Τελικά δεν είναι τόσο δύσκολο να πέσεις στα πλοκάμια επιτήδειων στο Tinder και σε άλλα app γνωριμιών.

    Τα νέα apps γνωριμιών έχουν περισσότερα να ανησυχούν από τα «ανατριχιαστικά μηνύματα» που ήταν για χρόνια το μεγαλύτερο τους πρόβλημα: μια πανδημία των αποκαλούμενων «ρομαντικών απατών» που ήδη έχει κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια σε χιλιάδες γυναίκες -κυρίως- σε όλο τον κόσμο.

    Πολλοί «σοκαρίστηκαν» με τo «Τinder Swindler» πέρυσι τέτοιο καιρό, όταν κυκλοφόρησε η ταινία στο Netflix για τον Σιμόν Χαγιούτ, που παρίστανε τον Σιμόν Λεβιέβ και εξαπατούσε γυναίκες απ’ όλο τον κόσμο για να του στέλνουν χιλιάδες δολάρια και ευρώ και να ζει πολυτελώς.

    Ο επίλογος που εμφανιζόταν πριν από τους τίτλους τέλους, ανέφερε ότι ο Χαγιούτ παρέμενε ενεργό μέλος στο Tinder. Μετά την κυκλοφορία της ταινίας, ωστόσο, το Tinder απαγόρευσε οριστικά τον Χαγιούτ από την πλατφόρμα του. Η Match Group, η μητρική εταιρεία του Tinder, απαγόρευσε επίσης τον Ισραηλινό και από τις άλλες εφαρμογές γνωριμιών της: Hinge, Match.com, Plenty of Fish και OkCupid.

    Οι άνθρωποι που αναζητούν αγάπη στο διαδίκτυο πέφτουν θύματα μιας νέας γενιάς «απατεώνων Tinder» που χρησιμοποιούν ψεύτικα προφίλ για να ξεγελάσουν τα θύματά τους.

    Το φιλμ έγινε παγκόσμια επιτυχία, μπήκε στην δεκάδα των πιο δημοφιλών ταινιών για περισσότερο από ένα μήνα σε 92 χώρες και προκάλεσε παγκόσμια συζήτηση γύρω από την «βιομηχανία του Online dating» και των όσων την εκμεταλλεύονταν ποικιλοτρόπως.  Το Netflix μάλιστα, κυκλοφόρησε ένα ειδικό συνοδευτικό podcast τριών μερών που μιλούσε για τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ και «έσκαβε» βαθύτερα στη ζωή και τις μεθόδους του Χαγιούτ.  Στις 5 Φεβρουαρίου 2022, τα τρία θύματα διοργάνωσαν μια εκστρατεία στο GoFundMe για να αποζημιώσουν τα χρέη τους.

    Αντίθετα από ότι ήθελε η πλατφόρμα κι οι δημιουργοί της ταινίας όμως, το Tinder Swindler, δεν προκάλεσε μια πτώση στην online dating απάτη, αλλά μια τρομερή αύξηση.

    Παρακολουθώντας και μαθαίνοντας

    Η ρομαντική απάτη αυξάνεται – και προκαλεί τεράστιο πονοκέφαλο, ειδικά στις ευρωπαϊκές νεοσύστατες εταιρείες γνωριμιών. Οι άνθρωποι που αναζητούν αγάπη στο διαδίκτυο πέφτουν θύματα μιας νέας γενιάς «απατεώνων Tinder» που χρησιμοποιούν ψεύτικα προφίλ για να ξεγελάσουν τα θύματά τους ώστε να πληρώσουν τεράστια χρηματικά ποσά. Ο πολλαπλασιασμός νέων εφαρμογών γνωριμιών καθιστά ευκολότερο από ποτέ για τους απατεώνες να βρίσκουν στόχους — και δυσκολότερο για τους φύλακες να παρακολουθούν.

