Η κουλτούρα του «μοιράζομαι» είναι πλέον πραγματικότητα σε πολλά μέρη του πλανήτη. Η αρχή συνεργασιών που θα φέρουν ανάπτυξη για πολλούς μαζί.

Η κουλτούρα του «μοιράζομαι» είναι πλέον πραγματικότητα σε πολλά μέρη του πλανήτη. Η αρχή συνεργασιών που θα φέρουν ανάπτυξη για πολλούς μαζί.

Ο κόσμος των επιχειρήσεων αντιλαμβάνεται σταδιακά το Collaborative Economy, όπου το κοινό (crowd) αποκτά δύναμη, άποψη, έκφραση και οδηγεί την εξέλιξη των αγορών, αλλάζοντας τα παλιά μοντέλα. Το κοινό συνθέτει, επικοινωνεί, μαζεύει χρήματα, στηρίζει πρωτοβουλίες, δημιουργεί κοινότητες, γίνεται μέσο ενημέρωσης. Γίνεται πιο ισχυρό από τις εταιρείες ή τα media; Πώς προσεγγίζεται; Ποια είναι η αξία του;

Μεγάλες εταιρείες δημιουργούν επενδυτικά fund, για να οδηγήσουν την καινοτομία στο προϊόν τους. Συνεργάζονται με εταιρείες για πιο βιώσιμα, οικονομικά και «customer-oriented» προϊόντα και υπηρεσίες. Εταιρείες τροφίμων και μικρά καταστήματα συνασπίζονται σε marketplaces. Θα χαμογελούσαν οι Ολλανδοί, που το 1600 επινόησαν την έννοια της εταιρείας και ένωσαν εκατοντάδες επιχειρηματίες στους δρόμους της Ασίας.

Στην πρώτη περίοδο του internet λίγοι άνθρωποι δημοσίευαν περιεχόμενο. Μιλούσαν και άκουγες. Στη δεύτερη περίοδο τα social media έδωσαν βήμα και διάλογο σε πολλούς. Στην τρίτη περίοδο, από σήμερα και για πολλά χρόνια, οι άνθρωποι, εκτός από τη δύναμη της γνώμης, αποκτούν αγοραστική, πολιτική, κοινωνική δύναμη. Τεράστια δίκτυα κινούνται προς την ηλεκτρονική και συνεργατική οικονομία. Κοινωνικά η πρόσβαση σε αγαθά είναι πιο σημαντική από την ιδιοκτησία (οι νέοι καταλαβαίνουν ότι δεν είναι τόσο σημαντικό να σου ανήκει κάτι, αν μπορείς να το μοιράζεσαι… software /APIs κλπ). Ο υπερπληθυσμός ζητά έξυπνες λύσεις παντού.

Η κουλτούρα του «μοιράζομαι» είναι πλέον πραγματικότητα σε πολλά μέρη του πλανήτη. Αφενός η εξάντληση των οικονομικών πόρων και αφετέρου η συγκυρία των αλλαγών οδηγούν στη σκέψη ότι αξίζει να έχεις ή να αγοράζεις αγαθά, εξυπηρέτηση, λύσεις, αλλά να τα μοιράζεσαι με πολλούς και τόσες πολλές φορές ώστε να προεκτείνεται η διάρκεια της εμπειρίας. Το παράδειγμα είναι απλό: φτιάχνεις μια εφαρμογή, ή ένα πρόγραμμα στο cloud για μια δημοτική υπηρεσία και το παίρνουν αυτούσιο χιλιάδες Δήμοι.

Εταιρείες, επιχειρηματίες και εργαζόμενοι πρέπει να «ταιριάξουν». Να δώσουν μεγάλο όφελος πίσω στην κοινωνία, συνδημιουργώντας με νέες εταιρείες και δημόσιους φορείς, και όλοι μαζί να στέλνουν μήνυμα-παράδειγμα.

