Στο δρόμο προς το Σινά, Αίγυπτος 1929/1933. (© Roussen Collection / Saint Catherine Foundation)

    Ήταν το 1929 όταν ο -τότε- βασιλιάς της Αιγύπτου Fuad I έψαχνε για έναν φωτογράφο, όπου μέσα από τη δουλειά του θα παρουσίαζε τη νέα ταυτότητα της χώρας του, συγχρόνως θα επικεντρωνόταν στην πλούσια ιστορία της και εν τέλει το 1932 οι εικόνες του θα «έντυναν» την πολυτελή έκδοση με τίτλο Égypte. Μετά από αναζήτηση, η πρόσκληση απεστάλη στον Fred Boissonnas – έναν από τους πλέον γνωστούς Ευρωπαίους φωτογράφους της εποχής.

    Ο François Frédéric Boissonnas, γνωστός ως Fred, γεννήθηκε στη Γενεύη στις 18 Ιουνίου 1858 από οικογένεια επαγγελματιών φωτογράφων. Ο πατέρας του, Henri-Antoine Boissonnas στράφηκε στη φωτογραφία για να γλιτώσει από την οικονομική κρίση που έπληξε την ωρολογοποιία τη δεκαετία του 1850 και έστησε το στούντιό του στη Γενεύη το 1860.

    Τα αγάλματα του Ραμσή Β’ στην είσοδο του Μεγάλου Ναού στον αρχαιολογικό χώρο του Αμπού-Σιμπέλ, φωτογραφημένα με το φως της σελήνης, Αίγυπτος 1929. Από τον τόμο Égypte, εκδότης Paul Trembley, Γενεύη (1932).

    Ο Fred ακολούθησε τα βήματά του, σύντομα είδε το έργο του να αναγνωρίζεται, ενώ το 1900 βραβεύτηκε με χρυσό μετάλλιο στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού για τις τεχνικά άρτιες φωτογραφίες του Λευκού Όρους.

    Άρα η πρόταση του βασιλιά της Αιγύπτου για ένα ταξίδι στην χώρα των Φαραώ, όπου θα μπορούσε να φωτογραφίσει τα τοπία που τόσο λάτρευε, αλλά παράλληλα να ψάξει και το βαθύτερο νόημα πίσω από την εικόνα, ήταν κάτι που δεν μπορούσε να αγνοήσει. Ο Boissonnas θα αποδεχθεί την πρόταση και με συνοδοιπόρο τον συμπατριώτη του εκδότη και συγγραφέα Paul Trembley, περιηγήθηκε στην Αίγυπτο για έντεκα μήνες δημιουργώντας εικόνες οι οποίες αναφέρονταν τόσο στη μακραίωνη ιστορία της χώρας όσο και στην ταυτότητα του νεοσύστατου αιγυπτιακού κράτους.

    Καταυλισμός Βεδουίνων τη νύχτα, Όρος Σινά, 2 Ιουνίου 1933. (© Roussen Collection/ Saint Catherine Foundation)

    Τον Μάιο του 1933 ο Fred Boissonnas επέστρεψε στην Αίγυπτο για μια τελευταία –όπως αποδείχθηκε- φωτογραφική αποστολή. Επισκέφθηκε για δεύτερη φορά την χερσόνησο του Σινά και τη Μονή της Αγίας Αικατερίνης, ακολουθώντας τη διαδρομή των Ισραηλιτών έτσι όπως καταγράφεται στη βιβλική «Έξοδο». Οι εικόνες από το ταξίδι αυτό καθώς και οι εκτενείς χειρόγραφες σημειώσεις που κράτησε θα παρείχαν το υλικό για μία νέα έκδοση, παρόμοια με το βιβλίο Égypte, στην οποία δόθηκε ο προσωρινός τίτλος Au Sinaï. Τελικά το βιβλίο δεν εκδόθηκε ποτέ.

    Προς το νεκροταφείο της πόλης Ασιούτ, Αίγυπτος 1929. Από τον τόμο Égypte, εκδότης Paul Trembley, Γενεύη (1932).

    Σε αυτές τις αποστολές του μας μεταφέρει η έκθεση Ο Fred Boissonnas στην Αίγυπτο στο Μουσείο Μπενάκη, που επικεντρώνεται στο φωτογραφικό του έργο για τα δυο αυτά βιβλία και διερευνά την εξελικτική πορεία της αισθητικής του καταξιωμένου φωτογράφου. Οι ζωγραφικές και ατμοσφαιρικές εικόνες του βιβλίου που προέκυψαν από το πρώτο ταξίδι συνδιαλέγονται με τις φωτογραφικές του αναζητήσεις στο Όρος Σινά λίγα χρόνια αργότερα. Σε ηλικία εβδομήντα ετών πια, ο Boissonnas φαίνεται να αναπτύσσει μια πιο άμεση προσέγγιση επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στη γεωμετρική αφαίρεση, σε λοξές γωνίες λήψης και σε συνθήκες δραματικού φωτισμού.

    Η έκθεση Ο Fred Boissonnas στην Αίγυπτο θα διαρκέσει έως τις 20 Μαΐου. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ.

    Το οστεοφυλάκιο της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης στο Όρος Σινά, 19 Απριλίου 1929. (© Roussen Collection/ Saint Catherine Foundation)

     

    Διαβάστε ακόμα: Ασπρόμαυρες ματιές στην Αθήνα που δεν γνωρίσαμε

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top