Ο Marcello Gandini με την χρυσή Lamborghini Miura (Φωτογραφία: Lamborghini)

«Όλο αυτό το “ταξίδι” ξεκίνησε όταν ήμουν 16 χρονών, τότε που αντί να αγοράσω ένα βιβλίο λατινικών με τα λεφτά που μου είχαν δώσει, πήρα ένα εγχειρίδιο μηχανικής του Dante Giacosa». Με αυτά τα λόγια, στις 12 Ιανουαρίου 2024, ξεκίνησε την ομιλία του ο Marcello Gandini, μετά τη βράβευσή του από το Πολυτεχνείο του Τορίνο.

Το Τορίνο ήταν άλλωστε η πόλη του. Εκεί γεννήθηκε, εκεί εμπνεύστηκε, εκεί έζησε με τη γυναίκα και τους σκύλους του σε ένα αρχοντικό του 17ου αιώνα, εκεί «γέννησε» μερικά από τα τετράτροχα που έγραψαν ιστορία. Και φυσικά εκεί άφησε την τελευταία του πνοή στις 13 Μαρτίου 2024.

Η Alfa Romeo Carabo. (Φωτογραφία: Bertone)

Χαμηλών τόνων στη προσωπική του ζωή, ο Gandini έβγαζε όλο το πάθος και την ενέργειά του στο χαρτί. Σπούδασε βιομηχανικό σχεδιασμό στο Πανεπιστήμιο του Τορίνο, με πολλούς να τον θεωρούν ως έναν από τους κορυφαίους νέους σχεδιαστές. Το 1963 θα ζητήσει δουλειά από τον Nuccio Bertone, επικεφαλής της εταιρείας Gruppo Bertone. Ωστόσο τα πράγματα δεν θα πάνε όπως τα υπολόγιζε. Ο αρχισχεδιαστής του ομίλου Giorgetto Giugiaro, για κάποιο λόγο που δεν έγινε ποτέ γνωστός, θα αρνηθεί να δουλέψει μαζί του. Τελικά τη δουλειά θα την πάρει δύο χρόνια αργότερα και τότε θα ξεκινήσει το έργο του.

«Δεν θα έπρεπε να το λέω αυτό, αλλά δεν νομίζω ότι έχει σχεδιαστεί κάτι καλύτερο μετά από την Lamborghini Countach».

Ένα έργο που έμελλε να επηρεάσει τον κόσμο των τεσσάρων τροχών και της ταχύτητας. Καινοτόμος, πρωτοπόρος, αντισυμβατικό. λάτρης της κίνησης και του design, ο Marcello Gandini θα συνεργαστεί με τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη και θα σχεδιάσει μοντέλα που στο πέρασμα των χρόνων έγραψαν ιστορία.

Μια από τις πρώτες του δουλειές ήταν το σχέδιο για την Porsche 911 Roadster, η οποία θα παρουσιαστεί στο Motor Show της Γενεύης το 1966. Δυστυχώς το μοντέλο δεν θα μπει ποτέ στην παραγωγή, καθώς θεωρήθηκε ότι δεν θα έχει ζήτηση. Ωστόσο αυτό δεν στάθηκε αρκετό για να τον σταματήσει.

Η Lancia Stratos του 1975. (Φωτογραφία: Stratas Auctions)

Στην Gruppo Bertone θα μείνει μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’70 και οι δημιουργίες του θα προκαλέσουν θαυμασμό. Alfa Romeo 33 Stradale, Lancia Stratos, Ferrari Dino 308 GT4, Maserati Khamsin, Alfa Romeo Carabo concept είναι μόνο μερικά από τα «παιδιά» του.

Οι θρυλικές Lamborghini Miura και Countach. (Φωτογραφία: Lamborghini)

Ωστόσο τα δύο μοντέλα για τα οποία όλοι θα μιλούν πάντα για τον Marcello Gandini είναι οι εντυπωσιακές Lamborghini Miura και Countach. Η πρώτη θεωρείται ένα από τα πιο όμορφα σπορ αυτοκίνητα όλων των εποχών, ενώ την την Countach έχει πει ο ίδιος «δεν θα έπρεπε να το λέω αυτό, αλλά δεν νομίζω ότι έχει σχεδιαστεί κάτι καλύτερο μετά από αυτήν».

Ωστόσο, την ίδια ώρα που το πενάκι του δημιουργούσε supercars, το μυαλό του σκεφτόταν και πιο πράκτικα. Σκεφτόταν και τετράτροχα που θα μπορούσαν να ανήκουν στην κατηγορία «next door». Κάπως έτσι ο Gandini βρέθηκε πίσω ή συμμετείχε στον σχεδιασμό μερικών μοντέλων που όλοι έχουμε δει στους δρόμους: από την πρώτη γενιά του VW Polo μέχρι το Fiat x1/9 και την BMW Σειρά 5.

Η πανέμορφη Ferrari Dino 308 GT4 (Φωτογραφία: Ferrari)

Το 1979 θα αποφασίσει να ακολουθήσει solo πορεία, ως ανεξάρτητος σχεδιαστής. Ωστόσο η έμπνευση δεν θα τον εγκαταλείψει – μέσα στα επόμενα χρόνια θα βρεθεί πίσω από πανέμορφα μοντέλα, ανάμεσά τους τα Lamborghini Diablo και Bugatti EB110.

«Πάντα μου άρεσε η κίνηση. Δεν με ενδιέφεραν τα στατικά αντικείμενα. Δεν μου προκαλούσαν κανένα ενδιαφέρον» είχε πει κάποια στιγμή. Λόγια που τα έκανε πράξη στα 85 χρόνια ζωής του, δίνοντας με το σχέδιό του σάρκα, οστά και μια ξεχωριστή ομορφιά στον κόσμο της κίνησης.

 

Διαβάστε ακόμα: Γκάι Ρίτσι – Που είχε χαθεί τόσα χρόνια αυτός ο gentleman με το αλήτικο ύφος;

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top