«Αν έπρεπε να δώσω σχήμα στο καλοκαίρι, θα ήταν η αέρινη φόρμα μιας λινής ημιδιάφανης κουρτίνας μπροστά σε ένα ανοιχτό παράθυρο», λέει ο Αριστοτέλης Μπαράκος.

Αριστοτέλης Μπαράκος: στην ανέμελη Μουρτερή στην Εύβοια

Έζησε μέχρι τα δέκα του χρόνια στο Μόναχο, όπου και γεννήθηκε. Αν και σπούδασε Φυσική, στράφηκε γρήγορα στο χώρο του design. Μάλιστα, το 2014 έλαβε το βραβείο Future Talent από το ιταλικό περιοδικό design, Ottagono. Από το 2016 έως το 2028 ήταν επικεφαλής Product Design στην εταιρεία βιοτεχνολογίας PNOE Analytics, με έδρα την Αθήνα και το Σαν Φρανσίσκο. Το 2019 ίδρυσε το Studio Aristotelis Barakos με σκοπό να δημιουργεί λειτουργικό και ευχάριστο αισθητικά σχεδιασμό που βοηθά τους ανθρώπους να ζουν καλύτερα και να αισθάνονται περισσότερα. Τελευταία του δουλειά είναι η συλλογή Theros.

«Αγαπημένο μέρος μία τεράστια παραλία στην Εύβοια, όπου από πολύ παλιά ο παππούς και η γιαγιά μου είχαν μια ταβέρνα κι εκεί περνούσαμε τα καλοκαίρια μας σε κατάσταση απόλυτης ασυδοσίας και ανεμελιάς».

«Αν έπρεπε να δώσω σχήμα στο καλοκαίρι, θα ήταν η αέρινη φόρμα μιας λινής ημιδιάφανης κουρτίνας μπροστά σε ένα ανοιχτό παράθυρο, που τη χαϊδεύει ένα απαλό ρεύμα αέρα. Το καλοκαίρι, για μένα προσωπικά, αντιπροσωπεύει την περίοδο του χρόνου στην οποία η αδράνεια, η άσκοπη περιπλάνηση, η εξερεύνηση, η ρέμβη και η ενδοσκόπηση έχουν τον πρώτο λόγο.

«Το καλοκαίρι αντιπροσωπεύει την περίοδο του χρόνου στην οποία η αδράνεια, η άσκοπη περιπλάνηση, η εξερεύνηση, η ρέμβη και η ενδοσκόπηση έχουν τον πρώτο λόγο».

Είναι η περίοδος που δίνω στον εαυτό μου – έστω και για κάποιες ημέρες – την πολυτέλεια να ξεφύγω και να νιώσω σαν το μικρό παιδί μιας δικής μου μακρινής ανάμνησης. Η ανάμνηση αυτή αφορά ένα στιγμιότυπο, όταν ερχόμενοι οικογενειακώς από τη Γερμανία για να περάσουμε τις καλοκαιρινές διακοπές μας στην Ελλάδα, με θυμάμαι να κατεβαίνω από το αεροπλάνο και να κατακλύζονται οι αισθήσεις μου από το δυνατό μεσημεριανό φως του ήλιου – τόσο διαφορετικό από ό,τι είχα συνηθίσει καλοκαιρινό τοπίο. Ο ενθουσιασμός και η ανυπομονησία εκείνης της στιγμής είναι από τις πιο δυνατές καλοκαιρινές μου αναμνήσεις.

Όσο για το αγαπημένο μου μέρος για το καλοκαίρι, είναι το χωριό των παππούδων μου στην παραλία της Μουρτερής στην Εύβοια… Μία τεράστια παραλία, όπου από πολύ παλιά ο παππούς και η γιαγιά μου είχαν μια ταβέρνα κι εκεί περνούσαμε τα καλοκαίρια μας σε κατάσταση απόλυτης ασυδοσίας και ανεμελιάς. Ένα μέρος το οποίο έχει τη μυρωδιά του θυμαριού και της αλμύρας και που με χαρά συνεχίζω να επισκέπτομαι κάθε καλοκαίρι».


 

H Νταϊάννα Καρβούνη και η Βίβιαν Φίλιππα βρίσκουν τον απαραίτητο χρόνο το καλοκαίρι για ταξίδια αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τη δουλειά τους.

