Είναι αδενικό», θα εξηγήσει) και αμέτρητες σχέσεις με ηθοποιούς και top models, μεταξύ των οποίων η κατά 30 χρόνια μικρότερή του Lara Flynn Boyle και η Margaret Trudeau.

Με την Αντζέλικα Χιούστον ήταν μαζί επί 17 συναπτά έτη.

Στα 85 του πλέον, ο τεράστιος αυτός ηθοποιός έχει να εμφανιστεί στη μεγάλη οθόνη από το 2010 και την κωμωδία How Do You Know του James L. Brooks, παραγωγού των Simpson. Η Αντζέλικα Χιούστον με την οποία ήταν μαζί επί 17 συναπτά έτη (1973-1989) έχει εξηγήσει τους λόγους αυτής της πολύχρονης απουσίας: «Αν δεν του προτείνουν κάτι εξίσου εξαιρετικό με τους ρόλους που έχει παίξει, γιατί να μπει στον κόπο; Λεφτά έχει να περάσει τρεις ζωές ακόμα. Πόσω μάλλον με τον τρόπο που ζει: δεν βγαίνει και το μόνο που κάνει είναι να ξοδεύει ένα σκασμό λεφτά για ν’ αγοράσει γούνες σε κορίτσια. Νομίζω πως ούτε έργα τέχνης αγοράζει πλέον. Τι να τις κάνει τις προτάσεις;»

 

Διαβάστε ακόμα: Ρουίτσι Σακαμότο. Ο Ταρκόφσκι της μουσικής.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top