Το νέο όραμα δεν ανήκει μόνο στον Ζούκερμπεργκ (Φωτογραφία: sir-apfelot.de).

Χθες έγινε το rebranding του Facebook, το νέο όνομα αυτού (της μητρικής εταιρείας): Meta. Όλοι μιλάνε για αυτή την αλλαγή, αλλά δεν καταλαβαίνεις προς ποια κατεύθυνση θα πάει ο άνεμος. Αν ανήκεις στη γενιά που αναγνωρίζει τα Sims, αλλά δεν έχεις ακούσει για το Roblox ή το Minecraft, θα πρέπει να κρατήσεις στο νου σου ότι τα παραπάνω δημοφιλή παιχνίδια μοιράζονται το γνώρισμα ότι το περιβάλλον τους και η περιήγηση του χρήστη σε αυτό, προσομοιάζει σε μια τρισδιάστατη εμπειρία.

Τα παιχνίδια, οι τέχνες, όλες οι μορφές ψυχαγωγίας υπάρχουν εν αφθονία στον ψηφιακό κόσμο. Για παράδειγμα, τα NFT είναι η εκδίκηση των graphic designers και των digital artists, όπως το ίντερνετ ήταν η επανάσταση των nerds και των προγραμματιστών.

Το metaverse είναι μια εξέλιξη του διαδικτύου προς ένα τρισδιάστατο σύμπαν με ολογράμματα.

Ο ψηφιακός εαυτός, για τον οποίο συχνά μιλά ο καθηγητής Θεοφάνης Τάσης, έχει δημιουργηθεί και συντηρείται εδώ και αρκετά χρόνια μέσω των διάφορων social media, είτε πρόκειται για το facebook, το Instagram, ή το tiktok, στα οποία ξοδεύουμε ατελείωτες ώρες – ποιος τολμά να κοιτάξει την αναφορά στο κινητό του; Ποια είναι λοιπόν η έκπληξη εκείνων που ακούνε για το metaverse, ένα meta και πιο digital σύμπαν δηλαδή;

Το metaverse είναι μια εξέλιξη του διαδικτύου προς ένα τρισδιάστατο σύμπαν με ολογράμματα, όπου όλα μοιάζουν πολύ πιο ενδιαφέροντα και έχουν τη δυνατότητα να εξιτάρουν περισσότερο τους επισκέπτες του. Με τεχνολογίες που είναι πλέον πιο ανεπτυγμένες, γεγονός που τις καθιστά πιο προσβάσιμες, όπως είναι το 5G, το VR και το AR (ψηφιακή και επαυξημένη πραγματικότητα) και το blockchain στο οποίο βασίζονται οι περισσότερες εφαρμογές του, το metaverse και οι υποστηρικτές του, όπως ο Mark Zuckerberg, δεν μπορούσαν να περιμένουν άλλο.

Τίποτα δεν θα εμποδίζει τη διείσδυση της ψηφιακής πραγματικότητας στην εκπαιδευτική διδασκαλία.

Οτιδήποτε γινόταν ψηφιακά μπορεί να γίνει πολύ πιο συναρπαστικό σε ένα τρισδιάστατο κόσμο. Ποιος δεν θυμάται μια επίσκεψη του στο Πλανητάριο; Η εμπειρία αυτή έμενε πολύ περισσότερο στο μυαλό των μαθητών και γινόταν πιο έντονη συζήτηση μεταξύ τους, σε σχέση με τα παραδοσιακά μουσεία. Τίποτα δεν θα εμποδίζει τη διείσδυση της ψηφιακής πραγματικότητας στην εκπαιδευτική διδασκαλία στο μέλλον.

Όσον αφορά την ψυχαγωγία, πολλά ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν ήδη καλύτερο storytelling απ’ ότι οι ταινίες και οι σειρές, για να μην αναφερθεί κανείς στον αγώνα που κάνει το βιβλίο για να επιβιώσει, το οποίο διασώζεται λόγω της φυσικής του υπόστασης. Ακόμα και η βιομηχανία του πορνό έχει ενσωματώσει λύσεις ψηφιακής πραγματικότητας για τους λάτρεις του είδους. Το σημείο κλειδί στα παραπάνω είναι η επαυξημένη συμμετοχικότητα του χρήστη μέσω μιας προσωπικής θέσης θέασης, η οποία αυξάνει το χρόνο παραμονής και κατά συνέπεια τα χρήματα που οι χρήστες ξοδεύουν, κάτι που στο metaverse έχει κυρίαρχο ρόλο.

Τα online chatting apps (messenger, viber, whatsapp) μπορεί σύντομα να αντικατασταθούν από τρισδιάστατα δωμάτια στα οποία θα συνομιλούν τα avatar μας.

Μπορεί να σας φανεί αστείο, αλλά στο metaverse μπορεί κανείς να δημιουργήσει το ψηφιακό του σπίτι! Άλλωστε, δεν φροντίζουμε τα ψηφιακά μας προφίλ, ώστε όταν κάποιος τα επισκέπτεται να είναι σε θέση να σχηματίσει την άποψη που θέλουμε εμείς. Τα online chatting apps (messenger, viber, whatsapp) μπορεί σύντομα να αντικατασταθούν από τρισδιάστατα δωμάτια στα οποία θα συνομιλούν τα avatar μας. Μπορεί να επισκεπτόμαστε ψηφιακά καταστήματα για να συνομιλήσουμε με μια εταιρεία, αντί να μας απαντούν ψηφιακά bots στο messenger, αυτοματοποιημένα emails ή ακόμα και τηλεφωνητές.

Όταν πρόκειται για το χώρο μας ωστόσο, κάποιοι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για να τον διακοσμήσουμε, αντί για χαλιά και φυτά, μπορεί να αγοράσουμε ψηφιακά έργα τέχνης ή ολόκληρα installations. Μπορεί κανείς να ρωτήσει γιατί, όταν μπορεί να βρει κάτι στο ίντερνετ δωρεάν (πχ. Ένα βίντεο, ή απλά ένα poster), ωστόσο εκεί η απάντηση αφορά την μοναδικότητα ενός έργου, ακόμα κι αν αυτό είναι ψηφιακό, κάτι που το καθιστά συλλεκτικό και άρα πολύτιμο. Αλλά δεν σταματά εκεί, καθώς η επιλογή κάποιου να ξοδέψει χρήματα σε ένα αγαθό, υλικό ή ψηφιακό, δείχνει ένα μέρος της προσωπικότητας του.

Τo metaverse είναι ένας όρος που επινοήθηκε από τον συγγραφέα Neal Stephenson.

Για να μην μακρηγορώ, δεν πρόκειται παρά για μια μετάβαση σε ένα πιο συναρπαστικό ψηφιακό κόσμο, κυρίως όσον αφορά τις επιλογές ψυχαγωγίας μας. Ο αληθινός κόσμος θα βρίσκεται πάντα έξω απ’ την πόρτα μας, το ζήτημα είναι αν και για πόσους από εμάς θα εξακολουθήσει να είναι πιο ελκυστικός.

Για τη σημειολογία του πράγματος: τo metaverse είναι ένας όρος που επινοήθηκε από τον συγγραφέα Neal Stephenson και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας του 1992 με τίτλο «Snow Crash».

 

Διαβάστε ακόμα: «Meta». Το μέλλον ως ολόγραμμα.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top