Νταϊάννα Καρβούνη-Βίβιαν Φίλιππα/ΑΝΑΚΤΑΕ: στο μεγάλο μάνγκο της Ασίας, τη Μπανγκόκ

Οι δημιουργίες τους εμπνέονται από την αρχαιότητα και είναι αναγνωρίσιμες, όπως το Parthenis Cafe στη Μύκονο ή το ξενοδοχείο Pheidias στον Πειραιά. Η Νταϊάνα Καρβούνη είναι βιομηχανική σχεδιάστρια με σπουδές στο Sarah Lawrence College και στο Pratt Institute στη Νέα Υόρκη.

Η Βίβιαν Φίλιππα σπούδασε αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Όπως λένε, «το 2019, μέσα από μια εξελικτική διαδικασία, «μεγαλώσαμε» σε Anaktae. Το πεδίο που δραστηριοποιούμαστε περιλαμβάνει αρχιτεκτονική και design  από τη σύλληψη στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή. Οι αρχές μας παραμένουν οι δομικοί μας λίθοι: αρχετυπικές μορφές, διαχρονικός σχεδιασμός, στιβαρή ποιότητα, χειροποίητη κατασκευή στην Ελλάδα».

Η Νταϊάννα Καρβούνη αναπολεί τις παιδικές διακοπές στην πολύχρωμη Σύμη.

«Το αγαπημένο μας καλοκαίρι πρόσφατα το περάσαμε στην Μπανγκόκ, το ”μεγάλο μάνγκο” της Ασίας, μια αστική, παραδεισένια ”ζούγκλα”».

«Το καλοκαίρι υπάρχει μια αίσθηση «ά-χρονου» που μας ηρεμεί και μας συγκινεί. Τότε είμαστε αθόρυβα δημιουργικές, σε μια περίοδο αναδρομής, αξιολόγησης, αφήνουμε πίσω αυτά που δεν θέλουμε να μας συνοδεύουν στην επόμενη εποχή, και προχωράμε. Είναι μια στιγμή μέσα στον χρόνο, που καλλιεργούμε μια πιο κοντινή σχέση με τον εαυτό μας, βρισκόμαστε πιο κοντά στις επιθυμίες μας.

Ανεξίτηλες καλοκαιρινές αναμνήσεις είναι τα καλοκαίρια της παιδικής μας ηλικίας στα νησιά μας, στην Κύθνο η Βίβιαν και στη Σύμη η Νταϊάννα. Μνήμες μακρινές και πρωτόγονες, έχουν ένα σχήμα σαν το τόξο, της κατάδυσης σε έναν κόσμο πολύ διαφορετικό. Ήχοι από κουδούνια – τα πρόβατα που περνάνε στο γιαλό, η μυρωδιά από τα σωσίβια, τα στάχυα και τα φρύγανα, οι σαύρες μέσα στα βράχια. Καλοκαίρια μεγάλα και σημαντικά.

«Τα αγαπημένο μας καλοκαίρι πρόσφατα το περάσαμε στην Μπανγκόκ».

Το καλοκαίρι έχουμε ελεύθερο χρόνο για ταξίδια, για εξερεύνηση όχι για δουλειά. Έχοντας ζήσει και απολαύσει πολλά καλοκαίρια εδώ, προτιμούμε πια να βρισκόμαστε εκτός Ελλάδας, για νέες εμπειρίες και αναμνήσεις. Το αγαπημένο μας καλοκαίρι πρόσφατα το περάσαμε στην Μπανγκόκ, το «μεγάλο μάνγκο» της Ασίας, μια αστική, παραδεισένια «ζούγκλα» με απίστευτες γεύσεις, μυρωδιές, ζέστη και καταρρακτώδεις βροχές, μια κυριολεκτική και μεταφορική ροή θετικής ενέργειας, και καλοσύνης των κατοίκων.


 

«Ταξιδεύουμε στο Αιγαίο και αυτό μας παρασύρει στις πηγές μας, πίσω στο DNA μας», σημειώνει ο Σταύρος Παπαγιάννης.

