Σαν ρούχο είναι πολύ πιο ελαφρύ και άνετο από ένα μάλλινο παλτό και πολύ πιο ζεστό και κομψό από ένα τζάκετ. Φωτό: bolf.eu (αριστερά), thesartorialist.com (δεξιά).

Το 1973 οι fans των The Who αντίκρυζαν έκπληκτοι το παράξενο εξώφυλλο του νέου τους δίσκου «Quadrophenia». Για πρώτη φορά το συγκρότημα είχε επιλέξει για το εξώφυλλο μία άγνωστη φιγούρα. Ένας mod καθόταν στητός στη βέσπα του, με την πλάτη στραμμένη στο φακό ενώ στα καθρεφτάκια της βέσπας, απεικονίζονταν τα πρόσωπα των μελών του συγκροτήματος. Ο mod φορούσε ένα κλασικό παρκά με το σήμα των The Who γραμμένο με λευκή μπογιά.

Ήταν μία συμβολική χειρονομία των The Who προς τους ορκισμένους fans τους, τους mods που τους στήριζαν από την εποχή που πρωτοανέβηκαν στη σκηνή. Στην ουσία όλος ο διπλός δίσκος, που ο κιθαρίστας Πιτ Τάουνσεντ τον βάφτισε ροκ όπερα, ήταν η ιστορία ενός έφηβου της εργατικής τάξης, τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζει και την πορεία του προς την αυτοκαταστροφή.

Πολλοί mods αναγνωρίσαν τον εαυτό τους, στους στίχους του Τάουνσεντ. Και ακόμα περισσότεροι ενθουσιάστηκαν όταν έξι χρόνια μετά, μία παρέλαση από παιδιά με παρκά ανεβασμένα σε βέσπες κατέκλυζε την οθόνη στην ταινία «Quadrophenia». Κάπως έτσι ένα μακρύ χακί τζάκετ που είχε επινοήσει ο αμερικάνικος στρατός βρέθηκε να κοσμεί την αντρική γκαρνταρόμπα.

Αν πιστέψουμε τους ιστορικούς της μόδας, οι απαρχές του παρκά κρύβονται στους ιθαγενείς του αρκτικού κύκλου.

Ο Αιζενχάουερ στη Κορέα πήρε μια πρώτη ιδέα για την πρακτικότητα του παρκά. (φωτό: National Park Service)

Αν πιστέψουμε τους ιστορικούς της μόδας, οι απαρχές του παρκά κρύβονται στους ιθαγενείς του αρκτικού κύκλου. Ακόμα και η λέξη παρκά προέρχεται από την διάλεκτο των ιθαγενών Nenets της Βορειοδυτικής Σιβηρίας.

Όμως το σύγχρονο παρκά είναι μία εξέλιξη του πανωφοριού που έφτιαχναν οι Caribou Inuits, οι ιθαγενείς στις βόρειες πολιτείες του Καναδά. Για να αντιμετωπίσουν το πολικό ψύχος  καλύπτονταν με ένα είδος πανωφοριού φτιαγμένο από ραμμένα μεταξύ τους δέρματα ζώων που προέρχονταν από το κυνήγι όπως του καριμπού ή του αλπακά. Αδιαβροχοποιούσαν το δέρμα του εξωτερικού περιβλήματος με ιχθυέλαιο και από κάτω φορούσαν ένα δεύτερο στρώμα με γούνες λύκων. Ο συνδυασμός του αδιάβροχου με την γούνα ως δεύτερο στρώμα κρατούσε ζεστό το σώμα, χωρίς να επιτρέπει την υγρασία να εισέλθει. Το παρκά διέθετε απαραιτήτως κουκούλα με γούνα συνήθως από αδηφάγο.

Το παρκά ήταν σοβαρή υπόθεση για τους ιθαγενείς. Ο στολισμός του με φτερά πουλιών ή ουρές ζώων έδειχνε σε ποια φυλή ανήκει ο κάτοχος του. Πολλές φορές τα πιο καλοφτιαγμένα παρκά προσφέρονταν ως δώρα γάμου. Ενώ ήταν τόσο ανθεκτικά που κληρονομόύνταν από γενιά σε γενιά.

