Η καλλονή Gong Li είναι πρώτ’ απ’ όλα η ηρωίδα μιας ολόκληρης ηπείρου σε έκδοση μεγάλης οθόνης.

Είναι πολύ αδύνατη. Τζηνάκι, κασμιρένιο πουλόβερ, μια εσάρπα που χαϊδολογάει απαντώντας στις ερωτήσεις, μπότες με τακούνι, μαλλιά πιασμένα κότσο. Τα δαχτυλίδια της τα φοράει στο δείκτη. Ενίοτε με μαύρο γυαλί που κρύβει ένα βλέμμα γλυκό αλλά διαπεραστικό.

Η καλλονή Gong Li είναι πρώτ’ απ’ όλα η ηρωίδα μιας ολόκληρης ηπείρου σε έκδοση μεγάλης οθόνης, ενσάρκωση της επιμονής και του σθένους, το ακριβώς αντίθετο του συνετού πεπρωμένου της γυναίκας από πορσελάνη. Η αιδημοσύνη της είναι λευκή, η οργή της μαύρη, οι έρωτές της απαλά πράσινοι. «Δεν νομίζω ότι οι ηγέτες μας έχουν σε εκτίμηση την ισχυρή πλευρά της Κινέζας, αλλά ίσως έχουν συναίσθηση της αποφασιστικότητάς της, αρετή που πάντα υπερασπιζόμουν», θα πει.

Η αιδημοσύνη της είναι λευκή, η οργή της μαύρη, οι έρωτές της απαλά πράσινοι…

Kι όμως, απέρριψε το ρόλο του James Bond Girl στο Αύριο ποτέ δεν πεθαίνει.

Όταν άλλες ηθοποιοί δέχτηκαν χωρίς τον παραμικρό δισταγμό, εκείνη πρόσφερε στον εαυτό της την πολυτέλεια να απορρίψει το ρόλο του James Bond Girl στο Αύριο ποτέ δεν πεθαίνει. «Οι γυναικείοι ρόλοι δεν ήταν αρκετά σύνθετοι, ώστε να μου αφήνουν τα περιθώρια να εκφραστώ». Ήταν το 1997. «Πάντα μου άρεσαν οι ρόλοι γυναικών με χαρακτήρα, με δύναμη. Αυτό πόρρω απέχει του κλισέ της Κινέζας που είναι εξπέρ στις πολεμικές τέχνες και στο τέλος καταλήγει στην αγκαλιά του 007». Αυτό δεν θα την εμποδίσει το 2006 να παίξει στους Σκληρούς του Μαϊάμι του Μάικλ Μαν.

Η Γκονγκ Λι είναι η μόνη ηθοποιός made in China που φιγουράρισε στο εξώφυλλο του Time Magazine. Και σάρωσε τα βραβεία της ευρωπαϊκής τριπλέτας Βερολίνο – Βενετία – Κάννες (Αντίο παλλακίδα μου, Κιου Ζιου, μια γυναίκα της Κίνας, Να ζεις). Επονομαζόμενη «Τζοκόντα της Ανατολής» και «Κινέζα Γκρέτα Γκάρμπο», είναι η πρώτη από τη χώρα της που περπάτησε στα κόκκινα χαλιά της εσπερίας.

Εμφανίζεται στα άσπιλα μαύρα, τα κόκκινα, τα λευκά, τα λαμέ πότε ως μέλος πότε ως πρόεδρος κριτικών επιτροπών. Είναι η μόνη επίσης που έλαβε τον τίτλο της Λειτουργού των Τεχνών και των Γραμμάτων από τη γαλλική κυβέρνηση το 1988. Όμως, παρά τη συγκλονιστική καριέρα της, ντίβα δεν τό ‘παιξε ποτέ. Σχεδόν αντιστάρ, με μια απλότητα τόσο αφοπλιστική όσο και το πλατύ της χαμόγελο. Υπάρχουν φορές που, στα γυρίσματα, φτιάχνει σούπα για όλους. Πανέμορφη.

Όταν άλλες ηθοποιοί δέχτηκαν χωρίς τον παραμικρό δισταγμό, εκείνη πρόσφερε στον εαυτό της την πολυτέλεια να απορρίψει το ρόλο του James Bond Girl.

Η Γκονγκ Λι είναι η μόνη ηθοποιός made in China που φιγουράρισε στο εξώφυλλο του Time Magazine. Και σάρωσε τα βραβεία της ευρωπαϊκής τριπλέτας Βερολίνο – Βενετία – Κάννες.

Την πρώτη φορά που βγαίνει έξω από τα σύνορα έχει για προορισμό το Παρίσι, μετά τις Κάννες. «Ήμουν 25 ετών, άνοιγε ένας μαγικός κόσμος για μένα. Ένιωσα το σεβασμό που θα μπορούσε να εμπνέει ένας καλλιτέχνης». Αμέσως έψαξε για σπίτι. Έχει ένα διαμέρισμα στο Πεκίνο κι ένα άλλο στη Σαγκάη, όπου περνάει τον περισσότερο χρόνο της.

Πριν από καμιά 20αριά χρόνια, βουλευτής του Λαού τότε, αντιτίθεται στη λογοκρισία που ταλαιπωρεί την κινηματογραφική βιομηχανία της χώρας της. Γίνεται η μούσα της L’Oréal το 1996 και υπογράφει διαμαντένιο συμβόλαιο με την Piaget. Το περιοδικό People την έχει συμπεριλάβει σε μία από τις λίστες του με τους 50 ομορφότερους ανθρώπους του πλανήτη, ενώ είναι και Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της UNESCO στον αγώνα κατά της πείνας.

