Aριστερά: το πρώτο Royal Oak του 1972. Δεξιά: Μοντέλο του 1993.

    Τι καθιστά ένα ρολόι θρύλο; Το ερώτημα δεν χρειάζεται τη φιλοσοφική λίθο για να απαντηθεί. Σίγουρα δεν φτάνει η τρέχουσα μόδα κι ούτε η «επιβολή» από τους κατά καιρούς influencers για να τοποθετηθεί ένα ρολόι στην κατηγορία των «κλασικών».

    Το μόνο κριτήριο είναι ο χρόνος. Κάθε ρολόι μετράει το χρόνο, αλλά και ο χρόνος μετράει τις αντοχές του. Μια τέτοια περίπτωση είναι το Royal Oak της Audemars Piguet (παρότι δεν υπάρχει ένα μόνο Royal Oak αλλά πολλές πολύτιμες παραλλαγές στο κλασικό μοτίβο). Αυτό το θρυλικό σπορ ρολόι με το οκταγωνικό πλαίσιο και τις οκτώ ξεχωριστές βίδες που γιορτάζει φέτος την 50ή επέτειό του.

    Ο Gianni Agnelli, ο βασιλιάς Juan Carlos της Ισπανίας και ο Karl Lagerfeld ήταν από τους πρώτους που αγάπησαν αυτό το ρολόι.

    Ο πρωτοποριακός σχεδιασμός του ρολογιού και η επίσης πρωτοποριακή χρήση του ανοξείδωτου ατσαλιού ως «πολύτιμου» υλικού (ήταν το πρώτο high-end σπορ ρολόι), έργο του σχεδιαστή Gerald Genta, έχει γενικά πιστωθεί σε όλη τη βιομηχανία της υψηλής ωρολογοποιίας ως «ωοτοκία» στην κατηγορία των πολυτελών αθλητικών ρολογιών. Ήταν κάτι καινούργιο που δεν γινόταν να προσπεράσεις.

    Ο Gianni Agnelli, ο βασιλιάς Juan Carlos της Ισπανίας και ο Karl Lagerfeld ήταν από τους πρώτους που αγάπησαν αυτό το ρολόι. Πιο πρόσφατα, οι μουσικοί και γνωστοί οπαδοί των ρολογιών John Mayer και Ed Sheeran έχουν φορέσει Royal Oaks σε περιοδείες τους. Ράπερ, όπως ο Jay-Z και ο Rick Ross, έχουν μιλήσει για την Audemars Piguet στα τραγούδια τους και αστέρες του μπάσκετ όπως ο LeBron James και ο Steph Curry, έχουν φορέσει επίσης τα δικά τους μοντέλα.

    Τέλος δεν έχει ο κατάλογος των ονομαστών ανδρών που λάτρεψαν τη σειρά. Πρόσφατα ακόμα και ο πρωθυπουργός της Καμπότζης, Χουν Σεν, εθεάθη να φορά ένα μοντέλο Royal Oak Offshore.

    Eνα αληθινό σπορ κομψοτέχνημα (φωτογραφία: audemarspiguet.com).

    Από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του, το Royal Oak τράβηξε την προσοχή με τη σχεδίασή του που «παραβίαζε» τους κλασικούς κανόνες.

    Τα τελευταία 20 και πλέον χρόνια,τα Audemars Piguet Royal Oaks δεν επαρκούν για να καλύψουν τη ζήτηση. Όπως σημειώνουν σε σχετικό άρθρο τους οι New York Times, η απόκτηση ενός Royal Oak γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Τα ρολόγια αυτά διαπραγματεύονται στη δευτερογενή αγορά κατά 85% πάνω από τη λιανική τιμή τους, σύμφωνα με έρευνα της διαδικτυακής πλατφόρμας Business of Fashion και της McKinsey & Company.

    Και ενώ ούτε η Audemars Piguet ούτε ο μεγάλος της ανταγωνιστής, ή Patek Philippe, δεν δημοσιεύουν στοιχεία πωλήσεων, μια πρόσφατη έκθεση της Morgan Stanley εκτίμησε ότι η Audemars Piguet ξεπέρασε την Patek Philippe για πρώτη φορά το 2021 — ρίχνοντάς την στην τέταρτη θέση στην απόδοση των ελβετικών ρολογιών, μετά τη Rolex, την Cartier και την Omega.

