Πριν από ενάμιση χρόνο είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε και να μιλήσουμε με τον Mina στο σπίτι του. Σήμερα, μιλάμε μαζί του εν όψει μιας έκθεσης που ίσως έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό. Από τις 6 ως τις 9 Σεπτεμβρίου, στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς θα φιλοξενείται το project Minas. Clarity of Shapes, τα εγκαίνια του οποίου θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου. Στην έκθεση αυτή θα παρουσιαστούν, φωτογραφημένα από τον επίσης κορυφαίο στον χώρο του Costa Coutayar, πορτραίτα αντισυμβατικών ανθρώπων από όλο τον κόσμο – ανθρώπων που φορούν δημιουργίες του Mina. Ενώ παράλληλα, σε ειδικές βιτρίνες, θα υπάρχουν αντιπροσωπευτικές δημιουργίες του θρυλικού designer.
«Θα υπάρχουν δηλαδή από την μία φωτογραφημένα τα έργα εν χρήσει από τον Coutayar και από την άλλη ζωντανά», μας λέει ο Minas όταν τον ρωτάμε να μας πει λίγα λόγια για την επερχόμενη έκθεση. «Θα είναι οκτώ μικρές βιτρίνες και οι δημιουργίες θα στέκονται σε ένα γυάλινο κύβο – οκτώ από τα πιο αγαπημένα μου έργα. Έργα που έχουν γεννηθεί από το 1971 μέχρι σήμερα». Μας αρέσει που ο Minas για τα έργα του χρησιμοποιεί αυτή τη λέξη: γεννηθεί. Ο ίδιος έχει τη φιγούρα και τη στάση πατέρα, όσο κι αυτή του δημιουργού, μπορεί και περισσότερο.
Του ζητάμε να μας πει ποιους θα δούμε φωτογραφημένους στην έκθεση. «Θα είναι δεκάδες άνθρωποι, οι περισσότεροι τυχαίοι, όχι μοντέλα, άνθρωποι που εκτιμούμε, άνθρωποι που μας αρέσει το έργο και η φυσιογνωμία τους. Θα είναι ο Nobu, ο μεγάλος Ιάπωνας σεφ, που φοράει πάντα μια δημιουργία στο αριστερό του χέρι γιατί μου λέει ότι του φέρνει τύχη – τον φωτογράφισε ο Costas στον Παρίσι. Θα είναι οι παγκόσμιοι πρωταθλητές ποδηλασίας πίστας Χρήστος Βολικάκης και ο αδερφός του Ζαφείρης, που τους θαυμάζω πολύ. Θα είναι ακόμα και ο φίλος μου Tonino Carotone». Εμείς συμπληρώνουμε: θα είναι και ο ίδιος ο Minas φωτογραφημένος.
Θα υπάρχει ακόμα και ένα βίντεο στην έκθεση -κάτι που δεν το ξέρουν πολλοί- «ένα βίντεο που δημιουργήσαμε για την έκθεση και που περιλαμβάνει συμπυκνωμένη την ιστορία της ζωής μου», μας λέει. Όπως θα υπάρχει και μια ειδική εικονογραφημένη έκδοση 96 σελίδων με αφορμή τις φωτογραφίες και τα έργα.
Όταν η κουβέντα πάει στον Coutayar, ο Minas λέει: «Τον γνώρισα πρόσφατα. Ήξερα το έργο του αλλά δεν είχαμε γνωριστεί προσωπικά. Λυπάμαι που δεν τον γνώρισα νωρίτερα. Οι φωτογραφίες του έχουν μια βελούδινη, άψογη προσέγγιση». Και επιχειρώντας να πει με λίγα λόγια τι είδους φιλοσοφία τον ενώνει με τον Coutayar, μας λέει: «στην είσοδο της έκθεσης θα γράφει: I offer my thanks to all the artists. Αυτό ως φιλοσοφία ζωής. Ένα ευχαριστώ σε όλους τους καλλιτέχνες που άφησαν λίγο χώρο για μένα, για εμάς».
Την επόμενα μέρα της συνομιλίας μας με τον Mina, βρίσκουμε τον Coutayar σε ένα από τα ταξίδια του. Ο τρόπος που ο φωτογράφος μιλάει για τον Mina είναι ενδεικτικός: «Είναι ένας πολύ γλυκός άνθρωπος, απλός, χωρίς φιοριτούρες. Από τους ανθρώπους που δεν είναι φλύαροι, αλλά μιλάνε μέσα από την ίδια τους τη δουλειά. Τον πρωτογνώρισα τη δεκαετία του ‘90 που ήμουν στην Αμερική: έβλεπα στα λεωφορεία διαφημίσεις της αμερικανικής Vogue με την τότε έκθεση του Mina στη Νέα Υόρκη! Εκεί ήρθα σε πρώτη επαφή με το ποιος είναι ο Minas». Ποιος είναι τελικά ο Minas; τον ρωτάμε. «Ως καλλιτέχνης έχει μια αρχετυπική αντίληψη για το design και τη λειτουργικότητα, τα έργα του έχουν ένα φινίρισμα εξαιρετικό, και ο ίδιος έχει μια, θα μπορούσε να πει κανείς, ροκ κουλτούρα. Γι αυτό πιστεύω ότι είναι μια ευτυχής συγκυρία που συναντηθήκαμε. Επίσης θέλω να αναφέρω ότι η σύντροφός του η Τζίνα είναι η ψυχή της υπόθεσης. Μας συντονίζει, μας ισορροπεί, μας οργανώνει. Είναι μια αφανής ηρωίδα».
Αυτές οι περίπου 50 ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Coutayar, τα silver prints του πάνω σε archival χαρτί που θα εκτεθούν στο Μπενάκη, με αφορμή το έργο του Mina, είναι για τον φωτογράφο, όπως αποκαλύπτει και ο ίδιος μια διαφορετική εμπειρία. «Έχω δουλέψει πολύ για περιοδικά και εμπορικούς λόγους. Τα τελευταία χρόνια το έχω σταματήσει αυτό, και εκθέσεις όπως αυτή που έρχεται, είναι μια ευκαιρία να ξαναερωτευτώ τη φωτογραφία ως αντικείμενο, από την αρχή».
//Minas. Clarity of Shapes, photographed by C. Coutayar, Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, 6-9 Σεπτμεβρίου 2018. Εγκαίνια: Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018. Την επιμέλεια της έκθεσης την έχει αναλάβει η Ελένη Αθανασίου. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ.
Διαβάστε ακόμα: Νικόλαος Αναστασίου, ένας διεθνής μαιτρ των ξύλινων επενδύσεων