Οι δημιουργοί του Instagram Κέβιν Σίστρομ καi Μάικ Κρίγκερ με τον Mr.Facebook, Mαρκ Ζάκερμπεργκ.

    Aν το Facebook είναι από τη φύση του το πανηγύρι του κάθε ξερόλα όπου μέσα σε πέντε αναρτήσεις έχει παραθέσει, εξηγήσει και λύσει τα γεωπολιτικά ζητήματα (… και όχι μόνο) που ταλανίζουν την υφήλιο, το Instagram είναι το παλαιό καλό νυφοπάζαρο της επαρχίας, Κυριακή απόγευμα.

    Προφανώς και δεν εννοούσε αυτό το πράγμα ο Γιώργος Χειμωνάς όταν έλεγε στους «Χτίστες» πως ο κόσμος θα γίνει μια εικόνα. Ο κερματισμός του εγώ σε ποζάτες στάσεις δεν συνιστά εικόνα εαυτού. Ο μετριασμός της ιδιαιτερότητας προς χάριν της ομοιοτυπίας (αφού όλοι κάνουν έτσι…) δεν σημαίνει επιβεβαίωση της αυταξίας μας. Αντιθέτως, είναι ο κλασικός υποβιβασμός της.

    Το Instagram κλείνει φέτος δέκα χρόνια ζωής. O πρόδρομός του, κατά μια έννοια, ήταν το hipstamatic. Ήτοι: ένα εύχρηστο app για καλύτερη επεξεργασία και καδράρισμα των φωτογραφιών. Σύντομα, όμως, δύο απόφοιτοι του Πανεπιστημίου του Στάντφορντ, ο Κέβιν Σίστρομ και ο Μάικ Κρίγκερ, εξέλιξαν αυτή την ιδέα και ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 2010 να δημιουργούν το παζάρι των εικόνων (μαζί με το social του πράγματος) που γνωρίζουμε τώρα. Μόλις δύο μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2010, ο αριθμός των εγγεγραμμένων χρηστών έφτασε το 1.000.000.

    Ξεκίνησε αρχικά ως hipstamatic. Ήτοι: ως ένα εύχρηστο app για καλύτερη επεξεργασία και καδράρισμα των φωτογραφιών.

    Το 2012 η εταιρεία αγοράστηκε από το Facebook έναντι ενός δισ. δολαρίων, ποσό που μπορεί να φαίνεται μεγάλο, αλλά αν σκεφτούμε την αγοραστική αξία που έχει σήμερα το Instagram και την ολοένα αυξανόμενη δυναμική του, τότε μάλλον έχουμε να κάνουμε με ψιχία. Αρκεί να υπολογίσει κανείς πως τον προηγούμενο μήνα, πάνω από ένα δισ. χρήστες ανέβασαν έστω μια φωτογραφία στο προφίλ τους.

    Η ποιοτική μετεξέλιξή του αγγίζει τα όρια της οβιδιακής αλλαγής. Στην αρχή, το Instagram προαλειφόταν για μια μορφή κοινωνικού δικτύου που θα απορροφούσε δημιουργικούς ανθρώπους και θα ήταν η αρτιστίκ εκδοχή του χρήστη, κόντρα στην πιο λαϊκή φυσιογνωμία του αντίστοιχου που δραστηριοποιούνταν στο Facebook. Μπορούν να γραφτούν τόνοι λέξεων για το πώς μια καλή πρόθεση χρειάζεται να περάσει από την Κόλαση για να γίνει πραγματικότητα.

    Το 2012 αγοράστηκε από το Facebook έναντι ενός δισ. δολαρίων, ποσό που μπορεί σήμερα να φαίνεται μεγάλο, αλλά αποδείχθηκε εξόχως συμφέρουσα επένδυση.

    Αυτή τη στιγμή, το Instagram είναι ένας θαυμαστός οπτικοποιημένος κόσμος που, όμως, ελάχιστο πραγματικό κόσμο εμπεριέχει. Είναι μια κατασκευή φτιαγμένη από τα χεράκια του κάθε χρήστη. Οι selfies υπερφαλάγγισαν κάθε έννοια ωραιοπάθειας. Έγιναν ψύχωση, μέρος μιας συνολικής νεύρωσης του σύγχρονου ανθρώπου που δεν μπορεί να ανακαλύψει την πραγματική του ταυτότητα. Η ναρκισευόμενη περσόνα που γινόμαστε ελάχιστα ομοιάζει μ΄αυτό που πραγματικά φέρουμε ως οντότητες.

    Φτάνεις στο σημείο να πιστεύεις πως ο χρήστης δεν είναι πραγματικό πρόσωπο, αλλά ένα κινούμενο κολάζ από εικόνες που τον δείχνουν ανφάς, προφίλ, διαγώνια, ανάποδα, γερτό ή όρθιο, αλλά μηδέποτε πραγματικό. Αν τύχει να συναντήσεις κάποιον απ’ αυτούς στο δρόμο δύσκολα θα αναγνωρίσεις τον ίδιο. Έχει εντυπωθεί στο μυαλό σου η τετράγωνη εκδοχή του έτσι όπως εμφανίζεται στο κινητό σου.

