Breitling for Bentley GMT V8 Chornograph

    Breitling for Bentley GMT V8 Chornograph

    Αν οι επισκέπτες στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης δεν έχουν μάτια παρά μόνο για τις όμορφες βρυχώμενες μπερλίνες που κάνουν την παρθενική τους εμφάνιση, δεν είναι οι μόνοι που χαρίζουν στον τομέα την αμέριστο προσοχή τους. Πάει καιρός τώρα που οι ωρολογοποιοί κατάλαβαν ότι ρολόγια κι αυτοκίνητα απευθύνονται τελικά στην ίδια πελατεία. Ότι το DNA τους είναι κοινό. Οι παραλληλίες μεταξύ των δύο συμπάντων είναι τόσο συγκλονιστικές ώστε καλλιεργούν την ίδια φροντίδα της λεπτομέρειας, την ίδια εμμονή για το ντιζάιν και, πάνω απ’ όλα, παρόμοια αναζήτηση της μηχανικής τελειότητας. Χώρια την αύρα των πιλότων και των ομάδων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν εξαιρετικά ισχυρά ανύσματα προώθησης, δεδομένης της επιτυχίας ενός αθλήματος που χαίρει ενός των μεγαλύτερων ακροατηρίων σε διεθνές επίπεδο.

    Πώς λοιπόν να εκπλαγούμε από το γεγονός ότι η όσμωση μεταξύ των δύο αυτών κόσμων ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια, είτε παίρνοντας τη μορφή παντρολογήματος ανάμεσα σε ωρολογοποιίες κύρους και κατασκευαστές σούπερ ντούπερ αυτοκινήτων είτε για να αναγορεύσει σε αφοσιωμένους πρεσβευτές τα αστέρια του βολάν;

    Στο κάτω-κάτω, ο 007 δεν θα είχε το ίδιο σεξαπίλ αν έβγαινε μέσα από ένα αυτοκίνητο της σειράς με ένα quartz στο χέρι.

    Η Tag Heuer λάνσαρε ολόκληρες σειρές εμπνευσμένες από τα σπορ αυτοκίνητα, όπως τις Carrera και Monaco. Με την τελευταία να οφείλει την επιτυχία της στην ταινία «Le Mans», όπου φιγουράρει στο χέρι του Στιβ ΜακΚουίν.

    Η εξέλιξη του χρονογράφου

    IWC και Mercedes, Audemars Piguet και Maserati, Bell & Ross και Peugeot, Breitling και Bentley, Jaeger-LeCoultre και Aston Martin, Blancpain και Lamborghini. Αν αυτή η σύμπραξη γνωρίζει πράγματι μεγάλες πιένες τα τελευταία χρόνια, η επίδραση που άσκησε ο κόσμος της αυτοκίνησης πάνω σε εκείνον των επινοητών μετρονόμων είναι σαφώς πιο παλιά. Όταν ο νεαρός ωρολογοποιός Georges Scharen άνοιξε το μαγαζί του στη Βιέννη το 1918, δεν ήθελε να βγει απ’ την πεπατημένη. Όμως, με το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η επανακυκλοφορία των Bugatti, Lancia, Hispano-Suiza και Delage στους δρόμους τού έδωσε την ιδέα να εισάγει στον κόσμο των ρολογιών τα άμεσα αναγνωρίσιμα σχήματα των ψυγείων αυτών των βολίδων. Η μόδα λανσαρίστηκε, επικυρώνοντας τις πρώτες επιτυχίες της μάρκας Mido. Άλλες ωρολογοποιίες, όπως οι Patek Philippe, Tiffany ή Cartier, θέλουν να προσπεράσουν, κυρίως για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες μιας νεόκοπης γενιάς οδηγών. Έτσι, τα ρολόγια άρχισαν να εφοδιάζονται με περιστρεφόμενες κορόνες και μπομπέ κάσες, ώστε να διευκολύνεται η ανάγνωση. Ορισμένα μάλιστα σχεδιάζονταν ειδικά για να φοριούνται στο πλάι του καρπού, επιτρέποντας στον οδηγό να τα συμβουλεύεται χωρίς να αφήνει το τιμόνι.

    Blancpain Endurance SeriesLamborghini Gallardo GT3

    Blancpain Endurance Series Lamborghini Gallardo GT3.

