Soriana – 3-seater sofa and armchair (Afra &Tobia Scarpa, 1969/2021), Ghost Wall System by Mikal Harrsen (2022), Accordo coffee table by Charlotte Perriand, Bio Mbo Bed by Patricia Urquiola.

    H οδός Σπευσίππου στο Κολωνάκι έχει μια χάρη η οποία ίσως να έλκει την «καταγωγή» της στο ότι βρίσκεται στο ανέβασμα του Λυκαβηττού, σε μια θέση κέντρο-απόκεντρο, που αποπνέει τη στόφα μιας εγκαθιδρυμένης πολυτέλειας. Ένας οδηγός πόλης μάλλον θα βάφτιζε αυτόν τον δρόμο hidden gem, κάτι που -πέρα από το μηχανικώς επαναλαμβανόμενο κλισέ στον πλανήτη των city breaks- έχει την αλήθεια του.

    Γιατί πώς αλλιώς να ονομάσεις αυτή τη γωνιά στην οποία πλέον εντοπίζονται masterminds του σύγχρονου βιομηχανικού σχεδιασμού, όπως ο Antonio Citterio, ο Michael Anastassiades, οι Charles και Ray Eames, ο Rodolfo Dardoni, το ντουέτο Formafantasma; Τι άλλο θα έλεγε αυτός ο οδηγός; Πως, καθώς η Αθήνα όλο και περισσότερο γίνεται μια μεσογειακή μητρόπολη, έλκει σαν μαγνήτης τον ερχομό σπουδαίων οίκων οι οποίοι όχι μόνο δίνουν προστιθέμενη, πλην branded, αξία στην πρωτεύουσα, αλλά και αποτελούν micro προορισμούς.

    O χώρος εξελίσσεται σε τρεις ορόφους που αφηγούνται ιστορίες φουλ στο χρώμα, τη φόρμα, την ατίθαση έμπνευση και την αειθαλή σχεδιαστική έκφραση.

    Trampoline outdoor sofa & armchairs by Patricia Urquiola.

    Μια τέτοια περίπτωση είναι και το άρτι αφιχθέν κατάστημα της  Cassina, που η εταιρεία Δελούδης (επαν)εγκατέστησε στην ψυχή της πόλης (είχε και παλιά κατάστημα στο ίδιο σημείο), με μια πνοή καινοτομική, με μια αυτοπεποίθηση σχεδιαστική, με μια ματιά οραματική, η οποία ακολουθεί τα facts of life του ιταλικού design. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο Δελούδης ήταν εκείνος που έφερε την Cassina στην Ελλάδα, ήδη από το μακρινό 1972, όταν λίγοι –και προφανώς μόνον επαΐοντες- γνώριζαν την ύπαρξή της.

    Ο ιταλικός οίκος, ο οποίος ιδρύθηκε σε μια εποχή που Ιταλία γλυκοκοίταζε τον φουτουρισμό, συγκεκριμένα το 1927 (!), από τον Τσέζαρε και τον Ουμπέρτο Κασίνα, χάραξε μια τομή που σηματοδότησε το πέρασμα των artisans στο πέλαγος της ευρείας παραγωγής. Μαζί όμως με εκείνη την ιδιαίτερη προσέγγιση που, χωρίς να στερεί το ιδιόλεκτο του μαέστρου, άνοιξε νέους ορίζοντες στην παραγωγή με την αξιοποίηση της τεχνολογίας και του marketing.

    Όλα τα εκθέματα φτιάχνουν ένα reel που λειτουργεί σαν μια χρονοκάψουλα η οποία ταξιδεύει στις δεκαετίες.

    Utrecht armchairs Limited Edition for Christmas (Gerrit T. Rietvel, 1935), Antella Table by Kazuhide Takahama, Καθρέπτης Les Grands Trans-Parents by Man Ray.

     

    Με αυτές τις πυξίδες δημιουργήθηκαν η σχεδόν φροϊδική Chaise το 1928 με την καταλυτική επιρροή του Le Corbusier, η γλυπτή καρέκλα Tre Pezzi του Franco Albini το 1959, το ελληνοκεντρικό -σαν κίονας- τραπέζι Delfi που σχεδίασαν ο Carlo Scarpa μαζί με τον Marcel Breuer το 1969. Θα μπορούσαμε να γράψουμε ατέλειωτες λέξεις για τα έργα και τις ημέρες της Cassina, αλλά αυτές μπορεί κανείς να τις περιδιαβεί στα 310 τετραγωνικά μέτρα του νέου, monobrand, χώρου στο Κολωνάκι ο οποίος εξελίσσεται σε τρεις ορόφους που αφηγούνται ιστορίες φουλ στο χρώμα, τη φόρμα, την ατίθαση έμπνευση και την αειθαλή σχεδιαστική έκφραση.

    Η Patricia Urquiola θεωρεί ότι οι monobrand χώροι της Cassina είναι κατεξοχήν σημεία συνάντησης μεταξύ πελατών και αρχιτεκτόνων.