Είναι η αρχή συνεργασιών που θα φέρουν ανάπτυξη για πολλούς μαζί. Θα αναμεταδοθεί γνώση και εμπειρία, που θα γίνει λύση, ανάμεσα σε φορείς, εταιρείες, κοινό…, όχι σε σειριακή ροή! Η Procter & Gamble δημιουργεί κοινότητες καινοτομίας καταναλωτών και η Μη-Κυβερνητική ΔΕΣΜΟΣ δοκιμάζει ήδη το μοντέλο του Yerdle (οι φίλοι, οι γείτονες, χαρίζουν αγαθά σε άλλους), προς ιδιωτικές εταιρείες για κοινωνικούς σκοπούς.

Σε αυτό το κίνημα οι εταιρείες, οι επιχειρηματίες και οι εργαζόμενοι πρέπει να «ταιριάξουν». Να δώσουν μεγάλο όφελος πίσω στην κοινωνία, συνδημιουργώντας με νέες εταιρείες και δημόσιους φορείς, και όλοι μαζί να στέλνουν μήνυμα-παράδειγμα (τα έργα ΣΔΙΤ είναι μια μορφή). Αυτό που λέμε κράτος να «παραδοθεί» στην υπηρεσία του πολίτη-μετόχου, γιατί αυτό είμαστε. Ιδιωτικός και Δημόσιος τομέας θα ξεχάσουν την έννοια «κέρδος» μονοσήμαντα, αφού θα έλθει μόνο ως αποτέλεσμα της ικανοποίησης των πολλών. Αυτό είναι μια άλλη στάση ζωής! Είναι ένα νέο οικονομικό μοντέλο, που το βλέπουμε σε κοινότητες, σε συνεργατικές κοινοπραξίες, στα επιμελητήρια της Ινδίας, στις μόνιμες συνεργασίες πανεπιστημίων-εταιρειών των ΗΠΑ.

Φανταστείτε ότι πηγαίνετε σε ένα επαγγελματικό ταξίδι και ρωτάτε το άγνωστο κοινό στα social media ό,τι χρειάζεστε ή θέλετε να αγοράσετε, γιατί οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τεχνολογικά εργαλεία χωρίς σύνορα και περιορισμούς. Ξαφνικά καταργήσατε τα δίκτυα διανομής ή δώσατε ρόλο στο crowd! Το ελληνικό app που σας βρίσκει θέση parking και αύριο μπορεί lease αυτοκινήτου απευθύνεται και γεννιέται από το crowd, που συνεργάζεται. Το κοινό με το AirBnb hospitality και την ανταλλαγή σπιτιών … γίνεται ξενοδόχος; Καινοτομική ματιά: Πώς θα έκανες –με όφελος– τον πελάτη σου συμμέτοχο της δράσης σου; Το LendingClub ανάγει το κοινό σε τράπεζα! Το κοινό γίνεται HR expert σε προσλήψεις freelancers με το oDesk. Στο LiquidSpace οι εταιρείες νοικιάζουν η μια από την άλλη. Το ελληνικό Cookisto κάνει τη κουζίνα του γείτονά σου εστιατόριο.

Σύγχρονες πραγματικότητες λόγω της κρίσης; Δεν νομίζω. Είναι η αρχή ενός πειραματισμού ανθρώπων, για να αποφύγουν τα μονοπώλια της ζωής, που είναι παντού γύρω μας. Η δύναμη του crowd θα κινήσει νέες μεθόδους, δρόμους και μοντέλα διοίκησης και συνεργασίας. Είναι μια μεγαλύτερη εξασφάλιση από την αυθεντία των από καθέδρας ειδικών και την υπεροψία που διακρίνει τον «κ. Διευθυντή» -concept στην Ελλάδα για 50 χρόνια. Αντί για τον κ. Προϊστάμενο μιας απλής υπηρεσίας διεκπεραίωσης θεμάτων, που συμπεριφέρεται ως ο «από πάνω», τώρα έχουμε δικαίωμα να μιλήσουμε και να κάνουμε.

 

O Τάσος Παγκάκης είναι στέλεχος επιχειρήσεων από το 1988.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top