    Η βρετανική φιλανθρωπική οργάνωση Victim Support λέει ότι το 2022 υποστήριξε 38% περισσότερα θύματα ερωτικής απάτης από το 2021. Η Action Fraud, η οποία συλλέγει αναφορές απάτης και εγκλήματος στον κυβερνοχώρο, μέτρησε 8.957 περιπτώσεις απάτης γνωριμιών το 2021 και λέει ότι οι βρετανοί καταναλωτές έχασαν σχεδόν 100 εκατομμύρια λίρες εκείνη τη χρονιά λόγω ερωτικής απάτης. (αύξηση 80% σε σχέση με το 2020).

    Αυτό είναι κακό για τις επιχειρήσεις, λέει η Karima Ben Abdelmalek, Διευθύνων Σύμβουλος της γαλλικής εφαρμογής γνωριμιών happn. «Αν ένας χρήστης συναντήσει μόνο έναν απατεώνα στην πλατφόρμα μας, βλάπτει την εικόνα του προϊόντος και οι χρήστες μας χάνουν την εμπιστοσύνη τους σε εμάς», λέει.

    Τι κάνουν λοιπόν οι εφαρμογές γνωριμιών – και οι κυβερνήσεις – για να καταπολεμήσουν τους απατεώνες και να κάνουν την αναζήτηση αγάπης λίγο λιγότερο ανώμαλη;

    Αυτοματοποιημένη επισήμανση απάτης

    Το Happn, το οποίο κυκλοφόρησε το 2014, έχει συγκεντρώσει 32 εκατομμύρια δολάρια και έχει 130 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες. Απασχολεί 20 επόπτες πλήρους απασχόλησης που αναφέρουν και αποκλείουν ύποπτα προφίλ σε πραγματικό χρόνο, σε κάθε ζώνη ώρας.

    Οι άνδρες ήταν πιο πιθανό να πέσουν θύματα ερωτικής απάτης το 2022, λέει η Lloyds Bank του Ηνωμένου Βασιλείου.

    Ύποπτη δραστηριότητα θα μπορούσε να είναι ένας νέος χρήστης που στέλνει ανεπιθύμητα ερωτήματα με εκατοντάδες μηνύματα και σχόλια. Προφίλ που χρησιμοποιούν φωτογραφίες κακής ποιότητας ή εικόνες εξαιρετικά ελκυστικών ανθρώπων όπως μοντέλα, αυτοματοποιημένα μηνύματα chatbot με κακή γραμματική και λίγες ή καθόλου συγκεκριμένες βιογραφικές πληροφορίες.

    Η ομάδα δεδομένων της πλατφόρμας έχει επίσης αναπτύξει τους δικούς της αλγόριθμους για την επισήμανση πιθανών προφίλ απάτης βάσει ασυνήθιστης δραστηριότητας, τοποθεσίας και διεύθυνσης IP και ευφυΐας συμπεριφοράς — αν και η Karima Ben Abdelmalek δεν θέλει να μοιραστεί δημοσίως πάρα πολλές λεπτομέρειες «για να διατηρήσει την τεχνολογία εμπιστευτική».

    Ορισμένες εφαρμογές γνωριμιών, λέει η Ben Abdelmalek, αναθέτουν αυτά τα συστήματα ασφαλείας σε τρίτους παρόχους — κάτι που υποστηρίζει ότι είναι μια λιγότερο αποτελεσματική λύση. “Κανείς δεν γνωρίζει τις συμπεριφορές των χρηστών του happn καλύτερα από το ίδιο το happn.”

    Η ομάδα της έχει δημιουργήσει επίσης μια βάση δεδομένων φωτογραφιών για την εύρεση εικόνων που χρησιμοποιούνται συχνά για «δόλωμα». Στο happn, η πλειονότητα των απατεώνων χρησιμοποιεί εικόνες ελκυστικών γυναικών για να αγκιστρώσει ανδρικούς στόχους.