Πυγμαλίωνάς της ο Ζανγκ Γιμού. Την ανακαλύπτει στην Ακαδημία Υποκριτικής Τέχνης του Πεκίνου το 1985. Την εποχή εκείνη γίνονταν δεκτές 8 γυναίκες στους 30 άντρες. Έμαθε τη δουλειά της με τη μέθοδο Στανισλάφσκι, όπως ο Αλ Πατσίνο και η Μέριλ Στριπ -τα είδωλά της. Ο σκηνοθέτης την κάνει γνωστή στη Δύση μέσα από την ταινία Κόκκινοι Αγροί.

Ο σκηνοθέτης Ζανγκ Γιμού την έκανε γνωστή στη Δύση μέσα από την ταινία Κόκκινοι Αγροί.

Είναι 27 χρόνων. Ήταν η ηγερία του, υπήρξαν εραστές. Εκείνος παντρεμένος, 20 χρόνια μεγαλύτερός της, δεν χωρίζει. Μια μέρα του 1995, τον παρατάει, πάει και παντρεύεται τον μεγιστάνα του καπνού από τη Σιγκαπούρη Ooi Hoe Soeng. Χωρίζει και πάλι. Ήθελε παιδιά. Όμως, επιλέγει να κρατήσει τη σιγκαπουριανή υπηκοότητα. Ο Γιμού αφήνει εντέλει τη γυναίκα του, παντρεύεται μιαν άλλη…

Η Μεγάλη Επιστροφή, η 8η ταινία που κάνουν μαζί, προβάλλεται το 2014. Έχει να κάνει με το τέλος της Πολιτιστικής Επανάστασης του Μάο. Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ είπε ότι, βλέποντάς τη, τον πήραν τα ζουμιά. Ο Ανγκ Λι ότι ταράχτηκε πολύ. Η Γκονγκ Λι σχολίασε πως ευελπιστεί κι άλλοι σκηνοθέτες να πουν πως δεν έχει γεράσει ακόμα. Η ταινία στην Κίνα έκοψε 40 εκατ. εισιτήρια. Ωστόσο, δεν πήρε μέρος στην κούρσα των Όσκαρς. Μια εξήγηση που δόθηκε: Ο κουνιάδος του βασικού επενδυτή της ταινίας κατηγορήθηκε για προδοσία.

Το περιοδικό People την έχει συμπεριλάβει σε μία από τις λίστες του με τους 50 ομορφότερους ανθρώπους του πλανήτη.

Αλλά υπήρξε και η μούσα του άλλου μεγάλου σκηνοθέτη της Κίνας, του Τσεν Κάιγκε, να πρωταγωνιστεί στα Αντίο παλλακίδα μου, Πλανεύτρα Σελήνη και Ο Αυτοκράτορας κι ο Δολοφόνος. Ταινίες-σταθμοί που κατάφεραν να αψηφήσουν τη λογοκρισία της χώρας τους. Πάντως, εδώ και δυο χρόνια έχει βρει το μεγάλο της έρωτα στο πρόσωπο του 74χρονου Ζαν Μισέλ Ζαρ, της Σαρλότ Ράμπλινγκ και του Oxygène.

Η Γκονγκ Λι γεννήθηκε στη Σενγιάνγκ, στις 31 Δεκεμβρίου 1965, κι είναι το στερνοπαίδι μεταξύ των πέντε τέκνων της οικογένειας. Ο πατέρας της ήταν καθηγητής οικονομικών, η μητέρα της δασκάλα. Εν μέσω πολιτιστικής επανάστασης, τα αδέλφια στέλνονται να δουλέψουν στα χωράφια, οι γονείς στα εργοστάσια, ο πατέρας κάνει τον λογιστή. «Η μόνη αδελφή που είχα έγινε γιατρός. Η μαμά μ’ έστειλε σε μια σχολή τραγουδιού, με άκουσαν, δεν με πήραν […] Όμως, μου είχε μάθει να αγωνίζομαι, πως το ότι είμαι γυναίκα δεν πρέπει να είναι ούτε όριο ούτε φρένο ούτε δικαιολογία, να είμαι δυνατή και αυτάρκης».

Η Γκονγκ Λι είναι τελείως αντίθετη με τις πλαστικές για τους ηθοποιούς: «Πώς μπορείς να ελπίζεις να παίξεις την αγρότισσα με μποτοξαρισμένα χείλη;»

Διαλέγει τους ρόλους της με προσοχή. «Στην Κίνα, θεωρούν ότι το σινεμά είναι απλώς διασκέδαση. Εγώ, αντίθετα, πιστεύω ότι πρόκειται για μία ουσιώδη τέχνη, βοηθάει να εξελιχθεί ο τρόπος με τον οποίο βλέπει ο κόσμος τις κοινωνίες μας. Γιατί να κάτσω να κάνω reality show ή να εκθέτω την προσωπική μου ζωή στα Μέσα; Θα ήταν σαν να υποβιβάζω το επάγγελμά μου σε κάτι τελείως ανώφελο».

Η Γκονγκ Λι είναι επίσης τελείως αντίθετη με τις πλαστικές επεμβάσεις για τους ηθοποιούς. «Είναι μεγάλο ταμπού στο χώρο μας, αλλά εξαιρετικοί ηθοποιοί καταστρέφουν την καριέρα τους εξαιτίας αυτής της μάστιγας. Πώς μπορείς να ελπίζεις να παίξεις την αγρότισσα με μποτοξαρισμένα χείλη; Πώς να εκφράσεις την παραμικρή συγκίνηση μ’ ένα πρόσωπο που δεν δείχνει πλέον καμία;»

 

Διαβάστε ακόμα, Νάταλι Πόρτμαν. Μια μικρή υπενθύμιση ότι η ομορφιά δεν ήταν ποτέ δίκαιη.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top