Οι mods την δεκαετία του ’60 έβγαλαν το παρκά από την ανυποληψία και του πρόσφεραν μία πρωτόγνωρη φήμη.

Στη ταινία «Quadrophenia» (1979) το παρκά πρωταγωνιστεί όσο και η βέσπα.

Με το ξέσπασμα του Πολέμου της Κορέας, οι Αμερικανοί σχεδιαστές του στρατού, αναζητώντας ένα μακρύ τζάκετ για τα πληρώματα των βομβαρδιστικών, κατέληξαν σε μία εξελιγμένη εκδοχή του παρκά των ιθαγενών. Το δικό τους δημιούργημα ήταν ένα μακρύ- μέχρι τα μέσα των μηρών- τζάκετ από μία μείξη βαμβακερού υφάσματος με νάιλον. Προστέθηκε φερμουάρ ώστε να κλείνει μέχρι το σαγόνι ενώ στο πίσω μέρος κρέμονταν δύο κορδόνια που έδεναν το τζάκετ στους μηρούς. Ο πιλότος και μετά ο στρατιώτης, καθώς η χρήση του εξαπλώθηκε, μπορούσε να κινείται χωρίς να τον εμποδίζουν οι άκρες του παρκά. Ο Ντουάιτ Αιζενχαουερ, ο Άικ, μετέπειτα Πρόεδρος των ΗΠΑ, είχε ταξιδέψει ως υποψήφιος Πρόεδρος στην Κορέα, στην πρώτη γραμμή και είχε νιώσει τη ζεστασιά ενός στρατιωτικού παρκά.

Από εκεί και πέρα το παρκά αντιμετωπίστηκε ως ένα απλοικό τζάκετ του στρατού. Το φόρεσαν οι μπίτνικς και οι χίπις, δίπλα στους κυνηγούς και τους ψαράδες, αλλά μόνο και μόνο επειδή ήταν άνετο, ζεστό και φτηνό καθώς το πουλούσαν στις αποθήκες με τα πλεονάσματα του στρατού.

Χρειάστηκε να καταφτάσουν οι mods την δεκαετία του εξήντα για να το βγάλουν από την ανυποληψία και να του προσφέρουν μία πρωτόγνωρη φήμη. Η εξήγηση ήταν απλή. Οι κομψοί αλλά φασαριόζοι mods αναζητούσαν ένα πανωφόρι για να καλύπτουν τα εξαίσια ραμμένα κοστούμια τους. Η καμπαρντίνα δεν αρκούσε για το κρύο της Αγγλίας και το παλτό ήταν βαρύ. Το παρκά- γεμάτο με κονκάρδες- ήταν η ιδανική λύση καθώς ήταν ζεστό, προστάτευε το κοστούμι και ήταν αρκετά ελαφρύ για να μην εμποδίζει την οδήγηση της βέσπας και τις συμπλοκές με τους rockers ή την αστυνομία.

Το παρκά στα ’80w κατάντησε να χαρακτηρίζεται ως άνορακ και έντυνε τους σπασίκλες λάτρεις των υπολογιστών. Αλλά  δεν είχε πει την τελευταία του λέξη.

Δυο εξώφυλλα δίσκων που τιμούν το παρκά: Αριστερά το “Quadrophenia” ως άλμπουμ των The Who και δεξιά το σάουντρακ της ομότιτλης ταινίας.

Μόνο που μετά την παρακμή της mod υποκουλτούρας το παρκά ξαναβρέθηκε στα αζήτητα. Από σύμβολο της νεανικής εξέγερσης –που κοντράρονταν με το δερμάτινο μπουφάν μοτοσικλέτας- κατάντησε να χαρακτηρίζεται ως άνορακ κυρίως στα χρόνια του ογδόντα που έντυνε τους σπασίκλες λάτρεις των υπολογιστών. Αλλά το παρκά δεν είχε πει την τελευταία του λέξη.