    Η αληθινή συμβίωση ανάμεσα σε ρολόγια κι αυτοκίνητα έγινε, ωστόσο, πραγματικότητα μόνο με την εξέλιξη των χρονογράφων χειρός στη δεκαετία του ’40 και κυρίως με το λανσάρισμα του αυτόματου χρονογράφου το 1969. Έτσι γινόταν δυνατό για όσους κατάπιναν τα χιλιόμετρα να υπολογίσουν τις επιδόσεις τους με ακρίβεια δεκάτου του δευτερολέπτου. Ορισμένες μάρκες χώθηκαν για τα καλά σ’ αυτή τη χαραμάδα, συνδέοντας στενά το όνομά τους με τις διάφορες μορφές αγώνων αυτοκινήτου. Η Tag Heuer λάνσαρε ολόκληρες σειρές εμπνευσμένες από τα σπορ αυτοκίνητα, όπως τις Carrera και Monaco, με την τελευταία να οφείλει την επιτυχία της στην ταινία «Le Mans», όπου φιγουράρει στο χέρι του Στιβ ΜακΚουίν. Ενώ η Rolex έβγαλε το μυθικό Oyster Cosmograph Daytona (το ομώνυμο σιρκουί), το οποίο φοράει ένας άλλος μύθος, ο Πολ Νιούμαν στην ταινία «Ινδιανάπολη».

    Rolex Oyster Perpetual Cosmograph Daytona

    Rolex Oyster Perpetual Cosmograph Daytona.

    Η περίπτωση Macaluso

    Ο Gino Macaluso.

    Ο Gino Macaluso.

    Αντίθετα, είναι πολύ πιο σπάνιο οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να σχεδιάσουν μοντέλα για αποκλειστική χρήση ενός ωρολογοποιού, επιχειρώντας να μεταφράσουν τον υφολογικό του κόσμο σε αυτοκίνητο. Ωστόσο, αυτό έγινε με την παραγγελία που έκανε ο Luigi Macaluso, αφεντικό της Girard-Perregaux στο τμήμα «ατομικά οχήματα» της BMW.

    O Macaluso κάθε άλλο παρά άσχετος είναι. Πρώην αρχιτέκτονας και designer, εραστής των σούπερ βολίδων, ανέκαθεν ονειρευόταν να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο. Είχε ήδη δώσει ένα χεράκι στο σχεδιασμό της Lancia Delta Integrale του 1993. Έδωσε επίσης τη γνώμη του για την πρόσφατη Ferrari 612 Scaglietti. Αφού διέκοψε τη συνεργασία με τη Ferrari, η ειρωνία της τύχης είναι ότι σύναψε πάλι σχέση με κατασκευαστή μέσω του America’s Cup. Η Girard-Perregaux είναι ένας από τους σπόνσορες της ομάδας Oracle, όπως και η BMW. Ο Macaluso ήρθε έτσι σε επαφή με τους υπεύθυνους του Βαυαρέζου κατασκευαστή. Τους ζήτησε να σχεδιάσουν ένα όχημα μοναδικό, που θα ενσωμάτωνε τα υλικά της μπουτίκ Girard-Perregaux στο Γκστάαντ.

    Το κατάστημα, το οποίο εγκαινιάστηκε το 2004, είναι το πρώτο σε πωλήσεις της μάρκας. Παντρεύει υλικά τόσο διαφορετικά όσο το τιτάνιο, το ξύλο βενγκέ, κέρατα ελαφιού, καθώς και πράσινο δέρμα επίπλων, αυτών που ο Mies van der Rohe είχε σχεδιάσει για το γερμανικό περίπτερο της Παγκόσμιας Έκθεσης του 1929 στη Βαρκελώνη. Τα ίδια υλικά χρησιμοποίησαν και οι άνθρωποι της BMW για το εσωτερικό μιας 760 Li. Ωστόσο, το αλουμίνιο αντικατέστησε το τιτάνιο, δύσκολο να το δουλέψεις.