    H καλλιτεχνική διευθύντρια της Cassina, Patricia Urquiola.

    Σε αυτό το πνεύμα συνέβαλε η καλλιτεχνική διευθύντρια της Cassina και σταρ του design, Patricia Urquiola (που πρόσφατα υπέγραψε και το redux του ξενοδοχείου Fresh). Η ίδια θεωρεί ότι οι monobrand χώροι της Cassina είναι κατεξοχήν σημεία συνάντησης μεταξύ πελατών και αρχιτεκτόνων παρά μονότονα εκθεσιακά hubs τα οποία καταλήγουν να απονευρώνουν τον διάλογο και την ουσιαστική συνάντηση των δύο μερών.

    Έτσι, η αίσθηση της οικειότητας εντείνεται με μια συναισθηματική ευφυία που θέλει να κάνει όλους μας να αισθανθούμε –παίρνοντας μια βαθιά ανάσα- ότι βρισκόμαστε στο ιδεατό σπίτι μας μέσα από το μανιφέστο του οίκου, το Cassina Perspective, το οποίο ορίζει τη σύζευξη του τολμηρά μοντέρνου στοιχείου με τη σύγχρονη κλασική θεώρηση, ώστε να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα κοντινή, συμπεριληπτική, ζεστή.

    Το μανιφέστο του οίκου, το Cassina Perspective, ορίζει τη σύζευξη του τολμηρά μοντέρνου στοιχείου με τη σύγχρονη κλασική θεώρηση.

    Tραπεζαρία Dinne Out by Rodolfo Dordoni

    Εδώ συνεργούν και κάποιες αρχιτεκτονικές μικροεπεμβάσεις, όπως τα στρογγυλά παράθυρα και οι μεταλλικές επιφάνειες, που λειτουργούν ως διαχωριστικά αλλά και ως σηματοδότες ανάμεσα στους χώρους, είτε είναι τραπεζαρίες, είτε υπνοδωμάτια, είτε σαλόνια. Έτσι σαν καλωσόρισμα μοιάζει το καθιστικό που μας υποδέχεται πρίμα βίστα στο κατάστημα με τον καναπέ Esosoft του Antonio Citterio από τη μια πλευρά και από την άλλη οι παιχνιδιάρικες καρέκλες Dudet της Patricia Urquiola.

    Κατεβαίνοντας παρακάτω, η τραπεζαρία ορίζεται μέσα από το τραπέζι Longplane του Rodolfo Dardoni που με το ήρεμο statement της συνομιλεί ευγενικά με τις καρέκλες Flutz του Michael Anastassiades. Tην ίδια στιγμή το σχεδόν fluffy άγγιγμα του king size κρεβατιού Biombo της Urquiola συναντά το καμπυλωτό, τρόπον τινά ρευστό, διαχωριστικό Paravent Ambasssade της Charlotte Perriand με τα 331 ξύλινα κομμάτια του.

    Moncloud sofa by Patricia Urquiola (2023).

    Ανάμεσα σε αυτό το setting, στη σκηνογραφημένη αφήγηση των χώρων, προβάλλουν, με μια διάθεση ίσως εκθέματος, τα έργα που περιλαμβάνονται στην Cassina iMaestri Collection, μια ανυπέρβλητη συλλογή, που φέτος γίνεται πενήντα ετών, αλλά παραμένει εξόχως επίκαιρη, με έργα των  Franco Albini, Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand, Gerrit T. Rietveld, αλλά και του προσφάτως αδικοχαμένου Virgil Abloh (fashion director της Off-White, καθώς και καλλιτεχνικός διευθυντής της ανδρικής σειράς της Louis Vuitton), Kazuhide Takahama, Afra & Tobia Scarpa και βέβαια Patricia Urquiola.

    Sengu Oval Table– Dudet armchairs by Patricia Urquiola (2021)

    Όλα αυτά φτιάχνουν ένα reel που λειτουργεί σαν μια χρονοκάψουλα η οποία ταξιδεύει στις δεκαετίες με σταθμούς δημιουργίες και συνθέσεις που απαντούν στο ερώτημα «Γιατί Cassina;». Γιατί είναι κομμάτι της ιστορίας του ιταλικού design. Και διότι φέρει την διαχρονική υπογραφή ποιότητας Deloudis, που πλέον έχει περάσει στη νέα γενιά, με τον Κωνσταντίνο Δελούδη -μια ήρεμη δύναμη του design- eπικεφαλής.

    // Photos by George Sfakianakis

    //Cassina Store, Σπευσίππου 3- 5, Κολωνάκι, τηλ. 2130908907, deloudis.gr

     

    Διαβάστε ακόμα, Κωνσταντίνος Δελούδης: «Οι Ιταλοί έχουν μάθει να εκτιμούν την ποιότητα και την κομψότητα».

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top