Έτσι το 1993 οι ρέκτες της brit pop είδαν έναν αλλόκοτο τύπο με στρόγγυλα γυαλιά, κακό κούρεμα και ένα παρκά κουμπωμένο μέχρι το λαιμό και μάλιστα από το πλεόνασμα του ολλανδικού στρατού- να στέκεται στο μικρόφωνο με ένα απαράμιλλα αλήτικο στυλ. Και ενώ ο Λίαμ Γκάλαχερ μαζί με τους Oasis κέρδιζαν διαρκώς έδαφος στη μουσική σκηνή, το παρκά αγκαλιάστηκε και από μία άλλη ομάδα, τους χούλιγκανς.

Λογικό καθώς ήταν αρκετά μακρύ ώστε να κάθεσαι στις τσιμεντένιες κερκίδες, αρκετά ζεστό για να παρακολουθείς τους αγώνες και πολύ ελαφρύ για τις κλασικές περιπτώσεις επεισοδίων, αφού μπορούσες και να τρέχεις και να μάχεσαι.

Το παρκά αναγεννήθηκε, λανσαρίστηκε από διάσημους σχεδιαστές, υιοθετήθηκε από την fast fashion, άλλαξε υλικά και βρέθηκε να φιγουράρει ως πρώτη επιλογή για τον χειμώνα στις ενημερωμένες αντρικές γκαρνταρόμπες.

O σχεδιαστής Μάικλ Κορς έχει αποφανθεί ότι: «τα πιο σημαντικά κομμάτια που οφείλει να έχει ένας άντρας στην ντουλάπα του πρέπει να είναι πρακτικά και άνετα. Ένα παρκά με γούνινη επένδυση συνδυάζει και τις δύο ιδιότητες».

Το ωραίο με το παρκά είναι πως αποτελεί ευέλικτο ρούχο, κατάλληλο και για γραφείο και για after office cocktail.

Το απαράμιλλα “αλήτικο” στυλ του frontman των Oasis, Λίαμ Γκάλαχερ, βασίζεται κατά πολύ στο παρκά.

Πως φοριέται όμως το παρκά; Σαν ρούχο είναι πολύ πιο ελαφρύ και άνετο από ένα μάλλινο παλτό και πολύ πιο ζεστό και κομψό από ένα τζάκετ. Οπότε όταν επιλέγετε παρκά πρέπει να προσέξετε ώστε να είναι αρκετά φαρδύ για να χωράει πάνω από ένα σακάκι χωρίς να φαίνεστε σαν σάκος παραγεμισμένος με ρούχα. Τώρα πια, κυκλοφορεί σε πολλά χρώματα και σχέδια. Προτιμείστε το κλασικό σε χακί χρώμα με το μίνιμαλ σχέδιο και πάντα με κουκούλα.

Η πιο κλασική εμφάνιση είναι αυτήν που καθιέρωσαν οι mods. Απλά το φοράτε πάνω από το κοστούμι κι αποκτάτε μία αλήτικη εικόνα που έρχεται σε κόντρα με την γραβατοφορεμένη επισημότητα. Αν διαθέτετε και βέσπα ακόμα καλύτερα, καθώς θα θυμίζετε ήρωα που ξεπήδησε από το Quadrophenia.

Μία εμφάνιση πιο casual είναι να το συνδυάσετε με ένα ζιβάγκο σε σκούρα χρώματα και ένα τζιν παντελόνι. Τα ορειβατικά μποτάκια συμπληρώνουν την χαλαρή εμφάνιση. Το ωραίο με το παρκά είναι πως αποτελεί ευέλικτο ρούχο. Μπορείτε να το συνδυάσετε με ένα πουκάμισο oxford, ένα παντελόνι chinos και κλασικά δερμάτινα παπούτσια. Μία εμφάνιση κατάλληλη και για γραφείο και για after office cocktail.

Τέλος, δεν είναι δύσκολο να αντιγράψετε το στυλ της british pop. Φορέστε το παρκά πάνω από ένα φούτερ, στενά τζιν και desert μποτάκια ή sneakers. Ο Λίαμ Γκάλαχερ με αυτό το στυλ απέκτησε φήμη άρα δεν μπορεί να έκανε κάποιο λάθος, στυλιστικά τουλάχιστον.

 

Διαβάστε ακόμα: Καμπαρντίνα, η σινεμασκόπ πανοπλία του άνδρα. 

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top