    Αυτό δείχνουν τα δεδομένα για τις ερωτικές απάτες: οι άνδρες ήταν πιο πιθανό να πέσουν θύματα ερωτικής απάτης το 2022, λέει η Lloyds Bank του Ηνωμένου Βασιλείου. Η ηλικία διαδραματίζει επίσης μεγάλο ρόλο, με τις ρομαντικές απάτες μεταξύ των ατόμων ηλικίας 65-74 ετών να αυξάνονται κατά 75% από έτος σε έτος. Καμία εφαρμογή πάντως δεν έχει κοινοποιήσει δεδομένα σχετικά με τον αριθμό των αναφορών απάτης στην εφαρμογή της.

    O Σιμόν Χαγιούτ παρίστανε τον Σιμόν Λεβιέβ και εξαπατούσε γυναίκες απ’ όλο τον κόσμο για να του στέλνουν χιλιάδες δολάρια και ευρώ και να ζει πολυτελώς (φωτογραφία: EFE).

    Οι απατεώνες εφαρμογών γνωριμιών συνήθως κατακλύζουν τα θύματά τους με στοργή και κομπλιμέντα –ένας όρος γνωστός ως «βομβαρδισμός αγάπης».

    «Ο Ένας» ή «Η Μία» έχουν υψηλότατο τίμημα

    Οι απατεώνες εφαρμογών γνωριμιών συνήθως κατακλύζουν τα θύματά τους με στοργή και κομπλιμέντα –ένας όρος γνωστός ως «βομβαρδισμός αγάπης»– για να τα δελεάσουν, προτού ζητήσουν γρήγορα να βγουν εκτός πλατφόρμας σε messenger όπως το WhatsApp, το Kik και το Google Hangouts.

    «Αυτό συμβαίνει επειδή οι απατεώνες γνωρίζουν ότι οι πλατφόρμες γνωριμιών βελτιώνουν συνεχώς τα συστήματα ανίχνευσης και ελέγχου τους, επομένως πρέπει να εργάζονται γρήγορα», λέει η Olga Petrunina, Διευθύνουσα Σύμβουλος της ουκρανικής εφαρμογής γνωριμιών Pure για θετικά σεξουαλικά θέματα. Από την ίδρυσή του το 2012, το Pure έχει ληφθεί 20 εκατομμύρια φορές. Μόλις η σχέση βγει εκτός πλατφόρμας, μια εταιρεία γνωριμιών μπορεί να κάνει πολύ λίγα για να βοηθήσει τους χρήστες που υφίστανται οικονομικές ζημιές ως αποτέλεσμα.

    Οι απάτες γίνονται όλο και πιο περίπλοκες

    Η Petrunina λέει ότι η Pure παρουσίασε τετραπλάσια αύξηση στους ψεύτικους μηνιαίους ενεργούς χρήστες το 2021 — και ότι οι απατεώνες χρησιμοποιούν όλο και πιο εξελιγμένες τεχνικές και τεχνολογία για να παγιδεύουν τα θύματά τους.

    “Ένας απατεώνας μπορεί να δημιουργήσει πολλά ψεύτικα προφίλ από οποιαδήποτε τοποθεσία — με πραγματικές φωτογραφίες και κλεμμένες πληροφορίες”. Ο Petrunina λέει ότι τα VPN (εικονικά ιδιωτικά δίκτυα) αποτελούν ιδιαίτερη πρόκληση για την πρόληψη της απάτης. Καθιστούν σχεδόν αδύνατη την παρακολούθηση της τοποθεσίας ενός χρήστη – ένα βασικό κομμάτι του παζλ του προφίλ απάτης. Η Κίνα, η Ινδία και οι ΗΠΑ βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των καυτών σημείων απάτης στην εφαρμογή Pure. Το 10-15% των χρηστών από αυτές τις χώρες είναι ψεύτικοι.

    «Ένας απατεώνας μπορεί να δημιουργήσει πολλά ψεύτικα προφίλ από οποιαδήποτε τοποθεσία — με πραγματικές φωτογραφίες και κλεμμένες πληροφορίες», λέει η Petrunina. “Αυτό θέτει τους χρήστες σε ευάλωτη θέση πολύ εύκολα.”

