Oι φωτογραφίες της Ellen von Unwerth από το The Story of Olga ερεθίζουν κάθε φαντασία.

    Οι εκδόσεις βιβλίων τέχνης ήταν για χρόνια ένας τομέας που απευθυνόταν σε μικρό αγοραστικό κοινό. Τον υπηρετούσαν μικροί οίκοι, γνωστοί μόνον σε λίγους προνομιούχους. Κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα, ελάχιστοι απ’ αυτούς κατάφεραν να γίνουν μεγάλοι και τρανοί. Ένας, όμως, ξεχωρίζει. Κι αυτός είναι η Taschen, με μερικές από τις πιο αποκλειστικές, σκανδαλώδεις και ακριβές εκδόσεις που έγιναν ποτέ, σε συνεργασία με τους πλέον περιζήτητους καλλιτέχνες κι φωτογράφους.

    Για τον οίκο Taschen δεν υπάρχει απαγορευμένη τέχνη.

    Το 1999, η Taschen έγινε πρωτοσέλιδο παρουσιάζοντας το SUMO του Helmut Newton (464 σελ., 50Χ70 εκ.), έναν τόμο μεγαλοπρεπώς υπερμεγέθη σε σημείο που χρειαζόταν το δικό του stand για να σταθεί, κι αυτό σχεδιασμένο από τον Philippe Starck. Στην εξωφρενική τιμή των $ 15.000, έκανε τους κριτικούς να χλωμιάσουν. Αλλά οι γνώστες του χώρου ήξεραν πως το στοίχημα είχε κερδηθεί, αφού είχε προπωληθεί το 70% των 10.000 αντιτύπων που είχαν τυπωθεί.

    Κομψά πορνογραφήματα τυλίχτηκαν στο καλύτερο χαρτί, με φιόγκους υψηλής ποιότητας και μαρκαρίστηκαν περήφανα με το όνομα του οίκου.

    Χάρη στον οίκο Taschen οι «βρόμικες» εκδόσεις έπαψαν να παραλαμβάνονται στα ταμεία μέσα σε καφετιές χαρτοσακούλες για να καταλήξουν σε κλειδωμένα συρτάρια κομοδίνων.

    Ιδρύθηκε το 1980 από τον Γερμανό Benedikt Taschen και ξεκίνησε εκδίδοντας κόμιξ, προτού επεκταθεί στη μόδα, την τέχνη, τη φωτογραφία, τον κινηματογράφο, το design, τη διαφήμιση, την αρχιτεκτονική και, κυρίως, τον ερωτισμό. Πουλάει περί τα 20 εκατ. βιβλία κάθε χρόνο, με ένα μέσο όρο 80 τίτλων κατ’ έτος (50% νέοι, 50% επανεκδόσεις), με εκδόσεις σε καμιά 20αριά γλώσσες.

    O Helmut Newton έχει, φυσικά, την τιμητική του.

    Έξοχος συνδυασμός υψηλής ποιότητας παραγωγής και καθαρού σχεδιασμού, τα βιβλία της Taschen είναι προσιτά σε όλους με τιμές που ξεκινούν από τα 15 ευρώ. Ωστόσο, είναι αυτό που κρύβεται κάτω από το εξώφυλλο που μετράει. Η υπεύθυνη του τομέα των Sexy Books, Dian Hanson, η οποία αποτελεί μέρος της ομάδας εδώ και 20 χρόνια, έχει εξηγήσει τη φιλοσοφία του Benedikt Taschen: «Κατ’ αυτόν, δεν υπάρχει απαγορευμένη τέχνη. Υπάρχει καλή και κακή τέχνη κι εμείς δεν πρόκειται να δημοσιεύσουμε κακή τέχνη, όποιο κι αν είναι το θέμα. Και θα δημοσιεύσουμε όλη την καλή τέχνη, όποιο κι αν είναι το θέμα».

    Χάρη στην Taschen, το σεξουαλικό περιεχόμενο αναδεικνύεται όχι μόνον εξαιτίας της λιβιδικής του σαγήνης αλλά και της καλλιτεχνικής του αξίας.

    Έτσι, «βρόμικες» εκδόσεις έπαψαν να παραλαμβάνονται στα ταμεία μέσα σε καφετιές χαρτοσακούλες για να καταλήξουν σε κλειδωμένα συρτάρια κομοδίνων. Κομψά πορνογραφήματα τυλίχτηκαν στο καλύτερο χαρτί, με φιόγκους υψηλής ποιότητας και μαρκαρίστηκαν περήφανα με το όνομα του οίκου. Τα βιβλία της Taschen δεν κρύβονται, εκτίθενται. Ακριβώς το αντίθετο από την τύχη που επιφυλάσσουν οι υπόλοιποι οίκοι σε αντίστοιχες εκδόσεις τους.

    Μοναδικό κριτήριο, το επιλεγμένο θέμα να είναι αρκούντως διεθνές. Οπως η ερωτική πάλη.

    H αγορά τροφοδοτήθηκε με βιβλία που προορίζονται για ένα ανδρικό ετεροφυλόφιλο κοινό, εκεί που οι άλλοι εστιάζουν σε γκέι θεματολογία.

