«Θέλω να ευχαριστήσω τον Anton Corbijn που ευτυχώς βρέθηκε στον δρόμο μας την σωστή στιγμή και μας έκανε να δείχνουμε πολύ cool». Με αυτά τα λόγια, ο Dave Gahan ευχαρίστησε τον Anton Corbijn, κατά την είσοδο των Depeche Mode στο Rock ‘n’ Roll Hall of Fame το 2020. Κι όχι άδικα, καθώς ο ολλανδός φωτογράφος έπαιξε μεγάλο ρόλο στην διαμόρφωση της εικόνας της αγγλικής μπάντας.
Δεν είναι τυχαίο ότι τον ίδιο καιρό, οι εκδόσεις Taschen κυκλοφόρησαν το limited edition λεύκωμα «Depeche Mode by Anton Corbijn» – ένα βιβλίο με περισσότερες από 500 φωτογραφίες, που πριν από λίγες εβδομάδες βρήκε και πάλι τον δρόμο προς τα ράφια των βιβλιοπωλείων μετά την επανέκδοσή του από τον γνωστό οίκο, αυτή τη φορά σε pocket-sized έκδοση.
Άλλωστε ο ολλανδός καλλιτέχνης έχει συνδέσει το όνομά του με τους Depeche Mode. Τους φωτογράφησε για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του ’80 και από το 1986, όταν και σκηνοθέτησε το βίντεο του «A Question of Time», ουσιαστικά έγινε ο μόνιμος creative director του συγκροτήματος. Πέρα από τις χιλιάδες φωτογραφίες που τους απαθανάτισε, συνολικά σκηνοθέτησε 22 video clips τους, ανάμεσά τους αυτά των «Personal Jesus», «Enjoy the Silence», «I Feel You», «It’s No Good» κτλ.
Ωστόσο δεν είναι μόνο οι Depeche Mode που υποκλιθηκαν στο ταλέντο του και αφέθηκαν στις δημιουργικές του ορέξεις. Τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής βιομηχανίας έκαναν ουρά για να συνεργαστούν μαζί του: U2, Bob Dylan, Joy Division, Tom Waits, Bruce Springsteen, Björk ,Elvis Costello, Siouxsie and the Banshees, Morrissey, Nirvana είναι μόνο μερικοί από αυτούς που στάθηκαν μπροστά από τον φακό του. Ενώ δουλειές του Corbijn έχουν κάνει την εμφάνισή τους και στα εξώφυλλα αρκετών άλμπουμ – όπως στο «The Boatman’s Call» του Nick Cave.
Όχι και άσχημα για ένα παιδί που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’70 βγάζοντας για την πλάκα του φωτογραφίες του Herman Brood που έπαιζε μουσική σε ένα καφέ του Χρόνινγκεν και μέσα σε μια δεκαετία η φήμη του είχε εξαπλωθεί σε όλο τον πλανήτη.
Πέρα από τους ήχους της μουσικής
Και δεν είναι υπερβολή όταν λέμε σε όλο τον πλανήτη. Μπορεί ο Anton Corbijn να έγινε γνωστός για τις συνεργασίες του με τους Depeche Mode και τους U2, αλλά και για τις σκοτεινές φωτογραφίες του από τον κόσμο της μουσικής βιομηχανίας, αλλά δεν έμεινε εκεί.
Μπροστά στον φακό του έχουν σταθεί μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του πλανήτη, είτε ανήκουν στη βιομηχανία του θεάματος είτε όχι. Από τον Robert De Niro και τον Clint Eastwood μέχρι τον Stephen Hawking και την Βασίλισσα της Ολλανδίας Βεατρίκη.
Ενώ το 2007 αποφασίζει να δει ακόμα πιο μακριά. Κυκλοφορεί η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, με τίτλο «Control», γύρω από τη ζωή και τον θάνατο του Ian Curtis των Joy Division. Οι κριτικές για το φιλμ ήταν διθυραμβικές (ιδιαίτερα στη Βρετανία), κέρδισε ουκ ολίγα βραβεία (από το Φεστιβάλ των Καννών έως τα BAFTA Awards), ενώ έφτιαξε και την καριέρα του Sam Riley.
Από τότε έχει σκηνοθετήσει τρεις ακόμα ταινίες, το «The American» (2010) με τον George Clooney, το «A Most Wanted Man» (2014) με τους Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams και Willem Dafoe, και το «Life», έναν χρόνο αργότερα, με τον Robert Pattinson.
Πολλοί πίστεψαν ότι αυτό θα ήταν και το «αντίο» του στον κινηματογράφο, καθώς από τότε ο -πλέον- 68χρονος δημιουργός έχει κατεβάσει ταχύτητες. Δεν είναι τυχαίο ότι την τελευταία δεκαετία έχει σκηνοθετήσει μόλις 4 βίντεο κλιπ και δύο ντοκιμαντέρ: τα «Spirits in the Forest» (2019) και «Squaring the Circle» (2023). Αν εξαιρέσεις το τελευταίο, όλες οι άλλες δουλειές του αφορούν τους Depeche Mode.
Ωστόσο όλα δείχνουν ότι ετοιμάζεται για ένα comeback. Όπως έγινε γνωστό ο Anton Corbijn θα βρεθεί πίσω από την κάμερα της ταινίας «Switzerland», της οποίας η παραγωγή θα ξεκινήσει το φθινόπωρο του 2024. Δυναμική επιστροφή ή το οριστικό «αντίο»;
Διαβάστε ακόμα: Richard Serra – Ο άνθρωπος που διατάραξε τα όρια μεταξύ τέχνης και αρχιτεκτονικής