    Λογισμικό επεξεργασίας φωτογραφιών, λογισμικό απάτης ηλεκτρονικού ψαρέματος και ρομπότ — σχεδιασμένα για να μιμούνται την ανθρώπινη συμπεριφορά γνωριμιών με την παραγωγή προκαθορισμένων σεναρίων και απαντήσεων που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη — έχουν όλα αποδεδειγμένα αποτελεσματικά εργαλεία και για τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου.

    Προφανώς πρέπει να γίνουν περισσότερα για την προστασία των διαδικτυακών καταναλωτών. Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες της ΕΕ του 2022 (DSA) θα μπορούσε να αλλάξει το παιχνίδι για τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν ψηφιακές πλατφόρμες στην ΕΕ. Θα απαιτήσει από τις εταιρείες —ιδίως εκείνες με περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες— να λάβουν μεγαλύτερα μέτρα για να ενισχύσουν την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.

    Η βρετανική φιλανθρωπική οργάνωση Victim Support λέει ότι το 2022 υποστήριξε 38% περισσότερα θύματα ερωτικής απάτης από το 2021.

    Μπορεί, ωστόσο, να αποδειχθεί δαπανηρή για πλατφόρμες γνωριμιών. Οι χρήστες θα λάβουν νέα δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος αναζήτησης εξωδικαστικού συμβιβασμού και αποζημίωσης για παραβάσεις της πράξης. Οποιαδήποτε εταιρεία διαπιστωθεί ότι δεν πληροί τα πρότυπα ασφάλειας στο διαδίκτυο θα λάβει πρόστιμο.

    Η Ben Abdelmalek πιστεύει ότι είναι σημαντικό για «οι εταιρείες τεχνολογίας να συμβάλλουν σε έναν ασφαλέστερο ψηφιακό κόσμο» και λέει ότι «η καταπολέμηση του εγκλήματος είναι μια σημαντική επένδυση για όλες τις διαδικτυακές εταιρείες – συμπεριλαμβανομένων των μικρότερων».

    Στο happn, η πλειονότητα των απατεώνων χρησιμοποιεί εικόνες ελκυστικών γυναικών για να αγκιστρώσει ανδρικούς στόχους.

    Ωστόσο, λέει ότι η ΕΕ θα μπορούσε να ισοπεδώσει τους όρους ανταγωνισμού παρέχοντας οικονομικούς πόρους σε νεοφυείς επιχειρήσεις και επιχειρήσεις που επιθυμούν να ακολουθήσουν τις βέλτιστες ψηφιακές πρακτικές. Η Petrunina δεν είναι τόσο πεπεισμένη από το DSA. Λέει ότι το βάρος βαρύνει τις πλατφόρμες για την πρόληψη των οικονομικών εγκλημάτων, επειδή τόσο λίγα γίνονται από τις αρχές επιβολής του νόμου.

    Απαιτείται αυστηρότερη ρύθμιση για να καλυφθούν τα κενά στην «αλυσίδα απάτης», λέει. Οι απάτες στο Διαδίκτυο είναι περίφημα δύσκολο να αντιμετωπιστούν μέσω της επιβολής του νόμου, επειδή η επίπληξη των εγκληματιών απαιτεί διασυνοριακή δικαιοδοσία και συλλογική συλλογή πληροφοριών.

    «Οι καθαρές και άλλες πλατφόρμες θα πρέπει ακόμα να βασίζονται στα δικά τους εσωτερικά συστήματα», λέει η Petrunina. “Τα οποία έχουν – και πιθανότατα θα έχουν πάντα – το μερίδιό τους στους περιορισμούς.”

     

    Διαβάστε ακόμα: To stalk or not to stalk? Γιατί να τσεκάρουμε διαρκώς τις πρώην (και επόμενες) στα social media;

     

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top