    GENEVA, SWITZERLAND - JANUARY 22:  General atmosphere at the IWC booth during the Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH) 2013 at Palexpo on January 22, 2013 in Geneva, Switzerland.  (Photo by Chris Jackson/Getty Images for IWC)

    Γενεύη, 22 Ιανουαρίου 2013. Από το booth της IWC κατά τη διάρκεια του Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH) 2013, στον εκθεσιακό χώρο Palexpo. (Photo by Chris Jackson/Getty Images for IWC)

    Ένα καθαρόαιμο ονόματι IWC

    Το stand της IWC Schaffhausen στη SIHH πότε σε κάνει να νιώθεις ότι απολαμβάνεις έναν espresso streto στο Πορτοφίνο και πότε ότι έχεις επιβιβαστεί σε οπλισμένο σαν αστακό αεροπλανοφόρο. Τη σειρά «Ingenieur» την εξελίσσει και την ανανεώνει από τη δεκαετία του ’50. Είναι το καμάρι της ως προς την ανθεκτικότητα των μοντέλων, αλλά και την ακρίβειά τους. Η συνεργασία με τηνAMG καλά κρατεί από το 2004. Για να ολοκληρωθεί πέρυσι που η IWC γίνεται Official Engineering Partner της F1 Mercedes-AMG Petronas, υποστηρίζοντας έτσι την επιλογή της να μετατραπεί σε 100% manufacture. To lifting της συλλογής και οι high-tech καινοτομίες που το συνοδεύουν ενορχηστρώνονται με φινέτσα και αυστηρότητα στα «Ingenieur Automatic AMG Black Series Céramique».

    Αποτέλεσμα ένα κατάμαυρο ρολόι από οξείδιο του ζιρκονίου, στεγανό ως και σε 12 bar πίεση, εμπνευσμένο από τα σούπερ δισκόφρενα των AMG, με μια κάσα 46 mm, τη μεγαλύτερη που υπάρχει από κεραμικό υλικό.

     

    © Alexandra Pauli for Chopard

    H Chopard είναι ο επίσημος χορηγός του Mille Miglia από το 1988. © Alexandra Pauli for Chopard

    Chopard και Girard Perregaux

    Oρισμένες συμπράξεις αποτελούν σταθμούς στην ιστορία του ρολογιού. Από το 1988 η Chopard είναι ο επίσημος χορηγός του Mille Miglia, έναν από τους σημαντικότερους αγώνες αυτοκινήτου ως τα μέσα της δεκαετίας του ’50 μαζί με τις 24 Ώρες του Λεμάν και τα 500 μίλια της Ινδιανάπολης. Σήμερα, ο αγώνας αυτός συγκεντρώνει κυρίως φανατικούς των αυτοκινήτων του παλιού καλού καιρού. Ο κάθε συμμετέχων αυτονοήτως λαμβάνει ως δώρο την τελευταία έκδοση «Mille Miglia» της Chopard, την αιχμή του δόρατος της μάρκας.

    Ferrari Granturismo GMT45 Limited Edition

    Ferrari Granturismo GMT45 Limited Edition

    Ο πατρόν της Girard Perregaux είναι κι αυτός από τους μανιώδεις του είδους. Παλιός πιλότος, ο Luigi Macaluso, ο οποίος διαθέτει μια συλλογή από καμιά σαρανταριά αντίκες, υπέγραψε με τη Ferrari για μια συνεργασία που κράτησε πάνω από μια δεκαετία. Η περιπέτεια, η οποία εξελίχτηκε σε τρελή κούρσα, με τις επενδύσεις, τις συγκινήσεις και τα πάθη της, έκανε στο τέλος τη Girard Perregaux να απομακρυνθεί απ’ τη Ferrari, η οποία στράφηκε στην Officine Panerai με τις εξίσου ιταλικές ρίζες. Για να γιορτάσει το γεγονός, η μάρκα του Ομίλου Richemont λάνσαρε δύο συλλογές, τη «Granturismo» και τη «Scuderia», με τις τορνευτές γραμμές που πολλαπλασιάζουν τις αναφορές στα διαβόητα αγωνιστικά αυτοκίνητα.

     

    Breitling for Bentley Continental GT

    Breitling for Bentley Continental GT

    Breitling και Audemars Piguet

    Στο δρόμο που άνοιξε η Girard Perregaux, αρχίζει να γίνεται χαμός. Η Mercedes κολλάει αρχικά το αστέρι της ταυτόχρονα σε International Watch & Co και Tag Heuer, η Bugatti κυκλοφορεί το Veyron της σε συνδυασμό με το ορίτζιναλ μοντέλο της Parmigiani. Ορισμένοι οίκοι επιδίωξαν έτσι να εδραιώσουν το κύρος τους παντρεύοντας πρωτότυπα μοντέλα με σούπερ αυτοκίνητα. Η Bulgari συνεταιρίστηκε με την Cadillac για το σχεδιασμό του ταμπλό της XLR, καθώς και τη δημιουργία ενός ρολογιού που πουλιόταν μόνο στους κατόχους της. Η Rodolphe συνεργάστηκε με την Daimler Chrysler για την ανάπτυξη ενός ρολογιού σε περιορισμένη έκδοση, φόρο τιμής στο μυθικό Dodge Viper.