    Erotica και φαγητό, τα δύο αγαπημένα θέματα των χρηστών της πλατφόρμας.

    Η επανάσταση του Instagram ήταν ότι αναπτύχθηκε μέσα στο μικροκλίμα των κινητών. Δεν μπορεί να αναπνεύσει αλλού. Σε αντίθεση με τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που χρειάστηκε να κάνουν αναβαθμίσεις για να εισχωρήσουν στο περιβάλλον των κινητών, το Instagram εξαρχής τέθηκε στις υπηρεσίες των smartphones. Και, φυσικά, κέρδισε κατά κράτος. Οι δημιουργοί του κατάλαβαν πολύ νωρίς πως το κινητό είναι ένα τρίτο χέρι στο ανθρώπινο σώμα – αναπόσπαστο μέλος, ζωτικό.

    Όλες οι φυλές του Ισραήλ συνωθούνται στο Instagram και πουλάνε μούρη (μεταφορικά και κυριολεκτικά). Πρόκειται για μια ταπισερί της οποίας η χρωματική παλέτα είναι σχετικά ομοιογενής παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις.

    Το Instagram είναι νεανικό, ευέλικτο, δεν ορρωδεί προ ουδενός. Κλέβει αδιακρίτως, οικειοποιείται τα πάντα.

    Επιχειρηματίες, καλλιτέχνες, παραδουλεύτρες της εγχώριας ή της ξένης showbiz, συγγραφείς, χίπστερ, αθλητές, call girls, νεόπλουτοι, ολόφωτα σταρλετάκια του OnlyFans, εγωπαθείς κατιόντες, νευρασθενικοί ανιόντες, γυναίκες που ψάχνονται, άντρες που ψάχνονται, ζευγάρια που κάνουν την προσωπική τους ζωή φέιγ βολάν, μοναχικοί που τραβάνε φωτογραφίες το φεγγάρι, κοινωνιοπαθείς που μας ενημερώνουν κάθε λεπτό που ήταν, τι έκαναν, τι φόρεσαν, τι έφαγαν. Ω, τι κόσμος μπαμπά!

    Το Instagram είναι νεανικό, ευέλικτο, δεν ορρωδεί προ ουδενός. Κλέβει αδιακρίτως, οικειοποιείται τα πάντα: τα stories του Snapchat ή τα βίντεο του TikTok. Αυτό που δεν αντέχει είναι τις πολλές λέξεις. Όποιος πάει να γράψει κατεβατά -στυλ Facebook- τρώει τα μούτρα του. Εδώ βασιλεύει η εικόνα, όχι η ανάλυση.

    Το χρήμα που διακινείται μέσω του Ιnstagram δημιουργεί μια παράλληλη οικονομία με πήλινα πόδια (καθότι αέρας κοπανιστός). Χρήστες αγοράζουν κατά χιλιάδες ακολούθους για να μπορούν να γίνουν influencers και έτσι να μπορέσουν να πουλήσουν καλύτερα τον εαυτό τους και την πραμάτειά τους. Τα collaborations που γίνονται με εταιρείες αποφέρουν χρήματα σε γνωστούς-αγνώστους.

    Δημοσιογράφοι αφήνουν κάτω τα στυλό και αντί για ρεπορτάζ αναλώνονται με ηδυπαθές βλέμμα στη θωπεία μιας κρέμας.

    Ηθοποιοί που ξέμειναν από χρήματα λόγω του κορωνοϊού φοράνε από βρακιά έως σανδάλια για τα προς το ζην. Δημοσιογράφοι αφήνουν κάτω τα στυλό και αντί για ρεπορτάζ αναλώνονται με ηδυπαθές βλέμμα στη θωπεία μιας κρέμας ή στη δραστικότητα ενός κατσαριδοκτόνου. Τίποτα και κανένας δεν μπορεί να ξεφύγει απ’ αυτή την ιδεατή εικόνα του «εις εαυτόν». Είμαστε κατασκευές ενός όντος που δεν υπάρχει.

    Για να μην νομίζει κανείς πως ο υπογράφων κάνει υψηλή κριτική, διαθέτει λογαριασμό στο Facebook και το Instagram. Επομένως, όποιος θέλει να αντιπαρατεθεί μαζί του ας το κάνει στα μαρμαρένια αλώνια των social media. Εκεί θα είμαστε καλά στεγασμένοι στην επώνυμη ανωνυμία μας και θα μας προστατεύει η ασπίδα της εικόνας μας (χαμογελαστή ή συνοφρυωμένη). Τουτέστιν: θα περάσουμε καλά κι αύριο μέρα είναι (για άλλες φωτογραφίες).

    ΥΓ:  Κι όμως, υπάρχουν ελάχιστοι άνθρωποι που δεν έχουν ούτε Instagram ούτε Facebook και είναι πραγματικοί, σάρκινοι. Αλήθεια σας το λέω, υπάρχουν εκεί έξω. Ζουν ανάμεσά μας αυτοί οι άθλιοι επαναστάτες.

     

    Διαβάστε ακόμα: Όχι πια ρούχο. Μόνο Instagram.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top