Σταύρος Παπαγιάννης: στα Κύθηρα της καθαρότητας και της ευγένειας

Μπορεί το 1977 μαζί με τον Γιώργο Κυριαζή να ίδρυσαν την πρωτοπόρο Stage Design Office, ωστόσο ο Σταύρος Παπαγιάννης πρόλαβε και σπούδασε ιατρική, με ειδικότητα στην παθολογοανατομία. Ο ίδιος διευκρινίζει: «η ειδικότητα αυτή έχει σχέση με τη διάγνωση της ασθένειας μέσα από την ανάγνωση της εικόνας (που βλέπεις στο μικροσκόπιο).

Σε όλα τα υπόλοιπα με τα οποία ασχολούμαι εδώ και χρόνια είμαι αυτοδίδακτος».  Με claim το «σιδηρόδρομο» THISISNOTAWORKOFFICTIONNORYETOFONEMAN (This is not a work of fiction, nor yet of one man), φράση που είπε ο Ezra Pound υπερασπιζόμενος στη δίκη του τον εαυτό του και το έργο του, η Stage Design έχει βάλει την υπογραφή της σε περιώνυμα projects, όπως το ξενοδοχείο Athens Was στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου.

«Αγαπημένος μου τόπος για το καλοκαίρι είναι τα Κύθηρα. Είναι ένα συγκλονιστικό τοπίο που έχει κάτι από Πελοπόννησο, από Ιόνιο και από Αιγαίο».

«Είθισται να αγαπάμε το καλοκαίρι εξαιτίας της θάλασσας, του ήλιου και των υπέροχων ακτών μας – με βράχια, με άμμο, με πεύκα, με αρμυρίκια. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι το καλοκαίρι καθώς πλησιάζουμε και αλλάζουμε. Τι εννοώ; Ταξιδεύουμε στο Αιγαίο και αυτό μας παρασύρει στις πηγές μας, πίσω στο DNA μας, καθώς εναλλάσσονται οι εικόνες, το φως και η σκιά. Αντίθετα, η πεδιάδα και το βουνό σχηματίζουν άλλες εικόνες. Σε κάθε περίπτωση, η γλυκύτητα του Αιγαίου είναι αξεπέραστη.

«Η γλυκύτητα του Αιγαίου είναι αξεπέραστη».

Μου αρέσουν λοιπόν όλα τα νησιά. Το Αιγαίο άλλωστε πρέπει να το βλέπεις με καθαρό μάτι, γιατί είναι από μόνο του ένας μικρόκοσμος, γεμάτος διαφορές – σημαντικές και υπέροχες. Άλλο πράγμα η Νάξος, άλλο το Κουφονήσι, άλλο η διπλανή Σχοινούσα. Αγαπημένος μου τόπος για το καλοκαίρι είναι όμως τα Κύθηρα. Είναι ένα συγκλονιστικό τοπίο που έχει κάτι από Πελοπόννησο, από Ιόνιο και από Αιγαίο. Δεν έχει βανδαλιστεί και κρατά μια καθαρότητα και ευγένεια. Κι όταν πέφτει η προβέντζα, η καλοκαιρινή ομίχλη, είναι μια αξέχαστη εμπειρία, γιατί στα Κύθηρα τα  σύννεφα περνούν χαμηλά και αυτό σε συνεπαίρνει.

Επιλογές μου εδώ είναι ο Ποταμός, ένα μεγάλο κεφαλοχώρι, με το ιστορικό του καφενείο, που πρόσφατα ανακαινίστηκε. Επίσης, τα Αρωνιάδικα, ο πρώτος οικισμός που κηρύχθηκε διατηρητέος στο νησί. Γενικά στα Κύθηρα υπάρχει μια συγκλονιστική απλότητα στην οποία «υποτάσσονται» όλοι. Ενδιαφέρον επίσης έχουν τα Μιτάτα, ο Αβλέμωνας, σαφώς πιο κυκλαδίτικος, και φυσικά το Καψάλι.

Αξέχαστες διακοπές όμως ήταν και στη Νίσυρο, το 1995. Ήταν το ίδιο το νησί που μας παρέσυρε, είχαμε επίσης βρει ένα δωμάτιο, που πάνω του έσκαγε η θάλασσα, ενώ τότε όλα εκεί ήταν ακόμα παρθένα και κυρίως τα δύο χωριά, το Εμπορειό και η Νικιά».

 

Διαβάστε ακόμα: Ζήστε τo μεγάλο καλοκαίρι της τέχνης στα ελληνικά νησιά.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top