"Tears"(1930) και "Gabrielle Coco Chanel"

    “Δάκρυα” (1930) και “Coco Chanel” (1935).

    Ο Emmanuel Radnitzky, κατά κόσμον Man Ray, είναι ο X-Ray, ο Άνδρας-ακτίνα. Μια εμβληματική μορφή του μοντερνισμού, η οποία διέσχισε όλα τα οπτικά πεδία, από το σχέδιο στη ζωγραφική, από τη γλυπτική στη φωτογραφία, από το φιλμ στα σουρεαλιστικά assemblages.

    Οι γυναίκες στα έργα του Man Ray είναι περισσότερο φαντασιώσεις παρά σάρκα. Εξιδανικεύοντας αγαπημένα κορμιά, τα μετατρέπει σε αντικείμενα. Σε αντικείμενα εξωπραγματικά, επινοημένα, αινιγματικά.

    Γεννημένος στη Φιλαδέλφεια από Ρωσοεβραίους μετανάστες, ο Man Ray (1890-1976) ανήκει στο πάνθεον των καλλιτεχνών που δεν έγιναν ποτέ κατανοητοί από τους συμπολίτες τους, αν και ταρακούνησε συθέμελα τον κόσμο της τέχνης.

    "Kiki"

    “Μαύρο και Άσπρο” (1926).

    Εισηγητής μιας αντίληψης της καλλιτεχνικής πράξης ως καθαρής ελευθερίας, εναντιώνεται ανοιχτά στις κοινωνικές συμβάσεις της Αμερικής και της αγοράς τέχνης. Kαταλήγει ότι “το Dada δεν μπορεί να ζήσει στη Νέα Υόρκη¨ και εγκαθίσταται το 1921 στο Παρίσι, όπου ο φίλος του Marcel Duchamp τον βάζει στον κύκλο των σουρεαλιστών, των οποίων θα γίνει και ο φωτογράφος αναφοράς.

    Αυτοπορτρέτο του Man Ray.

    “Kατρίν Ντενέβ” (1968) και “Αυτοπορτρέτο με κάμερα” (1932).

    Αυτός που ο Breton ονόμασε “Ο άνθρωπος με τη μαγική λατέρνα για κεφάλι” κερδίζει τη ζωή του κάνοντας φωτογραφίσεις μόδας για το Vanity Fair και τον Paul Poiret ή πορτρέτα αριστοκρατών και εστέτ.

    attachment

    “Γυναίκα με μακριά μαλλιά” (1929) και “Η μικρή Μις Μποέμ”.

    Η έκθεση στη Χώρα της Άνδρου, μέσα από 150 φωτογραφίες, αλλά και πίνακες, χαρακτικά, σχέδια, γλυπτά και ready-mades, στοχεύει στην ανάδειξη της πολυσχιδίας του έργου του Man-Ray από την οπτική γωνία της λατρείας του για τις γυναίκες.

    manray

    “Το φιλί” (1935).

    Και υπήρξαν πολλές στη ζωή του: Η μποέμ βασίλισσα του Παρισιού Kiki de Montparnasse, όπου στο περίφημο «Βιολί του Ενγκρ» τα κλειδιά του εγχόρδου είναι ζωγραφισμένα πάνω στη γυμνή της πλάτη. Η βοηθός του και ερωμένη του Lee Miller. Η συγγραφέας Gertroude Stein. Η συλλέκτρια Peggy Guggenheim. Η Coco Chanel, η Ava Gardner, η Juliette Gréco, η Catherine Deneuve…

    man-ray-le-violon-dingres-19

    Αριστερά: “Το βιολί του Ενγκρ” (1924). Δεξιά: “Η προσευχή” (1930).

    Οι γυναίκες στα έργα του Man Ray είναι περισσότερο φαντασιώσεις παρά σάρκα. Εξιδανικεύοντας αγαπημένα κορμιά, τα μετατρέπει σε αντικείμενα. Σε αντικείμενα εξωπραγματικά, επινοημένα, αινιγματικά. Για να τα φυλακίσει καλύτερα στην εικόνα τους του ειδώλου.

    //«Man Ray: τα πρόσωπα της γυναίκας». Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Γουλανδρή στη Χώρα της Άνδρου. Από 28 Ιουνίου έως 27 Σεπτεμβρίου. Ο τρίγλωσσος κατάλογος της έκθεσης θα εκδοθεί από τη Μικρή Άρκτο.

     

    Διαβάστε ακόμα: Ποιος ήταν ο Λούσιαν Φρόιντ.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top