    O Gerald Genta «ευθύνεται» για τη δημιουργία αυτού του ρολογιού-μύθου (φωτογραφία: audemarspiguet.com).

    Από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του πριν από 50 χρόνια, το Royal Oak τράβηξε την προσοχή με τη σχεδίασή του που «παραβίαζε» τους κλασικούς κανόνες, καθιερώνοντας μια νέα εποχή για τα πολυτελή αθλητικά ρολόγια. Θα πρέπει να μεταφερθούμε πίσω στο 1970, δεκαετία που γέννησε το συγκεκριμένο ρολόι για να πιάσουμε το νήμα από την αρχή.

    Τότε, η Audemars Piguet ζήτησε από τον διάσημο σχεδιαστή Gerald Genta, να δημιουργήσει ένα σύγχρονο αθλητικό ρολόι από ανοξείδωτο ατσάλι. Ο Genta έδωσε στο Royal Oak την όψη ενός vintage καταδυτικού σκάφανδρου, με τις εξαγωνικές βίδες στη στεφάνη να είναι εμπνευσμένες από τα ανθεκτικά μπουλόνια,έτσι ώστε να υπογραμμίζουν αμέσως την αντοχή του ρολογιού στα 100 μέτρα στο νερό. Ο σχεδιασμός ήταν εκ προοιμίου καινοφανής. Μέχρι τότε, οι βίδες ήταν πάντα κρυμμένες, δεν τοποθετούνταν «φόρα παρτίδα».

    Στις 15 Απριλίου 1972, το ρολόι παρουσιάστηκε στην έκθεση της Βασιλείας. Ο ενθουσιασμός που προκάλεσε δεν μπορούσε να περιγραφεί. Ήταν σαν να έπεσε ένας ιπτάμενος δίσκος στον πλανήτη των ρολογάδων.

    O Genta πρόσθεσε, επίσης, περισσότερη γεωμετρία για να κάνει το ρολόι να μην μοιάζει με κανένα άλλο που είχε εμφανιστεί ως τότε. Μικρή, αλλά σημαντική σημείωση: ο Genta ήταν ένας έμπειρος κοσμηματοπώλης και ήξερε πολύ καλά πως οι μικρές λεπτομέρειες στο φινίρισμα (ειδικά το χειροποίητο), η όψη του καντράν (πρέπει να μοιάζει σαν κόσμημα), αλλά και η κλασική πλέον ταπισερί, ήταν στοιχεία που θα τραβούσαν τον πιθανό αγοραστή. Πόσο δίκιο είχε.

    Το Royal Oak Offshore Selfinding Chronograph σε χρώματα που παραπέμπουν στα πούρα Αβάνας  (φωτογραφία: audemarspiguet.com).

    Η χρήση του ανοξείδωτου ατσαλιού ήταν μια άλλη αλλαγή του τρόπου που φτιάχνονταν τότε τα ρολόγια. Είχαμε να κάνουμε με μια χειροτεχνία στα όρια της μαγείας. Γι αυτό και στο ντεμπούτο του, το ρολόι είχε τιμή 3.300 ελβετικά φράγκα, παρόμοια με τα χρυσά ρολόγια εκείνη την εποχή.

    Στις 15 Απριλίου 1972, το ρολόι παρουσιάστηκε στην έκθεση της Βασιλείας, την ετήσια εκδήλωση που για δεκαετίες ήταν το μέρος με τη μεγαλύτερη επιρροή στην ωρολογοποιία. Ο ενθουσιασμός που προκάλεσε δεν μπορούσε να περιγραφεί. Ήταν σαν να έπεσε ένας ιπτάμενος δίσκος στον πλανήτη των ρολογάδων.

    Το Royal Oak Offshore Tourbillon Chronograph κυκλοφόρησε σε δυο σειρές των 50 μοναδικών αντιτύπων (φωτογραφία: audemarspiguet.com).

    Οι συλλέκτες έδωσαν στο νέο Royal Oak το ψευδώνυμο Jumbo, καθώς το μέγεθός του (39 χιλιοστά) υπερείχε έναντι των άλλων ρολογιών που τα έβρισκε κανείς τότε στα 34-36 χιλιοστά. Για την ιστορία, ο ίδιος ο Genta το αποκάλεσε «ελέφαντα». Κι όμως σήμερα πια το Jumbo θεωρείται μικρομεσαίο.