    Η Breitling είναι επίσης από τις μάρκες εκείνες που κατάλαβαν ότι το πράγμα έχει πολύ ψωμί και, έτσι, τα βρήκε με την Bentley. Μια σύμπραξη που επέτρεψε στην εταιρεία να επινοήσει το ρολόι στο ταμπλό της Continental GT, λανσάροντας ταυτόχρονα την αποκλειστική σειρά «Breitling for Bentley», η οποία μετά εμπλουτίστηκε με τον χρονογράφο Flying B. Ανάλογη επιτυχία και για την Audemars Piguet, με την παρουσίαση ενός Tourbillon κι ενός χρονογράφου Millenary MC12 προς τιμήν της Maserati, μια μάρκα με την οποία ο οίκος του Brassus βαδίζει χεράκι χεράκι εδώ και χρόνια.

     

    Audemars Piguet Millenary Maserati MC12 Tourbillon Chronograph

    Audemars Piguet Millenary Maserati MC12 Tourbillon Chronograph

    Κλεισίματα ματιού

    Συχνότατα, τα προϊόντα της ωρολογοποιίας έχουν ταρίφες εξίσου ελιτίστικες με τα αυτοκίνητα περιωπής από τα οποία εμπνέονται. Έτσι, το Parmigiani Fleurier Type 370 το διαπραγματεύεσαι γύρω στα 200.000 €, σχεδόν όσο και μια Ferrari 612 Scaglietti. Περισσότερο απ’ οπουδήποτε αλλού, στον κόσμο της πολυτέλειας, η εικόνα της μάρκας έχει τεράστια σημασία. Με βάση το αξίωμα αυτό, οι μορφές μηχανικής ακριβείας, τόσο στα ρολόγια όσο και στ’ αυτοκίνητα, επιλέγουν να μοστράρουν τη σύμπραξή τους, παντρεύοντας τα αντίστοιχα προϊόντα τους με σοφές υπενθυμίσεις: γρίλιες εξαερισμού της SLR πάνω στον ομώνυμο χρονογράφο της Tag, αλουμινένια φινιρίσματα στο Bretling Bentley ικανά να κάνουν τους πουρίστες να ουρλιάξουν.

    Τα μοντέλα ονομάζονται «Granturismo» ή «Scuderia». Πινελιές κίτρινου ή κόκκινου αναπαράγουν τα χρώματα-φετίχ. Και το εμβληματικό άλογο της Ferrari φάτσα μόστρα. Ωστόσο, δεν πρόκειται για αυτοκίνητα, αλλά για ρολόγια. Που φέρουν την υπογραφή της Officine Panerai και επαναλαμβάνουν τους στυλιστικούς κώδικες του κατασκευαστή του Maranello. Η κάσα βρίθει αεροδυναμικών γραμμών. Τα παράθυρα των χρονογράφων περιβάλλονται από μια μάσκα από τιτάνιο που θυμίζει τα ταμπλό των αυτοκινήτων.

    Η σύμπραξη της Audemars Piguet με τον κόσμο του αυτοκινήτου, απ’ την άλλη, παίρνει διάφορες μορφές. Πλέον χρυσός χορηγός του Trofeo Maserati, αλλά και της σειράς MC12, η μάρκα λάνσαρε μοντέλα εμπνευσμένα από τον κατασκευαστή με σύμβολο την τρίαινα, ενώ το Millenary MC12 υιοθετεί το λευκό και το γαλάζιο της έκδοσης δρόμου. Η αισθητική του θυμίζει tableau de bord, ενώ τα ονόματα των δύο οίκων συνυπάρχουν στα barillets. Στο ρολόι γίνεται χρήση ανθρακονημάτων, όπως για την κατασκευή του σασί. Μια limited edition στο πνεύμα της δεκαετίας του ’70 γιόρτασε τα 35 χρόνια του Royal Oak και τη σπουδαία χρονιά του 1972. Η κάσα πήρε το σχήμα μπιτονιού λαδιού, το οποίο αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τη Motul που γιόρταζε τα 35 χρόνια του δικού της προϊόντος V300. Απόδειξη ότι το σύμπαν της πολυτέλειας γνωρίζει επίσης την τέχνη του κλεισίματος ματιού.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top