Δώδεκα νέες συλλογές για τα 100 χρόνια της Alessi (eu.alessi.com).

    E ναι, λοιπόν. Η Alessi λανσάρει 12 νέες συλλογές για να γιορτάσει έναν ολόκληρο αιώνα σχεδιαστικού παραληρήματος. Με ειδικές εκδόσεις εμβληματικών κομματιών των Alessandro Mendini, Ettore Sottsass, Philippe Starck και άλλων πολλών.

    Από τον λεμονοστίφτη, τον εμπνευσμένο από ένα καλαμάρι, του Philippe Starck  ώς το ανθρωπόμορφο τιρμπουσόν του Alessandro Mendini και το μελωδικό βραστήρα του Michael Graves με τη σφυρίχτρα σε σχήμα πουλιού, η ιταλική μάρκα έγινε συνώνυμη του χιουμοριστικού design, όπου συνδυάζονται οι χρωματιστές λεπτομέρειες από ρητίνη με τις καρτουνίστικες φόρμες. Πολλές από τις οποίες από ανοξείδωτο ατσάλι, αγαπημένο υλικό της επιχείρησης ήδη από την ίδρυσή της το 1921.

    O λεμονοστίφτης, εμπνευσμένος από ένα καλαμάρι, του Philippe Starck (δεξιά). Το ανθρωπόμορφο τιρμπουσόν του Alessandro Mendini (αριστερά)/ (eu.alessi.com).

    Όταν όμως ο διάδοχος 3ης γενιάς Alberto Alessi, λάτρης της λογοτεχνίας, της φιλοσοφίας και της τέχνης, φημισμένος μάγειρας, εχθρός του μάρκετινγκ, παίρνει τα ηνία το 1970, το χρώμα ήταν πανταχού απόν. Γενικά, η εταιρεία ήταν περιώνυμη, αλλά το δημιουργικό στοιχείο έλειπε. Εκείνη την εποχή, όλα ήταν κάπως γκρίζα. «Όλα ήταν από μέταλλο και το εργοστάσιο μύριζε λάδι αυτοκινήτου», θα πει ο Αλμπέρτο. «Ήμουν νέος τότε και γεμάτος ελπίδες, το σχέδιό μου ήταν να προσθέσω λίγη χαρά».

    Mιλάμε σήμερα για την Alessi με την ίδια τρυφερότητα που το κάνουμε για το Fiat το 500ράκι, τη Vespa Piaggio ή την καφετιέρα Bialetti.

    Το έκανε αναπτύσσοντας στην αρχή εντός της οικογενειακής επιχείρησης «πολλαπλά» χαμηλής τιμής που έφεραν την υπογραφή βαριών ονομάτων, όπως του Νταλί. Μετά προσκαλώντας «έναν υπερβολικό αριθμό σχεδιαστών», ώστε να βελτιώσει την αισθητική ποιότητα του οίκου, ανοίγοντας έτσι ολόκληρο βουλεβάρτο για μια από τις πιο αναγνωρίσιμες και έξυπνες μάρκες της Μπότας.

    Το ανθρωπόμορφο ανοιχτήρι της Alessi. Ενα από τα εμβληματικά κομμάτια της (eu.alessi.com).

    Αποτέλεσμα να μιλάμε σήμερα για την Alessi με την ίδια τρυφερότητα που το κάνουμε για το Fiat το 500ράκι, τη Vespa Piaggio ή την καφετιέρα Bialetti, όλα τους σήματα κατατεθέντα της «ιταλικότητας» -όχι απλώς προϊόντα κατανάλωσης αλλά κουλτούρας.

    Το φετινό εορταστικό project αποτίει φόρο τιμής όχι μόνο στους maîtres του design με τους οποίους συνεργάστηκε (μεταξύ των οποίων οι Achille Castiglioni, Aldo Rossi και Enzo Mari, οι Marc Newson, Jasper Morrison και Erwan Bouroullec), αλλά και στις δώδεκα αξίες που μόρφωσαν την επιχείρηση στο πέρασμα του χρόνου.

    Ο Alberto Alessi εξακολουθεί να ονειρεύεται το τέλειο αντικείμενο. Αλλά ξέρει πως αυτό δεν υπάρχει.

    Αρχίζοντας από τώρα και ώς τον Απρίλιο του 2022, κάθε μήνα, ένα νέο προϊόν θα βλέπει το φως της μέρας. Και θα πρόκειται είτε για ένα ανέκδοτο σχέδιο είτε για μια νέα version ενός κλασικού κομματιού της Alessi.

    Αριστερά: μύλος για καφέ της σειράς «Twergi». Δεξιά: ο μελωδικό βραστήρας του Michael Graves (eu.alessi.com).

    Το πρόγραμμα ξεκινάει με το «Twergi» (σημαίνει ξωτικό, δαιμόνιο), μια συλλογή του 1989 που φέρει την υπογραφή του Ettore Sottsass σε νέα χρώματα. Είναι εμπνευσμένη από την τοπική παράδοση δουλέματος του ξύλου στον τόρνο της περιοχής γύρω από τη λίμνη Όρτα, για να φτιαχτούν μπανάλ αντικείμενα κουζίνας σε μορφή χρωματιστών τοτέμ. Η συλλογή συμπληρώνεται από μια μικρή, αλλά αντιπροσωπευτική επιλογή αντικειμένων που δημιουργήθηκαν τη δεκαετία του ’90 από τους Andrea Branzi, Kuno Proie και Bertolani Becchelli.

    Δημιουργίες της σειράς «Alessi 100 Values» (eu.alessi.com).

    Άλλα κεφάλαια αυτής της συναρπαστικής περιπέτειας που ακούει στο όνομα «Alessi 100 Values» διερευνούν ιδέες περί τέχνης (με τα πουαντιγίστικα βάζα του Μεντίνι), έρευνας και ποίησης, αλλά και πιο σκοτεινά θέματα (όπως τα Paradox), που θέλουν να εμβαθύνουν σε projects που δεν έχουν πάρει ακόμα σάρκα και οστά.

    Ο Alberto Alessi εξακολουθεί να ονειρεύεται το τέλειο αντικείμενο. Αλλά ξέρει πως αυτό δεν υπάρχει: «Ο designer Bruno Munari έλεγε πως, αν θεωρήσουμε πως το αβγό είναι το μοναδικό τέλειο αντικείμενο, ακόμα κι αυτό δεν είναι έργο του ανθρώπου, αλλά του κώλου μιας κότας».

     

    Διαβάστε ακόμα: 41 χρόνια Post-it: κάτι σαν το πρώτο… smartphone.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top