Ο Γιάννης Σεργάκης σχεδίασε δύο κοσμήματα, ένα βραχιόλι – γούρι και ένα κολιέ, για να συνδέσει μεταφορικά την Αθήνα με το Κάσελ, το «σπίτι» της documenta.

    «Μια εκπληκτική έκθεση, η οποία μετά την οικονομική και στρατιωτική ανάκαμψη, επιτέλους μπόρεσε να αποδείξει αναμφισβήτητα και στο πολιτισμικό επίπεδο το ξεπέρασμα του φασισμού και την ξανακερδισμένη αυτοσυνείδηση στο δυτικό κομμάτι του γερμανικού κράτους». Αυτή ήταν η… υποσημείωση κάτω από την πρώτη documenta που διοργανώθηκε το 1995 στο Κάσελ της Γερμανίας, μετά από πρωτοβουλία του καλλιτέχνη Arnold Bode.

    Από τότε η documenta διοργανώνεται κάθε 5 χρόνια, θεωρείται μαζί με τη Μπιενάλε ένα από τα πιο σημαντικά καλλιτεχνική event της Ευρώπης, ενώ φέτος, για πρώτη φορά, «εγκατέλειψε» την έδρα της και έως τα μέσα Ιουλίου σεργιανάει στην Αθήνα.

    Δεσμά πολιτιστικής εξάρτησης ή αλυσιδωτές εκρήξεις δημιουργικότητας ανάμεσα στον Κάσελ και στην Αθήνα; Τα κοσμήματα του Σεργάκη είναι ακόμα μια ευκαιρία στοχασμού γύρω από την documenta.

    Σε αυτό το καλλιτεχνικό πλαίσιο, η documenta 14 κάλεσε τον Γιάννη Σεργάκη να σχεδιάσει δύο κοσμήματα, ένα βραχιόλι – γούρι και ένα κολιέ, που παραπέμπουν στο δεσμό ανάμεσα στις δύο πόλεις. Το κάθε ένα συναντάται σε δύο χρώματα, λευκό και μαύρο, τα χρώματα της documenta 14. Ένα για την Αθήνα και ένα για το Κάσελ, χρωματισμένα με σπρέι βαφής αυτοκινήτων, μια έμπνευση από το graffiti ύφος του λογοτύπου της έκθεσης.

    Το γούρι διατίθεται σε άσπρο και χρυσό ή μαύρο και χρυσό.

    To γούρι 2017 είναι ένα βραχιόλι που παίζει με τους αριθμούς, καθώς οι ακμές του σχηματίζουν τον αριθμό 7. Ένα βραχιόλι για την Αθήνα [7 σημεία] και ένα βραχιόλι για το Κάσελ [7 σημεία] συνθέτουν την documenta 14.

    Η αλυσίδα διατίθεται σε άσπρο και ασημί ή μαύρο και ασημί.

    Η αλυσίδα για το λαιμό είναι ένα σκληρό, ατόφιο streetwear αξεσουάρ.  Παίζοντας με το συναίσθημα, μπορεί να ερμηνευτεί τόσο ως δεσμός – πάντρεμα, όσο και σαν δεσμός – λουκέτο. Πολλοί είναι που έχουν σχολιάσει την documenta άλλοτε ως «αποικιοκρατική» πρωτοβουλία της Γερμανικής αβαν γκαρντ στην Ελλάδα και άλλοτε ως ευκαιρία για την εγχώρια πρωτοπορία να σπάσει τα «δεσμά» της εσωστρέφειας και να συνδεθεί με τα διεθνή καλλιτεχνικά ρεύματα.

    Όπως όλα στη ζωή όμως, τίποτα δεν είναι άσπρο – μαύρο και αυτό μοιάζει να «ειρωνεύεται» δημιουργικά ο Σεργάκης με την άσπρη και τη μαύρη αλυσίδα του. Που φανταζόμαστε να φοριούνται ταυτόχρονα από ζευγάρια με στενά μαύρα τζην, λευκά oversized τισερτ και γυαλιά ηλίου, στην ανοιξιάτικη Αθήνα, από δρώμενο σε δρώμενο και από γκαλερί σε γκαλερί.

    Δεσμά πολιτιστικής εξάρτησης ή αλυσιδωτές εκρήξεις δημιουργικότητας ανάμεσα στον Κάσελ και στην Αθήνα, το σήμερα και το αύριο, την τέχνη και την πολιτική; Τα κοσμήματα του Σεργάκη είναι ακόμα μια ευκαιρία στοχασμού γύρω από την documenta.

    Τα κοσμήματα θα διατίθενται καθ’ όλη τη διάρκεια της documenta 14 στο πωλητήριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

     

    Διαβάστε ακόμα: Γιάννης Σεργάκης – «Το στυλ είναι ο πιο άμεσος και αληθινός τρόπος επικοινωνίας».

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top