    Χάρη στην Taschen, το σεξουαλικό περιεχόμενο αναδεικνύεται όχι μόνον εξαιτίας της λιβιδικής του σαγήνης αλλά και της καλλιτεχνικής του αξίας. Κι ακόμα, η αγορά τροφοδοτήθηκε με βιβλία που προορίζονται για ένα ανδρικό ετεροφυλόφιλο κοινό, εκεί που οι άλλοι εστιάζουν σε γκέι θεματολογία, πιο εύκολο να διανεμηθεί και «πολιτικά ορθή».

    Ολες οι φαντασιώσεις σε πλουμιστά λευκώματα.

    Στον Benedikt αρέσει η έγχρωμη φωτογραφία και οι δουλειές πριν από το 1980. Δεν του αρέσουν τα στημένα (πρόσωπα, σώματα, πόζες), οι καλλιτεχνικές αξιώσεις, οτιδήποτε μοιάζει καταναγκαστικό ή επώδυνο. Μοναδικό κριτήριο, το επιλεγμένο θέμα να είναι αρκούντως διεθνές: η ανταλλαγή ζευγαριών στις ΗΠΑ (από τη φωτογράφο Naomi Harris) ή η ποδολαγνεία (από τον Ed Fox).

    Τα βιβλία της Taschen δεν κρύβονται, εκτίθενται. Ακριβώς το αντίθετο από την τύχη που επιφυλάσσουν οι υπόλοιποι οίκοι σε αντίστοιχες εκδόσεις τους.

    Η ίδια η Hanson είναι ειδική περίπτωση. Ο πατέρας της ήταν αρχηγός σέκτας που πρέσβευε τη λευκή ανωτερότητα και τη μαγεία του σεξ, δώρο Θεού. Στα 18 της, εγκαταλείπει το σπίτι της κι ανακαλύπτει τα πορνογραφικά θέατρα και τα βιβλιοπωλεία για ενήλικες, τα οποία από την ώρα που αποποινικοποιήθηκαν ξεφύτρωναν παντού. «Ήθελα να εργαστώ γι’ αυτήν τη βιομηχανία, δεν μπορούσα να σκεφτώ καλύτερη δουλειά».

    «Όσο πιο βρόμικο είναι το θέμα, τόσο καλύτερη πρέπει να είναι η παραγωγή, λέει ο Benedikt Taschen.

    Το γυμνό όπως ακριβώς πρέπει να είναι: εκλεκτή τέχνη.

    Τη δεκαετία του ’70, το όνειρό της γίνεται πραγματικότητα, όταν προσλαμβάνεται στο hardcore περιοδικό Puritan. Με το κλείσιμο της επιχείρησης, δουλεύει για ένα ευρύ φάσμα ανδρικών περιοδικών προτού καταλήξει αρχισυντάκτρια του Leg Show το 1987, μετατρέποντας ένα πορνό έντυπο της κακιάς ώρας σε πραγματικό θερμοηλεκτρικό εργοστάσιο.

    Το 1994, ο Benedikt Taschen έρχεται σ’ επαφή μαζί της, ζητώντας της να έρθει στον οίκο. Αρνείται, παραμένοντας πιστή στον εκδότη και τους αναγνώστες της. Η μεταγραφή θα επιτευχθεί το 2001, όταν ο εκδότης της Hanson πεθαίνει και κάποιος από το εγκληματικό συνδικάτο Gambino προσπαθεί να βάλει χέρι στην επιχείρηση.

    Ο οίκος το είχε αποφασίσει: τα Sexy Books δεν θα ήταν περιθωριοποιημένα, ότι θα έγραφαν επάνω Taschen, όπως και όλα τ’ άλλα.

    Της διευκρίνισε πως δεν θα υπήρχαν περιορισμοί. Ότι τα Sexy Books δεν θα ήταν περιθωριοποιημένα, ότι θα έγραφαν επάνω Taschen, όπως και όλα τ’ άλλα. Ότι θα είχαν τα ίδια στάνταρ παραγωγής και τον ίδιο προϋπολογισμό. Θα κάνουμε μόνον αριστουργήματα, της είπε – για την ακρίβεια, «We would make masturbation pieces!»

    Έκτοτε, στη σειρά έχουν παρουσιαστεί τα πάντα: από το Big Book of Breasts ώς το Big Penis Book και από το Terry Richardson’s Terryworld ώς το My Buddy: World War II Laid Bare. Και για την πολυτελή, περιορισμένη έκδοση Fifty Years of Slightly Slutty Behavior, η Hanson δεν αμέλησε να συνεργαστεί με τη φίλη της Vanessa del Rio, μια πρωτοπόρο του πορνό.

    Το γυμνό σε μια νέα καλλιτεχνική διάσταση μέσω των εκδόσεων Taschen.

    Η Dian Hanson, που ξέρει καλά να διαλέγει φωτογραφίες, την ψάχνει διαρκώς. Έχει μια λίστα με ερωτικές συλλογές που βρίσκονται κυρίως σε ιδιωτικά χέρια. Αναζητά νέα φωτογραφικά ταλέντα στο Internet και νέους προσανατολισμούς στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Και όπως έχει πει ο Benedikt: «Όσο πιο βρόμικο είναι το θέμα, τόσο καλύτερη πρέπει να είναι η παραγωγή, ώστε να εξισορροπηθούν οι προκαταλήψεις που οι άνθρωποι μπορεί να έχουν».

     

    Διαβάστε ακόμα: Εκδοτικό γεγονός. Ο Ιερώνυμος Μπος από την Taschen.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top