    Μέχρι το τέλος του 1972, ο οίκος είχε πουλήσει 490 Royal Oaks, καθιστώντας το το πιο επιτυχημένο μοντέλο από την ίδρυση της εταιρείας το 1875.

    Η άμεση επιτυχία του Royal Oak εξακολουθεί ακόμη και στις μέρες μας να είναι κάτι σαν αστικός μύθος στους κύκλους της ωρολογοποιίας. Σύμφωνα με τα αρχεία της Audemars Piguet, στα πρώτα τέσσερα χρόνια του, το Royal Oak αντιπροσώπευε μόλις το 7% της συνολικής παραγωγής της Audemars Piguet.

    Ο χρυσός, επετειακός χρονογράφος που κυκλοφόρησε πρόσφατα για την 50η επέτειο της εμβληματικής σειράς (φωτογραφία: audemarspiguet.com).

    Ο οίκος είχε υποσχεθεί στους προμηθευτές ότι θα έφτιαχνε 1.000 κομμάτια Royal Oak, έναν όγκο που δεν είχε δεσμευτεί ποτέ πριν. Μέχρι το τέλος του 1972, ο οίκος είχε πουλήσει 490 Royal Oaks, καθιστώντας το το πιο επιτυχημένο μοντέλο από την ίδρυση της εταιρείας το 1875.

    Το αρχικό Royal Oak — μοντέλο 5402 — έμεινε αμετάβλητο μέχρι το 1976, όταν η σχεδιάστρια Jacqueline Dimier το τροποποίησε και για το γυναικείο κοινό. Το 1976 παρουσιάστηκε το Royal Oak II 29 χιλιοστών για γυναίκες, και την επόμενη χρονιά το χρυσό μοντέλο 35 χιλιοστών. Μεταξύ του 1977 και του 1981, κατασκευάστηκαν 27 νέα μοντέλα. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κι άλλο. Το 1993,  δημιουργήθηκε ο χρονογράφος Offshore 42 χιλιοστών, ενώ άρχισαν να προστίθενται πολύτιμοι λίθοι κι άλλα κομψά στοιχεία.

    Το Royal Oak αναδείχθηκε ως ο κορυφαίος ωρολογικός καμβάς του οίκου.

    Ένα Royal Oak για τον Black Panther, με μηχανισμό Flying Tourbillon (φωτογραφία: audemarspiguet.com).

    Σιγά σιγά, το Royal Oak αναδείχθηκε ως ο κορυφαίος ωρολογικός καμβάς του οίκου. Δοκιμάζονταν διάφορα υλικά και ρυθμίσεις στην κίνηση, αλλά τελικά το αρχικό σχέδιο ήταν πάντα ο οδοδείκτης για τους σχεδιαστές. Επιθυμία του οίκου ήταν να δημιουργήσει ένα ρολόι που να διατρανώνει την ατομικότητα.

    Το αγαπημένο του LeBron James (φωτογραφία: audemarspiguet.com).

    Γι’ αυτό το λόγο στις αρχές του 2000 δημιουργήθηκε η συλλογή Royal Oak Concept, η οποία έπαιξε με τεχνικές εξελίξεις και ασυνήθιστα υλικά όπως ο αλακρίτης, ένα κράμα με βάση το κοβάλτιο και τον άνθρακα. Ενδεικτική της πρωτοποριακής όσο και παιγνιώδους διάθεσης ήταν η συνεργασία της Audemars Piguet με τη Marvel: μια τρισδιάστατη λευκόχρυση φιγούρα του Μαύρου Πάνθηρα, στόλισε μια περιορισμένη έκδοση 250 κομματιών που εξαντλήθηκε.

    Για τον εορτασμό των 50 χρόνων του Royal Oak, ο οίκος παρουσίασε ήδη νέα επετειακά μοντέλα, και αναμένεται συνέχεια. Η ιστορία του Royal Oak συνεχίζεται, λαμπρή.

     

    Διαβάστε ακόμα: O Οσκαρικός Mark Ronson είναι το νέο «πρόσωπο» της Audemars Piguet.

     

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top